Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-259/09/MZ
z 15 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-259/09/MZ
Data
2009.12.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
lokal mieszkalny
obowiązek podatkowy
podatek od czynności cywilnoprawnych
podstawa opodatkowania
przeniesienie prawa własności
umowa sprzedaży


Istota interpretacji
Czy nabycie na własność zakładowego lokalu mieszkalnego podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 22 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umowy kupna-sprzedaży lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umowy kupna-sprzedaży lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 09 września 2009r. została zawarta w drodze aktu notarialnego umowa ustanowienia odrębnej własności zakładowego lokalu mieszkalnego przez Spółkę X i sprzedaży tego lokalu wnioskodawcy. Cena sprzedaży lokalu wraz z udziałem w częściach wspólnych budynku oraz w prawie użytkowania wieczystego gruntu wyniosła łącznie 124 700,00zł. Natomiast po zastosowaniu bonifikat wynikających z przepisów ustawy z dnia 08 września 2000r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego sprzedaż lokalu została dokonana za kwotę 4 676,26zł.

Powyższy lokal mieszkalny wnioskodawca zajmuje od 1974r. Sam czyni nakłady na jego modernizację (wymiana okien, instalacji wodnej i gazowej), ponosząc wszystkie koszty, które tylko częściowo (za okna) zostały zwrócone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powyższa czynność podlega opodatkowaniu... Jeżeli tak, to od jakiej wartości - czy od ceny ustalonej przed zastosowaniem bonifikaty, tj. 124 700zł, czy po jej zastosowaniu, od ceny nabycia – 4 676,25zł; lub w ogóle nie powinno się uiścić opłaty podatkowej...

Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na poczynione przez niego samodzielnie nakłady na lokal mieszkalny w latach 1974-2009, wykupienie tego lokalu na własność nie powinno być opodatkowane. Od umowy kupna lokalu wnioskodawca uiścił podatek w wysokości 2 494,00zł, co stanowi więcej niż 50% ceny lokalu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 68, poz. 450 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży w myśl powołanej wyżej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego (art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy). Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%
  2. innych praw majątkowych - 1%.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wnioskodawca nabył na własność zakładowy lokal mieszkalny w drodze aktu notarialnego z uwzględnieniem kwoty bonifikaty, wynikającej z przepisów ustawy z dnia 08 września 2000r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego (Dz. U. Nr 84, poz. 948 ze zm.). Lokal ten wyceniony na wartość 124 700,00zł, po zastosowaniu ww. bonifikaty wnioskodawca nabył za kwotę 4 676,25zł. Wnioskodawca uiścił podatek od czynności cywilnoprawnych liczony od kwoty przed zastosowaniem ww. bonifikaty. Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na poczynione przez niego samodzielnie nakłady na lokal mieszkalny w latach 1974-2009, wykupienie tego lokalu na własność nie powinno być opodatkowane.

W związku z powyższym, wyjaśnia się, że sprzedaż lokalu mieszkalnego dokonana na rzecz wnioskodawcy w trybie wynikającym z przepisów ustawy z dnia 08 września 2000r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych stanowi wyceniona wartość lokalu, o ile przed zastosowaniem bonifikaty przy jego nabyciu odpowiada wartości rynkowej.

Z tytułu zawarcia umowy nabycia tego lokalu podatek od czynności cywilnoprawnych należny jest w wysokości 2%, naliczanej od wycenionej wartości nabytego lokalu. Trzeba bowiem podkreślić, iż ustawodawca co prawda uznaje uprawnienie stron umowy sprzedaży do kreowania jej warunków, w tym ustalenia ceny, jednakże dla celów opodatkowania jednoznacznie nakazuje ustalić podstawę opodatkowania wg cen rynkowych przedmiotu transakcji. Tym samym zastosowanie bonifikaty nie może mieć wpływu na kwotę należnego podatku.

W świetle uregulowań ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych brak jest również podstaw do odliczania od wartości rynkowej przedmiotu czynności cywilnoprawnych poniesionych długów i ciężarów. Zatem poniesienie przez wnioskodawcę nakładów na modernizację przedmiotowego lokalu nie może mieć wpływu na opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych ww. transakcji. Transakcja ta ponad wszelką wątpliwość podlega opodatkowaniu.

Wobec tego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj