Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-135/09/AZ
z 20 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-135/09/AZ
Data
2009.02.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
parafina
podatek naliczony
podmiot niezarejestrowany
projekt
wydatki inwestycyjne
zwrot podatku


Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi inwestycji realizowanej w ramach programu operacyjnego - Rozwój Obszarów Wiejskich



Wniosek ORD-IN 473 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009r. (data wpływu 12 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi inwestycji realizowanej w ramach programu operacyjnego - Rozwój Obszarów Wiejskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi inwestycji realizowanej w ramach programu operacyjnego - Rozwój Obszarów Wiejskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Parafia Rzymsko-Katolicka posiada kościół wybudowany na początku XX wieku i decyzją z dnia 30 października 1985r. został wpisany przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do rejestru zabytków.

Parafia zamierza złożyć wniosek o dotację realizacji inwestycji w ramach programu operacyjnego - Rozwój Obszarów Wiejskich. Organem dotacyjnym jest Urząd Marszałkowski. W ramach projektu, zostaną poczynione inwestycje w zakresie: odnowienia (naprawy) elewacji zewnętrznej kościoła. Program przewiduje dotację w wysokości do 75% kosztów kwalifikowanych. Koszty kwalifikowane to zaakceptowane przez organ dotacyjny wydatki w kwocie netto (bez podatku od towarów i usług) albo wydatki poniesione w kwocie brutto. Wydatki w kwotach brutto, są kwalifikowane w przypadku, gdy beneficjent nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług. Warunkiem zezwolenia przez Urząd Marszałkowski na ujęcie kosztów w kwocie brutto jest posiadanie indywidualnej interpretacji, wydanej przez Organ upoważniony przez Ministra Finansów, co do możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupach inwestycyjnych w ramach programu operacyjnego - Rozwój Obszarów Wiejskich.

Pomoc finansową z EFRROW stanowić będzie płatność pośrednią, będącą refundacją kosztów kwalifikowanych, przyznawaną po zrealizowaniu każdego etapu operacji. Środki otrzymane przez Parafię zastaną bezpośrednio wykorzystane na pokrycie kosztów związanych z zakupem sprzętu, materiałów i usług, sprawowaniem nadzoru inwestorskiego lub autorskiego oraz innych ogólnych kosztów, bezpośrednio związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji.

W celu właściwej realizacji zakładanej inwestycji, Parafia będzie dokonywała zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Przedmiotowe zakupy nie będą miały żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Powyższa inwestycja nie będzie w żaden sposób generowała przychodów.

Do głównych zadań Parafii należy działalność związana z kultem religijnym, a także oświatowo-wychowawcza, kulturalna, charytatywno-opiekuńcza, jak również katechizacja oraz inwestycje sakralne i kościelne. Środki na realizację ww. zadań pochodzą wyłącznie z dobrowolnych darowizn pieniężnych, przekazywanych przez parafian.

Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy parafia będzie miała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami dotyczącymi przedmiotowej inwestycji realizowanej w ramach programu operacyjnego – Rozwój Obszarów Wiejskich...

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i nie ma w stosunku do niej zastosowania art. 96 ust. 1 ww. ustawy. Zatem zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z inwestycją.

Biorąc pod uwagę status Parafii oraz fakt, że środki na sfinansowanie planowanej inwestycji nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 136), nie ma możliwości dokonania zwrotu podatku VAT w trybie ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż Parafia zamierza złożyć wniosek o dotację realizacji inwestycji w ramach programu operacyjnego - Rozwój Obszarów Wiejskich. Organem dotacyjnym jest Urząd Marszałkowski w Krakowie. W ramach projektu, zostaną poczynione inwestycje w zakresie: odnowienia (naprawy) elewacji zewnętrznej kościoła.

W celu właściwej realizacji zakładanej inwestycji, Parafia będzie dokonywała zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Przedmiotowe zakupy nie będą miały żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Powyższa inwestycja nie będzie w żaden sposób generowała przychodów.

Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach realizacji inwestycji zakupy nie będą miały żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z inwestycją realizowaną w ramach programu operacyjnego – Rozwój Obszarów Wiejskich.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj