Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-934/09/UH
z 17 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-934/09/UH
Data
2010.02.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
moment powstania obowiązku podatkowego
opodatkowanie
stawki podatku
świadczenie usług


Istota interpretacji
Moment powstania obowiązku podatkowego dla usługi montażu, demontażu, wymiany, naprawy/remontu systemu alarmowego oraz dla usługi jego konserwacji.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2009r. (data wpływu 17 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz stawki podatku dla usług opisanych we wniosku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz stawki podatku dla usług opisanych we wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi montażu systemów alarmowych. Będzie się to odbywać w oparciu o umowy na wykonanie usługi montażu i bieżącej konserwacji oraz napraw systemów alarmowych. W skład prac związanych z wykonaniem umowy wchodzić będą wszelkie czynności oraz materiały niezbędne do wykonania usługi montażu systemu alarmowego, a cena określona w umowie będzie dotyczyć wykonania usługi jako całości świadczenia na rzecz zamawiającej firmy - tzn. bez rozgraniczenia wartości materiałów i wartości wykonanego montażu czy innych usług remontowych przygotowawczych i wykończeniowych.

Na wystawionej przez Wnioskodawcę fakturze będzie uwzględniany produkt finalny jakim jest montaż systemu alarmowego.

Odrębna pozycja przewidziana będzie na konserwację systemu alarmowego.

Montaż systemów alarmowych Wnioskodawca zakwalifikuje do budowlanych robót instalacyjnych:

  • w przypadku montażu nowego systemu na fakturze – Wnioskodawca uwzględni "montaż, uruchomienie systemu alarmowego" PKWIU 45.31.22 - wartość łączna usługi
  • w przypadku wymiany/naprawy systemu alarmowego - Wnioskodawca uwzględni "montaż, uruchomienie systemu alarmowego, demontaż, naprawa, wymiana" PKWIU 45.31.22 - wartość łączna usługi.

Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi na rzecz firm - PKOB 11 i 12 oraz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej w budynkach mieszkalnych PKOB 11.

Usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć sklasyfikuje odpowiednio:

  • 45.31.22 - roboty związane z instalowaniem systemów przeciwwłamaniowych
  • 45.31.11 - roboty instalacyjne elektryczne w budynkach mieszkalnych.

Zamontowane systemy alarmowe będą objęte umową na okresową konserwację i bieżące naprawy. W skład wykonywanej usługi wchodzić będzie wiele czynności takich jak prace instalacyjne, przygotowanie podłoża, zapewnienie materiałów do instalacji oraz wykończenie usługą remontową - po zamontowaniu systemu. Wszystkie elementy umowy wchodzą w skład jednej usługi instalacji systemu alarmowego, zapewniając prawidłowe jego funkcjonowanie.

Prace dotyczące montażu i konserwacji systemu alarmowego wykonywane przez firmę Wnioskodawcy zgodnie z zawartą umową składają się na jedną kompleksową usługę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  • Czy w oparciu o przepisy art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT przyjąć moment powstania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30. dnia, licząc od daty wykonania usługi montażu, demontażu, wymiany, naprawy/remontu systemu alarmowego...
  • Czy w oparciu o przepisy art. 19 ust. 1 ustawy o VAT przyjąć moment powstania obowiązku podatkowego z chwilą wykonania usługi konserwacji systemu alarmowego...
  • Czy na podstawie § 5 ust. 1a rozporządzenia Min. Finansów z dn. 27 kwietnia 2004r. w sprawie VAT, oraz w oparciu o art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT zastosować stawkę 7% dla budownictwa mieszkaniowego...

Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawca zakwalifikował montaż systemów alarmowych do budowlanych robót instalacyjnych:

  • w przypadku montażu nowego systemu na fakturze - uwzględnia "montaż, uruchomienie systemu alarmowego" PKWIU 45.31.22 - wartość łączna usługi
  • w przypadku wymiany/naprawy systemu alarmowego - uwzględnia "montaż, uruchomienie systemu alarmowego, demontaż, naprawa, wymiana" PKWIU 45.31.22 - wartość łączna usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku wykonywania ww. czynności powinien zastosować obowiązek podatkowy zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT, tzn. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług.

Wykonanie instalacji alarmowych i pozostałych instalacji elektrycznych mieści się w ramach instalacji budowlanych zaliczonych do specjalistycznych robót budowlanych - dział 43 PKD, podobnie jak związane z nimi prace remontowe.

Czyli w przypadku wykonania naprawy, czy remontu uszkodzonego systemu alarmowego również powinien być zastosowany art. 19 ust. 13pkt. 2 lit. do ustawy o VAT.

Natomiast wykonanie konserwacji systemu alarmowego wraz z zastosowanymi do niej materiałami, jako że nie mieści się w ramach instalacyjnych robót budowlanych - dział 45 PKWiU, lecz do innej działalności usługowej, to według Wnioskodawcy ma tu zastosowanie art. 19 ust. 1 ustawy o VAT - tzn. powstanie obowiązku podatkowego z chwilą wykonania usługi.

Wykonanie usługi - roboty budowlanej w obiektach budownictwa mieszkaniowego zgodnie z rozszerzoną def. obowiązującą od 1.01.2008r.- niezależnie od tego czy jest to montaż samego systemu alarmowego, czy też tylko jego konserwacja, będzie podlegać 7% stawce VAT. Natomiast ta sama usługa wykonana w lokalach handlowych, usługowych i produkcyjnych objęta będzie 22% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2–21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Od powyższej ogólnej zasady, ustawodawca, w sytuacjach wskazanych w tej ustawie, określił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ww. ustawy, obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych lub budowlano–montażowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług.

Oznacza to, że z tytułu wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej dla powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma termin zapłaty, ale tylko wówczas, gdy kontrahent dokona płatności za wykonaną na jego rzecz usługę przed upływem 30 dni od dnia jej wykonania (podpisania protokołu odbioru robót), gdyż 30. dnia obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego, czy zapłaty dokonano, czy nie.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi montażu systemów alarmowych. Będzie się to odbywać w oparciu o umowy na wykonanie usługi montażu i bieżącej konserwacji, oraz napraw systemów alarmowych. W skład prac związanych z wykonaniem umowy wchodzić będą wszelkie czynności oraz materiały niezbędne do wykonania usługi montażu systemu alarmowego, a cena określona w umowie będzie dotyczyć wykonania usługi jako całości świadczenia na rzecz zamawiającej firmy - tzn. bez rozgraniczenia wartości materiałów i wartości wykonanego montażu czy innych usług remontowych przygotowawczych i wykończeniowych.

Na wystawionej przez Wnioskodawcę fakturze będzie uwzględniany produkt finalny jakim jest montaż systemu alarmowego.

Odrębna pozycja przewidziana będzie na konserwację systemu alarmowego.

Montaż systemów alarmowych Wnioskodawca kwalifikuje do budowlanych robót instalacyjnych:

  • w przypadku montażu nowego systemu na fakturze – Wnioskodawca uwzględni "montaż, uruchomienie systemu alarmowego" PKWIU 45.31.22 - wartość łączna usługi
  • w przypadku wymiany/naprawy systemu alarmowego - Wnioskodawca uwzględni "montaż, uruchomienie systemu alarmowego, demontaż, naprawa, wymiana" PKWIU 45.31.22 - wartość łączna usługi.

Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi na rzecz firm - PKOB 11 i 12 oraz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej w budynkach mieszkalnych PKOB 11.

Usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć sklasyfikuje odpowiednio:

  • 45.31.22 - roboty związane z instalowaniem systemów przeciwwłamaniowych
  • 45.31.11 - roboty instalacyjne elektryczne w budynkach mieszkalnych.

W skład wykonywanej usługi wchodzić będzie wiele czynności takich jak prace instalacyjne, przygotowanie podłoża, zapewnienie materiałów do instalacji oraz wykończenie usługą remontową - po zamontowaniu systemu. Wszystkie elementy umowy wchodzą w skład jednej usługi instalacji systemu alarmowego, zapewniając prawidłowe jego funkcjonowanie.

Prace dotyczące montażu i konserwacji systemu alarmowego wykonywane przez firmę Wnioskodawcy zgodnie z zawartą umową składają się na jedną kompleksową usługę.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż o ile usługi, o których mowa we wniosku tj. usługi montażu, demontażu, wymiany, naprawy, remontu systemu alarmowego, faktycznie mieszczą się w PKWiU 45, to będzie miał do nich zastosowanie przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla usługi konserwacji systemu alarmowego stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Usługa jest wykonana, gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności składające się na określony rodzaj usługi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będzie świadczył usługi konserwacji i naprawy zamontowanych systemów alarmowych na podstawie zawartej umowy.

Zamontowane systemy alarmowe będą objęte umową na okresową konserwację i bieżące naprawy.

Wykonanie usługi konserwacji systemu alarmowego będzie dokumentowane przez Wnioskodawcę w odrębnej pozycji faktury VAT.

Wobec powyższego obowiązek podatkowy dla wykonanej usługi konserwacji systemu alarmowego powstanie z chwilą wykonania usługi, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało również uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii zastosowania, w sytuacji przedstawionej we wniosku, prawidłowej stawki podatku od towarów i usług, stwierdza się co następuje:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Ponadto zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się 7% stawkę podatku.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast art. 41 ust. 12b ustawy o VAT stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2; .

Zgodnie z ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto w myśl § 37, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

-w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r., kwestie regulowane wskazanym wyżej przepisem § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r., rozstrzygał, analogicznie brzmiący (za wyjątkiem określenia horyzontu czasowego obowiązywania przepisu), § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika, że 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: robót budowlanych, remontu, czy robót konserwacyjnych, dlatego też należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 8 tej ustawy, remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Przez „konserwację” natomiast, zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836 ze zm.), należy rozumieć wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku.

Natomiast przez konserwację według „Słownika języka polskiego” pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka wydanego przez PWN rozumie się „utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem, zniszczeniem i zepsuciem”.

Ponadto klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane.

Dział ten obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, iż o ile faktycznie zarówno usługa polegająca na wykonaniu instalacji alarmowej, jak też usługa jej konserwacji, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 45 i będą one wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych, bądź w budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych (PKOB 1264), wówczas podlegać one będą opodatkowaniu według 7% stawki podatku VAT.

Natomiast w sytuacji gdy usługi te wykonywane będą w lokalach użytkowych (handlowych, usługowych, produkcyjnych), wówczas stawką właściwą będzie 22% stawka podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż usługa montażu systemu alarmowego oraz jego konserwacja, wykonywana w obiektach budownictwa mieszkaniowego, podlegać będzie 7% stawce VAT, należało uznać za prawidłowe, podkreślić jednakże należy, że prawidłowość tego stanowiska opiera się na innej, niż wskazana we wniosku przez Wnioskodawcę, podstawie prawnej.

Trzeba bowiem zauważyć, iż wskazany przez Wnioskodawcę § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) utracił moc obowiązującą z dniem 30 listopada 2008r.

W konsekwencji, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, uznać należało je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usługi, świadczonej przez Wnioskodawcę, według PKWiU, bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj