Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-662/09-2/AM
z 7 stycznia 2010 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD10/033/273/ZDA/13/RWPD-125956 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-662/09-2/AM
Data
2010.01.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres regulacji


Słowa kluczowe
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej
osobowość prawna
podatnik
podmiot


Istota interpretacji
Czy Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej są samodzielnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, odrębnymi od ich założyciela będącego związkiem zawodowym w rozumieniu przepisów ustawy o związkach zawodowych z dnia 23 maja 1991 roku (t. j.: Dz. U. 01 Nr 79 poz. 854 ze zm.), a co za tym idzie czy powinny składać odrębne od założyciela zeznania podatkowe CIT ?



Wniosek ORD-IN 448 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, przedstawione we wniosku z dnia 08.10.2009 r. (data wpływu 20.10.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia czy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.10.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia czy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest związkiem zawodowym w rozumieniu przepisów ustawy o związkach zawodowych z dnia 23 maja 1991 roku (t. j.: Dz. U. 2001 Nr 79 poz. 854 ze zm.). Działając na podstawie art. 42 ust. 2 Statutu Związku oraz zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej (t. j.: Dz. U. 2007 nr 14 poz. 89), dalej „u.z.o.z”, Prezydium Zarządu Głównego Związku podjęło uchwały o utworzeniu kilku Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej (NZOZ). Utworzone w ten sposób jednostki otrzymały swoje statuty i zostały zarejestrowane w Rejestrach Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej prowadzonych przez odpowiednie organy administracji terenowej. Każdy NZOZ z osobna jest nieposiadającą osobowości prawnej wyodrębnioną organizacyjnie i księgowo jednostką organizacyjną. NZOZ działają w różnych miejscach na terenie całego kraju w sposób zupełnie samodzielny. Każdy NZOZ prowadzi swoją działalność statutową i gospodarczą w oparciu o majątek powierzony NZOZ przez Wnioskodawcę, który to majątek stanowią lokale, inne nieruchomości i sprzęt medyczny oraz rehabilitacyjny. Umowy cywilnoprawne w imieniu NZOZ podpisują ich dyrektorzy, którzy są władzami NZOZ przewidzianymi w statutach NZOZ lub inne osoby wyznaczone przez Wnioskodawcę do zarządzania NZOZ. Każdy NZOZ zatrudnia wykwalifikowany personel medyczny i jest dla tego personelu pracodawcą w rozumieniu art. 3 Kodeksu pracy oraz płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne zgodnie art. 4 pkt 2 lit. a ustawy z 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 1998 Nr 137 poz. 887 ze zm.). Niejasny jest natomiast status prawnopodatkowy NZOZ, stąd poniższe pytanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej są samodzielnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatnikami podatku od towarów i usług, odrębnymi od ich założyciela będącego związkiem zawodowym w rozumieniu przepisów ustawy o związkach zawodowych z dnia 23 maja 1991 roku (t. j.: Dz. U. 01 Nr 79 poz. 854 ze zm.), a co za tym idzie czy powinny składać odrębne od założyciela zeznania podatkowe CIT i osobno rozliczać podatek VAT...

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek odnośnie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

W opinii Wnioskodawcy:

NZOZ zostały utworzone zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku u.z.o.z, przez osobę prawną. NZOZ otrzymały swój statut i zostały wpisane do rejestru NZOZ. Zdaniem Wnioskodawcy utworzenie w ten sposób NZOZ nie oznacza wprawdzie przyznania powstałej jednostce organizacyjnej osobowości prawnej, ale powoduje uzyskanie zdolności pozwalającej na samodzielne funkcjonowanie w obrocie prawnym. Niepubliczny zakład opieki zdrowotnej może nabywać uprawnienia i zaciągać zobowiązania. Tak też funkcjonują wszystkie NZOZ utworzone przez Wnioskodawcę. Umowy dotyczące działalności NZOZ wskazują jako ich stronę NZOZ a nie Wnioskodawcę. Ponadto NZOZ posiadają inne wskazujące na samodzielność cechy, które zostały opisane w punkcie „stan faktyczny”, tj. są samodzielnym pracodawcą i samodzielnym płatnikiem składek oraz samodzielnie dysponują majątkiem powierzonym im przez Związek na cele statutowe. Samodzielność NZOZ opiera się o definicje niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej unormowaną w art. 1 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Zgodnie z tą definicją zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych, utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych oraz realizacji innych zadań określonych w ustawie. Jak wskazuje Wnioskodawca, definicja ta pociąga za sobą uznanie niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej za byt prawny niezależny od założyciela. Konsekwencją wyodrębnienia NZOZ w sensie cywilnoprawnym jest również, w opinii Wnioskodawcy, wyodrębnienie prawnopodatkowe. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mają zastosowanie do jednostek wymienionych w art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.). Wnioskodawca uznaje, że NZOZ są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem Wnioskodawca wskazuje, iż NZOZ są samodzielnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i mają samodzielny obowiązek składać deklaracje podatkowe CIT tj. mają obowiązek rozliczać się z organem podatkowym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych składając deklaracje podatkowe, o których mowa w art. 25 ust. 1 i 2 oraz art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.). Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca odwołuje się do treści komentarza do u.z.o.z, (Dercz Maciej, Rek Tomasz), w którym stwierdzono: „...W odniesieniu do jednostek niepublicznych należy zaznaczyć, że: - gospodarka finansowa niepublicznych zakładów nie jest tak sformalizowana jak w przypadku jednostek publicznych, jednak brak ustawowych zasad normujących jej prowadzenie niejednokrotnie bardziej przeszkadza w ich rozwoju niż pomaga; - można uznać, że niepubliczne ZOZ-y są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, będąc jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, innymi niż spółki osobowe...”

Wnioskodawca odnosi się również do treści wyroku NSA z 8 października 2008 roku (Sygn. akt II FSK 978/07) w którym stwierdzono że: „…że niepubliczny zakład opieki zdrowotnej utworzony przez osobę prawną, posiadający zdolność prawną, odrębną strukturę organizacyjną, odrębny przedmiot działania, odrębną gospodarkę finansową, odrębny majątek jest jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 2 PDOPrU.” Wnioskodawca wskazuje, iż NZOZ zostały utworzone przez osobę prawną – Związek i posiadają wszystkie cechy wymienione we wspomnianym orzeczeniu, dlatego, w opinii Wnioskodawcy są jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 1 reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej „podatnikami”. W myśl art. 1 ust. 2 przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

W myśl ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.), zakład opieki zdrowotnej to wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych, utworzony i utrzymywany w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia (art. 1 ust. 1 tej ustawy).

Na podstawie art. 2 ust. 2 ww. ustawy, zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej.

Stosownie do treści art. 8 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej zakład opieki zdrowotnej może być utworzony przez krajową osobę prawną. Publicznym zakładem opieki zdrowotnej jest zakład opieki zdrowotnej utworzony przez organ, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3. Niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej jest zakład opieki zdrowotnej utworzony przez instytucje i osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 4-8, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 2.

Przyznane przez ustawodawcę wyodrębnienie dotyczy wyłącznie organizacji zakładu opieki zdrowotnej, a nie wyodrębnienia prawnego, które przesądza o jego samodzielności.

Zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 1991 r. tylko samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej posiadają osobowość prawną.

Zgodnie z art. 35b ust. 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z chwilą wpisania do rejestru samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej uzyskuje osobowość prawną.

Ustawa ta nie daje natomiast przymiotu osobowości prawnej niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, tym samym niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie jest niezależną od osoby założyciela (osoby prawnej, osoby fizycznej lub spółki tych osób) jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która mogłaby samodzielnie funkcjonować w obrocie prawnym.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca jest związkiem zawodowym w rozumieniu przepisów ustawy o związkach zawodowych z dnia 23 maja 1991 roku (t. j.: Dz. U. 2001 Nr 79 poz. 854 ze zm.). Działając na podstawie art. 42 ust. 2 Statutu Związku oraz zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej (t. j.: Dz. U. 2007 nr 14 poz. 89), dalej „u.z.o.z”, Prezydium Zarządu Głównego Związku podjęło uchwały o utworzeniu kilku Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej (NZOZ). Utworzone w ten sposób jednostki otrzymały swoje statuty i zostały zarejestrowane w Rejestrach Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej prowadzonych przez odpowiednie organy administracji terenowej. Każdy NZOZ z osobna jest nieposiadającą osobowości prawnej wyodrębnioną organizacyjnie i księgowo jednostką organizacyjną. NZOZ działają w różnych miejscach na terenie całego kraju w sposób zupełnie samodzielny. Każdy NZOZ prowadzi swoją działalność statutową i gospodarczą w oparciu o majątek powierzony NZOZ przez Wnioskodawcę, który to majątek stanowią lokale, inne nieruchomości i sprzęt medyczny oraz rehabilitacyjny. Umowy cywilnoprawne w imieniu NZOZ podpisują ich dyrektorzy, którzy są władzami NZOZ przewidzianymi w statutach NZOZ lub inne osoby wyznaczone przez Wnioskodawcę do zarządzania NZOZ. Każdy NZOZ zatrudnia wykwalifikowany personel medyczny i jest dla tego personelu pracodawcą w rozumieniu art. 3 Kodeksu pracy oraz płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne zgodnie art. 4 pkt 2 lit. a ustawy z 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 1998 Nr 137 poz. 887 ze zm.).

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, którego założycielem jest związek zawodowy, jest tylko wyodrębnioną organizacyjnie formą działalności podmiotu, który go utworzył. Tym samym, w odniesieniu do utworzonych przez Wnioskodawcę niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej nie znajdzie zastosowania art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując należy uznać, iż niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej (NZOZ), utworzone przez Wnioskodawcę nie będą stanowiły odrębnego od założyciela podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, a co za tym idzie nie powinny one składać odrębnych od założyciela zeznań podatkowych CIT. A zatem stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj