Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-945/09/KT
z 27 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-945/09/KT
Data
2010.01.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
opieka społeczna
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
usługi zwolnione
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Jeżeli świadczone usługi opieki społecznej mieszczą się w grupowaniu 85 PKWiU z 1997 r. „usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)”, to jako wymienione w poz. 9 zał. nr 4 do ustawy podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, pomimo, że wg później wydanych klasyfikacji na podstawie przepisów o statystyce publicznej, posiadają inne oznaczenie.



Wniosek ORD-IN 541 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku usług opieki społecznej z zakwaterowaniem pozostałych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 listopada 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku usług opieki społecznej z zakwaterowaniem pozostałych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Przedmiotem prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej jest świadczenie usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem. W dniu 1 września 2009 r. Urząd Statystyczny wydał zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym regon, w którym określono, iż przeważającym rodzajem działalności jest według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD z 2007 r.) pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem (87.90.Z) oraz (zgodnie z PKD z 2004 r.) pomoc społeczna pozostała z zakwaterowaniem (85.31.B). Według posiadanego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z dnia 26 sierpnia 2009 r., przedmiotem Pani działalności, jako przedsiębiorcy, jest: pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem (PKD 87.90.Z). Świadczone usługi oznaczone są obecnie symbolem PKWiU 87.90.1 - pozostałe usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy usługi oznaczone symbolem PKWiU 87.90.1 - pozostałe usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem, są zwolnione od podatku od towarów i usług...


Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika, pod symbolem PKWiU ex 85 zostały wymienione usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych. Powzięła Pani wątpliwość co do możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku, w związku ze zmianą symbolu PKWiU, który dla świadczonych przez Panią usług ma aktualnie postać 87.90.1, przy czym treść załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług nie uległa w tym zakresie zmianie. Wskazała Pani, że od dnia 1 stycznia 2009 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), zgodnie z którym (§ 3) do dnia 31 grudnia 2009 r. do celów podatku od towarów i usług stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Oznacza to, iż dla celów podatku od towarów i usług PKWiU z 1997 r. nadal obowiązuje. Pani zdaniem, skoro aktualnie zmianie uległ jedynie symbol klasyfikacji PKWiU, zaś przedmiot faktycznie wykonywanych usług jest tożsamy z przedmiotem wcześniejszej klasyfikacji PKWiU z 1997 r. (symbol 85.31.15), świadczone usługi mogą być objęte zwolnieniem przedmiotowym od podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

Na podstawie ust. 3 powołanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze. zm.).

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 9 tego załącznika wymieniono „usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)” - PKWiU ex 85. Użycie przez ustawodawcę symbolu „ex” przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. pod symbolem 87.90.1 - „pozostałe usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem” i są tożsame przedmiotowo z usługami sklasyfikowanymi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 1997 r. pod symbolem 85.31.15 – „usługi opieki społecznej z zakwaterowaniem pozostałe”.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż - o ile - świadczone przez Panią usługi mieszczą się w grupowaniu 85 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997 r. „usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)”, to jako wymienione w poz. 9 zał. nr 4 do ustawy podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, pomimo, że wg później wydanych klasyfikacji na podstawie przepisów o statystyce publicznej, posiadają inne oznaczenie.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj