Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-882/09-2/AA
z 10 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-882/09-2/AA
Data
2009.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Postępowanie podatkowe --> Wszczęcie postępowania --> Podanie

Ordynacja podatkowa --> Przepisy ogólne --> Ostatni dzień terminu

Ordynacja podatkowa --> Postępowanie podatkowe --> Załatwianie spraw --> Termin załatwienia sprawy

Ordynacja podatkowa --> Postępowanie podatkowe --> Doręczenia --> Pokwitowanie odbioru

Ordynacja podatkowa --> Przepisy ogólne --> Deklaracja elektroniczna


Słowa kluczowe
deklaracje
podania
podpis elektroniczny
przekaz


Istota interpretacji
Ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie wysyłania dokumentów za pomocą poczty elektronicznej.



Wniosek ORD-IN 660 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2009 r. (data wpływu 18 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie wysyłania dokumentów za pomocą poczty elektronicznej:

  • w części dotyczącej pytań oznaczonych jako 1,5,6,8 – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej pytań oznaczonych jako 2,3,4 – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie wysyłania dokumentów za pomocą poczty elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni podaje, iż podania złożone w postępowaniach w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu są równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej i powinny być przyjęte i rozpatrzone na równi z podaniami podpisanymi i wniesionymi tradycyjnie.

Podpis elektroniczny pozwala nie tylko zidentyfikować i potwierdzić tożsamość osoby, która go złożyła, ale również wyklucza późniejsze ingerowanie w treść składanego oświadczenia przez wprowadzanie jakichkolwiek modyfikacji.

Skorzystać można więc z zapisu art. 168 § 5 ustawy Ordynacja podatkowa (dalej: OP) zobowiązując jednocześnie organ do wypełnienia normy zawartej w § 4 tego artykułu. Skorzystanie z zapisu art. 168 § 5 OP wiąże się z obowiązkiem zawartym w art. 3b OP, który został spełniony poprzez złożenie bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu zgodnie z ustawą z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.

Brak jest możliwości zastosowania art. 3a § 1 OP, odsyłającego do § 3 tego artykułu stanowiącego, iż Minister Finansów określi w rozporządzeniu, jakie podania i deklaracje mogą być składane za pomocą komunikacji elektronicznej.

Przepis zawarty w art. 3a § 3 OP określa jednoznacznie, iż minister określi w rozporządzeniu tylko rodzaje deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. A więc nie jest możliwe zastosowanie tego przepisu oraz rozporządzeń wydanych z powyższą delegacją w przypadku składanych drogą elektroniczną podań.

Przepis ten nie zezwala na skonkretyzowanie rodzaju składanych podań w rozporządzeniach, które zostały lub zostaną wydane. Przepis ten jedynie dotyczy deklaracji podatkowych. Należy uznać, iż deklaracja nie jest podaniem, ponieważ deklaracje nie inicjują wszczęcia postępowania i są, co do zasady, składane poza postępowaniem podatkowym. Deklaracje nie zostały także wymienione, jako podania w art. 168 § 1 OP.

Przepisy w art. 137 Ordynacji Podatkowej z 15 marca 1934 r. (Dz. U. R.P z 1936 r. Nr 14, poz. 134) zezwalały na ujęcie w definicji podania również deklaracji podatkowych, natomiast obowiązująca Ordynacja już takich możliwości nie określa.

W konsekwencji Rozporządzenie MF z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 3a § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) konkretyzuje tylko rodzaje deklaracji. Więc, nie należy nawet domniemywać, iż pominięto w delegacji ustawowej z art. 3a § 3 kwestie składania podań. Jak można zauważyć w niedokładnym zapisie OP porównując art. 3a § 1 i odsyłający art. 3a § 3, to ten ostatni przepis upoważniający MF do wydania rozporządzenia jednak uniemożliwia wydanie rozporządzenia w zakresie podań.

Na uwagę zasługuje również fakt, iż co jest podaniem w postępowaniach administracyjnych definiuje Kodeks Postępowania Administracyjnego a jednym z rodzajów takiego postępowania jest m.in. postępowanie podatkowe. KPA ma równocześnie zastosowanie do przepisów działów IV, V i VIII Ordynacji, a więc również w przypadku postępowań podatkowych. W Ordynacji Podatkowej natomiast w art. 168 § 1 wyliczono enumeratywnie rożne postaci podania i z uwagi na ich szerokie określenie należy w zasadzie ująć w definicji podania wszystkie czynności procesowe oraz pozaprocesowe wszystkich uczestników postępowania. Nie wskazano aby deklaracja była rodzajem podania.

Należy uznać na podstawie art. 12 § 6 pkt 1 OP, że termin wniesienia podania uważa się za zachowany, jeśli przed jego upływem podanie zostało wysłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej za poświadczeniem przedłożenia. Przesyłając do organu podania w określonej formie program pocztowy jednocześnie domaga się, aby odbiorca podania przed przeczytaniem odesłał poświadczenie przedłożenia podania.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 ze zm.) bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu wywołuje skutki prawne określone ustawą, jeżeli został złożony w okresie ważności tego certyfikatu. W rozdziale IX ustawy znajdują się przepisy zmieniające m.in. przepisy Kodeksu cywilnego - art. 60, art. 78 § 1 i § 2 dopuszczające możliwość wyrażenia woli osoby w stosunkach cywilnoprawnych przez ujawnienie jej w postaci elektronicznej. Ponadto ustawą z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565 ze zm.) w art. 36 pkt 3 i pkt 5 dokonano zmiany przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, tj. art. 57 § 5 pkt 1 i art. 63 § 3a dopuszczając możliwość wniesienia podania w formie dokumentu elektronicznego.

Ponadto art. 1 pkt 6 oraz art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565 ze zm.) stanowi i określa zasady wymiany informacji drogą elektroniczną, w tym dokumentów elektronicznych, pomiędzy podmiotami publicznymi a podmiotami niebędącymi podmiotami publicznymi. Zgodnie z art. 2 ust. 3 przepisów tej ustawy nie stosuje się do organów sadowniczych w tym sądów administracyjnych. Organy podatkowe są natomiast zobowiązane do przyjęcia i rozpatrzenia podań otrzymanych tą drogą i w taki sposób podpisanych.

Również unijna dyrektywa z 1999 r. w art. 5 stanowi, że państwa członkowskie zapewnią, iż podpisowi elektronicznemu nie będą odmawiać skuteczności prawnej, tylko dlatego, że jest w formie elektronicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie wysyłania dokumentów za pomocą poczty elektronicznej.

  1. Czy wszelkie podania z wyłączeniem deklaracji przesłane drogą elektroniczną i podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu do organów podatkowych zostaną przyjęte i rozpatrzone... (pytanie oznaczone jako nr 1).
  2. Czy terminem przesłania podania będzie termin wysłania podania z komputera Wnioskodawczyni... (pytanie oznaczone jako nr 2).
  3. Jaką datę uważa się za termin odbioru podania przez organ... (pytanie oznaczone jako nr 3).
  4. Czy organ może odmówić odesłania potwierdzenia odczytania podania, jakie jest zawsze związane z przesyłaną wiadomością i potwierdzenia Wnioskodawczyni odczytania przez organ przesłanego podania... (pytanie oznaczone jako nr 4).
  5. Czy Wnioskodawczyni musi wysyłać swoje podania przez elektroniczne skrzynki podawcze organu, czy jednak może wysyłać swoje podania na adres organu podany na jego stronie internetowej lub na adres podawany w korespondencji tego organu... (pytanie oznaczone jako nr 5).
  6. Czy organ poproszony przez Wnioskodawczynię o przesyłanie korespondencji na adres tradycyjny może również wnioskować o jednoczesne przesyłanie korespondencji w formacie PDF na swój adres e-mail... (pytanie oznaczone jako nr 6).
  7. Czy podanie przesłane na adres e-mail polskiego urzędu konsularnego, o jakim mowa w art. 12 § 6 pkt 2 uważa się za skutecznie doręczone... (pytanie oznaczone jako nr 8).

W odniesieniu do poszczególnych pytań stanowisko Wnioskodawczyni jest następujące:

Podania zostaną rozpatrzone na równi z podaniami podpisanymi i wniesionymi tradycyjnie. Organ nie będzie wzywał Wnioskodawczyni do uzupełnienia przesłanego podania przez złożenie tradycyjnego, ręcznego podpisu (do pytania oznaczonego jako nr 1).

Terminem przesłania podania będzie termin wysłania podania z komputera Wnioskodawczyni, natomiast potwierdzeniem będzie wydruk z programu pocztowego Wnioskodawczyni (do pytania oznaczonego jako nr 2).

Data wyświetlenia podania na komputerze przyjmującego podanie organu (do pytania oznaczonego jako nr 3).

Nie może. Odmowa a tym samym nie przesłanie powyższego potwierdzenia jest równocześnie identyfikowane z odmową organu potwierdzenia przyjęcia podania (do pytania oznaczonego jako nr 4).

Wnioskodawczyni nie jest zobligowana do przesyłania podań na elektroniczne skrzynki podawcze organu. Wnioskodawczyni może przesyłać podania na adres e-mail podany na stronie oraz korespondencji z tego organu (do pytania oznaczonego jako nr 5).

Jeżeli organ nie otrzyma potwierdzenia odczytania jego korespondencji przez dwa kolejne dni, pismo takie uważa się za niedoręczone a stosuje się doręczenie przez organ poprzez tradycyjną pocztę z 14-dniowym awizowaniem przez UPT (do pytania oznaczonego jako nr 6).

Tak. Urząd Konsularny prześle podanie do właściwego organu, a datą złożenia podania będzie termin odczytania wiadomości (podania) w urzędzie konsularnym (do pytania oznaczonego jako nr 8).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w części dotyczącej pytań oznaczonych jako 1,5,6,8 – za nieprawidłowe, zaś w części dotyczącej pytań oznaczonych jako 2,3,4 – za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) podania oraz deklaracje określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie § 3 mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W myśl art. 3a § 2 ww. ustawy organ podatkowy lub elektroniczna skrzynka podawcza systemu teleinformatycznego administracji podatkowej potwierdza, w formie elektronicznej, złożenie deklaracji lub podania za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Stosownie do art. 3a § 3 ww. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, mając na względzie potrzebę stopniowego upowszechniania elektronicznej formy kontaktów z organami podatkowymi oraz częstotliwość składania deklaracji.

Treść art. 3b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, że deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna zawierać:

  1. dane w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze deklaracji określonym w odrębnych przepisach,
  2. jeden podpis elektroniczny.


Natomiast treść art. 3b § 2 ww. ustawy stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:

  1. strukturę logiczną deklaracji i podań składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
  2. sposób przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
  3. rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podań.


Zgodnie z art. 3 § 3 powołanej ustawy wydając rozporządzenie, o którym mowa w § 2, minister właściwy do spraw finansów publicznych powinien uwzględnić:

  1. potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w deklaracjach i podaniach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem;
  2. limity wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku wynikających z deklaracji i rodzaj podatku, którego dotyczy deklaracja, a także wymagania dla poszczególnych rodzajów podpisu określone w przepisach o podpisie elektronicznym, w szczególności dotyczące weryfikacji podpisu i znakowania czasem.


Definicja bezpiecznego podpisu elektronicznego została zawarta w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 ze zm.). W myśl powołanego przepisu, bezpieczny podpis elektroniczny oznacza podpis elektroniczny (tj. dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny), który:

  1. jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,
  2. jest sporządzany za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,
  3. jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.


Bezpieczny podpis elektroniczny podlega weryfikacji za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, jakim jest elektroniczne zaświadczenie, za pomocą którego dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego są przyporządkowane do osoby składającej podpis elektroniczny i które umożliwiają identyfikacje tej osoby.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy o podpisie elektronicznym osobą składającą podpis elektroniczny jest osoba fizyczna posiadająca urządzenie służące do składania podpisu elektronicznego, która działa w imieniu własnym albo w imieniu innej osoby fizycznej, prawnej albo jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej wskazał deklaracje i formularze podatkowe, które można wysyłać drogą elektroniczną (Dz. U. z 2007 r. Nr 246, poz.1817).

Zatem organy podatkowe są zobowiązane przyjąć i rozpatrzyć deklaracje i podania, opatrzone bezpiecznym podpisem, wymienione w ww. rozporządzeniu. Tak więc nie wszystkie podania przekazane drogą elektroniczną zostaną przyjęte i rozpatrzone przez organ podatkowy, lecz tylko te, które zostały wymienione w ww. rozporządzeniu.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 § 6 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało wysłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, za poświadczeniem przedłożenia, do organu podatkowego lub do jednostki informatycznej obsługi administracji podatkowej.

W związku z powyższym terminem wniesienia podania jest data jego wysyłki.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Warunki organizacyjno-techniczne doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym oraz formę urzędowego poświadczenia odbioru dokumentów elektronicznych przez adresatów określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz. U. Nr 200, poz. 1651).

Zgodnie z § 2 pkt 4 ww. rozporządzenia urzędowe poświadczenie odbioru to dane elektroniczne dołączone do dokumentu elektronicznego doręczonego podmiotowi publicznemu lub połączone z tym dokumentem w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana dokonana w tym dokumencie jest rozpoznawalna, określające:

  1. pełną nazwę podmiotu publicznego, któremu doręczono dokument elektroniczny,
  2. datę i czas doręczenia dokumentu elektronicznego rozumiane jako data i czas wprowadzenia albo przeniesienia dokumentu elektronicznego do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego,
  3. datę i czas wytworzenia urzędowego poświadczenia odbioru.


Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczenia dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym podmiot publiczny przyjmuje doręczane dokumenty elektroniczne za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej albo na informatycznych nośnikach danych, które umożliwiają zapisanie urzędowego poświadczenia odbioru.

Natomiast stosownie do § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia podmiot publiczny informuje w sposób powszechnie dostępny, w tym w Biuletynie Informacji Publicznej, o:

  1. sposobie doręczania dokumentów elektronicznych temu podmiotowi, w tym o:
    1. udostępnionym adresie elektronicznej skrzynki podawczej,
    2. akceptowanych strukturach fizycznych dokumentów elektronicznych i zakresach użytkowych dokumentów elektronicznych, określonych zgodnie z § 3 i 4, oraz o rodzajach informatycznych nośników danych, na których może zostać zapisane urzędowe poświadczenie odbioru;
  2. innych wymaganiach określonych przepisami prawa dotyczących doręczania dokumentów elektronicznych, jeżeli ich zachowanie jest niezbędne do otrzymania przez nadawcę urzędowego poświadczenia odbioru.


W myśl § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia doręczenia dokumentu elektronicznego za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej dokonuje się przez:

  1. wprowadzenie odebranego dokumentu elektronicznego do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego będącego adresatem tego dokumentu;
  2. automatyczne wytworzenie przez system, o którym mowa w pkt 1, urzędowego poświadczenia odbioru;
  3. odesłanie nadawcy dokumentu elektronicznego urzędowego poświadczenia odbioru.


Zgodnie zaś z § 6 ust. 2 powołanego rozporządzenia doręczenia dokumentu elektronicznego na informatycznych nośnikach danych dokonuje się przez:

  1. przeniesienie odebranego dokumentu elektronicznego z informatycznego nośnika danych do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego będącego adresatem tego dokumentu;
  2. automatyczne wytworzenie przez system, o którym mowa w pkt 1, urzędowego poświadczenia odbioru;
  3. zapisanie urzędowego poświadczenia odbioru na tym samym informatycznym nośniku danych, z którego dokument elektroniczny przeniesiono do systemu, o którym mowa w pkt 1.


Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) stanowi dowód i potwierdzenie terminu złożenia deklaracji podatkowej. W związku z tym nie ma konieczności potwierdzania odczytania podania i potwierdzenia Wnioskodawczyni odczytania przez organ przesłanego podania. UPO można będzie odebrać za pomocą formularza udostępnionego na stronie systemu e-Deklaracje.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytań nr 3 i nr 4 należy uznać za prawidłowe.

Od 1 stycznia 2008 r. dokumenty podatkowe wymienione w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 246, poz.1817), można składać drogą elektroniczną poprzez portal http://www.e-deklaracje.gov.pl. Na portalu tym podatnicy znajdą interaktywne formularze podatkowe wraz z instrukcją, które po wypełnieniu i opatrzeniu bezpiecznym podpisem elektronicznym będzie można przesłać do systemu. Poprawnie przygotowany dokument trafia do Centralnej Bazy Dokumentów systemu e-Deklaracje. Następnie dokument za pośrednictwem Platformy Integracyjnej przekazywany jest do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że podanie przesłane przez Zainteresowaną na adres e-mail zamieszczony na stronie internetowej organu podatkowego lub w pismach otrzymanych z organu podatkowego zostanie uznane za niedoręczone. Bowiem dopiero dokument złożony przez podatnika w formie elektronicznej poprzez portal http://www.e-deklaracje.gov.pl zostanie prawidłowo przyjęty i załatwiony przez organ podatkowy.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 5 należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 144 ustawy Ordynacja podatkowa organ podatkowy doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, swoich pracowników lub przez osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów. W przypadku gdy organem podatkowym jest wójt, burmistrz (prezydent miasta), pisma może doręczać sołtys za pokwitowaniem.

Treść art. 144a § 1 ww. ustawy stanowi, iż doręczanie pism, z wyjątkiem zaświadczeń, może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną, na adres poczty elektronicznej strony, jej przedstawiciela lub pełnomocnika, jeżeli wystąpiono do organu podatkowego o doręczenie pism drogą elektroniczną.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. Nr 246, poz. 1820) - do określenia struktury logicznej deklaracji i podań stosuje się format danych XML. Format danych XML (XSD) wyznaczający strukturę deklaracji i podań określa załącznik nr 1 do rozporządzenia – zgodnie z § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Dokumenty elektroniczne powinny zawierać dane w ustalonym formacie, zawartym we wzorze określonym w przepisach prawa, tj. w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 listopada 2006 r. w sprawie sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1664).

Jeżeli jednak Wnioskodawczyni wniesie o przesyłanie korespondencji na adres tradycyjny, podstawową formą doręczeń pism – zgodnie z wolą podatnika – będzie doręczanie ich na wskazany adres poprzez tradycyjną pocztę z zachowaniem wymagań, o których mowa w ustawie Ordynacja podatkowa. W przypadku nieodebrania pisma organ podatkowy nie jest zobligowany do ponownego jego doręczenia drogą elektroniczną.

Ponadto organ podatkowy nie może wnioskować o jednoczesne przesyłanie korespondencji w formacie PDF na swój adres e-mail, bowiem - jak wyjaśniono powyżej - dokumenty do organu podatkowego winny być przesyłane zgodnie z opisanymi zasadami.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 6 należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 § 6 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało:

  1. wysłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, za poświadczeniem przedłożenia, do organu podatkowego lub jednostki informatycznej obsługi administracji podatkowej;
  2. nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo złożone w polskim urzędzie konsularnym;
  3. złożone przez żołnierza lub członka załogi statku morskiego w dowództwie jednostki wojskowej lub kapitanowi statku,
  4. złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego;
  5. złożone przez osobę aresztowaną w administracji aresztu śledczego.


W związku z powyższym podania przesłanego na adres e-mail polskiego urzędu konsularnego nie można uznać za skutecznie doręczone, gdyż zgodnie z treścią art. 12 § 6 pkt 2 ww. ustawy podanie uważa się za skutecznie doręczone, jeżeli zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo złożone w polskim urzędzie konsularnym.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 8 należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w dniu 10 listopada 2009 r. wniosek w części dotyczącej stosowania przepisów prawa podatkowego:

  • Kodeksu Postępowania Administracyjnego i Kodeksu Cywilnego,
  • przepisów Unii Europejskiej w sprawie przesyłania podań drogą elektroniczną,
  • a także w zakresie możliwości wysyłania dokumentów za pomocą poczty elektronicznej do urzędu konsularnego
  • wydano postanowienie o odmowie wszczęcia postanowienia nr ILPB1/415-882/09-3/AA.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj