Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-948/09-6/PR
z 23 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-948/09-6/PR
Data
2009.12.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi weterynaryjne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
stawka podatku dla świadczonych usług weterynaryjnych w ramach abonamentu oraz przez zakłady weterynaryjne dla zwierząt klientom Wnioskodawcy



Wniosek ORD-IN 395 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.09.2009 r. (data wpływu 30.09.2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31.10.2009r. (data wpływu 06.11.2009r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23.10.2009r. oraz uzupełniony pismem z dnia 11.12.2009r. (data wpływu 16.12.2009r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 01.12.2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług weterynaryjnych w ramach abonamentu oraz przez zakłady weterynaryjne dla zwierząt klientom Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.09.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług weterynaryjnych w ramach abonamentu oraz zakłady weterynaryjne dla zwierząt klientom Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, Sp. z o.o. w organizacji, planuje rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług weterynaryjnych dla zwierząt domowych należących do osób, które zawrą z Wnioskodawcą umowę o świadczenie usługi abonamentowej opieki weterynaryjnej. W ramach planowanej działalności, Wnioskodawca zapewni usługobiorcom możliwość korzystania, za wynagrodzeniem, z usług weterynaryjnych świadczonych przez zakłady weterynaryjne dla zwierząt (lecznice i kliniki dla zwierząt) współpracujące z Wnioskodawcą w zakresie wynikającym z zawartej umowy oraz wybranego przez usługobiorcę planu abonamentowego.

Należy przy tym wskazać, iż usługą abonamentową objęte będą jedynie usługi weterynaryjne świadczone przez uprawnionych lekarzy weterynarii, tj. czynności mające na celu zachowanie, ratowanie lub poprawę zdrowia zwierząt, w szczególności zaś poprzez badanie stanu zdrowia, udzielanie porad i konsultacji, rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie chorób, leczenie, pielęgnację i inne. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę wypełniać zatem będą definicję „usługi weterynaryjnej” w rozumieniu art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 18.12.2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt. Usługą świadczoną przez Sp. z o.o. (obecnie w organizacji) nie będą objęte m.in. koszty leków, materiałów medycznych, laboratoryjnych etc. Za świadczone właścicielom (opiekunom) zwierząt domowych usługi Wnioskodawca wystawiać będzie faktury VAT obejmujące kwotę abonamentu (Pytanie nr 1). Wnioskodawca otrzymywać będzie również faktury VAT od zakładów leczniczych dla zwierząt, świadczących usługi weterynaryjne klientom Wnioskodawcy na podstawie odrębnych porozumień (Pytanie nr 2).

W kolejnym uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, iż usługi abonamentowe opieki weterynaryjnej, o których mowa w przedmiotowym wniosku mieszczą się pod symbolem PKWiU 85.20 - usługi weterynaryjne, w szczególności zaś pod symbolem PKWiU 85.20.11.00 - usługi weterynaryjne dla zwierząt domowych, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku (Dz. U. z 1997 r., nr 42, poz. 264 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jaką stawką VAT opodatkowane powinny być usługi świadczone przez Wnioskodawcę posiadaczom zwierząt domowych ...

  2. Jaką stawką VAT opodatkowane powinny być usługi świadczone przez zakłady weterynaryjne dla zwierząt klientom Wnioskodawcy ...

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania nr 1, usługi świadczone przez Wnioskodawcę posiadaczom zwierząt domowych opodatkowane powinny być 7 % stawką podatku VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 Ustawy o podatku od towarów i usług, 7 % stawką podatku opodatkowane są towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. W przedmiotowym załączniku pod pozycją nr 152 wymienione zostały usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej. W załączniku nr 4 do Ustawy, pod pozycją nr 9, jako usługi zwolnione, wymienione zostały usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych. Z powyższego wynika zatem, iż usługi weterynaryjne nie należą do grupy usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz posiadaczy zwierząt domowych usługi weterynaryjne wymienione w art. 2 ust 1 ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt, które wykonywane będą przez uprawnionych lekarzy weterynarii współpracujących z Wnioskodawcą.

W związku z powyższym zachodzą zdaniem Wnioskodawcy przesłanki ustawowe uprawniające Wnioskodawcę do zastosowania 7 % stawki podatku VAT na usługi świadczone posiadaczom zwierząt domowych.

Natomiast odnośnie pytania nr 2, zakłady lecznicze dla zwierząt współpracujące z Wnioskodawcą wystawiać będą Wnioskodawcy faktury za usługi weterynaryjne świadczone posiadaczom zwierząt domowych. Wnioskodawca faktury te pokrywać będzie z abonamentu opłacanego przez posiadaczy zwierząt domowych w wysokości i na zasadach ustalonych w umowie. W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż na fakturach wystawianych przez ZLZ na rzecz Wnioskodawcy wykazany powinien zostać podatek VAT w wysokości 7 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy poprzez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT zawierającym: „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" w poz. 152 wymieniono: "Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej - wyłącznie świadczone przez instytucje, których usługi te nie są zwolnione od podatku - PKWiU ex 85". Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wskazano, iż ze zwolnienia od podatku korzystają usługi (symbol PKWiU ex 85) w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Powyższe oznacza, iż usługi weterynaryjne sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85.2 podlegają opodatkowaniu według stawki 7%.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca klasyfikuje przedmiotowe usługi abonamentowe opieki weterynaryjnej pod symbolem PKWiU 85.20.11.00 - usługi weterynaryjne dla zwierząt domowych, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku (Dz. U. z 1997 r., nr 42, poz. 264 ze zm.).

W związku z powyższym, w oparciu o wskazaną przez Wnioskodawcę klasyfikację, do świadczonych usług abonamentowych opieki weterynaryjnej należy stosować stawkę podatku w wysokości 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy. Jednocześnie w odpowiedzi na pytanie nr 2 należy stwierdzić, iż usługi weterynaryjne świadczone przez zakłady lecznicze dla zwierząt, współpracujące z Wnioskodawcą świadczone posiadaczom zwierząt domowych sklasyfikowane pod w/w symbolem PKWiU także będą korzystały z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7% na mocy powyżej powołanego przepisu.

Z uwagi na fakt, że występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Spółka, a zapytanie nr 2 dotyczy ewentualnej stawki podatku dla usług świadczonych przez zakłady lecznicze dla zwierząt współpracujące z Wnioskodawcą, przedmiotowa interpretacja nie wywoła skutków prawnych określonych art. 14k – 14n ustawy Ordynacja podatkowa.

Nadmienia się, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj