Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1484/09-2/AD
z 20 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1484/09-2/AD
Data
2010.01.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
faktura
faktura VAT
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
refakturowanie
stawki podatku
usługi rozprowadzania wody


Istota interpretacji
Czy Spółka prawidłowo nalicza podatek VAT w przypadku dodatkowych opłat dotyczących konserwacji infrastruktury elektroenergetycznej i sieci wodno-kanalizacyjnej wg stawek medium podstawowego, tj. 22% dla konserwacji infrastruktury elektroenergetycznej i 7% dla konserwacji sieci wodno-kanalizacyjnej?



Wniosek ORD-IN 514 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkujest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka wynajmuje pomieszczenia biurowe oraz hale pod działalność gospodarczą. Kontrahenci w związku z wynajmem są również obciążani kosztami zużycia energii elektrycznej, wody oraz kosztami odprowadzania ścieków. W tym zakresie Spółka wystawia refaktury na najemców na podstawie faktur otrzymanych od gestorów mediów. Dodatkowo, najemcy obciążani są opłatami określonymi procentowo od wartości miesięcznych należności za zużytą energię elektryczną, wodę i przyjęte ścieki, które zostały określone w trakcie negocjacji z kontrahentami i dotyczą konserwacji infrastruktury elektroenergetycznej oraz sieci wodno-kanalizacyjnej, którą wykonuje Spółka, tj.:

  1. w zakresie infrastruktury elektroenergetycznej konserwacja obejmuje:
    1. całodobową gotowość do włączenia energii elektrycznej po zaniku napięcia z dokonaniem oceny przyczyny zaniku oraz zabezpieczenia instalacji elektrycznej,
    2. wymianę uszkodzonych bezpieczników,
    3. nadzór sieci transformatorowych,
    4. prowadzenie wymaganej dokumentacji związanej z eksploatacją urządzeń elektrycznych,
    5. nadzorowanie urządzeń w celu ograniczenia poboru energii biernej i pojemnościowej,
    6. przegląd i konserwacja APU,
    7. przestrzeganie terminów pomiarów instalacji elektrycznej oraz odgromowej,
    8. wykonywanie prac pomiarowo-kontrolnych oporności izolacji i skuteczności ochrony przeciwporażeniowej urządzeń elektrycznych,
    9. kontrolę poszczególnych punktów oświetleniowych oraz wymiana żarówek.
  2. w zakresie konserwacji sieci wodno-kanalizacyjnej:
    1. kontrolowanie drożności kanalizacji,
    2. kontrolowanie stanu szamb,
    3. przestrzeganie terminów sprawdzania szczelności instalacji,
    4. lokalizowanie uszkodzeń sieci wodociągowej,
    5. utrzymanie posiadanych przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych,
    6. utrzymanie wodomierzy wewnętrznych i urządzeń pomiarowych,
    7. czynności techniczne związane z dostawą wody i odbiorem ścieków,
    8. utrzymanie instalacji wodociągowych w stanie technicznym uniemożliwiającym zanieczyszczenie wody.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka prawidłowo nalicza podatek VAT w przypadku dodatkowych opłat dotyczących konserwacji infrastruktury elektroenergetycznej i sieci wodno-kanalizacyjnej wg stawek medium podstawowego, tj. 22% dla konserwacji infrastruktury elektroenergetycznej i 7% dla konserwacji sieci wodno-kanalizacyjnej...


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo stosuje on stawkę 22% podatku VAT przy naliczaniu dodatkowych opłat dotyczących konserwacji infrastruktury elektroenergetycznej, gdyż zgodnie z ustawą sprzedaż energii elektrycznej opodatkowana jest stawką 22%.

Zainteresowany stoi na stanowisku, iż przy naliczaniu dodatkowych opłat dotyczących bieżącej obsługi, konserwacji i eksploatacji sieci wodno-kanalizacyjnej słusznie stosuje stawkę 7% podatku VAT, jak dla sprzedaży wody i odprowadzania ścieków, gdyż mieści się to w grupowaniu PKWiU 41.00.2 „Usługi w zakresie rozprowadzania wody” oraz 90.0 „Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne, pokrewne” i dla tego rodzaju usług obowiązuje 7% stawka VAT ustalona na podstawie art. 41 ust. 2, załącznika nr 3 poz. 138 i poz. 153 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.


Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji 138 tego załącznika, wymienione zostały usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU 41.00.2 – „Usługi w zakresie rozprowadzania wody”, zaś pod pozycją 153 usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.0 – „Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wynajmuje pomieszczenia biurowe oraz hale pod działalność gospodarczą. Kontrahenci w związku z wynajmem są również obciążani kosztami zużycia energii elektrycznej, wody oraz kosztami odprowadzania ścieków. W tym zakresie Zainteresowany wystawia refaktury na najemców na podstawie faktur otrzymanych od gestorów mediów. Dodatkowo, najemcy obciążani są opłatami określonymi procentowo od wartości miesięcznych należności za zużytą energię elektryczną, wodę i przyjęte ścieki, które zostały określone w trakcie negocjacji z kontrahentami i dotyczą konserwacji infrastruktury elektroenergetycznej oraz sieci wodno-kanalizacyjnej, którą wykonuje Spółka.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że bieżąca obsługa, konserwacja i eksploatacja sieci wodno-kanalizacyjnej mieści się w grupowaniu PKWiU 41.00.2 „Usługi w zakresie rozprowadzania wody” oraz 90.0 – „Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne, pokrewne”. Natomiast usługa konserwacji infrastruktury elektroenergetycznej opodatkowywana jest przez niego stawką 22% (tak jak sprzedaż energii elektrycznej).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczące się w grupowaniu PKWiU 41.00.2, tj. „Usługi w zakresie rozprowadzania wody”, a także w grupowaniu PKWiU 90.0, tj. „Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 w związku z poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy, podlegają opodatkowaniu obniżoną do 7% stawką podatku od towarów i usług.

Natomiast, pozostałe usługi wykonywane przez Zainteresowanego, o ile w związku z ich klasyfikacją statystyczną nie zostały wymienione w ustawie ani w rozporządzeniu jako korzystające z preferencyjnej stawki opodatkowania, podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Ponadto tut. Organ informuje, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Obowiązek zaklasyfikowania do właściwego grupowania statystycznego, spoczywa więc na Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj