Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1167/09/AT
z 19 lutego 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1167/09/AT
Data
2010.02.19
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura VAT
usługi pomocnicze
usługi pośrednictwa
zwolnienie
Istota interpretacji
1. Czy usługi polegające na dochodzeniu roszczeń odszkodowawczych od firm ubezpieczeniowych, podlegać będą zwolnieniu od podatku od towarów i usług?
2. Czy na fakturach dokumentujących sprzedaż ww. usług, powinna znajdować się informacja o podstawie prawnej zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług? Wniosek ORD-IN 1021 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 30 listopada 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług związanych z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie handlu, opodatkowaną stawką podstawową. Od dłuższego czasu zamierza Pan poszerzyć swoją działalność o usługi dochodzenia odszkodowań. Działalność ta, zgodnie z obowiązującą PKD, sklasyfikowana jest jako działalność związana z oceną ryzyka i szacowania poniesionych strat 66.21.Z. Usługi, które będą dodatkowo wykonywane w ramach ww. działalności, będą polegały na reprezentowaniu osób poszkodowanych w ramach udzielonego na Pana rzecz pełnomocnictwa, w celu dochodzenia roszczeń odszkodowawczych od towarzystw ubezpieczeniowych. Do wskazanych czynności należeć będzie ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń, czyli analizowanie dokumentacji szkodowej i ustalenie wysokości odszkodowania, zawieranie ugód z zakładem ubezpieczeń w imieniu poszkodowanego, przygotowanie i opracowanie wniosków o wypłatę odszkodowania, gromadzenie dokumentacji lekarskiej i przekazywanie jej ubezpieczycielowi. Wynagrodzenie Pana będzie stanowił procent od uzyskanej kwoty odszkodowania, po jego uzyskaniu przez poszkodowanego. Mając na uwadze charakter wymienionych usług, wystąpił Pan do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie właściwej klasyfikacji tych usług. Otrzymał Pan odpowiedź, zgodnie z którą według Klasyfikacji PKWiU z 2004 r., wskazane usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.00, jako usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi. Jednakże dla celów podatku od towarów i usług, nadal stosuje się klasyfikację z 18 marca 1997 r., gdzie wskazane przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00, jako usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zwracając uwagę na treść przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, twierdzi Pan, iż grupowanie, do którego została zaklasyfikowana działalność, nie znajduje się wśród wyłączeń wskazanych w załączniku nr 4. W konsekwencji uważa Pan, że przedmiotowe usługi podlegać będą zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Powołując się na przepis § 9 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r., wskazuje Pan, że na fakturach dokumentujących sprzedaż ww. usług wystarczające będzie umieszczenie podstawy prawnej, tj. art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Zgodnie art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie z treści przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wynika, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 powyższego załącznika wymienione są usługi pośrednictwa finansowego – sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:
Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol „ex” oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Dla celów klasyfikacji usług na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się, na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). W dziale 67 tej klasyfikacji obejmującym „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym i z ubezpieczeniami” znajdują się - pod symbolem 67.20.10-00: „Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych”. W rozszerzeniu tej pozycji wymieniono: 67.20.10-00.10 Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich klientami; 67.20.10-00.20 Usługi doradztwa ubezpieczeniowego, bez doradztwa w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych; 67.20.10-00.30 Usługi wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych; 67.20.10-00.90 Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe. Z ww. regulacji art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy wynika, że wyłączone ze zwolnienia są usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20 i 67.20.10-00.30) z wyjątkiem usług świadczonych w tym zakresie przez same zakłady ubezpieczeniowe (w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej) oraz podmiotów działających w imieniu i na rzecz tych zakładów. Stosownie do przepisu art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury, o czym stanowi art. 106 ust. 4 ustawy. Szczegółowe warunki jakim winny odpowiadać wystawiane przez podatnika faktury zawarte zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.). Zgodnie z § 5 ust. 1 tego rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
Ponadto, na podstawie § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:
Jednocześnie zaznaczyć należy, iż powołane przez Pana we wniosku rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), z dniem 1 grudnia 2008 r. utraciło moc obowiązującą. Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż zamierza Pan świadczyć usługi polegające na reprezentowaniu osób poszkodowanych w ramach udzielonego na jego rzecz pełnomocnictwa, w celu dochodzenia roszczeń odszkodowawczych od towarzystw ubezpieczeniowych. Zakres wskazanych czynności obejmował będzie ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń (analizowanie dokumentacji szkodowej i ustalenie wysokości odszkodowania, zawieranie ugód z zakładem ubezpieczeń w imieniu poszkodowanego, przygotowanie i opracowanie wniosków o wypłatę odszkodowania, gromadzenie dokumentacji lekarskiej i przekazywanie jej ubezpieczycielowi). Zgodnie z Pana wskazaniem, wymienione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00 według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997 r., jako usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. A zatem, o ile świadczone przez Pana usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym mieszczą się w pozycji PKWiU 67.20.10-00 według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 1997 r. i nie są objęte grupowaniem PKWiU 67.20.10-00.20 i 67.20.10-00.30, ani nie są zaliczone np. do usług prawniczych, to świadczenie ich będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Odnośnie dokumentowania na fakturach ww. usług stwierdzić należy, iż wystawiane przez Pana faktury VAT dokumentujące dokonanie opisanych we wniosku czynności winny uwzględniać postanowienia art. 106 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również zawierać elementy wymienione w normie § 5 ust. 1 i ust. 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, w tym m.in. informację o: podstawie prawnej zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (zgodnie z przepisem ustawy, aktu wydanego na podstawie ustawy, albo dyrektywy), albo o symbolu wskazanych usługi – określonego w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tut. organ podatkowy nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.