Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-54/10-2/MG
z 19 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-54/10-2/MG
Data
2010.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
banki
deklaracja podatkowa
obowiązek podatkowy
przewalutowanie
przychody z innych źródeł


Istota interpretacji
obowiązek podatkowy związany z transakcjami przewalutowywania posiadanych środków pieniężnych za pośrednictwem banku.



Wniosek ORD-IN 288 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 22.01.2010 r. (data wpływu 25.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego związanego z transakcjami przewalutowywania posiadanych środków pieniężnych za pośrednictwem banku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.01.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego związanego z transakcjami przewalutowywania posiadanych środków pieniężnych za pośrednictwem banku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

  1. Wnioskodawca powierzył bankowi przed 2008 rokiem środki pieniężne w złotówkach, za które zakupiono dolary, w celu założenia lokaty walutowej. Po pewnym czasie dolary były zamienione na złotówki i Wnioskodawca uzyskał zysk lub stratę, w zależności od kursu waluty w poszczególnych okresach. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy lat 2005 - 2008.
  2. W latach 2006 - 2008, w banku, w którym Wnioskodawca miał ulokowane oszczędności walutowe (USD), dokonywał walutowych transakcji terminowych. Operacje te miały istotny wpływ na sytuację majątkową Wnioskodawcy, gdyż Wnioskodawca poniósł duże straty finansowe w latach 2007 - 2008. Transakcje, o których mowa, nie były związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskaną za pośrednictwem banku różnicę w złotówkach, wynikającą z przewalutowania posiadanych środków, należy uwzględniać w deklaracjach podatkowych (jakich...), zarówno do opodatkowania dochodu (przyrost złotówek), jak i do strat po przewalutowaniu dolarów na złotówki...

Przedmiotowa interpretacja indywidualna udzielona została w zakresie pierwszego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Wniosek w zakresie drugiego stanu faktycznego rozpatrzony została odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, różnicę uzyskaną z przewalutowania u osób fizycznych należy potraktować jako przychód (stratę) z innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i uwzględnić do opodatkowania według skali podatkowej, w deklaracji rocznej PIT. Z przepisów art. 9 cytowanej ustawy oraz art. 21, 52, 52a i 52c nie wynika, aby z podatku były zwolnione operacje walutowe, a generują one określone przychody lub straty. Oznacza to, że w przypadku strat na tych operacjach, można odejmować od dochodu po nie więcej niż 50% kwoty straty w najbliższych, kolejnych pięciu latach podatkowych. Swoje stanowisko Wnioskodawca oparł na takim rozumieniu zasady o powszechności opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów, że jeżeli przychody te nie zostały wyraźnie wyłączone w cytowanej ustawie, to podlegają tym zasadom. Wobec braku jednoznacznych interpretacji, Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z kolei w art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zawarł katalog przychodów, do których nie stosuje się przepisów ustawy.

W stanie prawnym obowiązującym w latach 2005 – 2006, wskazano w nim, iż przepisów ustawy nie stosuje się do:

  1. przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej,
  2. przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach oraz ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia,
  3. przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn,
  4. przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy,
  5. przychodów z tytułu podziału wspólnego majątku małżonków w wyniku ustania lub ograniczenia małżeńskiej wspólności majątkowej oraz przychodów z tytułu wyrównania dorobków po ustaniu rozdzielności majątkowej małżonków lub śmierci jednego z nich.

Natomiast w roku 2007 i 2008 do katalogu przychodów nie podlegających opodatkowaniu zawartego w ww. art. 2 dodano następujące punkty:

  1. przychodów (dochodów) armatora opodatkowanych na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1353), z zastrzeżeniem art. 24a ust. 1a,
  2. świadczeń na zaspokojenie potrzeb rodziny, o których mowa w art. 27 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, objętych wspólnością majątkową małżeńską.

Z treści opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako osoba nie prowadząca działalności gospodarczej, powierzył bankowi przed 2008 r. środki pieniężne w złotówkach, za które zakupiono dolary, w celu założenia lokaty walutowej. Po pewnym czasie, dolary były zamienione na złotówki i Wnioskodawca uzyskał zysk lub stratę, w zależności od kursu waluty w poszczególnych okresach. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy lat 2005 -2008. Z przedstawionych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że w zasadzie każde przysporzenie majątkowe, które uzyskują osoby fizyczne podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wyjątki od opodatkowania ww. przysporzeń zostały wyraźnie wymienione w ustawie i jest to katalog zamknięty. Ustawodawca wśród wyłączeń i zwolnień przedmiotowych nie ujął przychodu osiągniętego przez podatnika z tytułu przewalutowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych (różnic z przewalutowania dolarów na złotówki), które nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

W treści art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyszczególniono odrębne źródła przychodów:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
  2. działalność wykonywana osobiście,
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza,
  4. działy specjalne produkcji rolnej,
  5. nieruchomości lub ich części,
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą,
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c),
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    d) innych rzeczy,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany,
  9. inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 omawianej ustawy w brzmieniu obowiązującym w latach 2005 - 2006 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy podatkowej w brzmieniu ustawy obowiązującym w roku 2005 i 2006 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Co do prawnopodatkowej kwalifikacji użytych w powyższym artykule stwierdzeń, po pierwsze słowo „w szczególności” każe zawarte w tym przepisie wyliczenie traktować jako wyliczenie przykładowe (katalog otwarty innych źródeł), a po drugie na poparcie tego założenia należy odwołać się do reguły ogólnej określonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z której wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem ściśle określonych.

Przychodami ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, mogą więc być także przychody z tytułów innych niż określone w art. 20 ust. 1 ustawy, w tym także z tytułu przewalutowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych. Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz brzmienie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że przychód osiągnięty przez Wnioskodawcę wynikający z przewalutowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych należy zakwalifikować do kategorii tzw. przychodu z innych źródeł w rozumieniu zacytowanego art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy poadtkowej. Stosownie do treści art. 9 ust. 2 przedmiotowej ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Natomiast jak stanowi ust. 3 art. 9 ww. ustawy o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Zatem dochód z tego źródła, tj. dochód z innych źródeł obliczony zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowany jest w myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy, według którego podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 28–30, art. 30a-30d oraz 44 ust. 4, pobiera się od podstawy jego obliczenia według skali podatkowej obowiązującej w danym roku podatkowym. Dochód ten podlega wykazaniu w rocznym zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, według ustalonego wzoru (PIT-36).

Reasumując stwierdzić należy, że uzyskaną przez Wnioskodawcę, jako osobę nie prowadzącą działalności gospodarczej, za pośrednictwem banku różnicę w złotówkach z przewalutowania posiadanych dolarów dotyczącą założonych lokat walutowych w latach 2005 - 2008, należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i uwzględnić w zeznaniu podatkowym (PIT-36) składanym za rok podatkowy, w którym przychód ten został osiągnięty, tj. w zeznaniach podatkowych za poszczególne lata 2005 – 2008. W przypadku osiągnięcia straty na przedmiotowych operacjach w danym roku podatkowym Wnioskodawca ma możliwość o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w danym roku podatkowym, obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj