Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-69/10/BK
z 7 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-69/10/BK
Data
2010.04.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
działalność gospodarcza
koszt
osoba bezrobotna
urząd pracy


Istota interpretacji
w zakresie skutków podatkowych otrzymania z Urzędu Pracy środków finansowych na podjęcie działalności gospodarczej oraz ich wydatkowania na nabycie środków trwałych i towarów handlowych oraz na potrzeby bieżącej działalności (m.in. zakup materiałów biurowych, koszty reklamy)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 25 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania z Urzędu Pracy środków finansowych na podjęcie działalności gospodarczej oraz ich wydatkowania na nabycie środków trwałych i towarów handlowych oraz na potrzeby bieżącej działalności (m.in. zakup materiałów biurowych, koszty reklamy) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie podatkowych otrzymania z Urzędu Pracy środków finansowych na podjęcie działalności gospodarczej oraz ich wydatkowania na nabycie środków trwałych i towarów handlowych oraz na potrzeby bieżącej działalności (m.in. zakup materiałów biurowych, koszty reklamy).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni, w związku z zamiarem rozpoczęcia działalności gospodarczej, w dniu 8 września 2009r. złożyła wniosek do Powiatowego Urzędu Pracy o przyznanie dotacji na podjęcie działalności gospodarczej.

Zgodnie z podpisaną umową z dnia 5 listopada 2009r. pomiędzy podatnikiem a Gminą (w upoważnieniu, której działała Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy), otrzymała dotację pochodząca ze środków z Rezerwy Ministra w ramach „Programu Wspieranie Przedsiębiorczości”. Zgodnie z ww. umową kwota dotacji w wysokości 18.488,88 zł, została przelana na konto podatnika w dniu 5 listopada 2009r. W dniu 2 grudnia 2009r. Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą. Środki z otrzymanej dotacji zgodnie z umową zostały przeznaczone na zakup towarów handlowych i środków trwałych (m.in. kasy fiskalnej) oraz zostały z nich sfinansowane bieżące koszty (m.in. zakup materiałów biurowych, koszty reklamy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak powinno wyglądać rozliczenie otrzymanej dotacji dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w dalszej części updof, tj. czy otrzymana dotacja stanowi przychód podatkowy Wnioskodawczyni z działalności gospodarczej zwolniony z podatku, a:

  1. odpisy amortyzacyjne dotyczące środków trwałych sfinansowanych z tej dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w tej części, w której zostały sfinansowane z dotacji, przy czym
  2. bieżące wydatki (towary i usługi), które nie są środkami trwałymi, sfinansowane ze wskazanych środków przyznanych na podjęcie działalności gospodarczej, stanowią koszty uzyskania przychodów, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku ...


Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymana dotacja stanowi dla niej przychód podatkowy z działalności gospodarczej, zwolniony z podatku, a:

  1. odpisy amortyzacyjne dotyczące środków trwałych sfinansowanych z tej dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, w tej części, w której zostały sfinansowane z dotacji, przy czym
  2. bieżące wydatki (towary i usługi), które nie są środkami trwałymi, sfinansowane ze wskazanych środków przyznanych na podjęcie działalności gospodarczej, stanowią koszty uzyskania przychodów, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zaliczają m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenie otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków.

Przychodem nie są jednak dotacje związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 updof).

Jednocześnie przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują szereg zwolnień, którymi objęte zostały niektóre dotacje.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 121 updof, zwolnieniem objęto również jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008r., nr 69, poz. 415 ze zm.). Tym samym, otrzymana przez Wnioskodawczynię dotacja jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto, w treści updof, w katalogu kosztów nieuważnych za koszty uzyskania przychodów wymienione zostały odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane, według zasad określonych w art. 22a-22o updof, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 23 ust. 1 pkt 45 updof). W konsekwencji jeżeli zakup środka trwałego został w całości sfinansowany wskazanymi środkami przyznanymi na rozpoczęcie działalności gospodarczej, to odpis amortyzacyjny nie stanowi kosztu uzyskania przychodów. W przypadku, gdy zakup został tylko w części sfinansowany taką dotacją, to kosztem podatkowym nie jest odpis amortyzacyjny od wartości środka trwałego, w części pokrytej środkami pomocowymi.

Niemniej jednak, sfinansowane przez Wnioskodawcę bieżące wydatki (towary i usługi), które nie są środkami trwałymi, sfinansowane ze wskazanych środków przyznanych na podjęcie działalności gospodarczej, stanowią koszty uzyskania przychodów jeżeli spełnione są warunki określone w art. 22 updof, tzn. są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie są wymienione na liście wydatków nieznanych za koszty podatkowe w art. 23 ust. 1 updof. W szczególności, nie znajduje tu bowiem zastosowania art. 23 ust. 1 pkt 56 updof, na podstawie którego wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów) wolnych od podatku, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 116, 122 i 129 updof nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Żaden z tych przepisów nie obejmuje swoim zakresem dofinansowania przeznaczonego na rozpoczęcie działalności, które jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 updof.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Zauważyć należy jednak, iż zgodnie z powołanym we wniosku art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Konsekwencją powyższego jest to, iż dotacja w części przeznaczonej na sfinansowanie zakupu środków trwałych nie stanowi przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie jak błędnie wynika to z treści złożonego wniosku, przychód zwolniony z opodatkowania.

Powyższe nie ma jednak wpływu na ocenę stanowiska przedstawionego we wniosku, które tym samym uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj