Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1140/09-2/AP
z 28 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1140/09-2/AP
Data
2010.01.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku


Słowa kluczowe
dyskonto
majątek
obrót
odsetki


Istota interpretacji
Czy na potrzeby ustalania wartości obrotu dla celów podatku VAT oraz kalkulacji wartości WSS, nie uwzględnia się wskazanych powyżej przychodów związanych z posiadaniem majątku, tj. przychodów w postaci dyskonta oraz przychodów odsetkowych, otrzymywanych przez Bank z tytułu posiadania papierów wartościowych, w odniesieniu do których organizatorem lub/i gwarantem emisji, lub animatorem rynku jest Bank?



Wniosek ORD-IN 535 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 06.11.2009 r. (data wpływu 09.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględniania przychodów związanych z posiadaniem majątku, tj. dyskonta oraz przychodów odsetkowych otrzymywanych z tytułu posiadania papierów wartościowych, przy ustalaniu wartości obrotu dla celów podatku VAT oraz kalkulacji wartości WSS - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.11.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględniania przychodów związanych z posiadaniem majątku, tj. dyskonta oraz przychodów odsetkowych otrzymywanych z tytułu posiadania papierów wartościowych, przy ustalaniu wartości obrotu dla celów podatku VAT oraz kalkulacji wartości WSS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Bank Spółka Akcyjna (zwany dalej: „X” lub „Bankiem”), działając na podstawie stosownego zezwolenia Komisji Nadzoru Bankowego oraz zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29.08.1997 r. Prawo Bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72 poz. 665 ze zm., zwanej dalej: „Prawem Bankowym”), świadczy za wynagrodzeniem m.in. szereg usług finansowych na rzecz klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych.

Wykonując przedmiotowe czynności, w zdecydowanej większości przypadków, Bank świadczy usługi zwolnione z podatku VAT. Jednocześnie Bank wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zwanym dalej: „VAT”), w tym m.in.: usługi factoringu, usługi najmu powierzchni, usługi konsultacyjno-doradcze w sprawach finansowych itp.

W ramach prowadzonej działalności, Bank realizuje dochody związane z posiadaniem i utrzymywaniem określonego majątku, w postaci papierów wartościowych wyemitowanych przez inne podmioty. W szczególności, Bank otrzymuje dyskonto oraz przychody odsetkowe z tytułu posiadania papierów wartościowych, wyemitowanych przez inne podmioty, dla których organizatorem (i co do zasady tzw. gwarantem) emisji jest Bank.

W ramach prowadzonej działalności, Bank oferuje usługę w zakresie organizacji emisji dłużnych papierów wartościowych, tj. obligacji komunalnych, obligacji korporacyjnych oraz bonów korporacyjnych. W odniesieniu do wskazanych papierów, Bank podejmuje działania zmierzające do uplasowania papierów w ramach oferty publicznej lub niepublicznej. W niektórych przypadkach, Bank pełni funkcję tzw. gwaranta emisji, nabywając papiery wartościowe nieuplasowane na rynku, w ramach dokonywanej oferty. Ponadto, występują sytuacje, w których bez względu na ewentualne pełnienie przez Bank funkcji tzw. gwaranta emisji, Bank niejako „z góry” jest zainteresowany nabyciem określonych papierów wartościowych oferowanych w ramach organizowanej emisji.

Bank może również w przyszłości pełnić funkcję animatora rynku. W ramach takiej działalności, Bank zobowiązuje się do dokonywania na własny rachunek czynności mających na celu najefektywniejsze wspomaganie płynności danych papierów wartościowych. Do zadań animatora rynku należą w szczególności:

  • jednoczesne składanie zleceń kupna i sprzedaży danych papierów wartościowych na własny rachunek bez zapytania członka giełdy, lub
  • jednoczesne składanie zleceń kupna i sprzedaży danych instrumentów finansowych na własny rachunek w odpowiedzi na zapytanie członka giełdy.

Z tytułu świadczenia wskazanej usługi w zakresie organizowania i gwarantowania emisji, Bank otrzymuje uzgodnione wynagrodzenie, najczęściej określone w formie prowizji (podobne wynagrodzenie będzie wypłacane z tytułu pełnienia funkcji animatora rynku).

Z punktu widzenia X, nabywane papiery wartościowe, w odniesieniu do których Bank pełni funkcję organizatora lub gwaranta emisji, jak również animatora rynku stanowią element majątku Banku i zaliczane są do jego aktywów. W związku z posiadaniem przedmiotowych papierów, Bank otrzymuje dyskonto lub przychody odsetkowe.

W związku z prowadzoną działalnością Bank dokonuje zakupów określonych towarów usług. W celu określenia rodzaju działalności, z którą związany jest dany wydatek, Bank w pierwszej kolejności określa czy wydatek ten jest bezpośrednio związany z konkretnym rodzajem sprzedaży (tj. sprzedażą uprawniającą do odliczenia podatku VAT naliczonego bądź też sprzedażą nieuprawniającą do takiego odliczenia).

W odniesieniu do zakupów mających związek wyłącznie ze sprzedażą niedającą prawa do odliczenia podatku naliczonego lub wyłącznie ze sprzedażą dającą prawo do odliczenia, Bank odlicza podatek VAT naliczony zgodnie z zasadami ogólnymi. W odniesieniu do pozostałych zakupów, których nie można jednoznacznie przyporządkować do poszczególnych usług uprawniających do odliczenia lub niedających takiego prawa (to jest do jednostek organizacyjnych wykonujących wyłącznie jeden rodzaj sprzedaży - opodatkowaną lub zwolnioną z VAT), X zamierza rozliczać podatek VAT naliczony według tzw. współczynnika struktury sprzedaży (zwanego dalej: „WSS”), o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na potrzeby ustalania wartości obrotu dla celów podatku VAT oraz kalkulacji wartości WSS, nie uwzględnia się wskazanych powyżej przychodów związanych z posiadaniem majątku, tj. przychodów w postaci dyskonta oraz przychodów odsetkowych, otrzymywanych przez Bank z tytułu posiadania papierów wartościowych, w odniesieniu do których organizatorem lub/i gwarantem emisji, lub animatorem rynku jest Bank...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Banku, na potrzeby ustalania wartości obrotu dla celów podatku VAT oraz kalkulacji wartości WSA, nie należy uwzględniać wartości przychodów w postaci dyskonta oraz przychodów odsetkowych, otrzymywanych przez Bank z tytułu posiadania papierów wartościowych, w odniesieniu do których organizatorem lub/i gwarantem emisji, lub animatorem rynku jest Bank.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest zasadniczo obrót, przy czym obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, wartość WSS należy ustalić jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi Bankowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi Bankowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi Bankowi nie przysługuje takie prawo. Stąd, WSS można wyrazić za pomocą następującego wzoru:

WSS= x 100%

gdzie

  • X – oznacza wartość rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi Bankowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego (obrót uprawniający do odliczenia);
  • Y – oznacza wartość rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi Bankowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego (obrót niedający prawa do odliczenia).

W świetle powyższego, dla celów kalkulacji WSS, kluczowe jest prawidłowe ustalenie zarówno wartości obrotu uprawniającego do odliczenia podatku VAT naliczonego (X), jak również obrotu niedającego takiego prawa (Y).

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, w stosunku do których podmiot je wykonujący występuje w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów o podatku VAT. Zdaniem Banku, przychody uzyskiwane w związku z utrzymywaniem majątku i lokatą własnego kapitału, w szczególności wskazane powyżej kategorie przychodów w postaci dyskonta oraz przychodów odsetkowych, nie stanowią po stronie Banku wynagrodzenia z tytułu czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podlegających opodatkowaniu VAT.

Nabywając wskazane dłużne papiery wartościowe, w odniesieniu do których Bank pełnił funkcję organizatora lub gwaranta emisji, Bank występuje w roli inwestora lokującego nadwyżki finansowe, a nie występuje w roli podmiotu świadczącego jakąkolwiek usługę. Tym samym, zdaniem Banku, przychody dyskontowe oraz odsetkowe otrzymywane w związku z posiadaniem tych papierów, nie stanowią po stronie Banku wynagrodzenia za świadczenie jakiejkolwiek usługi. W tym przypadku Bank występuje w roli inwestora lokującego nadwyżki finansowe, a przedmiotowe przychody dyskontowe oraz odsetkowe otrzymywane są ściśle w związku z posiadanym przez Bank majątkiem.

Bank pragnie wskazać, iż stanowisko tożsame z prezentowanym przez Bank powyżej, zostało przedstawione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, działającego z upoważnienia Ministra Finansów, w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 4 czerwca 2009 r. (sygn. akt IPPP2/443-299/09-4/SAP). We wskazanej interpretacji organ podatkowy uznał w całości za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym na potrzeby ustalania wartości obrotu dla celów VAT oraz kalkulacji wartości WSS nie uwzględnia się dyskonta oraz przychodów odsetkowych otrzymywanych z tytułu posiadania przez Bank papierów wartościowych, w odniesieniu do których Bank pełnił rolę organizatora lub/i gwaranta emisji.

W sytuacji, gdy Bank pełniłby funkcję animatora rynku do jego zadań należy dokonywanie na własny rachunek czynności mających na celu najefektywniejsze wspomaganie płynności danych papierów wartościowych. W tym celu Bank składa zlecenia kupna i sprzedaży papierów wartościowych.

W ramach tej gałęzi działalności, Bank lokuje własne środki finansowe w instrumenty finansowe. Wynagrodzeniem, które Bank otrzymuje z tytułu pełnienia funkcji animatora rynku, czyli świadczenia usług na rzecz podmiotów operujących na giełdzie papierów wartościowych, jest prowizja. Zysk uzyskiwany z tytułu obrotu tymi papierami jest jedynie efektem ubocznym lokowania własnych środków finansowych, który nie jest tożsamy z wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług w ramach pełnienia funkcji animatora rynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a także zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj