Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-109/10-2/AO
z 25 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-109/10-2/AO
Data
2010.03.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
sprzedaż wysyłkowa
zwolnienie


Istota interpretacji
ZWOLNIENIE Z OBOWIĄZKU EWIDENCJIONOWANIA PRZY ZASTOSOWANIU KASY REJESTRUJACEJ Z TYTUŁU DOSTAWY TOWARÓW W SYSTEMIE WYSYŁKOWYM



Wniosek ORD-IN 442 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2010r. (data wpływu 02 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni od 1.4.2005 r. rozpoczęła własną działalność gospodarczą opartą na sprzedaży wysyłkowej książek poprzez internetowe serwisy aukcyjne, przede wszystkim Allegro.pl. Od początku działalności jest na ryczałcie i korzysta ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 23.12.2009, pozycji 37 w załączniku, z obowiązku ewidencji kasą rejestrującą zwolniona jest: „Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (…) za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (…), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła”.

Stan obecny: Zgodnie z wymogiem, wszystkie wpłaty za zakup książek dokonywane były dotychczas indywidualnymi przelewami klientów na firmowe konto bankowe Wnioskodawczyni, i jako takie umożliwiały pełną identyfikację płatnika (dane osobowe, adresowe, nr konta). Dodatkowo prowadzona była szczegółowa ewidencja – codzienne dowody wewnętrzne przyporządkowujące każdy sprzedany przedmiot odpowiedniemu zbywcy i kwocie oraz dodatkowe archiwum mailowe z danymi kontrahentów.

Stan przyszły: Od 1.3.2010r. serwis aukcyjny Allegro wprowadza zmiany w systemie płatności, wdrażając obowiązkową dla sprzedawcy funkcję „Płacę z Allegro” (na kształt amerykańskiego Paypala). Oznacza to, że za zakupione przedmioty klienci będą mogli płacić nie tylko bezpośrednio z konta bankowego, ale i wewnętrznym systemem Płatności Allegro.

Istotną zmianą będzie zatem to, że Allegro pośredniczyć będzie w przelewie pomiędzy na linii kupujący-sprzedawca i na konto Wnioskodawczyni będą wpływać już nie tylko indywidualne przelewy od klientów, ale również zbiorcze kwoty, których nadawcą będzie Allegro. Lista płatników, z danymi osobowymi, kwotami, wskazaniem przedmiotów których wpłata dotyczy, dostępna będzie w odpowiednich zakładkach Allegro oraz przesyłane będą zestawienia tych płatności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące stanu przyszłego:

Czy nadal Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawczyni, interpretacja tego zapisu jest taka, że zmiana formy wpłaty na konto nie zmienia sytuacji i korzystanie ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej jest nadal możliwe. Uzasadnienie:

  1. Wszystkie zapłaty za towar NADAL będą wpływać przelewem na konto.
  2. Z dodatkowej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Dokumentacją są:
  • dowody wewnętrzne sprzedaży z listingiem sprzedanych przedmiotów, kwotami zapłaty i danymi osobowymi i teleadresowymi klientów
  • zestawienia przesyłane przez Allegro z wyszczególnieniem poszczególnych indywidualnych wpłat poprzez Płatności Allegro, z których również wynika przedmiot i kwota zapłaty oraz dane osobowe klienta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, zgodnie z którą pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Od 1 stycznia 2010r. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009r. Nr 224, poz. 1797).

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 37 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła2), 4)

– przy czym:

  1. Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.
  2. W zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni od dnia 1 kwietnia 2005r. rozpoczęła własną działalność gospodarczą opartą na sprzedaży wysyłkowej książek poprzez internetowe serwisy aukcyjne, przede wszystkim Allegro.pl. Od początku działalności jest na ryczałcie i korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Poprzednio powyższą kwestię regulowały:

  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706) - § 2 pkt 3 i poz. 42 załącznika – zwalniające do dnia 31 grudnia 2005r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących - § 2 pkt 3 otrzymał brzmienie – zwalniające do dnia 31 marca 2006r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375) - § 2 pkt 1 i poz. 43 załącznika – zwalniające do dnia 31 grudnia 2006r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2006r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2006r. Nr 243, poz. 1768) - § 2 pkt 1 otrzymał brzmienie - zwalniające do dnia 30 czerwca 2007r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) - § 2 pkt 1 i poz. 37 załącznika - zwalniające do dnia 31 grudnia 2007r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) - § 2 i poz. 37 załącznika - zwalniające do dnia 30 czerwca 2008r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) - § 2 pkt 1 i poz. 37 załącznika – zwalniające do dnia 31 grudnia 2008r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) - § 2 pkt 2 i poz. 37 załącznika – zwalniające do dnia 31 grudnia 2009r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Jeśli zatem od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności, Wnioskodawczyni zgodnie ze ww. przepisami nie rozpoczęła ewidencjonowania sprzedaży towarów i były spełnione warunki zapłaty i identyfikacji transakcji, których ta zapłata dotyczyła, mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących i Wnioskodawczyni nie rozpoczęła ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2010r.

Od 1 marca 2010r. serwis aukcyjny Allegro wprowadza zmiany w systemie płatności, wdrażając obowiązkową dla sprzedawcy funkcję „Płacę z Allegro”. Oznacza to, że za zakupione przedmioty klienci będą mogli płacić nie tylko bezpośrednio z konta bankowego, ale i wewnętrznym systemem Płatności Allegro. Istotną zmianą będzie to, że Allegro pośredniczyć będzie w przelewie na linii kupujący - sprzedawca. Na konto Wnioskodawczyni będą wpływać nie tylko indywidualne przelewy od klientów, ale również zbiorcze kwoty, których nadawcą będzie Allegro. Lista płatników, z danymi osobowymi, kwotami, wskazaniem przedmiotów których wpłata dotyczy, dostępna będzie w odpowiednich zakładkach Allegro oraz przesyłane będą zestawienia tych płatności. Wszystkie zapłaty za towar będą wpływać przelewem na konto Wnioskodawczyni. Z dodatkowej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Wysyłka towarów dokumentowana będzie poprzez:

  • dowody wewnętrzne sprzedaży z listingiem sprzedanych przedmiotów, kwotami zapłaty i danymi osobowymi i teleadresowymi klientów,
  • zestawienia przesyłane przez Allegro z wyszczególnieniem poszczególnych indywidualnych wpłat poprzez Płatności Allegro, z których również wynikać będzie przedmiot i kwota zapłaty oraz dane osobowe klienta.

Na podstawie posiadanych dowodów można będzie ustalić dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów. Ustawodawca nie wymaga by wpłata była dokonywana jedynie przez rzeczywistego nabywcę towaru.

W oparciu o przedstawione we wniosku okoliczności oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Wnioskodawczyni nie będzie obowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Będzie mogła nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2010r., o ile w tym okresie nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu — do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi — Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach — art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj