Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1261/09-4/IZ
z 4 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1261/09-4/IZ
Data
2010.03.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
faktura korygująca
faktura wewnętrzna
obniżenie podatku należnego
pokwitowanie odbioru


Istota interpretacji
prawo do zmniejszenia obrotu oraz obniżenia podatku należnego w przypadku faktur wewnętrznych korygujących następuje w miesiącu ich wystawienia.



Wniosek ORD-IN 363 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.12.2009 r. (data wpływu 04.12.2009 r.), uzupełnionego na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 01.03.2010 r. (data wpływu 03.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w miesiącu wystawienia korekty faktury wewnętrznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.12.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w miesiącu wystawienia korekty faktury wewnętrznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przeprowadza akcje marketingowe mające na celu zwiększenie sprzedaży paliw oraz innych produktów na stacjach paliw Spółki. W ramach prowadzonych akcji marketingowych Spółka dokonuje nieodpłatnych wydań należących do jej przedsiębiorstwa towarów (nagród) na rzecz kontrahentów biorących udział w realizowanych programach marketingowych.

Z tytułu przekazanych nieodpłatnie towarów Spółka naliczała podatek od towarów usług i wystawiała z tego tytułu faktury wewnętrzne zbiorcze za okresy miesięczne, w których następowało nieodpłatne wydanie towarów. Kwota podatku VAT należnego deklarowana była w deklaracjach VA T składanych przez Spółkę.

Z dniem 1 czerwca 2005 r. nastąpiła nowelizacja przepisów ustawy o VAT, w wyniku której zmieniony został zapis jej art. 7 ust. 2 i 3 stanowiący (w nowym brzmieniu), że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega wyłącznie takie przekazanie towarów, które łącznie spełnia następujące trzy warunki:

  1. dotyczy towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika,
  2. zostało dokonane na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem oraz
  3. podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części.

Towary wydawane były w ramach prowadzonych przez Spółkę akcji marketingowych, a więc na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Nie jest zatem spełniony drugi z wymienionych wyżej warunków. Dlatego też, zdaniem Spółki nieodpłatne wydania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (takie rozumienie art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT przedstawił też w swojej decyzji wydanej Spółce Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - decyzja nr 1401/PV-l/4407-87/08/APW z dnia 25 marca 2009 r.).

W związku z powyższym Spółka zamierza dokonać korekt wystawionych wewnętrznych faktur VAT za okres czerwiec 2005 r. - grudzień 2008 r. zmniejszających podstawę opodatkowania oraz kwotę VAT należnego z tytułu nieodpłatnych wydań.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Spółka wyjaśniła, iż przedmiotem interpretacji jest wyłącznie potwierdzenie stanowiska Spółki, zgodnie z którym w przypadku wystawienia przez Nią wewnętrznej faktury korygującej (do wystawionej wcześniej faktury wewnętrznej dokumentującej nieodpłatne wydania towarów) deklaracją właściwą do ujęcia obniżenia podatku należnego (wynikającego z tejże wewnętrznej faktury korygującej) jest deklaracja za miesiąc wystawienia tej wewnętrznej faktury korygującej (a nie na przykład deklaracja za miesiąc, w którym ujęto pierwotną fakturę wewnętrzną). Kwestia braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnych wydań towarów nie jest przedmiotem wniosku Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka jest uprawniona do zmniejszenia podatku należnego z tytułu wystawionych faktur korygujących do faktur wewnętrznych za miesiąc, w którym wystawi faktury korygujące...

Zdaniem Spółki jest ona uprawniona do korekty podatku należnego, wynikającego z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących, w deklaracji za miesiąc wystawienia wewnętrznych faktur korygujących. Powyższe wynika zdaniem Spółki z brzmienia art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, który uzależnia moment zmniejszenia podstawy opodatkowania, a tym samym wysokości podatku należnego, od posiadania przez podatnika dokonującego korekty, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Art. 29 ust. 4b ustawy o VAT wyłącza z obowiązku posiadania potwierdzenia faktury korygującej niektóre przypadki dostawy towarów, jak m.in. eksport towarów, wewnątrzwspólnotową dostawę towarów czy dostawę towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Brak wskazania w art. 29 ust 4b ustawy o VAT faktur wewnętrznych oznacza, że zasada wyrażona w art. 29 ust. 4a, tj. konieczność posiadania potwierdzenia faktury korygującej, odnosi się także do faktur wewnętrznych.

Zasady wystawiania faktur korygujących określone zostały w par. 13 oraz 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337). Zgodnie z par 13 ust. 1 rozporządzenia w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się również gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź jakiejkolwiek innej pozycji faktury (par. 14 ust. 1 rozporządzenia). Przepisy par. 13 i 14 rozporządzenia stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych z tym, że w przypadku czynności określonych w art. 7 ust 2 ustawy o VAT tj. nieodpłatnych wydań towarów, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej (par. 23 ust. 1 rozporządzenia).

Z par. 14 rozporządzenia wynika zatem bezsprzecznie, że o ile Spółka w wystawionych fakturach wewnętrznych niezasadnie wykazała podatek należny, to jest ona zobligowana do wystawienia faktur wewnętrznych korygujących.

Mając na względzie przywołane wyżej regulacje tj. art. 29 ust. 4a i 4b ustawy o VAT oraz paragraf 14 rozporządzenia należy przyjąć, że podstawa opodatkowania oraz podatek należny VAT wykazany na fakturach wewnętrznych mogą zostać zmniejszone wyłącznie poprzez wystawienie faktur wewnętrznych korygujących. Jako, że w przypadku faktur korygujących wystawiający fakturę korygującą jest jednocześnie jej odbiorcą (nabywcą) należy przyjąć, że moment otrzymania potwierdzenia wewnętrznej faktury korygującej jest tożsamy z jej wystawieniem. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy, prawo do zmniejszenia obrotu oraz obniżenia podatku należnego w przypadku faktur wewnętrznych korygujących następuje w miesiącu ich wystawienia.

Stanowisko przedstawione przez Spółkę jest zbieżne ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, który wydawał już w imieniu Ministra Finansów interpretacje indywidualne w analogicznych sprawach (choćby nr IPPP1/443-205/09-2/AW czy nr IPPP1-443-722/08-2/RK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj