Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-760/09-2/AK
z 26 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-760/09-2/AK
Data
2010.02.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
płatnik
pomoc materialna
stypendia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
zwolnienie od podatku dochodowego przyznawanych uczniom zasiłków szkolnych i stypendiów



Wniosek ORD-IN 426 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 10.12.2009 r. (data wpływu 18.12.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przyznawanych uczniom zasiłków szkolnych i stypendiów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.12.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przyznawanych uczniom zasiłków szkolnych i stypendiów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wójt Gminy D wydaje decyzje przyznające pomoc materialną dla uczniów na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Zdaniem Wójta Gminy D stypendia szkolne i zasiłki szkolne należą do świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższa interpretacja wynika z wykładni językowej terminu „świadczenia pomocy materialnej dla uczniów” użytego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla określenia rodzaju świadczeń wolnych od podatku. Interpretacji tej nie zmienia okoliczność, że świadczenia pomocy materialnej dla uczniów są przyznawane zgodnie z regulaminem udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy D uchwalonego przez Radę Gminy. Ustawa o systemie oświaty nakłada obowiązek podjęcia stosownej uchwały w przedmiocie świadczeń materialnych o charakterze socjalnym.

Pomoc materialna dla uczniów obejmująca stypendia i zasiłki szkolne jest przyznawana przez Wójta Gminy D na podstawie art. 90b - 90f ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz wydanej na podstawie art. 90f ustawy o systemie oświaty uchwały Rady Gminy D. Ponieważ przepis art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wprowadza kwotowych ograniczeń zwolnienia, takie świadczenia są w całości zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Płatnik świadczeń pomocy materialnej dla uczniów nie ma obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium na formularzu PIT – S.

Wolne od podatku są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty. Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stypendiach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuki (art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Wolne od podatku są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 40b stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT - 2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik jest zobowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc w którym zaszła zmiana (art. 21 ust. 1 pkt 40b ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru (PlT-8S) i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika z zastrzeżeniem art. 37 (art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Płatnicy określeni w art. 35 ust. 1 pkt 2 wypłacający podatnikom wyłącznie stypendia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b sporządzają jedynie informację, o której mowa w art. 35 ust. 10 (art. 39 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy świadczenia pomocy materialnej dla uczniów wypłacane na podstawie art. 90b - 90f ustawy o systemie oświaty są świadczeniami pomocy materialnej dla uczniów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy do świadczeń pomocy materialnej dla uczniów wypłacanych na podstawie art. 90b-90f ustawy o systemie oświaty stosuje się względem podatników obowiązek złożenia płatnikowi przed pierwszą wypłatą oświadczenia według ustalonego wzoru (PIT - 2C), że nie uzyskują równocześnie innych dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy płatnik świadczeń pomocy materialnej dla uczniów wypłacanych na podstawie art. 90b- 90f ustawy o systemie oświaty jest zobowiązany w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru (PIT – 8S) i przekazać ją podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wójt Gminy D uznaje, że stypendia szkolne i zasiłki szkolne jako świadczenia pomocy materialnej dla uczniów przyznawane na podstawie art. 90b - 90f ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty należą do świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższa interpretacja wynika z wykładni językowej termin „świadczenia pomocy materialnej dla uczniów” użytego zarówno w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i w art. 90b - 90f ustawy o systemie oświaty. Zdaniem Wójta Gminy D do wypłacanych przez gminę świadczeń pomocy materialnej dla uczniów nie mają zastosowania wobec podatnika obowiązki wynikające z art. 21 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polegające na złożeniu przez podatnika płatnikowi przed pierwszą wypłatą oświadczenia według wzoru (PIT - 2C).

Zdaniem Wójta Gminy D po stronie Wójta Gminy wypłacającego świadczenia pomocy materialnej dla uczniów nie znajduje zastosowania obowiązek sporządzenia w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym informacji o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru (PIT - 8S) i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu. Wskazane wyżej obowiązki dotyczą podatników i płatników w przypadku wypłacania stypendiów, o których mowa w art. 21 ust.1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wójt Gminy D zajmuje stanowisko, że pomoc świadczenia materialnej dla uczniów wypłacane na podstawie ustawy o systemie oświaty są świadczeniami pomocy materialnej dla uczniów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Na mocy tego przepisu zwolnieniem przedmiotowym objęto zarówno stypendia, jak również inne świadczenia mające charakter pomocy materialnej dla uczniów.

Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego określają przepisy Rozdziału 8a – Pomoc materialna dla uczniów (art. 90b – art. 90u) ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

W świetle art. 90b ust. 1 ww. ustawy, uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl art. 90c ust. 1 i 2 tejże ustawy, pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny, a świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są: stypendium szkolne i zasiłek szkolny.

Zasady udzielania stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego regulują przepisy art. 90d i 90e ustawy.

Na podstawie art. 90f ustawy, Rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się celami pomocy o charakterze socjalnym, natomiast zgodnie z zapisem art. 90m, świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawane jest przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Natomiast na podstawie art. 90g ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty szkoła może udzielać stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wójt Gminy D wydaje decyzje przyznające pomoc materialną dla uczniów na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.,). Pomoc materialna dla uczniów obejmująca stypendia i zasiłki szkolne jest przyznawana przez Wójta Gminy D na podstawie art. 90b - 90f ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz wydanej na podstawie art. 90f ustawy o systemie oświaty uchwały Rady Gminy D.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż pomoc materialna o charakterze socjalnym, w postaci stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych przyznawana i wypłacana na podstawie przepisów o systemie oświaty, finansowana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, że pomoc materialna podlega przedmiotowemu zwolnieniu, nie ma w tym zakresie wymogu składania oświadczenia o którym mowa w art. 21 ust. 10 ww. ustawy, gdyż wymóg ten dotyczy wyłącznie świadczeń o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b. W tej sytuacji płatnik nie ma również obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający obowiązek sporządzania takiej informacji dotyczy wyłącznie dochodów objętych zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.

Jednocześnie z uwagi na fakt, iż treść przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy nie uzależnia kwestii zwolnienia od podatku od wysokości wypłacanego świadczenia, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy.

Reasumując, należy stwierdzić, iż świadczenia pomocy materialnej wypłacane przez Urząd Gminy na podstawie art. 90b - 90f ustawy o systemie oświaty są świadczeniami pomocy materialnej dla uczniów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatników. W związku z powyższym nie istnieje obowiązek złożenia płatnikowi przed pierwszą wypłatą oświadczenia według ustalonego wzoru (PIT - 2C) przez osoby otrzymujące powyższe świadczenia. Tym samym płatnik stypendiów i zasiłków szkolnych nie jest obowiązany do sporządzenia informacji PIT-8S. Wypłacane przez Urząd Gminy stypendia i zasiłki szkolne są w całości zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj