Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-190/10/BWo
z 16 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-190/10/BWo
Data
2010.04.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
dodatki do paliw
podatek akcyzowy
skład podatkowy
zbiornik


Istota interpretacji
Czy po dniu 31 grudnia 2010r. wymagane będzie magazynowanie frakcji naftalenowej, przeznaczonej do sprzedaży jako surowiec do produkcji paliw, lub jako paliwo opałowe, w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2010r. (data wpływu 18 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku magazynowania frakcji naftalanowej, przeznaczonej do sprzedaży jako surowiec do produkcji paliw, lub jako paliwo opałowe, w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej po dniu 31 grudnia 2010r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku magazynowania gotowych wyrobów energetycznych w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej po dniu 31 grudnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem wyrobów o charakterze karbo i petrochemicznym, wykorzystywanych w chemii organicznej. Prowadzona przez Spółkę działalność w zakresie zakupów, produkcji i sprzedaży dotyczy przede wszystkim wyrobów akcyzowych. Czynności odbywają się w składzie podatkowym, a wyroby objęte są procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Podstawowe surowce wykorzystywane w spółce to benzol (CN 270710) i frakcja benzenowa (CN 2707 10 90). Służą one do produkcji wyrobów akcyzowych, w tym przede wszystkim:

  1. benzenu CN 2902 20 00
  2. toluenu CN 2902 30 00
  3. solwentnafty CN 2707 50 90
  4. frakcji ksyfenowej CN 2902 44 00
  5. frakcji heksanowej CN 2710 11 90
  6. frakcji KI CN 2707 50
  7. frakcji naftalenowej CN 2707 40 00

Wskazane powyżej wyroby nie są przez Spółkę sprzedawane z przeznaczeniem do celów opałowych, ani napędowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, czy też opałowych. Odbiorcy tych wyrobów nie wykorzystują ich również jako surowców do produkcji paliw. Wyjątek stanowi frakcja naftalenowa. Jeden z odbiorców frakcji naftalenowej deklaruje, że jest on wykorzystywana do produkcji paliw opałowych (sprzedaż w procedurze zawieszenia poboru akcyzy), przez innego odbiorcę frakcja naftalenowa jest wykorzystywana do celów opałowych (sprzedaż poza procedurą, z zapłaconą akcyzą).

Spółka dokonuje wprawdzie sprzedaży jednego z wyrobów - frakcji naftalenowej CN 2707 40 00, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do odbiorcy, który deklaruje, że jest on wykorzystywany jako surowiec do produkcji paliw opałowych. Produkcja tego wyrobu nie odbywa się jednak z przeznaczeniem na cele opałowe bądź paliwowe, ani jako dodatek lub domieszka do paliw, a poza jednym wskazanym przypadkiem, odbiorcy tego produktu nie prowadzą działalności w zakresie produkcji paliw. Od grudnia 2009 roku jeden z odbiorców frakcji naftalenowej dokonuje nabycia od Spółki tego wyrobu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z przeznaczeniem do celów opałowych.

Spółka nie wyklucza również, że w przyszłości, inne wyroby energetyczne produkowane przez Spółkę, wskazane powyżej, mogą być sprzedawane do odbiorców, którzy będą wykorzystywać te wyroby jako surowiec do produkcji paliw silnikowych lub opałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po dniu 31 grudnia 2010r. wymagane będzie magazynowanie frakcji naftalenowej, przeznaczonej do sprzedaży jako surowiec do produkcji paliw, lub jako paliwo opałowe, w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, osobnego komentarza wymaga wytwarzana przez Spółkę frakcja naftalenowa. Jeden z kontrahentów Spółki nabywa ten wyrób do produkcji paliw opałowych. Jednak zdaniem Spółki, również ten wyrób korzysta ze stawki podatku akcyzowego określonej w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej, bowiem nie jest zużywany do celów opałowych, ani napędowych ale jako surowiec do produkcji paliw.

W konsekwencji, opodatkowaniu podlegać będzie dopiero paliwo wytworzone z tego surowca. Sama więc frakcja naftalenowa, nie spełnia definicji zawartej w art. 86 ust. 2 i ust. 3 ustawy akcyzowej.

Zdaniem Spółki, również w sytuacji, gdy frakcja naftalenowa jest przez Spółkę sprzedawana (co ma miejsce od m-ca grudnia 2009 roku) do jednego z kontrahentów do celów opałowych, to kwestia ta nie jest w tym wypadku pierwszoplanowa, bowiem frakcja naftalenowa o kodzie CN 2707 40 00 nie została określona w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, a więc w przypadku tego wyrobu, również nie jest spełniony jeden z wymogów nakładających obowiązek stosowania do jego magazynowania zbiorników podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231) - w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych, magazynowanie gotowych wyrobów energetycznych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów. Za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy, nawet jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że obowiązek magazynowania gotowych wyrobów energetycznych w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów, uzależniony jest od spełnienia łącznie wskazanych w powyższym przepisie warunków tj. wyroby te winny być określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym oraz objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Niespełnienie jednego z powyższych warunków powoduje, że gotowy wyrób energetyczny nie jest objęty obowiązkiem magazynowania w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że podstawowym surowcem wykorzystywanym w Spółce jest benzol (CN 2707 10) i frakcja benzenowa (CN 2707 10 90). Służą one do produkcji wyrobów akcyzowych, w tym m.in. frakcji naftalenowej (CN 2707 40 00).

Załącznik nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 ze zm.) określa wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG.

W przedmiotowym załączniku nie został wymieniony wyrób opisany w poz. 7 wniosku, tj. frakcja naftalenowa o kodzie CN 2707 40 00.

W związku z powyższym nie zostały spełnione łącznie warunki wskazane w § 3 ust. 2 cyt. Rozporządzenia, wyrób energetyczny nie jest zatem objęty obowiązkiem magazynowania w zbiornikach legalizowanych.

Tym samym Spółka na gruncie obecnie obowiązujących przepisów nie będzie miała po 31 grudnia 2010r. obowiązku przechowywania ww. produktu tj. frakcji naftalenowej o kodzie CN 2707 40 00 w legalizowanych zbiornikach.

Odnośnie natomiast stanowiska Wnioskodawcy w kwestii opodatkowania zerową stawką podatku frakcji naftalenowej o kodzie CN 2707 40 00 należy zauważyć, że na gruncie ustawy o podatku akcyzowym jest ona wyrobem energetycznym (w rozumieniu art. 86 ust. 1 tej ustawy), która może mieć różną stawkę akcyzy, w zależności od przeznaczenia. Jeżeli będzie ona przeznaczona do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy, określona dla niej stawka akcyzy wynosi 0 zł. Natomiast w przypadku przeznaczenia powyższych wyrobów do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, podlegają one opodatkowaniu akcyzą wg stawki odpowiedniej ze względu na przeznaczenie. Zatem w przypadku przeznaczenia tego wyrobu do szeroko rozumianych celów opałowych lub napędowych nie można podzielić zatem poglądu Wnioskodawcy, że przedmiotowy wyrób będzie zawsze opodatkowany zerową stawką podatku akcyzowego.

Powyższe nie ma jednak wpływu na uznanie, iż do frakcji naftalenowej przeznaczonej do sprzedaży jako surowiec do produkcji paliw lub jako paliwo opałowe nie jest wymagane magazynowanie w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 3 zawartych we wniosku z dnia 8 stycznia 2010r. została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj