Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-858/09-4/PR
z 18 listopada 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-858/09-4/PR
Data
2009.11.18
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
Istota interpretacji
zastosowanie właściwej stawki dla opodatkowania usług polegających na usuwaniu zanieczyszczeń z elewacji zewnętrznych budynków
Wniosek ORD-IN 345 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31.08.2009r. (data wpływu 07.09.2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 14.10.2009r. (data wpływu 19.10.2009r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 05.10.2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla opodatkowania usług polegających na usuwaniu zanieczyszczeń z elewacji zewnętrznych budynków - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 07.09.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla opodatkowania usług polegających na usuwaniu zanieczyszczeń z elewacji zewnętrznych budynków. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca wykonuje usługi usuwania zanieczyszczeń z elewacji zewnętrznych i okien na zewnątrz budynków mieszkalnych przed pierwszym zasiedleniem (budynki mieszkalne niezamieszkałe). Prace polegają na myciu okien i ścian na zewnątrz budynku własnymi środkami na zlecenie firm będących głównymi wykonawcami. Wnioskodawca zaznacza, iż czyści szyby z zewnętrznej strony z zabrudzeń, podczas prac budowlanych. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę korzystają z preferencyjnej stawki 7% VAT ... Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z PKWiU 2008 klasyfikuje usługi wykonywane przez siebie jako roboty budowlane – wykończeniowe – 43.39 – roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, w związku z czym uważa, iż może zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 7%. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż #61607; zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 06 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU) (Dz. U. 2004 nr 89 poz. 844 z późn. zm) wykonywane przez niego usługi – roboty związane z wykonywaniem wykończeniowych robót budowlanych świadczonych na rzecz budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 45.45.1, czyli jako „roboty budowlane wykończeniowe, pozostałe”. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W myśl art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki. Od 1 stycznia 2008 r. prawo do stosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 7% stosuje się m. in. w odniesieniu do:
Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Podkreślić należy, że zgodnie z art. 2 pkt 12 cyt. ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Z przedstawionego w przedmiotowym wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi usuwania zanieczyszczeń z elewacji zewnętrznych i okien na zewnątrz budynków mieszkalnych przed pierwszym zasiedleniem (budynki mieszkalne niezamieszkałe). Prace polegają na myciu okien i ścian na zewnątrz budynku własnymi środkami na zlecenie firm będących głównymi wykonawcami. Wnioskodawca zaznacza, iż czyści szyby z zewnętrznej strony z zabrudzeń, podczas prac budowlanych. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż wykonywane przez niego usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 45.45.1, czyli jako „roboty budowlane wykończeniowe, pozostałe”. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2009 r. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:
Odnosząc się do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, że jeżeli usługi usuwania zanieczyszczeń z elewacji zewnętrznych i okien na zewnątrz budynków mieszkalnych są czynnościami zaklasyfikowanymi do grupowania PKWiU 45 i mieszczą się w pojęciu robót budowlanych, to stosownie do powołanych wyżej przepisów, korzystają z opodatkowania wg preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%. Nadmienia się, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.