Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-534/10-2/SM
z 4 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-534/10-2/SM
Data
2010.08.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
dokumenty handlowe (dokumentacja handlowa)
dostawa wewnątrzwspólnotowa
olej smarowy
procedura zawieszenia poboru akcyzy
skład podatkowy


Istota interpretacji
Stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy i dokumentacja przy dostawie wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.05.2010 r. (data wpływu 01.06.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawie wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) m.in. dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (dalej: „WDT”) w postaci olejów smarowych, klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99.

Oleje te, mając na uwadze brzmienie Załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, są wyrobami akcyzowymi.

Niemniej jednak, takie oleje smarowe nie są wyrobami akcyzowymi w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej, w tym również w tych krajach, do których Spółka realizuje dostawy wewnątrzwspólnotowe.

Spółka planuje, aby wewnątrzwspólnotowe dostawy olejów smarowych były realizowane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych jest uzyskanie przez Spółkę od właściwych władz podatkowych państwa członkowskiego nabywcy tych olejów upoważnienia, o którym mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym (dalej: „upoważnienie odbioru”)...
  2. Czy warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast administracyjnego dokumentu towarzyszącego (dalej: „ADT”), a jeżeli tak, to czy takie dokumenty handlowe powinny spełniać wymogi w zakresie danych, które powinien zawierać administracyjny dokument towarzyszący...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Dla zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych nie jest konieczne uzyskanie upoważnienia odbioru.

Warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast ADT, przy czym dokumenty te nie muszą spełniać wymagań, o których mowa w art. 41 ust. 6, tj. nie muszą zawierać takich samych danych, które są wymagane dla ADT.

1. Brak obowiązku uzyskania upoważnienia odbioru olejów smarowych

Na samym wstępie należy zaznaczyć, jak stanowi przepis art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, że procedura zawieszenia poboru akcyzy znajduje zastosowanie, co do zasady, w odniesieniu do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do tej ustawy, tj. w stosunku do wyrobów o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (dalej: „dyrektywa horyzontalna”).

W tym miejscu należy zaznaczyć, że oleje smarowe dostarczane przez Spółkę w ramach WDT nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym (nie ma do nich zastosowania również dyrektywa horyzontalna).

Niemniej jednak, ze względu na brzmienie przepisu art. 40 ust. 6 Ustawy o podatku akcyzowym, w odniesieniu do tego typu wyrobów procedura zawieszenia poboru akcyzy, co prawda znajduje zastosowanie, jednakże wyłącznie na terytorium kraju.

Już na podstawie porównania zakresów dwóch wyżej wymienionych przepisów (tj. art. 40 ust. 5 oraz ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym) należy stwierdzić, że przepisy ustawy akcyzowej mówią o dwóch zakresowo różnych typach procedury zawieszenia poboru akcyzy z punktu widzenia wyrobów, których taka procedura dotyczy. Te dwa typy procedury zawieszenia poboru akcyzy to:

  1. Procedura zawieszenia poboru akcyzy dotycząca wyrobów, o których mowa w dyrektywie horyzontalnej (w ustawie o podatku akcyzowym - w załączniku nr 2), czyli procedura dotycząca wyrobów uznawanych za wyroby akcyzowe we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej (zwana dalej na potrzeby niniejszego wniosku: „zharmonizowaną procedurą zawieszenia poboru akcyzy”).
    Przemieszczanie tych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zostało zharmonizowane na poziomie unijnym po to, aby ujednolicić zasady związane z obrotem tymi wyrobami, a tym samym usprawnić ich przepływ pomiędzy państwami członkowskimi, z jednoczesnym zachowaniem możliwości kontroli tego obrotu.
  2. Procedura zawieszenia poboru akcyzy dotycząca innych wyrobów niż te, do których zastosowanie ma dyrektywa horyzontalna (tj. innych niż wymienione w załączniku nr 2 ustawy o podatku akcyzowym), a więc wyrobów, które nie są wyrobami akcyzowymi w innych państwach członkowskich UE, a są wyrobami akcyzowymi w Polsce, a dodatkowo stawka akcyzy od tych wyrobów jest inna niż zero (zwana dalej na potrzeby niniejszego wniosku: „niezharmonizowaną procedurą zawieszenia poboru akcyzy”). Takimi wyrobami są np. oleje smarowe, których obrotem zajmuje się Spółka.

Podstawową różnicą pomiędzy tymi dwoma typami procedury zawieszenia poboru akcyzy, oprócz rodzaju wyrobów w stosunku od których mogą być zastosowane, jest ich zakres terytorialny. Zharmonizowana procedura zawieszenia poboru akcyzy może być stosowana przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zarówno na terytorium kraju, jak również pomiędzy dwoma państwami członkowskimi UE. Z tego też punktu widzenia, zharmonizowana procedura zawieszenia poboru akcyzy jest kategorią szerszą niż niezharmonizowana procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Niezharmonizowana procedura zawieszenia poboru akcyzy może znaleźć zastosowanie natomiast jedynie na terytorium Polski. Wynika to wprost z faktu, że taka procedura dotyczy wyrobów, które są wyrobami akcyzowymi w Polsce, a nie są w innych krajach UE. Stąd nie było możliwe zharmonizowanie tej procedury na poziomie unijnym w zakresie warunków zastosowania procedury, obiegu dokumentów, itd.

Z tego też względu stosując procedurę zawieszenia poboru akcyzy, dokonując WDT określonych towarów, stwierdzić należy, że:

  1. W przypadku, jeżeli dany towar jest wyrobem akcyzowym w każdym z państw członkowskich UE (tj. wyrobem, do którego znajduje zastosowanie dyrektywa horyzontalna, a w Polsce jest wymieniony w załączniku nr 2 ustawy o podatku akcyzowym), procedura zawieszenia poboru akcyzy będzie miała zastosowanie od momentu wysyłki tego towaru ze składu podatkowego w Polsce aż do momentu odebrania towaru przez podmiot upoważniony w innym państwie członkowskim UE.
  2. W przypadku natomiast, jeżeli dany towar nie jest wyrobem akcyzowym w każdym z państw członkowskich UE (tj. nie jest wyrobem, do którego znajduje zastosowanie dyrektywa horyzontalna, a w Polsce nie jest wymieniony w załączniku nr 2 ustawy o podatku akcyzowym), a jest wyrobem akcyzowym jedynie w Polsce (np. oleje smarowe), procedura zawieszenia poboru akcyzy będzie miała zastosowanie jedynie na terytorium kraju, a więc od momentu wysyłki ze składu podatkowego aż do granicy administracyjnej Polski.

Takie ukształtowanie przepisów dotyczących stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w zależności od wyrobów, których ta procedura dotyczy, ma również konsekwencje w zakresie warunków, jakie muszą zostać spełnione w związku z realizacją procedury zawieszenia poboru akcyzy. Takie rozróżnienie warunków koniecznych dla zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy zostało również dokonane przez polskiego ustawodawcę.

Art. 41 ust. 1 stanowi, że:

„Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skład podatkowy następujących warunków:

  1. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego”.

Art. 41 ust. 4 z kolei stanowi, że:

„Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast administracyjnego dokumentu towarzyszącego”.

Na podstawie zacytowanych przepisów stwierdzić należy, że jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym (w tym olejów smarowych):

  1. wymogi związane ze złożeniem zabezpieczenia oraz dołączeniem do przemieszczanych wyrobów ADT będą dotyczyły jedynie takiego przemieszczenia, które będzie miało w całości miejsce w Polsce, tj. wysyłka takich towarów rozpocznie się i zakończy w Polsce (przez cały ten czas wyroby będą bowiem pozostawać pod procedurą zawieszenia poboru akcyzy); podczas gdy
  2. w sytuacji, w której przemieszczenie takich wyrobów rozpoczyna się w Polsce, a kończy w innym państwie członkowskim, to procedura zawieszenia poboru akcyzy znajduje zastosowanie jedynie na odcinku od miejsca wysyłki towarów (skład podatkowy) do granicy administracyjnej kraju, a warunkiem dla zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium Polski jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych oraz złożenie odpowiedniego zabezpieczenia.

W świetle takiego ukształtowania przepisów ustawy o podatku akcyzowym, regulujących procedurę zawieszenia poboru akcyzy, należy zaznaczyć, że ograniczone zastosowanie będzie miał również wymóg określony w art. 41 ust. 2, tj. wymóg posiadania upoważnienia odbioru.

Przepis art. 41 ust. 2 stanowi, że:

„Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy dostawy wewnątrzwspólnotowej do podmiotu nieprowadzącego składu podatkowego, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest upoważnienie wydane przez właściwe władze podatkowe państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej do odbioru przez nabywcę wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy (...)”.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że zacytowany powyżej przepis nie powinien znaleźć zastosowania w przypadku procedury zawieszenia poboru akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej towarów, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym (w tym olejów smarowych).

Przede wszystkim przepis ten dotyczy zharmonizowanej procedury zawieszenia poboru akcyzy, tj. procedury, w ramach której mogą być przemieszczane wyroby, stanowiące wyroby akcyzowe w każdym państwie członkowskim UE. Przepis ten mówi o szerszej kategorii procedury zawieszenia poboru akcyzy niż ta, w ramach której realizowana jest wysyłka olejów przez Spółkę, tj. o procedurze znajdującej zastosowanie w odniesieniu do przemieszczania wyrobów akcyzowych od składu podatkowego w Polsce aż do podmiotu upoważnionego w innym państwie członkowskim UE.

W przypadku Spółki natomiast, przemieszczeniu w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy do innego państwa członkowskiego UE podlegają oleje smarowe, tj. wyroby, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Jak już było wykazywane, procedura zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do tych wyrobów ma charakter ograniczony przez to, że jej zastosowanie ogranicza się jedynie do terytorium kraju (niezharmonizowana procedura zawieszenia poboru akcyzy).

Co prawda ze względów formalnych (w kwestii zabezpieczenia akcyzowego oraz wygaśnięcia obowiązku podatkowego) procedura zawieszenia poboru akcyzy kończy się z dniem otrzymania przez podmiot prowadzący skład podatkowy dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego. Niemniej jednak, oczywistym jest, że w rzeczywistości procedura zawieszenia poboru akcyzy znajduje zastosowanie jedynie w Polsce, bowiem na terytorium państwa członkowskiego brak jest podstaw prawnych do tego, aby objąć tego typu wyroby procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Sam przepis art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że procedurę zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów, o których mowa w art. 40 ust. 6 tej ustawy, stosuje się na terytorium kraju.

Mając na uwadze powyższe, warunek zastosowania procedury zawieszenia naboru akcyzy związany z obowiązkiem uzyskania upoważnienia odbioru dotyczy jedynie zharmonizowanej procedury zawieszenia poboru akcyzy, tj. procedury dotyczącej wyrobów, będących wyrobami akcyzowymi we wszystkich państwach członkowskich UE, wyrobów, do których zastosowanie ma dyrektywa horyzontalna. Wymóg uzyskania takiego upoważnienia odbioru nie może dotyczyć natomiast niezharmonizowanej procedury zawieszenia poboru akcyzy, które ze swojej istoty:

  1. dotyczy jedynie wyrobów, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym (tj. wyrobów, które są wyrobami akcyzowymi tylko w Polsce, ale nie są we wszystkich państwach członkowskich UE, nie ma do nich zastosowania dyrektywa horyzontalna, a stawka akcyzy dla nich jest inna niż zero);
  2. terytorialnie ogranicza się jedynie do terytorium kraju.

Inne rozumienie przepisu art. 41 ust. 2 nakładałoby na podmioty dokonujące wysyłki towarów, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek niemożliwy do spełnienia. Upoważnienie odbioru wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nigdy nie zostanie wydane przez właściwe władze podatkowe państwa członkowskiego w sytuacji, w której dany wyrób nie jest wyrobem akcyzowym w tym państwie, nie jest wyrobem, do którego zastosowanie znajduje dyrektywa horyzontalna, a w konsekwencji nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Obowiązek uzyskania upoważnienia odbioru, jako okoliczność warunkująca zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej może mieć zastosowanie jedynie w przypadku zharmonizowanej procedury zawieszenia poboru akcyzy (dotyczącej towarów, do których stosuje się przepisy dyrektywy horyzontalnej, a w Polsce - towarów, które wymienia załącznik nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym). Nie może natomiast mieć zastosowania przy niezharmonizowanej procedurze zawieszenia poboru akcyzy, dotyczącej towarów, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Podsumowując powyższe rozważania, Spółka, dokonując wysyłki olejów smarowych do podmiotów zlokalizowanych w innych państwach członkowskich UE w ramach tzw. niezharmonizowanej procedury zawieszenia poboru akcyzy (mającej miejsce jedynie na terytorium kraju), nie jest zobowiązana do uzyskania upoważnienia odbioru, o którym mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

2. Dokumenty handlowe oraz zakres danych w nich zawartych jako warunek zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych

Przepis art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym wprost wskazuje, że w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast ADT.

Przepis ten rozstrzyga, że przemieszczanie przez Spółkę olejów smarowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do innego państwa członkowskiego, gdzie procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie jedynie na terytorium Polski, powinno mieć miejsce z zastosowaniem dokumentów handlowych.

Zdaniem Spółki do dokumentów handlowych, o których mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym nie będzie miał zastosowania art. 41 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Innymi słowy, dokumenty handlowe, na których przemieszczane są oleje smarowe w ramach WDT z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, nie muszą zawierać tych samych danych, jakie zawiera ADT. Do dokumentów tych nie będą także miały odpowiedniego zastosowania przepisy o ADT (w tym przepisy dotyczące obiegu dokumentów, terminów zwrotu itd.).

W obydwu omawianych powyżej przepisach (tj. art. 41 ust. 4 oraz art. 41 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym) jest mowa o innych dokumentach handlowych.

W art. 41 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym jest mowa o dokumentach handlowych, które mogą zastąpić ADT jedynie w przypadku, w którym takie dokumenty handlowe będą zawierały takie same dane jak ADT. Przepis ten daje pewne uprawnienie podmiotom przemieszczającym wyroby akcyzowe w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy w zakresie zastąpienia ADT dokumentem handlowym, będącym jednakże odpowiednikiem ADT w zakresie danych, jakie są w nim zawarte.

Mając na uwadze wcześniejsze rozważania w zakresie typów procedury zawieszenia poboru akcyzy ze względu na zakres terytorialny oraz katalog wyrobów, których dotyczą, ADT albo dokumenty handlowe o zawartości takich samych danych co ADT, znajdują zastosowanie:

  1. w ramach zharmonizowanej procedury zawieszenia poboru akcyzy, albo
  2. niezharmonizowanej procedury zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji, w której przemieszczenie ma miejsce wyłącznie na terytorium Polski.

Oznacza to, że ADT albo dokumenty handlowe o zawartości takich samych danych co ADT, co do zasady, powinny być stosowane w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy dotyczącej wyrobów, do których zastosowanie mają przepisy dyrektywy horyzontalnej (a w ustawie o podatku akcyzowym są wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy). W odniesieniu do wyrobów, do których nie ma zastosowania dyrektywa horyzontalna (wyrobów, które nie są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym), tj. wyrobów z art. 40 ust. 6 ustawy (np. olejów smarowych), ADT albo dokumenty handlowe o zawartości takich samych danych, co ADT, będą warunkowały zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy jedynie w sytuacji, w której przemieszczenie tych wyrobów następuje na terytorium kraju.

Jeżeli natomiast procedura zawieszenia poboru akcyzy będzie dotyczyć wyrobów, do których odnosi się art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym (w tym olejów smarowych), w dostawie wewnątrzwspólnotowej (lub nabyciu wewnątrzwspólnotowym) - do przemieszczanych wyrobów akcyzowych obligatoryjnie powinny zostać dołączone dokumenty handlowe zamiast ADT. Oznacza to, że w ramach niezharmonizowanej procedury zawieszenia poboru akcyzy (dotyczącej wyrobów z art. 40 ust. 6 ustawy), przemieszczenie wyrobów powinno następować z użyciem standardowych dokumentów handlowych (tj. faktury, dokumentów przewozowych używanych w międzynarodowym obrocie towarowym, itd.), które w zakresie zawartych danych nie muszą odpowiadać zakresowi ADT.

Takie rozwiązanie stanowi logiczną konsekwencję pozostałych przepisów regulujących procedurę zawieszenia poboru akcyzy, w tym w szczególności jej podziału na procedurę zharmonizowaną i niezharmonizowaną. Ustawodawca polski oraz prawodawca wspólnotowy bowiem zdali sobie sprawę, że w przypadku wyrobów, które są wyrobami akcyzowymi w każdym państwie członkowskim (zastosowanie do nich ma dyrektywa horyzontalna), są w stanie zharmonizować przepisy dotyczące stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w zakresie m.in. obiegu dokumentacyjnego. Stąd m.in. przepisy wspólnotowe regulujące obieg ADT lub dokumentów zastępujących ADT, zawierających te same dane, co ADT. W przypadku natomiast wyrobów, do których nie ma zastosowania dyrektywa horyzontalna (niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym) - np. oleje smarowe - przepisy dotyczące stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przemieszczaniu tych wyrobów nie mogły zostać zunifikowane na poziomie wspólnotowym.

Nie jest możliwa inna interpretacja przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, tj. taka, według której dokumenty handlowe, o których mowa w tym przepisie powinny zawierać te same dane, jakie są wymagane dla ADT.

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że art. 41 ust. 4 ustawy dotyczy nie tylko procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju w dostawie wewnątrzwspólnotowej, ale również w nabyciu wewnątrzwspólnotowym. Trudno sobie wyobrazić, że intencją ustawodawcy było, aby podmiot z innego państwa członkowskiego wysyłający wyroby, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy (wyroby, do których nie ma zastosowania dyrektywa horyzontalna oraz które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, dla których stawka akcyzy w Polsce jest inna niż zero), do polskiego odbiorcy w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, musiał wystawić specjalne dokumenty handlowe, których zakres danych odpowiadałaby zakresowi ADT. Pamiętać przy tym należy, że dołączenie dokumentów handlowych zamiast ADT jest obligatoryjne, a więc nie można byłoby wystawić dokumentu ADT przy wysyłce tego typu wyrobów. Podmiot unijny wysyłający do Polski tego typu wyroby w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy byłby zobligowany do wystawienia specjalnie dla potrzeb wysyłek do Polski specyficznych dokumentów handlowych, które zawierałyby dokładnie takie same dane, jak ADT.

W tym kontekście należy również powołać treść art. 41 ust. 6 in fine ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, że „do dokumentu handlowego zastępującego administracyjny dokument towarzyszący stosuje się odpowiednio przepisy o administracyjnym dokumencie towarzyszącym”.

Tym samym, zdaniem Spółki jest oczywiste, że przepisy o ADT znajdą odpowiednie zastosowanie w stosunku do dokumentów handlowych zastępujących ADT, o których mowa w art. 41 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Przepisy o ADT nie znajdą natomiast odpowiedniego zastosowania w stosunku do dokumentów handlowych dołączanych do przemieszczanych wyrobów zamiast ADT, o których mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Oczywistym jest, że inne znaczenie należy nadać sformułowaniu „dokument handlowy zastępujący ADT”, a inne znaczenie pojęciu „dokument handlowy zamiast ADT”. Ten pierwszy, ponieważ zastępuje ADT, powinien co do zasady spełniać tę samą funkcję, co ADT - stąd też powinien zawierać te same dane oraz obrót tym dokumentem powinien mieć miejsce w oparciu o te same zasady. Drugi natomiast ponieważ został przewidziany zamiast ADT, nie musi w żaden sposób, w żadnym zakresie być dokumentem zbliżonym do ADT ani w zakresie danych, które zawiera, ani w zakresie zasad obrotu tym dokumentem.

Podsumowując ten fragment rozważań, zdaniem Spółki, w zakresie WDT olejów smarowych z zastosowaniem (niezharmonizowanej) procedury zawieszenia poboru akcyzy, warunkiem dla realizacji tej procedury będzie dołączenie do przemieszczanych olejów smarowych standardowych dokumentów handlowych. Dokumenty te nie będą musiały zawierać danych, jakie musi zawierać ADT. Ponadto, do dokumentów tych nie będą odpowiednio stosowane przepisy o ADT w zakresie m.in. obrotu tymi dokumentami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto nadmienia się, iż niniejsza interpretacja w kwestii pytania nr 1 rozstrzyga jedynie w zakresie w nim sformułowanym, tj. uzyskania przez Spółkę od właściwych władz podatkowych państwa członkowskiego nabywcy olejów smarowych upoważnienia, o którym mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, zatem nie ustosunkowano się do tej części stanowiska, w której jej mowa o kwestii złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj