Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-364/09/MS
z 22 kwietnia 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-364/09/MS
Data
2009.04.22
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawki podatku
świadczenie usług
Istota interpretacji
opodatkowanie usług nauki jazdy konnej
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2009r. (data wpływu 22 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2009r. (data wpływu 10 kwietnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług nauki jazdy konnej - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 22 stycznia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług nauki jazdy konnej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 kwietnia 2009r. (data wpływu 10 kwietnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP1/443-76/09/MS z dnia 30 marca 2009r. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej otwiera ogród zoologiczny. Będzie udostępniał ogród na zwiedzanie i pobyt w celach rekreacji i wypoczynku. Wnioskodawca będzie osiągał przychody głównie ze sprzedaży biletów wstępu do ogrodu zoologicznego. Przy ogrodzie Wnioskodawca zamierza stworzyć oddzielne miejsce (park) atrakcji (przejażdżki dla dzieci na kucyku, nauka jazdy konnej, „małpi gaj" tj. zjeżdżalnie dmuchane, trampolina, basen z piłeczkami, udostępnianie quadów i torów do jazdy rekreacyjnej, a także ich wynajem). Wejście na teren parku będzie bezpłatne, natomiast skorzystanie z każdej atrakcji wymagać będzie zapłacenia stosownej kwoty. Ponadto Podatnik zamierza wynajmować domki letniskowe położone na terenach rekreacyjnych, świadczyć usługi polegające na nauce jazdy konnej i wynajmować quady. Działalność podatnika nastawiona jest na osiąganie zysków. Wnioskodawca otrzymał odpowiedź na pismo w sprawie zaklasyfikowania ww. usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej PKWiU). Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi usługi opisane przez Wnioskodawcę powinny być klasyfikowane zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWIU) z dnia 18 marca 1997r. w następujący sposób:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługi nauki jazdy konnej - PKWiU 92.62.13-00.00 „usługi związane ze sportem, gdzie indziej niesklasyfikowane"... Zdaniem Wnioskodawcy, usługi nauki jazdy konnej z racji niewymienienia takich usług w załączniku nr 3 do ustawy - powinny być opodatkowane stawką 22% podatku VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych usług turystyki, o których mowa w art. 119. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264) którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2009r. Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz.11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza na terenach rekreacyjnych świadczyć usługi polegające na nauce jazdy konnej. Wskazał, że przedmiotowe usługi nauki jazdy konnej klasyfikuje (w oparciu o klasyfikację dokonaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi) w PKWiU 92.62.13-00.00 „Usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Działalność Wnioskodawcy nastawiona jest na osiąganie zysków. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 11 zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem 1) – z wyłączeniem:
Natomiast z objaśnień zamieszczonych przez ustawodawcę pod ww. załącznikiem nr 4 do ustawy wynika również, że zwolnienie od podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczają na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Zatem w rozpatrywanej sprawie uregulowanie to nie znajdzie zastosowania, bowiem przedmiotowe usługi nauki jazdy konnej Wnioskodawca zamierza świadczyć, co stwierdzone zostało wprost we wniosku, w celu uzyskania zysków. Przedmiotowe usługi nie mogą również korzystać z preferencyjnej 7% stawki podatku od towarów i usług na mocy załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego katalog towarów i usług objętych stawką podatku w wysokości 7% z uwagi na to, iż nie zostały wymienione w tym załączniku ani w innych przepisach ustawy. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe. Należy ponadto zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.