Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-603/12-4/AF
z 6 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.11.2012 r. (data wpływu 29.11.2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29.01.2013 r. (data nadania 30.01.2013 r., data wpływu 04.02.2013 r.) na wezwanie z dnia 18.01.2013 r. Nr IPPB2/436-603/12-2/AF (data doręczenia 23.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży akcji za pośrednictwem Domu Maklerskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży akcji za pośrednictwem Domu Maklerskiego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka (dalej: Wnioskodawca, Spółka) jest spółką holdingową posiadającą siedzibę w Luksemburgu. Wnioskodawca planuje nabyć wszystkie akcje spółki akcyjnej mającej siedzibę w Polsce (dalej: Spółka Akcyjna). Z uwagi na skomplikowanie procedur takiego nabycia oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa takiej transakcji, Spółka rozważa nabycie akcji za pośrednictwem domu maklerskiego, banku prowadzącego działalność maklerską lub też innego podmiotu wymienionego w art. 3 pkt 32 lub pkt 33 (dalej: Dom Maklerski) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 ze zm., dalej: ustawa o oif). Dom Maklerski będzie działał na podstawie dwóch pełnomocnictw udzielonych przez dwa podmioty: zbywcę akcji Spółki Akcyjnej oraz przez Wnioskodawcę będącym nabywcą akcji. Zakres czynności jakie miałyby zostać wykonane przez Dom Maklerski w związku z planowanym nabyciem akcji za jego pośrednictwem obejmowałby przede wszystkim:

  • badanie statutu Spółki Akcyjnej pod względem możliwości dokonania transakcji sprzedaży akcji tej spółki,
  • zawarcie umowy sprzedaży akcji;
  • rozliczenie nabycia akcji poprzez podjęcie czynności mających na celu przeniesienie akcji;
  • odebranie zdematerializowanych akcji Spółki Akcyjnej od zbywcy i przekazanie ich nabywcy;
  • pośrednictwo w zapłacie ceny za nabycie akcji przez Spółkę.


Dodatkowo zakres czynności Domu Maklerskiego obejmowałby czynności związane z transakcją sprzedaży akcji:

  • wspieranie jednej ze stron w przygotowaniu struktury transakcji - np. w zakresie zasad przeprowadzenia transakcji sprzedaży lub przeniesienia akcji;
  • uczestniczenie w przygotowaniu dokumentacji transakcji - np. przyjmowanie czy przekazywanie oświadczeń stron umowy.


Umowa, w wyniku której nastąpi sprzedaż akcji, zostanie podpisana za pośrednictwem Domu Maklerskiego, który występował będzie w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy (jako nabywcy) lub w imieniu Domu Maklerskiego na rachunek Wnioskodawcy.


Za swoje usługi Dom Maklerski otrzyma wynagrodzenie kalkulowane w oparciu o warunki rynkowe.


Pismem z dnia 18.01.2013 r. Nr IPPB2/436-603/12-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  • Przedstawienie dokumentu obcojęzycznego (oryginału lub urzędowo poświadczonej kopii za zgodność z oryginałem), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki.

    Należy wskazać, iż załączony do wniosku obcojęzyczny dokument nie jest oryginałem, ani urzędowo poświadczoną kopią.

  • Przedstawienie dokumentu (oryginału lub urzędowo poświadczonej kopii za zgodność z oryginałem) oraz jego tłumaczenia na język polski (oryginału lub urzędowo poświadczonej kopii za zgodność z oryginałem), z którego wynika umocowanie dla osoby, która udzieliła pełnomocnictwa na rzecz Pana Andrzeja P. oraz Pana Macieja G., do samodzielnego reprezentowania Spółki.

    Należy wskazać, iż z przesłanych do wniosku dokumentów nie wynika by Pan Hubert M. mógł samodzielnie reprezentować Spółkę.


Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Mając na uwadze przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego okoliczności, Spółka zwraca się o potwierdzenie, czy nabycie akcji przez Wnioskodawcę, w przypadku gdy zostanie dokonane za pośrednictwem Domu Maklerskiego działającego w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy na podstawie udzielonego przez Wnioskodawcę pełnomocnictwa, wykonującego czynności wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, będzie zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym będzie jej przysługiwało zwolnienie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia akcji Spółki Akcyjnej przez Wnioskodawcę, dokonane za pośrednictwem Domu Maklerskiego (dalej: Umowa).

Spółka wskazuje, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm., dalej: ustawa o p.c.c.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych (w tym akcji). Na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 1 tej ustawy, obowiązek podatkowy oraz obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu sprzedaży akcji ciąży na kupującym.

Należy jednak zwrócić uwagę, iż w przypadku spełnienia określonych warunków wskazanych w przepisach ustawy o p.c.c., transakcja sprzedaży akcji (nabycia akcji) zwolniona jest z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Przywołując art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c., stwierdzić należy, iż zwalnia się od podatku sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi dokonywaną poza obrotem zorganizowanym przez firmy inwestycyjne oraz zagraniczne firmy inwestycyjne, jeżeli prawa te zostały nabyte przez te firmy w ramach obrotu zorganizowanego w rozumieniu przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.


Odwołując się do ww. przepisów należy zauważyć, iż uznanie czy rozważana transakcja nabycia akcji przez Wnioskodawcę będzie mogła korzystać ze zwolnienia podatkowego, uzależniona będzie według Spółki od ustalenia czy:

  1. nabywane akcje zostaną zaklasyfikowane jako instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;
  2. Dom Maklerski zaangażowany w nabycie akcji może zostać uznany za firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną na gruncie ustawy o oif, oraz
  3. Dom Maklerski będzie pośredniczył w sprzedaży akcji Spółki Akcyjnej.

Odwołując się do pierwszego z ww. punktów należy zauważyć, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o oif, za instrumenty finansowe uważa się m.in. papiery wartościowe. Natomiast na podstawie art. 3 pkt 1 lit. a) tejże ustawy ilekroć jest mowa o papierach wartościowych, rozumie się przez to m.in. akcje.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż pierwsza z przesłanek warunkujących zwolnienie przedmiotowej transakcji nabycia akcji Spółki Akcyjnej z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c. zostanie spełniona, ponieważ akcje Spółki Akcyjnej są prawami majątkowymi będącymi instrumentami finansowymi w świetle ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Kolejno, stwierdzić należy, iż kluczowym jest ustalenie czy Dom Maklerski zaangażowany w nabycie akcji Spółki Akcyjnej może zostać uznany za firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną na gruncie ustawy o obrocie instrumentami. Należy tu powołać się na uregulowania z art. 3 pkt 33 ustawy o oif, zgodnie z którymi przez firmę inwestycyjną rozumie się: dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską, zagraniczną firmę inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa należącego do OECD lub WTO, prowadzącą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej działalność maklerską.

W związku z powyższym, nie ulega wątpliwości, iż Dom Maklerski powinien być zaklasyfikowany jako firma inwestycyjna dla potrzeb ustawy o oif, do której odnosi się art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c. Tym samym, druga przesłanka warunkująca możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych określona w art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c. również zostanie spełnione w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym.


Z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiują pojęcia „sprzedaży za pośrednictwem” firmy inwestycyjnej oraz brak jest jednolitej wykładni pojęcia „pośrednictwo”, zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami wykładni przepisów prawa podatkowego, w celu interpretacji tego terminu należy odnieść się do jego potocznego rozumienia opartego na definicji zawartej w słowniku języka polskiego. Dlatego też Spółka stwierdza, iż zgodnie z definicją słowa „pośrednictwo” zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (pod red. Mieczysława Szymczaka, wyd. PWN 1998), według którego przez pośrednictwo należy rozumieć:

  • działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwianie jakichś spraw dotyczących obu stron,
  • występowanie w roli łącznika,
  • załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami.


Zdaniem Spółki, biorąc pod uwagę zakres czynności wykonywanych przez Dom Maklerski, tj. w szczególności zawarcie Umowy sprzedaży akcji w imieniu Wnioskodawcy (jako nabywcy) lub w imieniu własnym na rachunek Wnioskodawcy, a potencjalnie inne czynności związane bezpośrednio z transakcją sprzedaży akcji, Dom Maklerski trzeba uznać za podmiot występujący w roli łącznika między Wnioskodawcą a sprzedającym akcje, działający w celu zawarcia umowy sprzedaży akcji na wspólnie ustalonych warunkach.

Również praktyka organów podatkowych zawiera wskazówki jak należy interpretować „pośrednictwo” dla celów analizowanego zwolnienia z p.c.c. I tak organy podatkowe wskazały, że podstawowymi czynnikami świadczącymi o zawarciu umowy za pośrednictwem Domu Maklerskiego są:

  • występowanie przez dom maklerski w imieniu sprzedającego lub nabywcy lub w imieniu własnym i na rachunek nabywcy, stanowisko zaprezentowane przez: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 sierpnia 2010 r., sygn. IPPB2/436-236/10-2/MZ, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 lipca 2011 r., sygn. IPPB2/436-209/11-2/MZ, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 października 2011 r., sygn. IPPB2/436-333/11-4/MZ, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 listopada 2011 r., sygn. ILPB2/436-182/11-2/WS, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 grudnia 2011 r., sygn. IPPB2/436-439/11-3/AK),
  • uczestniczenie domu maklerskiego w dokonywaniu umowy, stanowisko zaprezentowane przez: Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z dnia 26 lutego 2008 r., sygn. ILPB2/415-347/07-2/MK),
  • nastręczanie przez dom maklerski sposobności do zawarcia umowy lub pośredniczenie przy jej zawarciu, stanowisko zaprezentowane przez: Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z dnia 30 sierpnia 2006 r., sygn. PB4/4307-4/06,
  • wykonywanie przez dom maklerski zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych, na rachunek dającego zlecenie, stanowisko zaprezentowane przez: Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z dnia 26 lutego 2008 r., sygn. ILPB2/415-347/08-2/MK, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w pismach z dnia 16 lutego 2010 r., sygn. IBPBII/1/436-297/09/AŻ i dnia 31 grudnia 2009 r., sygn. IBPBII/436-277/09/MZ),


W świetle powyższego, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku zakres czynności jaki wykonywać będzie Dom Maklerski, tj. w szczególności zawarcie umowy sprzedaży akcji w imieniu Spółki (jako nabywcy) lub w imieniu własnym na rachunek Spółki, a także potencjalnie inne czynności związane bezpośrednio z transakcją sprzedaży akcji (np. usługi związane z zawarciem umowy sprzedaży, pośrednictwo w zapłacie ceny, itp.), zdaniem Spółki, w zaistniałym stanie faktycznym, należy uznać, że działalność Domu Maklerskiego polegać będzie na pośrednictwie w zawarciu umowy sprzedaży akcji (nabycia akcji przez Spółkę), o którym mowa w art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż przesłanka trzecia warunkująca prawo do zastosowania do transakcji sprzedaży akcji zwolnienia określonego w art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c. zostanie w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym spełniona.

Reasumując, zdaniem Spółki, w związku z tym, iż jak wykazano powyżej w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zostaną spełnione wszystkie przesłanki określone w art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c. warunkujące prawo do zastosowania zwolnienia z opodatkowania transakcji podatkiem od czynności cywilnoprawnych, transakcja nabycia akcji Spółki Akcyjnej przez Wnioskodawcę, dokonana za pośrednictwem Domu Maklerskiego, jako dotycząca instrumentów finansowych w rozumieniu ustawy o oif, oraz przeprowadzona za pośrednictwem firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o oif, będzie korzystała ze zwolnienia z p.cc. wskazanego w art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o p.c.c.

Tym samym, na Spółce nie będzie ciążył obowiązek zapłaty p.c.c. z tytułu dokonania rozważanej transakcji nabycia akcji Spółki Akcyjnej przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Domu Maklerskiego, gdyż transakcja ta będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit b) ustawy o p.c.c.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi jak na wstępie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają także - na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy - zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.


Art. 6 ust. 1 pkt 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy, wskazują, że podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, a stawka podatku wynosi 1%.


Jednakże, w myśl art. 9 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi:

  1. firmom inwestycyjnym oraz zagranicznym firmom inwestycyjnym,
  2. dokonywaną za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych,
  3. dokonywaną w ramach obrotu zorganizowanego,
  4. dokonywaną poza obrotem zorganizowanym przez firmy inwestycyjne oraz zagraniczne firmy inwestycyjne, jeżeli prawa te zostały nabyte przez te firmy w ramach obrotu zorganizowanego - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, ze. zm.).

Z treści przepisu art. 9 pkt 9 lit. b) powyższej ustawy wynika, że aby można było mówić o zastosowaniu zwolnienia określonego w tym przepisie, sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi musi być dokonywana za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych.

Tym samym pośrednictwo ww. instytucji dotyczyć musi sprzedaży a nie innej czynności dokonywanej w związku ze sprzedażą, np. w celu jej wykonania. Zatem w celu wyjaśnienia przedmiotowej sprawy w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia, wymaga kwestia jak należy rozumieć wyrażenie „sprzedaż za pośrednictwem”.

W związku z powyższym niezbędne jest określenie czym jest sprzedaż, o której mowa w analizowanym przepisie. Na podstawie art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na rzecz kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. W powołanym przepisie jest mowa tylko o rzeczach jako przedmiotach materialnych (art. 45 Kodeksu cywilnego), jednakże zgodnie z art. 555 Kodeksu cywilnego przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio do sprzedaży energii oraz praw. Ustawa Kodeks cywilny nie zawiera w tym przedmiocie wyłączeń w odniesieniu do sprzedaży praw wynikających z papierów wartościowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 ze zm.), instrumentami finansowymi są papiery wartościowe. Natomiast art. 3 pkt 1 lit. a) ww. ustawy stanowi, że papierami wartościowymi są: akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Zgodnie z art. 3 pkt 33 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o firmie inwestycyjnej - rozumie się przez to dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską, zagraniczną firmę inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa należącego do OECD lub WTO, prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską.

Przez zagraniczną firmę inwestycyjną w myśl art. 3 pkt 32 ww. ustawy - rozumie się osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej z siedzibą na terytorium innego państwa członkowskiego, a w przypadku gdy przepisy danego państwa nie wymagają ustanowienia siedziby - z centralą na terytorium innego państwa członkowskiego, albo osobę fizyczną z miejscem zamieszkania na terytorium innego państwa członkowskiego, prowadzącą na podstawie zezwolenia właściwego organu nadzoru działalność maklerską na terytorium innego państwa członkowskiego, jak również zagraniczną instytucję kredytową.

W związku z powyższym za sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi (w tym akcji), także w rozumieniu art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, należy uznać umowę zobowiązującą jedną stronę czynności do przeniesienia praw wynikających z papierów wartościowych (ewentualnie także innych czynności - np. wydania papierów wartościowych istniejących w formie dokumentów), a drugą stroną do zapłaty ceny (ewentualnie także innych czynności - np. odbioru papierów wartościowych istniejących w formie dokumentów).


Pośrednictwo przy zawieraniu umowy sprzedaży akcji ma miejsce w analizowanej sytuacji, gdy Dom Maklerski uczestniczy przy dokonywaniu tejże umowy. Pojęcie pośrednictwa obejmuje zatem przykładowo zawarcie umowy sprzedaży przez Dom Maklerski w imieniu jednej ze stron transakcji, a także czynności maklerskie, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, tj. m.in.:

  • wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych, na rachunek dającego zlecenie (art. 69 ust. 2 pkt 2 w wz. z pkt 1),
  • doradztwie inwestycyjnym (art. 69 ust. 2 pkt 5),
  • doradztwie i innych usługach w zakresie łączenia, podziału oraz przejmowania przedsiębiorstw (art. 69 ust. 4 pkt 4),
  • sporządzaniu analiz inwestycyjnych, analiz finansowych oraz innych rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczących transakcji w zakresie instrumentów finansowych (art. 69 ust. 4 pkt 6).


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką holdingową posiadającą siedzibę w Luksemburgu. Wnioskodawca planuje nabyć wszystkie akcje spółki akcyjnej mającej siedzibę w Polsce. Z uwagi na skomplikowanie procedur takiego nabycia oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa takiej transakcji, Spółka rozważa nabycie akcji za pośrednictwem domu maklerskiego, banku prowadzącego działalność maklerską lub też innego podmiotu wymienionego w art. 3 pkt 32 lub pkt 33 (dalej: Dom Maklerski) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 ze zm., dalej: ustawa o oif). Dom Maklerski będzie działał na podstawie dwóch pełnomocnictw udzielonych przez dwa podmioty: zbywcę akcji Spółki Akcyjnej oraz przez Wnioskodawcę będącym nabywcą akcji. Zakres czynności jakie miałyby zostać wykonane przez Dom Maklerski w związku z planowanym nabyciem akcji za jego pośrednictwem obejmowałby przede wszystkim: badanie statutu Spółki Akcyjnej pod względem możliwości dokonania transakcji sprzedaży akcji tej spółki, zawarcie umowy sprzedaży akcji; rozliczenie nabycia akcji poprzez podjęcie czynności mających na celu przeniesienie akcji; odebranie zdematerializowanych akcji Spółki Akcyjnej od zbywcy i przekazanie ich nabywcy; pośrednictwo w zapłacie ceny za nabycie akcji przez Spółkę. Dodatkowo zakres czynności Domu Maklerskiego obejmowałby czynności związane z transakcją sprzedaży akcji: wspieranie jednej ze stron w przygotowaniu struktury transakcji - np. w zakresie zasad przeprowadzenia transakcji sprzedaży lub przeniesienia akcji; uczestniczenie w przygotowaniu dokumentacji transakcji - np. przyjmowanie czy przekazywanie oświadczeń stron umowy. Umowa, w wyniku której nastąpi sprzedaż akcji, zostanie podpisana za pośrednictwem Domu Maklerskiego, który występował będzie w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy (jako nabywcy) lub w imieniu Domu Maklerskiego na rachunek Wnioskodawcy. Za swoje usługi Dom Maklerski otrzyma wynagrodzenie kalkulowane w oparciu o warunki rynkowe.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w sytuacji przedstawionej we wniosku zastosowanie znajdzie przepis art. 9 pkt 9 lit. b) ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym, przedmiotowa transakcja będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż interpretacje te co do zasady wiążą w sprawach, w których zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj