Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-84/10-4/TW
z 14 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-84/10-4/TW
Data
2010.04.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
dokumenty celne
dowód księgowy
księga przychodów i rozchodów


Istota interpretacji
W jaki sposób rozliczać dokument potwierdzający dokonanie zgłoszenia celnego?



Wniosek ORD-IN 650 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie podstawy opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie podstawy opodatkowania. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W miesiącu grudniu 2009 r. nabyła towar handlowy (części motocyklowe – owiewki) z Chin, na podstawie zamówienia mailowego. Płatności dokonała przez x. Zgodnie z dokumentem potwierdzającym dokonanie zgłoszenia celnego Zainteresowana zapłaciła kwotę cła i VAT, tym samym towar został dopuszczony do obrotu. Przed złożeniem zamówienia Wnioskodawczyni orientowała się w urzędzie skarbowym czy taka procedura zakupu jest poprawna i czy będzie mogła po odprawie celnej sprzedać ten towar, na co dostała odpowiedź pozytywną. Zainteresowana wie w jaki sposób naliczono kwotę należności przywozowych i VAT, problem pojawia się przy ich rozliczaniu.

Wnioskodawczyni nadmieniła, że samodzielnie prowadzi swoją księgowość (program Mała Księgowość „Rzeczypospolitej”) i z wszelkimi problemami zgłasza się do urzędu skarbowego lub zaprzyjaźnionej księgowej. Jednak w tym przypadku doradzono jej, aby interpretacji przepisów dokonał bardziej kompetentny organ.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana poinformowała, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakup towaru służy czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. W jaki sposób rozliczać dokument potwierdzający dokonanie zgłoszenia celnego...
  2. W jakim rejestrze spośród możliwych księgować...
    0 - bez ewidencji VAT
    2 - opodat. nabycie środków trw. związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi
    3 - opodat. nabycie środków trw. związane z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi
    4 - opodat. nabycie środków trw. związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi
    5 - opodat. nabycie towarów i usług pozost. zw. wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi
    6 - opodat. nabycie towarów i usług pozost. zw. z czynnościami opodatkowanymi
    7 - opodat. nabycie towarów i usług pozost. zw. wyłącznie z czynnościami zwolnionymi
    8 - import usług zw. wył. z czynnościami opodatkowanymi
    9 - import usług zw. z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi
    10 - import usług zw. wył. z czynnościami zwolnionymi.
  3. Jak prawidłowo wypełnić deklarację VAT-7, chodzi o ustalenie kwoty jaką Wnioskodawczyni może sobie odliczyć i w którą pozycję ją wpisać...

W świetle tak zadanych pytań tut. Organ pismem z dnia 19 marca 2010 r. znak ILPB1/415 -84/10-2/TW, ILPP2/443-71/10-2/ISN wezwał Zainteresowaną do doprecyzowania zadanych pytań w zakresie zagadnień wynikających z przepisów prawa podatkowego ze wskazaniem, którego z podatków one dotyczą, a także przedstawienie własnego stanowiska do tak zadanych pytań.

W odpowiedzi na powyższe, Wnioskodawczyni w piśmie z dnia 24 marca 2010 r. wskazała, iż pytanie nr 1 dotyczy stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych, poprosiła o anulowanie pytanie nr 2 i przeformułowała pytanie nr 3 dotyczące stanu faktycznego w podatku od towarów i usług.

Ponadto doprecyzowano pytanie dotyczące ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie to brzmi: Czy w prawidłowych kolumnach podatkowej księgi przychodów i rozchodów Wnioskodawczyni wpisuje stosowne kwoty...

Zdaniem Wnioskodawczyni, – odnośnie pytania dotyczącego ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – powinna w podatkowej księdze przychodów i rozchodów wpisać stosowne kwoty, tj. sumę wartości towaru handlowego (780 zł) + kwota należności przywozowych (29 zł) w łącznej kwocie 809 zł w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów (zakup towarów handlowych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Aby zatem określony wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki – winien:

  • być poniesiony, w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • nie znajdować się wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów wskazanych w art. 23 ww. ustawy,
  • być właściwie udokumentowany.

Powyższe oznacza, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Wydatki muszą być zatem związane z wykonywaną działalnością gospodarczą i poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z tej działalności i nie mogą być wymienione w katalogu wydatków nie uznawanych za taki koszt.

Wydatki musza być również należycie udokumentowane, stosownie do rodzaju prowadzonych ksiąg podatkowych. Niespełnienie którejkolwiek z wyżej wskazanych przesłanek wyklucza możliwość zaliczenia wydatku w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej „księgą” z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Zasady i sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz szczegółowe warunki, jakie musi spełniać dokument aby mógł stanowić podstawę wpisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Stosownie do treści § 12 ust. 3 pkt 1, powołanego rozporządzenia, dowodami księgowymi są faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej „fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

Zgodnie z objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zawartymi w Załączniku Nr 1 do ww. rozporządzenia, do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu, przeznaczona jest kolumna 10 (zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu).

W myśl § 3 pkt 2 ww. rozporządzenia, ceną zakupu jest cena, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszona o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie powiększona o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżoną o rabaty opusty, inne podobne obniżenia, w przypadku zaś otrzymania składnika majątku w drodze darowizny lub spadku – wartość odpowiadającą cenie zakupu takiego samego lub podobnego składnika.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowana posiada dokument potwierdzający dokonanie zgłoszenia celnego zakupionych towarów. Kwota 780 zł jest wartością towaru, zaś kwota 29 zł (kwota należności przywozowych) została ustalona jako 3,7% wartości towaru, tj. wg należnej stawki celnej.

Tak więc mając na uwadze wynikający z treści ww. § 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zapis stanowiący, iż ceną zakupu jest cena, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, powiększona przy imporcie o m.in. należne cło, a także treść objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni prawidłowo ujmuje kwoty dotyczące wartości towaru handlowego oraz należności przywozowych w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów (zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty w dniu 7 kwietnia 2010 r. interpretacją indywidualną nr ILPP2/443-71/10-4/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj