Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-898/09/UH
z 2 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-898/09/UH
Data
2010.02.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
istotne warunki zamówienia
jednostka budżetowa
opodatkowanie
specyfikacja
świadczenie usług
warunek


Istota interpretacji
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności odpłatnego udostępnienia Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia



Wniosek ORD-IN 844 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2009r. (data wpływu 4 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności odpłatnego udostępnienia Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności odpłatnego udostępnienia Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW) jest jednostką budżetową finansowaną przez Samorząd Województwa i jako samorządowa jednostka organizacyjna, zgodnie ze statutem wykonuje zadania z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu i ochrony dróg na podstawie ustawy o drogach publicznych. Przedmiotem działania jednostki jest wykonywanie obowiązków oraz zadań zarządcy dróg wojewódzkich.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT.

Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych Wnioskodawca przekazuje nieodpłatnie specyfikacje istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2, gdy na wniosek wykonawcy udostępnia je odpłatnie.

Opłata, którą obciążany jest wykonawca, wyceniona jest przez Wnioskodawcę w wysokości kosztów druku i przekazania przedmiotowej dokumentacji. Przekazanie odpłatnie oferentom specyfikacji przetargowej traktowane jest przez Wnioskodawcę jako obrót w rozumieniu ustawy o VAT. Czynność ta udokumentowana jest wystawioną fakturą VAT ze stawką 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odpłatnie udostępniane specyfikacje istotnych warunków zamówienia przekazywane oferentom podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%...

Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawca stwierdził, iż przekazując oferentom odpłatnie SIWZ osiąga obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jest to czynność zaliczana do kategorii usług, podlegająca opodatkowaniu według stawki podstawowej tj. 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


    Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową finansowaną przez Samorząd Województwa i jako samorządowa jednostka organizacyjna, zgodnie ze statutem wykonuje zadania z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu i ochrony dróg na podstawie ustawy o drogach publicznych. Przedmiotem działania jednostki jest wykonywanie obowiązków oraz zadań zarządcy dróg wojewódzkich.

    Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT.

    Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych, Wnioskodawca przekazuje nieodpłatnie specyfikacje istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2, gdy na wniosek wykonawcy udostępnia je odpłatnie.

    Opłata, którą obciążany jest wykonawca wyceniona jest przez Wnioskodawcę w wysokości kosztów druku i przekazania przedmiotowej dokumentacji. Przekazanie odpłatnie oferentom specyfikacji przetargowej traktowane jest przez Wnioskodawcę jako obrót w rozumieniu ustawy o VAT. Czynność ta udokumentowana jest wystawioną fakturą VAT ze stawką 22%.

    Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.), przepisy ustawy stosuje się do udzielania zamówień publicznych m.in. przez:

    1. jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych;
    2. inne, niż określone w pkt 1, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej;
    3. inne, niż określone w pkt 1, osoby prawne, utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w pkt 1 i 2, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:
      1. finansują je w ponad 50% lub
      2. posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
      3. sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
      4. mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego.


      W myśl art. 37 ust. 1 ww. ustawy - Prawo zamówień publicznych, specyfikację istotnych warunków zamówienia przekazuje się nieodpłatnie, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2 tej ustawy, zgodnie z którym na wniosek wykonawcy zamawiający przekazuje w terminie 5 dni specyfikację istotnych warunków zamówienia. Opłata, jakiej można żądać za specyfikację istotnych warunków zamówienia, może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania. Udzielenie zamówienia publicznego, następuje generalnie w trybie postępowania przetargowego. Jednym z elementów takiego postępowania – zgodnie z art. 42 ust. 2 cyt. ustawy – jest przekazanie zainteresowanemu złożeniem oferty tzw. specyfikacji istotnych warunków zamówienia, za którą zamawiający może żądać opłaty pokrywającej wyłącznie koszty jej druku oraz przekazania. Treść powołanego przepisu zawiera, jedynie wskazówki, co do ustalenia ceny za dostarczone materiały, przesądzając o braku możliwości zawarcia w tej kwocie zysku. Możliwe jest natomiast ustalenie ceny na poziomie niższym, niż wynika to ze sporządzonej kalkulacji kosztów bądź też nie pobieranie opłaty w ogóle. Zatem wskazany przepis reguluje tylko górną granicę ustalania tej opłaty.

      Z uwagi na powyższe uznać należy, iż wskazana we wniosku czynność mieści się w sferze cywilnoprawnych stosunków łączących oferenta z potencjalnymi wykonawcami. Wnioskodawca przekazując oferentom specyfikacje przetargowe za wynagrodzeniem, spełnia tym samym przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, pozwalające na zaliczenie czynności odpłatnego wydania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia do kategorii usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

      Stawka podatku VAT dla czynności odpłatnego wydania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%.

      Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

      Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

      Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

      Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



      doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

      Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
      Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

      Reklama

      Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

      czytaj

      O nas

      epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

      czytaj

      Regulamin

      Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

      czytaj