Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-14/13/MD
z 15 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 10 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 12 lutego 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ... - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 stycznia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 12 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ...


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Problem jakości życia i aktywizacji mieszkańców obszarów wiejskich zaczyna być coraz bardziej dostrzegany w Polsce. Jednak podejmowane próby zmiany zaistniałej sytuacji napotykają na duże przeszkody. Wnioskodawca jako sołtys wsi, której takie problemy także dotyczą, zdecydował się spróbować dotrzeć z pomocą i aktywizacją do mieszkańców wsi. Za pośrednictwem Stowarzyszenia LGD otrzymał pomoc finansową na realizację projektu ze środków PROW na lata 2007-2013.

Z tytułu realizacji projektu nie otrzymał i nie otrzyma żadnych profitów. Środki pozyskane w ramach pomocy nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Projekt został zrealizowany i w tym momencie jest na etapie rozliczenia.


Wieś położona jest na obszarze oddziaływania LSR LGD, w której - poza świetlicą wiejską funkcjonującą w określonych godzinach - nie ma zorganizowanego miejsca przeznaczonego do wypoczynku mieszkańców. W związku z powyższym Wnioskodawca zaplanował realizację projektu, którego uczestnikiem była cała lokalna społeczność. W ramach tego projektu:


  1. wyrównano teren przylegający do świetlicy wiejskiej, aby przygotować go do prac adaptacyjnych na plac rekreacyjno-wypoczynkowy. Wykonanie tego przeprowadzono w ramach wynajęcia maszyny do prac ziemnych,
  2. ogrodzono ten sam teren, aby jasno wyznaczyć jego granice i zapewnić bezpieczeństwo osób, a zwłaszcza dzieci, przebywających na placu. Materiały i elementy niezbędne do wykonania zadania nabyte zostały w ramach realizacji projektu, natomiast wykonanie było pracą własną mieszkańców wsi,
  3. wyposażono plac, co polegało na zakupie materiału drewnianego oraz akcesoriów, z czego w ramach pracy własnej wspólnie z mieszkańcami wykonano elementy małej infrastruktury, tj. altanę, ławostoły, bramki do piłki nożnej, słupki do siatkówki. W ramach pracy własnej wymurowany został także grill, który dodał atrakcyjności powstającemu miejscu.


Wnioskodawca zaplanował przeprowadzenie festynu integracyjno-rekreacyjnego, w ramach którego wspólnie z mieszkańcami uroczyście oddano plac do użytku lokalnej społeczności. Podczas festynu zaprosił wszystkich do wspólnego grillowania, a także brania udziału w konkursach dla dzieci i dorosłych. Zorganizował zawody sportowe, gdyż plac przygotowany jest do gier zespołowych, takich jak piłka nożna i siatkówka. Partnerem przedmiotowego przedsięwzięcia był ośrodek kultury, który wspomógł Wnioskodawcę w działaniach promocyjnych, tzn. na swojej stronie internetowej umieścił informacje o projekcie i źródłach finansowania. Podjęta inicjatywa stworzyła mieszkańcom wsi warunki do wypoczynku, rekreacji, integracji oraz aktywnego spędzania wolnego czasu, a także zachęciła ich do działania, aby wieś zaczęła „żyć pełnią życia”.

Celem realizacji operacji było zwiększenie możliwości wypoczynku i aktywnego trybu życia mieszkańców wsi poprzez udostępnienie miejsca rekreacji, co wpłynęło także na aktywizację i integrację lokalnej społeczności.

Od 1991 r. Wnioskodawca wspólnie z żoną prowadzi gospodarstwo rolne ukierunkowane na uprawę ziemi oraz hodowlę krów. W ramach prowadzonej działalności rolnej jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, z czego korzysta przy dokonywaniu zakupów związanych tylko z tą działalnością (maszyny, środki do produkcji rolnej, itp.)


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma prawo do odzyskania VAT naliczonego związanego z ww. zakupami w związku z realizacji zadania w ramach osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów”?


Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu objętego PROW nie ma związku z prowadzonym przeze niego gospodarstwem rolnym oraz sprzedażą opodatkowaną i dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z ww. zadaniem. Uznał, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku, na podstawie art. 86 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w paragrafie 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj