Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1031/09-4/AP
z 4 stycznia 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1031/09-4/AP
Data
2010.01.04
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego
Słowa kluczowe
aport
korekta podatku naliczonego
wkłady niepieniężne
znak towarowy
zorganizowana część przedsiębiorstwa
Istota interpretacji
na podstawie art. 91 ust. 9 Ustawy o VAT, Spółka jako zbywca ZCP nie będzie zobligowana do dokonania korekty rocznej podatku naliczonego VAT odliczonego przez Spółkę od towarów i usług będących przedmiotem aportu w ramach ZCP. Na podstawie tego przepisu, korektę podatku naliczonego VAT będzie dokonywać Spółka Osobowa jako nabywca ZCP, w przypadku wykorzystywania towarów i usług wniesionych w ramach ZCP do działalności nieopodatkowanej lub zwolnionej z podatku VAT.
Wniosek ORD-IN 208 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.10.2009 r. (data wpływu 26.10.2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 02.11.2009 r. pismem z dnia 09.11.2009 r. (data wpływu 12.11.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego w związku z wniesieniem aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 26.10.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego w związku z wniesieniem aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wezwanie tut. Organu z dnia 02.11.2009 r. znak IPPP1/443-1031/09-2/AP pismem z dnia 09.11.2009 r. (data wpływu 12.11.2009 r.). W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. X S.A. (dalej: „Spółka” lub „X”) jest jednym z największych w Polsce producentem soków oraz napojów z owoców i warzyw o ugruntowanej pozycji rynkowej wynikającej z wysokiej jakości produkowanych wyrobów oraz bardzo silnej rozpoznawalności marki. W strukturach Spółki wyodrębniony jest dział marketingu, który będzie jednostką wyodrębnioną wewnętrznie w X w sposób organizacyjny, finansowy oraz funkcjonalny, spełniającą definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 27e ustawy o VAT (dalej „ZCP”). Do zadań tej jednostki należy zarządzanie markami Spółki, w szczególności zaś utrzymanie wartości marek oraz ich rozwój. W chwili obecnej X posiada dwie główne linie produktów oznaczonych odpowiednio markami A i B, pod którymi zarejestrowane są poszczególne znaki towarowe oraz wzory przemysłowe (dalej: „Znaki Towarowe”). Następnie X planuje utworzyć spółkę komandytową (dalej: „Spółka Osobowa” lub „Nowa Spółka”), w której Spółka będzie wspólnikiem, a do której w ramach wkładu niepieniężnego zostanie wniesiona zorganizowana część przedsiębiorstwa. W konsekwencji, Nowa Spółka przejmie wszystkie zadania z zakresu marketingu, promocji marek Spółki oraz działalności związanej z zawartymi umowami, na podstawie których udzielono licencji na korzystanie ze Znaków Towarowych. Reorganizacja nakierowana jest na wzrost efektywności działalności Grupy X dzięki koncentracji poszczególnych podmiotów na ich indywidualnych kompetencjach (tj. produkcji soków i napojów, zarządzania Znakami Towarowymi, produkcji mrożonek). Celem działalności Nowej Spółki (która zostanie właścicielem Znaków Towarowych) będzie efektywne zarządzanie działalnością marketingową w Grupie X oraz maksymalizowanie wartości rynkowej tychże praw. Znaki Towarowe używane są obecnie przez X w jej działalności - oznaczane nimi są produkty Spółki. W przyszłości Znaki Towarowe będą używane przez Nową Spółkę poprzez udzielanie prawa do korzystania z tych Znaków Towarowych na podstawie umów licencyjnych. Prawa do Znaków Towarowych nie są ani nie zostaną do dnia aportu wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych Spółki i nie są ani nie będą również przez nią amortyzowane. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: W związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym, Spółka wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, poprzez potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki, zgodnie z którym:
Zdaniem Wnioskodawcy Zdaniem Spółki, na podstawie art. 91 ust. 9 Ustawy o VAT. to nabywca ZCP (tj. Spółka Osobowa), a nie Spółka będzie zobowiązany do dokonania ewentualnej korekty rocznej podatku naliczonego VAT odliczonego przez X przy nabyciu towarów i usług będących przedmiotem aportu w ramach ZCP. Zgodnie z art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT za zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Jednostka, jako wyodrębniony dział marketingu, będzie spełniać określone w tym przepisie warunki do uznania jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 91 ust. 9 Ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, korekta roczna podatku naliczonego VAT odliczonego przez zbywcę dokonywana jest przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Z powyższego przepisu wynika, iż ustawodawca we wskazanym zakresie „przeniósł” podatkowe konsekwencje wniesienia aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa na otrzymującego wkład niepieniężny. W rezultacie, na zasadach określonych w art. 91 Ustawy o VAT, to Spółka Osobowa jako nabywca ZCP, a nie X, będzie zobowiązana do dokonania ewentualnej korekty rocznej podatku naliczonego VAT odliczonego przez Spółkę przy nabyciu towarów i usług będących przedmiotem wkładu niepieniężnego w ramach ZCP, o ile będą one wykorzystywane dla celów innych niż działalność opodatkowana podatkiem VAT. Powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych wydanych przez różne organy podatkowe. Jako przykłady można wymienić:
Reasumując, zdaniem Spółki zasadne jest jej stanowisko, iż w przypadku wniesienia wkładu w postaci ZCP do Spółki Osobowej, X nie będzie obowiązana do korekty podatku naliczonego VAT, odliczonego przez nią przy nabyciu aktywów będących przedmiotem aportu w ramach ZCP. Obowiązek ewentualnej korekty rocznej podatku naliczonego VAT będzie spoczywał na nabywcy ZCP (tj. na Spółce Osobowej). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.