Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-267/10-2/AJ
z 6 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-267/10-2/AJ
Data
2010.07.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
premia
rok kalendarzowy
rok podatkowy
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Czy Premie w kwocie brutto, kalkulowane w oparciu o wyniki pracy pracowników Wnioskodawcy za dany rok, przykładowo za rok 2009, które zostały przyznanej wypłacone pracownikom w roku następnym stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w roku, w którym nastąpi decyzja o przyznaniu i wypłaty Premii?



Wniosek ORD-IN 389 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30.04.2010 r. (data wpływu 05.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu rozpoznania kosztów uzyskania przychodów z tytułu premii wypłacanych pracownikom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu rozpoznania kosztów uzyskania przychodów z tytułu premii wypłacanych pracownikom.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zatrudnia pracowników, których wynagradza na podstawie postanowień Kodeksu pracy, Regulaminu pracy Wnioskodawcy (dalej: Regulamin Pracy) oraz Regulaminu wynagrodzeń Wnioskodawcy (dalej: Regulamin Wynagrodzeń). Zgodnie z Regulaminem Wynagrodzeń, jednym ze składników wynagrodzenia pracowników jest premia uznaniowa (dalej: Premia) za dany rok kalendarzowy. Wysokość Premii dla poszczególnych pracowników ustala po zakończeniu danego roku bezpośredni przełożony tych pracowników. Rok podatkowy Wnioskodawcy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Wnioskodawca przyznaje i wypłaca Premię raz w roku na początku roku, na podstawie wyników pracy danego pracownika w poprzednim roku kalendarzowym. Premia zgodnie z Regulaminem Wynagrodzeń stanowi dodatkowy, uznaniowy składnik wynagrodzenia i nie przysługuje pracownikom automatycznie, lecz na podstawie decyzji przełożonego danego pracownika, która jest następnie przekazywana pracownikowi. Wynagrodzenie z umowy o pracę, zgodnie z Regulaminem Pracy jest płatne na koniec danego miesiąca. W związku z powyższym Premia staje się należna dopiero z chwilą upływu miesiąca, w którym Wnioskodawca poinformował pracownika o przyznaniu mu Premii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Premie w kwocie brutto, kalkulowane w oparciu o wyniki pracy pracowników Wnioskodawcy za dany rok, przykładowo za rok 2009, które zostały przyznanej wypłacone pracownikom w roku następnym stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w roku, w którym nastąpi decyzja o przyznaniu i wypłaty Premii...

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacana na zasadach opisanych powyżej Premia za dany rok kalendarzowy będzie stanowiła dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w roku, w którym zostanie ona przyznania i wypłacona pracownikowi. Przykładowo, Premia obliczona na podstawie wyników pracy pracownika w roku 2009, która została przyznana pracownikowi w roku 2010 będzie stanowiła dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w tym miesiącu roku 2010, w którym zapadła decyzja o przyznaniu Premii, pod warunkiem jej wypłaty do końca tego miesiąca. W przypadku opóźnienia w zapłacie Premia będzie stanowiła koszty uzyskania przychodów w miesiącu jej faktycznej zapłaty.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 ustawy o PIT za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z powyższym przedmiotowe Premie, wypłacane pracownikom Wnioskodawcy należy uznać za przychody pracowników ze stosunku pracy. Taka kwalifikacja świadczenia pozwala zastosować przepis art. 15 ust. 4g Ustawy o CIT, który stanowi, iż należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176,z późn. zm.), oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57.

Zatem wypłata przez Wnioskodawcę Premii za dany rok na rzecz pracownika będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów Wnioskodawcy w miesiącu, w którym wypłacana jest Premia pod warunkiem wypłaty lub postawienia świadczenia do dyspozycji pracownika w terminie określonym w Regulaminie Pracy. W przypadku zapłaty Premii w terminie późniejszym, staje się ona kosztem uzyskania przychodów w miesiącu faktycznej zapłaty. Naczelny Sąd Administracyjny, oz. Bydgoszczy w wyroku z dnia 28 stycznia 2003 roku, sygn. SA/Bd 106/03 stwierdził, iż słowo „należny” Słownik języka polskiego definiuje jako przysługujący komuś”. Wypłacana przez Wnioskodawcę Premia ma charakter uznaniowy, tj. o tym czy i kiedy określony pracownik otrzyma Premię, decyduje Wnioskodawca. Z uwagi na powyższą okoliczność należy stwierdzić, iż świadczenie staje się należne z końcem miesiąca, w którym przyznana została Premia pracownikowi. Od tej bowiem chwili Premia przysługuje pracownikowi, który może skutecznie domagać się od Wnioskodawcy jej wypłaty. Zatem mimo że podstawę do przyznania Premii stanowią wyniki pracy pracowników w roku poprzednim, to należy uznać, iż przedmiotowe świadczenie jest należne w roku, w którym zapadła decyzja o przyznaniu Premii.

Na poparcie swojego stanowiska Spółka przywołała treść interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 września 2009 roku, znak IPPB5/423-479/09-4/PJ: „W szczególności należy zwrócić uwagę na odmienny charakter premii / prowizji w stosunku do wynagrodzenia zasadniczego. O ile bowiem wynagrodzenia zasadnicze przysługują pracownikowi jako zasada, a wszelkie odstępstwa od jego wypłaty muszą być ściśle uzasadnione (np. wadliwe wykonanie pracy z winy pracownika), o tyle premie / prowizje mają charakter wyróżnienia. Pracownik nie ma możliwości w sposób skuteczny domagać się od pracodawcy ich wypłacenia. Należy zatem uznać, że dopiero w momencie podjęcia decyzji o przyznaniu premii i prowizji, świadczenia te przysługują pracownikowi, tj. stają się należne. A zatem w tym momencie, zgodnie z art. 15 ust. 4g ustawy pdop, mogą stanowić koszt podatkowy. Równocześnie dla zastosowania wskazanego przepisu konieczne jest spełnienie przesłanki dotyczącej wypłaty premii / prowizji w terminie wynikającym z regulaminu wynagradzania”.

Podsumowując swoje stanowisko, Spółka wskazała iż biorąc pod uwagę okoliczność, iż decyzja o przyznaniu Premii zapada w roku następującym po roku, na podstawie którego Premia jest obliczana, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, iż Premia jest należna z końcem miesiąca, w którym podjęta została decyzja o jej przyznaniu i wypłacie. W tym też okresie Premia stanowiła będzie koszt uzyskania przychodu Wnioskodawcy pod warunkiem terminowej wypłaty Premii. W przypadku zapłaty Premii w terminie późniejszym będzie ona stanowiła koszt uzyskania przychodu na zasadzie kasowej, tj. w miesiącu jej faktycznej zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj