Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-1019/09/AK
z 7 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-1019/09/AK
Data
2010.01.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
spadek
sprzedaż nieruchomości
wywłaszczenie
zwrot nieruchomości


Istota interpretacji
Czy dochód z tytułu sprzedaży przez wnioskodawczynię udziału wynoszącego #189; części we współwłasności nieruchomości, uprzednio wywłaszczonej na rzecz Skarbu Państwa i zwróconego bezpośrednio wnioskodawczyni - jako spadkobiercy - na mocy decyzji Starosty Starostwa Powiatowego jest opodatkowany podatkiem dochodowym w wysokości 19% podstawy obliczenia podatku?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2009r. (data wpływu do tut. Biura 19 października 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przez spadkobiercę przychodu ze sprzedaży nieruchomości, z której uprzednio został wywłaszczony spadkodawca - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przez spadkobiercę przychodu ze sprzedaży nieruchomości, z której uprzednio został wywłaszczony spadkodawca.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Decyzją z dnia 19 czerwca 2009r. Starosta Starostwa Powiatowego orzekł o zwrocie na rzecz wnioskodawczyni uprzednio wywłaszczonego udziału wynoszącego #189; części nieruchomości gruntowej o powierzchni całkowitej 4144 m2. Zgodnie z powyższą decyzją wnioskodawczyni została zobowiązana do zwrotu na rzecz Gminy Miejskiej zwaloryzowanego odszkodowania w kwocie 11.793 zł, którą to kwotę zapłaciła. Przedmiotowa nieruchomość przed jej wywłaszczeniem stanowiła od dnia 03 maja 1955r. własność Jerzego Ż. Na mocy Zarządzenia Naczelnika Miasta z dnia 04 lutego 1976r. wydanego na podstawie przepisów ustawy z dnia 06 lipca 1972r. o terenach budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego oraz o podziale nieruchomości w miastach i osiedlach (Dz. U. Nr 27, poz. 192) przedmiotowa nieruchomość została przejęta na rzecz Skarbu Państwa. Postanowieniem Sądu Rejonowego Wydział IV Cywilny z dnia 18 kwietnia 1980r. stwierdzono, że spadek po Jerzym Ż. nabyli żona Wiktoria Ż. i siostrzeniec Adam Ł. po 1/2 części.

Postanowieniem Sądu Rejonowego Wydział II Cywilny z dnia 20 września 2006r. stwierdzono, że spadek po Wiktorii Ż. zmarłej w dniu 15 grudnia 1994r. nabył w całości na podstawie ustawy mąż Roman K.

Postanowieniem Sądu Rejonowego Wydział II Nieprocesowy z dnia 08 kwietnia 2002r. stwierdzono że spadek po Romanie K. zmarłym w dniu 05 stycznia 2002r. na podstawie testamentu nabyła wnuczka - wnioskodawczyni.

Na podstawie zawartej notarialnie w dniu 28 sierpnia 2009r. warunkowej umowy sprzedaży oraz zawartej notarialnie w dniu 09 października 2009r. umowy przeniesienia prawa własności wnioskodawczyni zbyła posiadany udział w nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód z tytułu sprzedaży przez wnioskodawczynię udziału wynoszącego #189; części we współwłasności nieruchomości, uprzednio wywłaszczonej na rzecz Skarbu Państwa i zwróconego bezpośrednio wnioskodawczyni - jako spadkobiercy - na mocy decyzji Starosty Starostwa Powiatowego jest opodatkowany podatkiem dochodowym w wysokości 19% podstawy obliczenia podatku...

Zdaniem wnioskodawczyni, dokonany na mocy decyzji Starosty Starostwa Powiatowego z dnia 19 czerwca 2009r. bezpośrednio na rzecz wnioskodawczyni zwrot udziału wynoszącego #189; części we współwłasności wywłaszczonej uprzednio nieruchomości, nie stanowi nabycia w rozumieniu przepisów art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), a w związku z tym dochód, uzyskany ze sprzedaży tego udziału, nie podlega opodatkowaniu na gruncie wspomnianej ustawy. Przedmiotowa nieruchomość została w dniu 04 lutego 1976r. wywłaszczona na rzecz Skarbu Państwa, stosownie do przepisów ustawy z dnia 06 lipca 1972r. o terenach budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego oraz o podziale nieruchomości w miastach i osiedlach (Dz. U. Nr 27, poz. 192). Następnie, przedmiotowa nieruchomość – w odpowiednich udziałach - została zwrócona bezpośrednio na rzecz spadkobierców jej ówczesnych właścicieli, w tym również na rzecz wnioskodawczyni. Jak przyjmuje się powszechnie w literaturze i orzecznictwie sądowoadministracyjnym, decyzja o wywłaszczeniu nieruchomości jest zdarzeniem prawnym, wywierającym skutki prawnorzeczowe polegające na pozbawieniu prawa własności nieruchomości podmiotu wywłaszczanego z równoczesnym ustanowieniem nowego prawa własności w majątku podmiotu, na którego rzecz nastąpiło wywłaszczenie. Wnioskodawczyni wskazuje, że wynika z tego jednocześnie, iż zwrot wywłaszczonej nieruchomości prowadzi do zdarzeń dokładnie odwrotnych, a mianowicie do wygaśnięcia prawnorzeczowych form władania nieruchomością przez podmiot, na którego rzecz nastąpiło wywłaszczenie i do przywrócenia stosunków prawnorzeczowych panujących przed wydaniem decyzji o wywłaszczeniu. Mówiąc inaczej, w konsekwencji zwrotu wywłaszczonej nieruchomości aktualni spadkobiercy winni na powrót stać się współwłaścicielami nieruchomości, tj. posiadaczami prawa utraconego w wyniku wywłaszczenia. W orzecznictwie sądowoadministracyjnym zaakceptowany został pogląd, według którego decyzja o zwrocie wywłaszczonej nieruchomości pełni funkcję restytucyjną tj. przywraca prawo własności nieruchomości jej poprzedniemu właścicielowi lub jego następcom prawnym. Na potwierdzenie powyższego wnioskodawczyni powołuje uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 25 stycznia 1996r. sygn. III AZP 31/95.

W ocenie wnioskodawczyni decyzja o zwrocie powoduje zatem przejście prawa własności na dotychczasowego właściciela (lub jego następców prawnych), jednakże nie kreuje tego prawa - przywraca tylko wcześniej panujące stosunki prawnorzeczowe – na poparcie czego wnioskodawczyni przytacza uchwałę Składu 7 Sędziów NSA z dnia 17 grudnia 1996r. sygn. FPS 7/96. Zdaniem wnioskodawczyni, jak z powyższego wynika, decyzja Starosty z dnia 19 czerwca 2009r. o zwrocie wywłaszczonej nieruchomości (odpowiednich udziałów w jej współwłasności) jest decyzją restytucyjną, która od chwili uzyskania przymiotu ostateczności zmienia stan prawny nieruchomości powstały po wydaniu decyzji o jej wywłaszczeniu, a to w drodze przywrócenia prawa własności tej nieruchomości (odpowiednich udziałów w jej współwłasności) bezpośrednio na rzecz następców prawnych dotychczasowych właścicieli. Oznacza to, iż z dniem uzyskania przez decyzję o zwrocie nieruchomości waloru ostateczności, spadkobiercy dotychczasowych współwłaścicieli nieruchomości - jako ich następcy prawni – „ponownie” stają się współwłaścicielami nieruchomości. Nie może ulegać w związku z tym wątpliwości, że wspominani spadkobiercy, jako adresaci decyzji o zwrocie, nie nabywają prawa do udziałów we współwłasności nieruchomości, ale prawo to odzyskują. Przywrócenie prawa współwłasność na rzecz spadkobierców poprzednich współwłaścicieli nie stanowi nabycia przez nich nieruchomości, w rozumieniu przepisów art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji wnioskodawczyni wskazuje, iż dochód osiągnięty w następstwie sprzedaży zwróconego udziału #189; części we współwłasności nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wnioskodawczyni twierdzi, że bez znaczenia dla wyżej zaprezentowanego stanowiska są daty, w jakich nastąpiło przywrócenie na rzecz wnioskodawczyni udziału wynoszącego #189; części we współwłasności nieruchomości oraz dokonania sprzedaży tego udziału na rzecz osoby trzeciej. Wnioskodawczyni raz jeszcze podkreśla, iż na podstawie decyzji Starosty z dnia 19 czerwca 2009r., nie nabyła ona prawa współwłasności nieruchomości, a jedynie prawo to odzyskała - jako jeden z następców prawnych zmarłego właściciela pozbawionego prawa własności w konsekwencji wywłaszczenia.

Na poparcie prezentowane powyżej stanowisko wnioskodawczyni powołuje również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 09 lipca 2008r. sygn. III SA/Wa 582/08, z którego wynika, że spadkobiercy, odzyskujący nieruchomość na podstawie decyzji administracyjnej orzekającej o zwrocie, winni być traktowani w taki sam sposób, jak wywłaszczeni właściciele. Niewątpliwe bowiem, w konsekwencji spadkobrania, na rzecz spadkobierców (tak jak na rzecz wywłaszczonych właścicieli) przywrócone zostają decyzją administracyjną wcześniej panujące stosunki prawnorzeczowe.

Ponadto wnioskodawczyni pragnie podnieść okoliczność, że datą nabycia przez nią wyżej wskazanego udziału w nieruchomości nie jest data zwrotu nieruchomości przez Starostwo Powiatowe, lecz data nabycia spadku. Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy.

Wobec powyższego wnioskodawczyni stwierdza, że nabyła udział w nieruchomości w 2002r. Tym samym u wnioskodawczyni nie powstaje obowiązek zapłaty podatku od przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w nieruchomości, gdyż zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości stanowi źródło przychodów jedynie wówczas, gdy odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. W przedmiotowej sprawie od daty nabycia przez wnioskodawczynię udziału w wywłaszczonej uprzednio nieruchomości upłynęło ponad 5 lat, więc powstały przychód ze zbycia udziału w nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu.

Wnioskodawczyni dodaje również, iż powyżej prezentowany przez nią pogląd jest zgodny z interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, działającego w imieniu Ministra Finansów Znak: IBPB2/415-697/08/MM oraz interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działającego w imieniu Ministra Finansów Znak: ITPB1/415-405/09/TK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawczyni.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawczynię interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Odnosząc się natomiast do powołanych przez wnioskodawczynię wyroków Sądów należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i wiążą jedynie w sprawach, w których zapadły.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj