Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1383/09-2/AW
z 8 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1383/09-2/AW
Data
2010.03.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
usługi doradcze


Istota interpretacji
w oparci o przepisy prawa podatkowego w brzmieniu obowiązującym do końca listopada 2008r. należy uznać że miejscem świadczenia usług doradczych będzie terytorium Szwajcarii, zgodnie z dyspozycją art. 27 ust. 3 ustawy, przy założeniu że świadczone usług mieszczą się w obszarze opisanym w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy.



Wniosek ORD-IN 693 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.12.2009r. (data wpływu 29.12.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług w stanie prawnym obowiązującym do końca listopada 2008r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.12.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług w stanie prawnym obowiązującym do końca listopada 2008r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

FL Sp. z o.o. (dalej jako “FL” lub “Spółka”) z siedzibą w Polsce, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy na rzecz jednego z kontrahentów tj. F (dalej jako „ F” lub „Kontrahent”), usługi mające na celu wsparcie Kontrahenta w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w Polsce. Przedmiotowe usługi świadczone są pomiędzy stronami od stycznia 2008r.

F jest podmiotem prawa szwajcarskiego z siedzibą w Szwajcarii, który w związku z wykonywaniem na terytorium Polski czynności podlegających opodatkowaniu polskim VAT zarejestrowany jest na potrzeby podatku od towarów i usług.

Czynności podejmowane przez FL dotyczą w szczególności doradztwa w obszarze agrotechniki, który ściśle wiąże się z działalnością Kontrahenta wykonywaną w Polsce. W tym miejscu Spółka pragnie zaznaczyć, że Fprowadzi działalność w sektorze produkcji słonych przekąsek (głównie chipsów). Poniżej Spółka przedstawia czynności, które w zamian za wynagrodzenie ustalone w umowie, są wykonywane na zlecenie Kontrahenta:

a) Doradztwo w zakresie opracowania planów dostaw ziemniaków, tak aby zapewnić minimalizację kosztów operacyjnych, zwiększenie jakości produktów. W ramach świadczenia wyżej wymienionych usług Spółka podejmuje i wykonuje następujące czynności:

  • weryfikacja wykonalności budżetu związanego w zakresie realizacji kontraktów (nie obejmuje negocjacji ani też podpisania kontraktów);
  • doradztwo w zakresie wdrażania nowych technologii z dziedziny agrotechniki;
  • nadzór administracyjny dostaw do fabryki;
  • czynności księgowo – finansowe.

b) Czynności związane z wsparciem kontraktacji ziemniaków, w szczególności:

  • przekazywanie danych niezbędnych do zapewnienia sprawnego wywiązywania się dostawców z zawartych kontraktów;
  • dokonywanie optymalizacji procesów kontraktacji i dostaw, tworzenie planów zmniejszających koszty oraz zwiększających jakość ziemniaków dostarczanych do fabryk.

c) Koordynacja relacji z dostawcami Spółki, w szczególności:

  • administrowanie bazami dostawców, co pomaga kreować i utrzymywać z nimi długotrwałe i zrównoważone relacje biznesowe,
  • gromadzenie informacji na temat lokalnych dostawców na potrzeby Kontrahenta szwajcarskiego.

Mając na względzie zwiększenie jakości surowców, Spółka ponadto:

  • wspiera dostawców F przy implementacji innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz tzw. „najlepszych praktyk” w ich produkcji, jak również,
  • koordynuje szkolenia w zakresie nowych technologii produkcji ziemniaków zgodnie z zaleceniami oraz według uznanych standardów.

Ponadto, Wnioskodawca zajmuje się nadzorem nad efektywnością produkcji i transportu ziemniaków do fabryk poprzez pomoc w lokalizacji upraw ziemniaków, oraz optymalizację łańcucha dostaw ziemniaków do fabryk, jak też poprzez nadzór administracyjny nad dostawami do fabryk.

Spółka wykonuje również na rzecz kontrahenta czynności związane z zapewnieniem obsługi w zakresie wprowadzania/księgowania faktur zakupu i faktur sprzedaży towarów w systemie finansowo-księgowym.

Wszelkie czynności wykonywane przez Spółkę na rzecz F są traktowane jako kompleksowa usługa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi wykonywane przez FL na rzecz Kontrahenta mającego siedzibę w Szwajcarii, podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce na podstawie art. 27 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Spółka stoi na stanowisku, iż działalność FL ma charakter kompleksowej usługi doradczej zgodnie z warunkami uzgodnionymi z Kontrahentem na rzecz, którego jest świadczona. Wobec powyższego, czynności podejmowane przez Wnioskodawcę zawierają się w zakresie usług wymienionych w art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług i podlegają opodatkowaniu w kraju siedziby kontrahenta zagranicznego, na podstawie obowiązującego przed 1 grudnia 2008r. brzmienia przedmiotowego przepisu.

Zgodnie z generalną zasadą odnoszącą się do miejsca opodatkowania usług wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usługi jest siedziba świadczącego usługę, a w przypadku posiadania przez świadczącego usługi stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczone są usługi – stałe miejsce prowadzenia działalności, w przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce jego stałego zamieszkania. Jednakże w kolejnych przepisach art. 27 ustawy o VAT, ustawodawca przewidział szczególne zasady opodatkowana usług.

W świetle art. 27 ust. 3 oraz art. 27 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku świadczenia:

  • usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1);
  • usług doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2);
  • usług prawniczych, rachunkowo – księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1);
  • usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2 – z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1 ustawy;
  • usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3);

na rzecz:

  • osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  • podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę;

miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Mając na uwadze powyższy przepis, dochodzimy do wniosku, iż aby uznać usługi świadczone przez Spółkę na rzecz F za usługi podlegające opodatkowaniu w kraju siedziby usługobiorcy spełnione muszą być dwie przesłanki:

  • świadczona usługa musi mieścić się w katalogu usług wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT oraz
  • odbiorca usługi musi mieć siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego.

Jak zostało wspomniane w opisie staniu faktycznego, nadrzędnym celem czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę jest wsparcie Kontrahenta w jego działalności. Aby Kontrahent mógł skutecznie podejmować swą aktywność biznesową musi posiadać precyzyjną informację zarządczą na temat dostawców surowca, jakości surowca, lokalizacji dostawców (co pomaga podejmować decyzje logistyczne) oraz finansowej sytuacji na rynku surowca.

Spółka realizuje wspomniany cel tj. udziela kontrahentowi wsparcia w prowadzonej działalności poprzez zbieranie informacji na temat dostawców oraz ich wywiązywania się z podjętych zobowiązań.

W konsekwencji Spółka nie ma wątpliwości, iż świadczone przez nią usługi mieszczą się w obszarze usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności doradczej i zarządzania, oraz że na podstawie art. 27 ust. 4 pkt 3 oraz ust. 3 ustawy o VAT, miejscem świadczenia przez Spółkę przedmiotowych usług na rzecz zagranicznego kontrahenta jest terytorium Szwajcarii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ze względu, iż w złożonym wniosku z dnia 23.12.2009r. (data wpływu 29.12.2009r.) Wnioskodawca zaznaczył, że wniosek dotyczy stanu faktycznego przed 1 grudnia 2008r., przedmiotem analizy będą zatem przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do końca listopada 2008r.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Stosownie do postanowień art. 27 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
  • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z dyspozycją art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się do usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego Spółka wskazała, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz jednego z kontrahentów usługi mające na celu wsparcie Kontrahenta w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Świadczona usługa jak podnosi Spółka ma charakter kompleksowej usługi doradczej i mieści się w obszarze opisanym w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy tj. dotyczy usług doradztwa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej i zarządzania. Wątpliwości Spółki dotyczą określenia właściwego miejsca świadczenia dla świadczonych usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz w oparci o powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w brzmieniu obowiązującym do końca listopada 2008r. należy uznać że miejscem świadczenia przedmiotowych usług doradczych będzie terytorium Szwajcarii, zgodnie z dyspozycją art. 27 ust. 3 ustawy, przy założeniu że świadczone usług mieszczą się w obszarze opisanym w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj