Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-933/09/AW
z 28 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-933/09/AW
Data
2009.10.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
maszyny
paliwo
urządzenie


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od paliwa zużywanego do rozruchu remontowanych motopomp pożarniczych.



Wniosek ORD-IN 918 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2009r. (data wpływu 15 września 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczania podatku VAT od paliwa zakupywanego do remontowanych motopomp pożarniczych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczania podatku VAT od paliwa zakupywanego do remontowanych motopomp pożarniczych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 października 2009r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej – naprawa pomp pożarniczych – konieczne jest wykorzystywanie paliwa (etylina) jako materiał. Każda zregenerowana motopompa (m.in. remont kapitalny silnika spalinowego) wymaga wstępnego docierania oraz prób wydajnościowych, na co wykorzystuje się ok. 20 litrów paliwa i 1 litr oleju. Docieranie trwa ok. 2 godziny. Norma zużycia paliwa wg producenta wynosi średnio 10 litrów paliwa i 0,5 litra oleju na godzinę.

Dotychczas Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT od paliwa.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że PKWiU dla remontowanych przez Wnioskodawcę urządzeń to:

29.11.12-30.00 Silniki napędowe pozostałe

29.11.12-50.00 Silniki pozostałe

29.12.24-53.10 Pompy odśrodkowe z wirnikiem łopatkowym

29.12.24-53.20 Pompy odśrodkowe z wirnikiem kanałowym

A wykonywane przez Wnioskodawcę usługi to PKWiU

29.11.92-00 Usługi naprawy i konserwacji silników i turbin (z wyjątkiem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych)

29.12.92 Usługi naprawy i konserwacji pomp i sprężarek.

Motopompa zbudowana jest z dwóch podzespołów, których PKWiU podano powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można dokonywać odliczania podatku VAT od paliwa zakupywanego do remontowanych pomp pożarniczych...

Zdaniem Wnioskodawcy, paliwo zakupywane do prowadzonej działalności gospodarczej służące jako materiał powinno podlegać odliczaniu od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 i art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3. Ograniczenie to dotyczy paliwa zużywanego do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony – za wyjątkiem pojazdów wskazanych w art. 86 ust. 4 cyt. ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy nie definiują pojęć: „samochód osobowy” oraz „pojazd samochodowy” dlatego też należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 ze zm.). Jak wskazuje art. 2 pkt 31 i pkt 33 ww. ustawy, „pojazd” oznacza środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, zaś „pojazd samochodowy” – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. Natomiast pkt 40 art. 2 ww. ustawy wskazuje, iż „samochodem osobowym” jest pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej – naprawa pomp pożarniczych – konieczne jest wykorzystywanie paliwa (etylina) jako materiał. Każda zregenerowana motopompa (m.in. remont kapitalny silnika spalinowego) wymaga wstępnego docierana oraz prób wydajnościowych, na co wykorzystuje się ok. 20 litrów paliwa i 1 litr oleju. Docieranie trwa ok. 2 godziny. Norma zużycia paliwa wg producenta wynosi średnio 10 litrów paliwa i 0,5 litra oleju na godzinę.

Dotychczas Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT od paliwa.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że PKWiU dla remontowanych przez Wnioskodawcę urządzeń to:

29.11.12-30.00 Silniki napędowe pozostałe

29.11.12-50.00 Silniki pozostałe

29.12.24-53.10 Pompy odśrodkowe z wirnikiem łopatkowym

29.12.24-53.20 Pompy odśrodkowe z wirnikiem kanałowym

A wykonywane przez Wnioskodawcę usługi to PKWiU

29.11.92-00 Usługi naprawy i konserwacji silników i turbin (z wyjątkiem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych)

29.12.92 Usługi naprawy i konserwacji pomp i sprężarek.

Motopompa zbudowana jest z dwóch podzespołów, których PKWiU podano powyżej.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Zgodnie z załącznikiem do ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r., w Dziale 29 wymieniono maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane, a grupowanie 29.1 obejmuje maszyny do wytwarzania i wykorzystania energii mechanicznej, z wyjątkiem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych.

W związku z ww. uregulowaniami ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym oraz przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, urządzenia, jakimi są remontowane przez Wnioskodawcę motopompy, nie są zaliczane do samochodów osobowych ani innych pojazdów samochodowych.

Zatem w omawianej sprawie przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT ograniczający prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu paliw silnikowych, nie będzie miał zastosowania, ponieważ nabywane paliwo nie będzie wykorzystywane do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT.

Cytowane powyżej przepisy i okoliczności dotyczące stanu faktycznego nie wyłączają więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturach dokumentujących nabywane przez Wnioskodawcę paliwo do regeneracji motopomp.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup paliwa wykorzystywanego do regeneracji motopomp, pod warunkiem, iż zakup ten związany jest ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku wykorzystania zakupionego paliwa do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz w przypadku wykorzystania paliwa do napędu samochodów osobowych lub innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj