Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-91/10/AJ
z 27 kwietnia 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-91/10/AJ
Data
2010.04.27
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
hotele
stawki podatku
usługi
usługi noclegowe
Istota interpretacji
Usługa noclegowa rozszerzona o dodatkowe świadczenie, mające na celu uatrakcyjnienie pobytu w hotelu, winna być odrębnie opodatkowana.
Wniosek ORD-IN 854 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonej usługi noclegowej wraz z dodatkowymi usługami – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 1 lutego 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonej usługi noclegowej wraz z usługami dodatkowymi. W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Spółka jest podatnikiem od towarów i usług i prowadzi w Polsce działalność w zakresie eksploatacji Hotelu. W ramach prowadzonej działalności hotelarskiej Spółka świadczy w Hotelu następujące podstawowe rodzaje usług (zarówno na rzecz gości indywidualnych, zorganizowanych grup, jak i wszelkich innych podmiotów, które pragną skorzystać z usług Hotelu):
Spółka zamierza wprowadzić nowy wzór umów, na podstawie których będzie świadczyła na rzecz swoich klientów usługi noclegowe, w przypadku których do ceny - poza dodatkowymi świadczeniami już wliczonymi w ich cenę wynikającymi z regulaminu świadczenia usług hotelowych i zgodnymi ze standardami obowiązującymi w hotelach danej klasy, takimi jak np. możliwość korzystania z basenu, śniadanie itp. - będą wliczane także dodatkowe świadczenia pomocnicze uatrakcyjniające pobyt w Hotelu, w szczególności posiłki i napoje wydawane w restauracji hotelowej w postaci obiadu, kolacji, „obiadokolacja”, dodatkowe świadczenia rekreacyjne, takie jak bilety na imprezy, oprowadzanie po mieście, nauka gry w golfa, zabiegi SPA itp. (dalej „Rozszerzona Usługa Noclegowa”). Jednocześnie nie jest wykluczone, iż na podstawie umów - bądź na podstawie innych umów zawartych ze Spółką - klienci będą nabywali od Spółki, za odrębnym wynagrodzeniem, także usługi inne niż rozszerzone usługi noclegowe (w szczególności - usługi parkingowe, telekomunikacyjne, usługi pralni hotelowej, dodatkowe usługi gastronomiczne itp.). W przypadku świadczenia rozszerzonej usługi noclegowej przez Spółkę, zgodnie z umowami:
„Na mocy niniejszej Umowy, Klient zleca a Spółka podejmuje się wyświadczenia usługi noclegowej, w której cenę wliczone są, poza standardowymi świadczeniami wynikającymi z regulaminu świadczenia usług hotelowych i zgodnymi ze standardami obowiązującymi w hotelach danej klasy, także dodatkowe świadczenia pomocnicze uatrakcyjniające pobyt w Hotelu, wskazane w punktach X-X Umowy („Rozszerzona Usługa Noclegowa”)”; dodatkowo w przypadku, gdy Umowa będzie dotyczyła także nabycia innych usług, powyższe postanowienie zostanie uzupełnione o następujący fragment: „Ponadto na mocy niniejszej Umowy, Klient zleca, a Spółka podejmuje się wyświadczenia odrębnych usług wymienionych w punktach Y-Y Umowy”; „Klient niniejszym oświadcza, iż celem zawarcia Umowy jest nabycie od Spółki usługi noclegowej, w której cenę wliczone są. poza standardowymi świadczeniami wynikającymi z regulaminu świadczenia usług hotelowych i zgodnymi ze standardami obowiązującymi w hotelach danej klasy, także dodatkowe świadczenia pomocnicze uatrakcyjniające pobyt w Hotelu, wskazane w punktach X-X Umowy”; dodatkowo w przypadku, gdy Umowa będzie dotyczyła także nabycia innych usług, powyższe postanowienie zostanie uzupełnione o następujący fragment „Ponadto Klient oświadcza, iż na mocy niniejszej Umowy ma zamiar nabyć od Spółki odrębne usługi wymienione w punktach Y-Y Umowy”; „W przypadku braku możliwości zapewnienia przez Spółkę dodatkowych świadczeń pomocniczych uatrakcyjniających pobyt w Hotelu, wskazanych w punktach X-X Umowy i wliczonych w cenę Rozszerzonej Usługi Noclegowej, z przyczyn leżących po stronie Spółki, lub z powodu rezygnacji z nich przez Klienta, cena Rozszerzonej Usługi Noclegowej za każdą dobę hotelową objętą niniejszą Umową zostanie obniżona o wskazaną w punktach X-X Umowy wycenę dodatkowych świadczeń pomocniczych uatrakcyjniających pobyt w Hotelu, które nie będą świadczone w trakcie tej doby. Wystąpienie takiej sytuacji nie stanowi natomiast podstawy do odstąpienia od Umowy przez Klienta lub Spółkę.”; Ponadto w przypadku świadczenia Rozszerzonej Usługi Noclegowej przez Spółkę, na fakturach wystawionych przez Spółkę na Klienta z tytułu wykonania danej usługi wszystkie świadczenia wykonane w ramach Rozszerzonej Usługi Noclegowej będą ujęte w jednej pozycji nazwanej „usługa noclegowa”. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Ad. 1. Zdaniem Spółki, „Rozszerzona Usługa Noclegowa” powinna być traktowana dla celów podatku od towarów i usług jako jedna usługa noclegowa, podlegająca opodatkowaniu według jednej stawki właściwej dla tego typu usługi, niezależnie od kosztu wytworzenia dodatkowych świadczeń pomocniczych uatrakcyjniających pobyt w Hotelu i wliczonych w cenę tej usługi, innych niż świadczenia wynikające z regulaminu świadczenia usług hotelowych i zgodne ze standardami obowiązującymi w hotelach danej klasy. 1. Stan prawny.
2. Zasady opodatkowania usług złożonych. Zdaniem Spółki:
3. Zdaniem Spółki, w analizowanej sytuacji, zgodnie z wolą stron potwierdzoną zapisami umowy, celem ekonomicznym transakcji jest nabycie przez Klienta jednej usługi noclegowej, w cenę której wliczone są także dodatkowe świadczenia pomocnicze uatrakcyjniające pobyt w Hotelu. W szczególności, skoro:
Konsekwentnie, Rozszerzona Usługa Noclegowa powinna być traktowana dla celów podatku VAT jako jedna usługa, podlegająca opodatkowaniu w jednej stawce właściwej dla tego typu usługi, niezależnie od kosztu wytworzenia dodatkowych świadczeń pomocniczych uatrakcyjniających pobyt w Hotelu i wliczonych w cenę tej usługi, innych niż świadczenia wynikające z regulaminu świadczenia usług hotelowych i zgodne ze standardami obowiązującymi w hotelach danej klasy. 4. Potwierdzenie stanowiska Spółki w pismach organów podatkowych: Argumenty powołane przez Spółkę znajdują oparcie w wiążących interpretacjach wydanych przez organy podatkowe, w których stwierdzono min. (podkreślenia Spółki):
5. Potwierdzenie stanowiska Spółki w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości: Argumenty powołane przez Spółkę znajdują oparcie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej „ETS”), w którym stwierdzono m.in.:
Ad. 2 Zdaniem Spółki, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 Rozszerzona Usługa Noclegowa powinna być traktowana dla celów podatku VAT jako jedna usługa, podlegająca opodatkowaniu w jednej stawce właściwej dla tego typu usługi, w przypadku. gdy koszt wytworzenia dodatkowych świadczeń pomocniczych uatrakcyjniających pobyt w Hotelu i wliczonych w cenę tej usługi, innych niż świadczenia wynikające z regulaminu świadczenia usług hotelowych i zgodne ze standardami obowiązującymi w hotelach danej klasy, nie przekracza 30% łącznej ceny za Rozszerzoną Usługę Noclegową. W analizowanej sytuacji:
Ad. 3 Zdaniem Spółki, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 Rozszerzona Usługa Noclegowa powinna być traktowana dla celów podatku VAT jako jedna usługa, podlegająca opodatkowaniu w jednej stawce właściwej dla tego typu usługi, w przypadku gdy koszt wytworzenia dodatkowych świadczeń pomocniczych uatrakcyjniających pobyt w Hotelu wliczonych w cenę tej usługi, innych niż świadczenia wynikające z regulaminu świadczenia usług hotelowych i zgodne ze standardami obowiązującymi w hotelach danej klasy, nie przekracza 40% łącznej ceny za Rozszerzona Usługę Noclegową. W analizowanej sytuacji:
Ad. 4 Zdaniem Spółki, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, Rozszerzona Usługa Noclegowa powinna być traktowana dla celów podatku VAT jako jedna usługa, podlegająca opodatkowaniu w jednej stawce właściwej dla tego typu usługi, w przypadku gdy koszt wytworzenia dodatkowych świadczeń pomocniczych uatrakcyjniających pobyt w Hotelu wliczonych w cenę tej usługi, innych niż świadczenia wynikające z regulaminu świadczenia usług hotelowych i zgodne ze standardami obowiązującymi w hotelach danej klasy, nie przekracza 50% łącznej ceny za Rozszerzona Usługę Noclegowa. W analizowanej sytuacji:
Ad. 5 Zdaniem Spółki, Rozszerzona Usługa Noclegowa powinna zostać wykazana na fakturze VAT wystawianej przez Spółkę jako jedna pozycja. Zgodnie z rozporządzeniem, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej m.in. nazwę (rodzaj) usługi (§ 5 ust. 1 pkt 5). W konsekwencji, jako że zgodnie z argumentacją Spółki przedstawioną powyżej w stanowisku odnośnie pytania nr 1, Rozszerzona Usługa Noclegowa stanowi jedną usługę złożoną, na którą składa się świadczenie główne (usługa noclegowa) oraz szereg świadczeń o charakterze pomocniczym (takich jak posiłki i napoje wydawane w restauracji hotelowej czy dodatkowe świadczenia rekreacyjne), powinna ona zostać wykazana jako jedna pozycja na fakturze wystawianej przez Spółkę. Ad. 6 Zdaniem Spółki, przy założeniu, że Rozszerzona Usługa Noclegowa jest klasyfikowana do grupowania PKWiU 55.1, do Rozszerzonej Usługi Noclegowej powinna zostać zastosowana stawka 7% VAT.
Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług: W konsekwencji, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z załącznikiem nr 3 pozycja 139 do tej ustawy, przy założeniu, że Rozszerzona Usługa Noclegowa jest klasyfikowana do grupowania PKWiU 55.1. do Rozszerzonej Usługi Noclegowej powinna zostać zastosowana stawka 7% VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie zatem do treści art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Podstawowa stawka podatku, stosownie do art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych. W myśl art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka, w ramach prowadzonej działalności hotelarskiej, Spółka będzie świadczyła na rzecz swoich klientów usługi noclegowe, w przypadku których do ceny - poza dodatkowymi świadczeniami już wliczonymi w ich cenę wynikającymi z regulaminu świadczenia usług hotelowych i zgodnymi ze standardami obowiązującymi w hotelach danej klasy, takimi jak np. możliwość korzystania z basenu, śniadanie itp. - będą wliczane także dodatkowe świadczenia pomocnicze uatrakcyjniające pobyt w Hotelu, w szczególności posiłki i napoje wydawane w restauracji hotelowej w postaci obiadu, kolacji, „obiadokolacji”, dodatkowe świadczenia rekreacyjne takie jak bilety na imprezy, oprowadzanie po mieście, nauka gry w golfa, zabiegi SPA itp. Jednocześnie nie jest wykluczone, iż na podstawie umów - bądź na podstawie innych umów zawartych ze Spółką - klienci będą nabywali od Spółki, za odrębnym wynagrodzeniem, także usługi inne niż rozszerzone usługi noclegowe (w szczególności - usługi parkingowe, telekomunikacyjne, usługi pralni hotelowej, dodatkowe usługi gastronomiczne itp.). Zgodnie z warunkami umowy przedstawionej przez Wnioskodawcę „Klientowi nie będzie przysługiwać prawo odstąpienia od umowy w przypadku, w którym Spółka nie byłaby w stanie wywiązać się ze zobowiązania do zapewnienia dodatkowych świadczeń pomocniczych uatrakcyjniających pobyt w hotelu i wliczonych w cenę Usługi Noclegowej, taka sytuacja będzie natomiast skutkowała obniżeniem ceny (…)”. Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w związku z możliwością potraktowania ww. usługi noclegowej dla celów podatku od towarów i usług jako jednej usługi, podlegającej opodatkowaniu w jednej stawce właściwej dla tego typu usługi, niezależnie od kosztu wytworzenia dodatkowych świadczeń pomocniczych uatrakcyjniających pobyt w hotelu. Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej. Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej. Taka właśnie sytuacja ma miejsce w przedstawionej sytuacji. Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, iż na usługę noclegową świadczoną przez Spółkę, składają się inne świadczenia pomocnicze uatrakcyjniające pobyt w Hotelu. Jednocześnie Spółka wskazuje, że klient nie będzie mógł zrezygnować z przedmiotowej usługi w przypadku, gdy Spółka nie wywiąże się z zobowiązania do zapewnienia dodatkowych świadczeń. Powyższe wskazuje na to, iż wspomniane dodatkowe elementy świadczonej usługi noclegowej stanowią jedynie jej atrakcyjne walory i mogłyby być przedmiotem odrębnego świadczenia. Również określony w umowie obowiązek obniżenia przez Wnioskodawcę ceny usługi w sytuacji niewywiązania się przez Spółkę z zobowiązania do zapewnienia dodatkowych świadczeń ewidentnie wskazuje, iż wykonanie usługi noclegowej nie jest uzależnione od zapewnienia tych dodatkowych świadczeń. Wobec powyższego należy więc stwierdzić, iż świadczonej przez Spółkę „Rozszerzonej Usługi Noclegowej” nie można uznać za usługę złożoną, składającą się z kombinacji różnych czynności. W przypadku bowiem dodatkowych świadczeń pomocniczych uatrakcyjniających pobyt w hotelu należy mówić o odrębnych świadczeniach, które mogą być wykonywane niezależnie od wykonania usługi noclegowej, przy założeniu że świadczenia te nie stanowią usługi turystyki, dla których ustawodawca przewidział szczególną procedurę opodatkowania i ustalania podstawy opodatkowania, uregulowaną w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług. Mając powyższe na uwadze, w odniesieniu do pytań Wnioskodawcy zawartych w punktach 2, 3 i 4, wobec stwierdzenia, iż świadczonej przez Spółkę „Rozszerzonej Usługi Noclegowej” nie można uznać za usługę złożoną składającą się z kombinacji różnych czynności, tutejszy organ podkreśla, iż na rozstrzygnięcie przedmiotowej kwestii nie ma wpływu koszt wytworzenia dodatkowych świadczeń. Zatem w omawianej sprawie, bez znaczenia pozostaje fakt, iż koszt wytworzenia dodatkowych świadczeń uatrakcyjniających pobyt w Hotelu wliczonych w cenę tej usługi, innych niż świadczenia wynikające z regulaminu świadczenia usług hotelowych i zgodne ze standardami obowiązującymi w hotelach danej klasy, nie przekracza 30%, 40% lub 50% łącznej ceny za „Rozszerzoną Usługę Noclegową”. Tym samym tutejszy organ nie podziela zawartego w punktach 2, 3 oraz 4 stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego. Zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z poz. 139 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, do usług hoteli sklasyfikowanych w dziale PKWiU 55.1 ma zastosowanie stawka 7%. Jednakże, jak wyżej zostało wykazane, planowanej przez Spółkę „Rozszerzonej Usługi Noclegowej” nie można uznać za usługę złożoną, składającą się z kombinacji różnych czynności. Wobec tego Wnioskodawca winien opodatkować wszystkie wykonywane czynności według stawek właściwych dla tych usług, nie zaś wyłącznie jak dla usług hoteli stawką VAT 7%. Stosownie do przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Szczegółowe zasady wystawiania faktur oraz dane, które te faktury powinny zawierać zostały uregulowane w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.). Stosownie zatem do § 5 ust. 1 tego rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
Mając zatem na względzie powołane przepisy, a w szczególności zapis § 5 ust. 1 pkt 5, zgodnie z którym faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, oraz stanowisko tutejszego organu niepodzielające stanowiska Spółki wobec uznania „Rozszerzonej Usługi Noclegowej” za usługę złożoną, na wystawianej fakturze Wnioskodawca winien wyszczególnić wszystkie wykonywane na rzecz klienta świadczenia wraz z przyporządkowaniem dla nich właściwych stawek podatku od towarów i usług. Reasumując, sprzedając „Rozszerzoną Usługę Noclegową” Wnioskodawca nie może potraktować jej jako jednej usługi, podlegającej opodatkowaniu w jednej stawce właściwej dla tego typu usługi. Spółka winna bowiem na wystawianej fakturze wykazać wszystkie wykonywane świadczenia uatrakcyjniające pobyt klienta w Hotelu i zastosować do nich właściwe stawki podatku od towarów i usług, niezależnie od kosztu ich wytworzenia. Ponadto należy zauważyć, iż przedstawione w niniejszej interpretacji stanowisko organu znajduje potwierdzenie w powołanych w stanowisku Wnioskodawcy orzeczeniach ETS, z których wynika, iż w celu ustalenia, dla potrzeb podatku od towarów i usług, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę treść artykułu 2(1) VI Dyrektywy, zgodnie z którym każde świadczenie usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne oraz fakt, że świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku od towarów i usług. Z pojedynczym świadczeniem mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy zatem uznać za usługę pomocniczą, w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. W przedmiotowej sprawie, jak uznano wcześniej, nie mamy do czynienia ze świadczeniami złożonymi, składającymi się z niedających się wyodrębnić usługi zasadniczej i świadczeń pomocniczych, bez których usługi te nie mogłyby być wykonane, bowiem jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca w istocie świadczy usługi noclegowe i inne niezależne pojedyncze świadczenia uatrakcyjniające pobyt w Hotelu. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tut. organ nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.