Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-141/10/EJ
z 11 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-141/10/EJ
Data
2010.03.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
sprzęt
towarzystwo
warsztat
wynajem


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia przez Towarzystwo podatku VAT w ramach realizowanego projektu pn. „…”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2010r. (data wpływu 26 stycznia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2010r. (data wpływu 24 lutego 2010r.) oraz pismem z dnia 5 marca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT i jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT i jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. „….”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2010r. (data wpływu 24 lutego 2010r.) oraz pismem z dnia 5 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt „…” w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007-2013 Mikroprojekty, na podstawie umowy o dofinansowanie. Projekt jest zgodny ze Strategią Rozwoju Województwa na lata 2007-2020, celem strategicznym „Gospodarka regionu - Priorytet 4 Turystyka jako czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego województwa” oraz z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków i projektów w ramach programów współpracy transgranicznej Europejskiej Współpracy Terytorialnej realizowanych z udziałem Polski w latach 2007-2013 opracowanymi przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Projekt wpisuje się również w 1 Cel Strategiczny „Postęp cywilizacyjny i wysoka jakość życia” i 4 Cel Strategiczny „Ochrona środowiska i dziedzictwa kulturowego na potrzeby turystyki” Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powiatu B. do roku 2013.

Cele projektu: przeprowadzenie pełnej inwentaryzacji szlaków rowerowych na terenie powiatów. Przeprowadzenie warsztatów prowadzących do ujednolicenia oznakowania szlaków rowerowych na terenie Karpat. Opracowanie podręcznika przeznaczonego dla samorządów i organizacji z krajów Euroregionu Karpackiego znakujących szlaki rowerowe. Organizacja międzynarodowego maratonu rowerowego. Główne działania w projekcie to inwentaryzacja szlaków rowerowych z pełnym zapisem GPS, sporządzeniem dokumentacji fotograficznej i filmowej, opracowanie podkładów poszczególnych map szlaków rowerowych, opracowanie i wydanie 500 egzemplarzy darmowego podręcznika znakowania szlaków rowerowych, organizacja warsztatów dotyczących znakowania szlaków rowerowych i jego ujednolicenia, organizacja maratonu rowerowego na terenie Polski i Słowacji, bieżąca aktualizacja strony internetowej opisującej realizację projektu oraz opracowanie podczas projektu materiały, koordynacja i obsługa projektu.

Rezultatem projektu będą: przeprowadzona inwentaryzacja 2500 km szlaków rowerowych, cyfrowa mapa GPS szlaków rowerowych umieszczona na stronie internetowej, 500 sztuk podręcznika znakowania szlaków rowerowych, zorganizowanie supermaratonu rowerowego, przeprowadzenie warsztatów dotyczących znakowania szlaków rowerowych i jego ujednolicenia. W ramach projektu przewidziano również zakup laptopa, pakietu oprogramowania MS Office, 2 odbiorników GPS i cyfrowej mapy GPS oraz materiałów i usług związanych z organizacją warsztatów i supermaratonu rowerowego: nocleg i wyżywienie uczestników, materiały informacyjne dotyczące projektu, wynajem sal na warsztaty i biuro maratonu, numery startowe dla uczestników maratonu, drobne nagrody w maratonie, ubezpieczenie uczestników maratonu i warsztatów. Materiały oraz usługi zakupione na potrzeby realizacji ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 16 lutego 2010r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i składa co miesiąc deklaracje VAT-7.

W piśmie z dnia 5 marca 2010r. Wnioskodawca ponadto wskazał, że w ramach projektu „…” zakupione zostaną laptop, oprogramowanie MS Office, 2 odbiorniki GPS, cyfrowa mapa GPS oraz materiały i usługi związane z organizacja warsztatów i supermaratonu rowerowego. Rzeczy zakupione w trakcie trwania projektu będą w nim służyły do prowadzenia dokumentacji projektowej i przeprowadzania warsztatów, prowadzenia korespondencji projektowej, opracowywania danych z GPS, przygotowywania cyfrowej mapy z naniesionymi szlakami (laptop z oprogramowaniem). Odbiorniki GPS będą używane do inwentaryzacji przebiegu szlaków i nanoszenia ich na cyfrową mapę oraz do szkolenia z ich obsługi podczas warsztatów. Po zakończeniu projektu laptop z oprogramowaniem pozostanie w stowarzyszeniu i będzie używany do podobnych czynności, tj. do prowadzenia korespondencji, przelewów internetowych, przygotowywania dokumentów i nowych projektów. Mapa GPS i odbiorniki GPS, będą służyły do uaktualniania danych na opracowanej w wyniku projektu mapie cyfrowej szlaków, która będzie dostępna nieodpłatnie na stronie internetowej stowarzyszenia. Zatem przedmioty zakupione w ramach projektu, również po jego zakończeniu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto udział w warsztatach, jak i w supermaratonie jest bezpłatny i są to imprezy otwarte. Nie są pobierane żadne opłaty, wpisowe ani też za wstęp. Jest to zresztą warunkiem ujętym w umowie o realizację projektu, ponieważ warunkiem przyznania dotacji na jego realizację jest jego niedochodowość.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od zakupów dokonanych na realizacje projektu Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT i jego zwrot oraz określenie trybu zwrotu VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Towarzystwo nie odlicza podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu „…”. Dotacja jaką Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektu nie spełnia warunków określonych w § 6 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie może również skorzystać z art. 15, art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ czynności realizowane w projekcie nie służą działalności opodatkowanej. Działania realizowane w projekcie pozostają bez żadnego związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „….”. Rezultatem projektu będą: przeprowadzona inwentaryzacja 2500 km szlaków rowerowych, cyfrowa mapa GPS szlaków rowerowych umieszczona na stronie internetowej, 500 sztuk podręcznika znakowania szlaków rowerowych, zorganizowanie supermaratonu rowerowego, przeprowadzenie warsztatów dotyczących znakowania szlaków rowerowych i jego ujednolicenia. Udział w warsztatach, jak i w supermaratonie jest bezpłatny i są to imprezy otwarte. Nie są pobierane żadne opłaty, wpisowe ani też za wstęp. Przedmioty zakupione w ramach projektu, również po jego zakończeniu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji udzielenie odpowiedzi w zakresie określenia trybu zwrotu podatku VAT jest bezprzedmiotowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie mienie które powstanie w efekcie zrealizowania przedmiotowego projektu nie będzie generowało dla Wnioskodawcy sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności wykorzystywania efektów powstałych w wyniku realizacji projektu do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj