Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-945/09/CJS
z 9 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-945/09/CJS
Data
2009.12.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
modernizacja
prace wykończeniowe
remonty
ulga


Istota interpretacji
Czy po uzyskaniu prawa do nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego w 2004r. wnioskodawca miał prawo do skorzystania z ulgi remontowo-modernizacyjnej?



Wniosek ORD-IN 454 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2009r. (data wpływu do tut. Biura 28 września 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego za 2005r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego za 2005r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w 2004r. nabył tytuł prawny do lokalu mieszkalnego poprzez:

  • ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego z dnia 23 września 2004r.,
  • protokół przekazania lokalu mieszkalnego z dnia 28 października 2004r.

W 2005r. wnioskodawca zakupił materiały, elementy i urządzenia do trwałego montażu (spełniające wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. z 1996r., Nr 156, poz. 788), które posłużyły do wykończenia niniejszego lokalu.

W zeznaniu podatkowym za 2005r. wnioskodawca odliczył poniesione wydatki na ww. cel – zgodnie z obowiązującym wówczas limitem z tytułu ulgi remontowo-modernizacyjnej ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 12 listopada 2003r. (Dz. U. z 2003r., Nr 202, poz. 1956 – art. 12 ust. 2).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym wnioskodawca dysponując tytułem prawnym do nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego, miał prawo w zeznaniu rocznym za 2005r. odliczyć z tytułu ulgi remontowo-modernizacyjnej, wydatki poniesione na zakup materiałów, elementów i urządzeń do trwałego montażu, które posłużyły mu do wykończenia lokalu mieszkalnego...

Zdaniem wnioskodawcy, nabył prawo do zastosowania w wyżej opisanym przypadku ulgi remontowo-modernizacyjnej. Fakt, iż poniesione i odliczone w ramach tej ulgi wydatki, dotyczyły nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego, nie stanowi przeszkody do jej zastosowania. Słuszność tego stanowiska została potwierdzona poprzez informację uzyskaną telefonicznie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją prawną, zawartą w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003r. podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Ponadto przedmiotowe wydatki podlegają odliczeniu jeżeli:

  1. zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty (w art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.),
  2. dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.),
  3. nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, a także nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek innej formie (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.).
  4. dotyczą prac remontowych i modernizacyjnych wymienionych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 21 grudnia 1996r., opublikowanym w Dzienniku Ustaw nr 156, poz. 788 (art. 27a ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.),

Wskazać należy, że przepis cytowanego wyżej art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierający regulację prawną w zakresie skorzystania z prawa do tzw. ulgi remontowej – na mocy art. 1 pkt 22 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) został uchylony z dniem 1 stycznia 2004 roku.

Jednakże w myśl art. 12 ust. 2 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw – wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zagwarantowane zostało zatem prawo do korzystania z ulgi remontowej osobom, które w latach 2004 i 2005 dokonały m. in. remontu i modernizacji budynku mieszkalnego.

Mając na uwadze treść powołanego art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 2, ust. 4, ust. 5-7, ust. 10 oraz ust. 15 ustawy pod warunkiem, że spełnił on łącznie wszystkie warunki wskazane w ustawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca nabył we wrześniu 2004r. tytuł prawny do nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego w postaci spółdzielczego własnościowego prawa do tego lokalu. Lokal ten został przekazany wnioskodawcy w październiku 2004r. W 2005r. wnioskodawca zakupił materiały, elementy i urządzenia do trwałego montażu spełniające wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzaju wydatków na remont i modernizacje budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy. Materiały te posłużyły wnioskodawcy do wykończenia przedmiotowego lokalu mieszkalnego. Wydatki te odliczył w zeznaniu rocznym za 2005r.

Wątpliwości wnioskodawcy budzi kwestia, czy w opisanym przez niego stanie faktycznym we wniosku, przysługiwało mu prawo do skorzystania z ulgi remontowo-modernizacyjnej.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy oraz mając na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny w kontekście zapytania ujętego w przedmiotowym wniosku stwierdzić należy, że ustawodawca prawo do skorzystania z przedmiotowej ulgi remontowo-modernizacyjnej uzależnia m. in. od faktu poniesienia wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego czy też lokalu mieszkalnego w takim budynku o zakończonym procesie budowy.

Podkreślenia wymaga fakt, iż ustawodawca nie zdefiniował wprawdzie co należy rozumieć pod pojęciem remontu i modernizacji, jednak nie ulega wątpliwości, że pojęć tych nie można utożsamiać z budową. Remont i modernizacja mogą być prowadzone dopiero po uprzednim wybudowaniu budynku mieszkalnego czy też lokalu mieszkalnego w takim budynku, w przeciwnym razie nie istnieje przedmiot remontu ani modernizacji. Nie można bowiem remontować (modernizować) czegoś co nie zostało jeszcze wybudowane.

Mając na uwadze powyższe podkreślić należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje momentu zakończenia budowy, jak też oddania obiektu do użytkowania. Zagadnienia te regulują przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.), zgodnie z którymi o zakończeniu budowy świadczy spełnienie przez inwestora warunków do użytkowania obiektu budowlanego, a w szczególności złożenie zawiadomienia, o którym mowa w art. 54 ww. ustawy. Przepis ten określa bowiem, iż do użytkowania budynku mieszkalnego, w którym znajduje się lokal mieszkalny, na którego wzniesienie wymagane jest pozwolenie na budowę, można przystąpić, po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosił sprzeciwu w drodze decyzji.

Zatem stosownie do ww. przepisów, zakończenie budowy ma miejsce w momencie zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o tym fakcie. Brak stosownego zgłoszenia wskazuje, że w sensie prawnym i faktycznym budowa nie została jeszcze zakończona, a zatem budynek mieszkalny (lokal mieszkalny w takim budynku) nie spełnia jednego z koniecznych warunków, a mianowicie: nie jest faktycznie zajmowany – użytkowany na podstawie tytułu prawnego. Wydatki mieszkaniowe poniesione na rzecz tego lokalu mieszkalnego, do czasu zakończenia jego budowy, nie mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo – modernizacyjnej.

Reasumując stwierdzić należy, iż wydatki poniesione przez wnioskodawcę na remont (modernizację) nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego zajmowanego przez niego na podstawie tytułu prawnego – jakim bez wątpienia jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego - po dniu ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego tj. 23 września 2004r., mogły zostać przez wnioskodawcę odliczone od podatku w ramach tzw. ulgi remontowo – modernizacyjnej, jeżeli remont i modernizacja były prowadzone po uprzednim zakończeniu budowy przedmiotowego lokalu mieszkalnego, a poniesione wydatki zostały we właściwy sposób udokumentowane i w istocie dotyczą prac wymienionych w rozporządzeniu. Tym samym, fakt nabycia przez wnioskodawcę nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego nie stanowi przesłanki negatywnej, której spełnienie powodowałoby brak możliwości skorzystania z przedmiotowej ulgi remontowo-modernizacyjnej, bowiem ustawodawca uzależnił możliwość skorzystania z przedmiotowej ulgi od wydatków poniesionych na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych jakimi niewątpliwie jest nabycie lokalu mieszkalnego niekoniecznie nowego, ale którego proces budowy został już zakończony.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i istanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznymi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj