Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-77/10/PS
z 27 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-77/10/PS
Data
2010.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
członkowie rady nadzorczej
koszty uzyskania przychodów
rada nadzorcza


Istota interpretacji
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na obsługę posiedzeń Rady Nadzorczej.



Wniosek ORD-IN 559 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2010 r. (data wpływu 18 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na obsługę posiedzeń Rady Nadzorczej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na obsługę posiedzeń Rady Nadzorczej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółdzielnia ponosi koszty obsługi administracyjno – biurowej posiedzeń Rady Nadzorczej, do których zaliczyć można wydatki z tytułu zakupu kawy, herbaty, soków, drobnych ciasteczek serwowanych na posiedzeniach Rady Nadzorczej, materiałów biurowych, znaczków pocztowych, zakupu dyktafonów do rejestrowania przebiegu posiedzenia, środków czystości.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wydatki poniesione ma obsługę posiedzeń Rady Nadzorczej stanowią dla Spółdzielni koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...


Zdaniem Spółdzielni koszty ponoszone na obsługę posiedzeń Rady Nadzorczej stanowią koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z tym, że Rada Nadzorcza jest organem niezbędnym do prawidłowego działania Spółdzielni (ustanowionym w przepisach o spółdzielniach) koszty związane z jej funkcjonowaniem są niewątpliwie wydatkami uzasadnionymi i przyczyniającymi się w pośredni sposób do uzyskania przez Spółdzielnię przychodu. Wydatki te wypełniają dyspozycję art. 15 ust. 1 jako koszty na rzecz organu, jakim jest Rada Nadzorcza (a nie osób wchodzących w jej skład), nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Działalność Rady Nadzorczej wykazuje ścisły związek z osiąganymi przez Spółdzielnię przychodami, ponieważ poprzez nadzór nad działalnością Zarządu, Rada Nadzorcza eliminuje ewentualną działalność mogącą przyczynić się do zmniejszenia przychodów lub zwiększenia kosztów lub zobowiązuje Zarząd do podejmowania działań mogących przynieść Spółdzielni przychody lub zmniejszyć koszty funkcjonowania. W związku z powyższym wydatki poniesione przez Spółdzielnię na obsługę funkcjonowania organów nadzoru mogą być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów. Nie przysparzają one majątku osobom korzystającym, a wiążą się jedynie z funkcjonowaniem organu nadzoru. W związku z powyższym spełniają przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 35 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2003 r., Nr 188, poz. 1848 ze zm.), organem spółdzielni jest między innymi rada nadzorcza. Rada nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością spółdzielni (art. 44 tej ustawy), a do zakresu jej działania należy:


  1. uchwalanie planów gospodarczych i programów działalności społecznej i kulturalnej;
  2. nadzór i kontrola działalności spółdzielni poprzez:
  3. podejmowanie uchwał w sprawie nabycia i obciążenia nieruchomości oraz nabycia zakładu lub innej jednostki organizacyjnej;
  4. podejmowanie uchwał w sprawie przystępowania do organizacji społecznych oraz występowania z nich;
  5. zatwierdzanie struktury organizacyjnej spółdzielni;
  6. rozpatrywanie skarg na działalność zarządu;
  7. składanie walnemu zgromadzeniu sprawozdań zawierających w szczególności wyniki kontroli i ocenę sprawozdań finansowych;
  8. podejmowanie uchwał w sprawach czynności prawnych dokonywanych między spółdzielnią a członkiem zarządu lub dokonywanych przez spółdzielnię w interesie członka zarządu oraz reprezentowanie spółdzielni przy tych czynnościach (art. 44 i art. 46. § 1 ww. ustawy).


Jak wynika zatem z wyżej przytoczonych przepisów ustawy Prawo spółdzielcze, rada nadzorcza jest obligatoryjnym organem osoby prawnej (spółdzielni) powołanym do wykonywania czynności nadzoru.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Przytoczona powyżej regulacja wskazuje, iż podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej oraz wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, czy też zachowanie albo zabezpieczenie źródła pozyskiwania przychodu.

W związku z powyższym, kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy, tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Jeden z takich wyjątków zawiera art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Istnienie organu nadzoru, jakim jest rada nadzorcza nie wiąże się bezpośrednio z uzyskiwaniem przez osobę prawną przychodu, jednakże ustawodawca określił, iż wynagrodzenia wypłacane z tytułu pełnienia funkcji członków rady nadzorczej stanowią koszty uzyskania przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów nie będą natomiast wydatki, inne niż wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji, ponoszone na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, w związku z wykonywaniem przez nie swoich obowiązków jako członków tych organów.

Należy zauważyć, że z treści art. 16 ust.1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wynika natomiast wykluczenie z kosztów podatkowych wydatków na rzecz obsługi rady nadzorczej, które to wydatki należy uznać za związane z funkcjonowaniem samej jednostki. Ich zaliczenie do kosztów podatkowych uwarunkowane jest więc spełnieniem ogólnej reguły art. 15 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia ponosi koszty obsługi administracyjno – biurowej posiedzeń Rady Nadzorczej, na zakup kawy, herbaty, soków, ciastek, materiałów biurowych, znaczków pocztowych, zakupu dyktafonów do rejestrowania przebiegu posiedzenia, środków czystości.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionego przez Spółdzielnię stanu faktycznego, należy stwierdzić, że przedstawione we wniosku wydatki dotyczące posiedzeń rady nadzorczej Spółdzielni można uznać za koszty związane ogólnie z funkcjonowaniem Jednostki, jeżeli tak jak stwierdza Wnioskodawca, są to koszty na rzecz organu jakim jest rada nadzorcza, a nie osób wchodzących w jej skład. Innymi słowy przedmiotowe wydatki ponoszone przez Spółdzielnię w związku z obsługa posiedzeń rady nadzorczej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile nie mają charakteru wydatków osobowych na rzecz członków rady nadzorczej, nie stanowią przysporzenia majątkowego dla tych osób i wiążą się tylko i wyłącznie z funkcjonowaniem organu nadzoru.

Zaznaczyć należy również, iż ciężar dowodu w zakresie wykazania związku z przychodem leży w tym przypadku po stronie podatnika, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

W odniesieniu zatem do wymienionych wyżej wydatków związanych z obsługą posiedzeń rady nadzorczej, stanowisko Spółdzielni odnośnie możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów w oparciu o przepis art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej, uznać należy więc za prawidłowe.

Zauważyć należy jednak, iż z przedstawionych okoliczności wynika, że wśród wydatków związanych z obsługa posiedzeń rady nadzorczej, są wydatki na zakup dyktafonów do rejestracji przebiegu jej posiedzeń.

Jeżeli więc wydatki na zakup takiego wyposażenia spełniać będą przesłanki określone w art. 16a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który to przepis określa pojęcie środka trwałego, jako nabytego lub wytworzonego składnika majątkowego kompletnego i zdatnego do użytku w dniu przyjęcia do używania o przewidywanym okresie używanie dłuższym niż rok, to należy kwalifikować je do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z przepisem art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłączenie zgodnie z przepisami art. 16a -16m, z uwzględnieniem art. 16.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj