Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1110/09-2/BS
z 18 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1110/09-2/BS
Data
2010.01.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusze europejskie
odliczanie podatku naliczonego
podatek naliczony
szpital
zakład opieki zdrowotnej
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanymi projektami



Wniosek ORD-IN 455 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko SPZOZ, przedstawione we wniosku z dnia 03 listopada 2009 r. (data wpływu 06 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanymi projektami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanymi projektami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) 2004 - 2006 przyjętego przez Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 01 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 – 2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w S. podpisał umowy:

  1. nr ... o dofinansowanie Projektu „Modernizacja i doposażenie bloku operacyjnego szpitala SPZOZ w S.” nr ... w ramach Priorytetu 3 - Rozwój lokalny (z wyłączeniem Działania 3.4 - Mikroprzedsiębiorstwa) w dniu 30 grudnia 2004 r. z Wojewodą jako Instytucją Pośredniczącą,
  2. nr ... o dofinansowanie Projektu „Wymiana aparatów rtg Szpitala i Przychodni Specjalistycznej SPZOZ S.” w ramach Priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów, Działanie 1.3, w dniu 01 lutego 2007 r. z Wojewodą jako Instytucją Pośredniczącą.

Ad 1)

Projekt „Modernizacji, bloku operacyjnego (…)” został zrealizowany w latach 2005 - 2006 i był współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR). Współfinansowanie projektu przedstawiało się następująco:

  • 75 % wydatków poniesionych przez SPZOZ S. na wymieniony projekt finansował EFRR
  • 10 % wydatków poniesionych przez SPZOZ S. finansował Budżet Państwa,
  • 25 % SPZOZ S. otrzymał dotację od organu założycielskiego - Starostwa Powiatowego w S.

Przedmiotem umowy zawartej z Instytucją Pośredniczącą było przeprowadzenie niezbędnych remontów pomieszczeń bloku operacyjnego szpitala SPZOZ S. oraz zakup wyposażenia w postaci aparatów do znieczulania oraz sterylizatora gazowego i stołu operacyjnego. W bloku operacyjnym SPZOZ uprawnieni pracownicy (lekarze i pielęgniarki) wykonują operacje chirurgiczne i wszelkiego rodzaju zabiegi medyczne dla potrzeb pacjentów przebywających w oddziałach szpitalnych, których leczenie finansuje Narodowy Fundusz Zdrowia (ok. 97 % naszych przychodów). Przychody te w zakresie podatku VAT korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust 1 pkt 1) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), załącznik nr 4, poz. 9, symbol PKWiU 85.1 Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.

Ad 2)

Projekt „Wymiana aparatów rtg (…)” również został zrealizowany w grudniu 2007 r. Współfinansowanie projektu przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) przedstawia się następująco:

  • 52,40 % wydatków poniesionych przez SPZOZ S. na wymieniony projekt finansował EFRR,
  • 47,60 % wydatków pokrył SPZOZ S. z własnych środków poprzez zaciągnięcie kredytu inwestycyjnego na ten cel.

Przedmiotem umowy zawartej z Instytucją Pośredniczącą była wymiana 4-ch aparatów rtg w szpitalu i przychodni SPZOZ S. oraz przeprowadzenie niezbędnych remontów pomieszczeń pracowni i zaplecza rtg. W pracowniach rtg szpitala oraz przychodni SPZOZ S. technicy rtg wykonują zdjęcia rtg poszczególnych części ciała pacjenta. Przychody uzyskane ze sprzedaży zdjęć rtg (finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia oraz w nieznacznym stopniu osoby prawne i fizyczne) również korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), załącznik nr 4, poz. 9, symbol PKWiU 85.1 Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.

Wnioskodawca nadmienia, iż nie wynajmował i nadal nie wynajmuje jakichkolwiek pomieszczeń w bloku operacyjnym oraz w pracowniach RTG innym podmiotom oraz wykonywał i nadal wykonuje w tych miejscach czynności tylko i wyłącznie medyczne na rzecz ochrony zdrowia ludzkiego.

W związku z tym, iż remont i zakup aparatury specjalistycznej na blok operacyjny oraz wymiana aparatów rtg dotyczył działań związanych ze sprzedażą zwolnioną od podatku od towarów i usług, zadano następujące pytanie:

Czy SPZOZ S. miał prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z wymienionymi na wstępie projektami...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przytoczonym przypadku brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją Projektów: „Modernizacja i doposażenie bloku operacyjnego szpitala SPZOZ S.” oraz „Wymiana aparatów rtg Szpitala i Przychodni Specjalistycznej SPZOZ S.” w związku z wykonywaniem tylko i wyłącznie za pomocą bloku operacyjnego i pracowni rtg – sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług, tj. usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przepis art. 86 ust. 1 ww. ustawy wyraża podstawowe prawo podatnika, jakim jest możliwość odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z zapisem tego artykułu w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Wskazany przepis jednocześnie wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest przejawem neutralności podatku od towarów i usług. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na zachwianie zasady neutralności podatku i dlatego mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Reasumując, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

  • odliczenia dokonuje podatnik VAT,
  • towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy - zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. W pozycji nr 9 przedmiotowego załącznika nr 4 do ustawy ujęte są usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizował projekty pod nazwą: „Modernizacja i doposażenie bloku operacyjnego szpitala SPZOZ w S.” oraz „Wymiana aparatów rtg Szpitala i Przychodni Specjalistycznej SPZOZ S.”. Przedmiotowe projekty są związane ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług zwolnionych od podatku od towarów i usług (tj. usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego – PKWiU 85.1).

Uwzględniając powyższe, z uwagi na brak związku przedmiotowych inwestycji z wykonywaniem przez czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektów będących przedmiotem zapytania.

Tym samy, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj