Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-1115/09/MW
Data
2010.02.03
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych
Słowa kluczowe
kapitały pieniężne
naliczanie odsetek
odsetki
odsetki od depozytów
podstawa opodatkowania
zaokrąglanie kwot
Istota interpretacji
Opodatkowanie lokat z tzw. jednodniową kapitalizacją odsetek.
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2009r. (data wpływu do tut. Biura 17 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania lokat z tzw. jednodniową kapitalizacją odsetek – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 listopada 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania lokat z tzw. jednodniową kapitalizacją odsetek.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Od dnia 27 lipca 2009r. wnioskodawca jest posiadaczem rachunku bankowego z dzienną kapitalizacją odsetek. Przepisy Ordynacji podatkowej regulują kwestie zaokrągleń podstawy opodatkowania, natomiast na gruncie prawa podatkowego nie uregulowano odrębnych zasad opodatkowania odsetek uzyskanych z takich „jednodniowych lokat”.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wnioskodawca jako posiadacz „jednodniowych lokat” nie będzie musiał dopłacać daniny, tj. 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od kapitałów pieniężnych ani też wykazywać jej w rocznym zeznaniu podatkowym...
Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z przepisami prawa - dochodów z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania - nie łączy się z dochodami z innych źródeł, np. z pracy (art. 30a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Co więcej, zgodnie z wolą ustawodawcy (art. 41 ust. 4 ww. ustawy), podatek ten jest płacony w formie zryczałtowanej przez płatnika. Podatnikiem jest zaś osoba fizyczna, która lokuje pieniądze. Na niej jednak nie ciążą żadne obowiązki z tego tytułu. Podatnik nie musi ani wpłacać podatku, ani go rozliczać. To jest rola banku, który ma uiścić podatek do siódmego dnia następnego miesiąca, choć obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dopisania kwoty odsetek do rachunku podatnika. Podatnik, w ocenie wnioskodawcy, nie ma obowiązku dopłaty żadnego podatku, ponieważ każda wypłata odsetek tworzy odrębną podstawę opodatkowania. Podobnego zdania są, w opinii wnioskodawcy, eksperci - nie mają oni wątpliwości, że jeżeli chodzi „o podatek Belki", osoba fizyczna posiadająca lokatę w banku nie ma obowiązku wykazywania tego podatku w zeznaniu rocznym.
Po pierwsze, dlatego że nie wie, ile podatku pobrał bank jako płatnik. Po drugie - dochodów z odsetek od oszczędności nie łączy się z dochodami z innych źródeł. Po trzecie - przepis art. 45 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy mówi wyraźnie, że zeznania roczne nie obejmują dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 29 - 30a.
Ponadto ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na podatnika obowiązku sumowania dochodów odsetkowych i obliczania zobowiązania podatkowego. Podsumowując, zdaniem wnioskodawcy, przepisy prawa nie nakazują różnego traktowania na gruncie podatkowym lokat ze względu na czas ich założenia i mimo, że podatnikiem jest osoba fizyczna lokująca pieniądze na lokatach terminowych, to i tak nie ciążą na nim żadne obowiązki podatkowe dotyczące rozliczenia się z urzędem skarbowym. W obowiązujących przepisach nie ma też mowy o żadnym sumowaniu dochodów z tego tytułu oraz obliczania zobowiązania podatkowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.
W myśl art. 30a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy od uzyskanych przychodów z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.
Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 30a ust. 1 ustawy, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (art. 30a ust. 7 tej ustawy). Zatem, z istoty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych wynika, że należny podatek jest płatny każdorazowo jako wykonanie powstałego zobowiązania podatkowego. Z kolei art. 41 ust. 1 i 4 ww. ustawy stanowią, że płatnicy (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu przychodów z odsetek od lokat bankowych.
Obliczając i pobierając zryczałtowany podatek dochodowy płatnik jest zobligowany do stosowania przepisu art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom lub inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera szczególnych regulacji dotyczących zaokrąglania. Z tego względu w tym zakresie należy stosować przepisy ogólne zawarte w Ordynacji podatkowej.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy kwota obliczonego podatku od przychodu z tytułu odsetek od środków ulokowanych na lokacie bankowej jest niższa niż 50 groszy, płatnik (bank) - zgodnie z zasadami zaokrąglania przewidzianymi w art. 63 Ordynacji podatkowej - nie jest zobowiązany do pobrania tego podatku (podatek nie występuje).
Zauważyć należy ponadto, iż na gruncie przedmiotowej sprawy nie znajdzie zastosowania przepis art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym w zeznaniu rocznym wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.
Stanowisko wnioskodawcy należało więc uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|