Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-935/12-4/MW
z 20 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu 03 grudnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2013r. (data wpływu 14 lutego 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług przyjęcia odpadów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług przyjęcia odpadów.

Wniosek został uzupełniony w dniu 14 lutego 2013r. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego, sformułowania pytania i przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest właścicielem Regionalnego Centrum Gospodarki Odpadami. W skład instalacji usytuowanych na RCGO wchodzą następujące instalacje: instalacja do składowania odpadów komunalnych innych niż obojętne i niebezpieczne (kwatera do składowania), instalacja do mechanicznego przetwarzania odpadów tj. sortownia odpadów, instalacja do biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych tj. kompostownia odpadów. Wszystkie instalacje funkcjonują na jednym terenie i stanową jeden zakład.

W celu ograniczenia ilości odpadów składowanych na kwaterze, a także w związku z tym, że zmieszane niesegregowane odpady komunalne (20 03 01), zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie mogą być w stanie nieprzetworzonym usunięte przez składowanie, odpady zmieszane, przywożone od firm zajmujących się zbiórką odpadów przyjmowane są na sortownię w celu segregacji. Po przesortowaniu część odpadów, tj. wyselekcjonowane szkło, papier i tektura a także metale przekazywane są do odbiorców posiadających zezwolenie na odzysk odpadów, część odpadów kierowana jest na kompostownię, a pozostała część kierowana jest do składowania na kwaterze odpadów.

Niektóre przywożone odpady nie nadają się do segregacji w związku z czym kierowane są bezpośrednio do składowania na kwaterze lub do kompostowania na kompostownię odpadów.

Wobec wątpliwości jakie symbole statystyczne posiadają wykonywane przez Spółkę usługi, Wnioskodawca zwrócił się do OKiN US z wnioskiem:

„WNIOSEK O NADANIE SYMBOLU KLASYFIKACYJNEGO

Na podstawie ustawy o statystyce publicznej zwracamy się z wnioskiem o nadanie symbolu według klasyfikacji PKWiU dla następujących usług:

Spółka nasza jest właścicielem składowiska odpadów komunalnych. Firmy zajmujące się zbieraniem odpadów przywożą zebrane odpady od osób indywidualnych i firm w celu ich unieszkodliwienia poprzez złożenie na kwaterze odpadów. W celu ograniczenia ilości odpadów składanych na kwaterze przeznaczonej do składowania firma wybudowała na terenie składowiska sortownię odpadów. Przyjmowane od ww. firm odpady na składowisko będą sortowane na linii i sortowniczej i unieszkodliwiane poprzez wykorzystanie różnych procesów. Odzyskane surowce wtórne w postaci papieru, plastiku, metali czy szkła będą gromadzone i przekazywane do punktów skupu surowców a pozostała część będzie umieszczana na kwaterze w celu unieszkodliwienia poprzez składowanie.

W związku z powyższym prosimy o nadanie symbolu statystycznego dla usługi przyjęcia odpadów na składowisko.”

W odpowiedzi Wnioskodawca uzyskał pismo oznaczone znakiem .… o treści następującej: „Odpowiadając na pismo z dnia ….., znak: ……, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego uprzejmie informuje, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz.U. Nr 207, poz.1293, z późn. zm.) wymienione w piśmie usługi mieszczą się w grupowaniach:

  • przyjmowanie odpadów na składowisko wraz z ich unieszkodliwianiem, np. poprzez składowanie PKWiU 38.21.2 "Usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne"
  • segregowanie odpadów i przygotowanie ich do dalszego przerobu PKWiU 38.32 "Usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych; surowce wtórne."”

Spółka wskazała następujące symbole klasyfikacji PKWiU świadczonych w Regionalnym Centrum Gospodarki Odpadami usług będących przedmiotem wniosku:

  1. usługi przyjęcia odpadów na instalację sortowania odpadów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38.32,
  2. usługi przyjęcia odpadów bezpośrednio na instalację składowania odpadów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38.21.2,
  3. usługi przyjęcia odpadów bezpośrednio na instalację kompostowania mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38.21.2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Jaką stawką podatku od towarów i usług objęte są następujące usługi:

  1. usługi przyjęcia odpadów na instalację sortowania odpadów,
  2. usługi przyjęcia odpadów bezpośrednio na instalację składowania odpadów,
  3. usługi przyjęcia odpadów bezpośrednio na instalację kompostowania?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku):

  1. Usługi przyjęcia odpadów na instalację sortowania odpadów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38.32 i w związku z tym, że przepisy ustawy i wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych nie przewidują dla tych usług obniżonych stawek, usługi te zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu stawką podstawową, wynoszącą obecnie 23%.,
  2. Usługi przyjęcia odpadów bezpośrednio na instalację składowania odpadów mieszczą się w grupowaniu PKWIU 38.21.2 i na podstawie art. 41 ust. 2 jako wymienione w załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 149, opodatkowane są obniżoną stawką, która obecnie wynosi 8%.
  3. Usługi przyjęcia odpadów bezpośrednio na instalację kompostowania mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38.21.2 i na podstawie art. 41 ust. 2 jako wymienione w załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 149, opodatkowane są obniżona stawką, która obecnie wynosi 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 2 ust. 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L. 347 ze zm.) wskazuje, że „świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 5a powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi więc istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę. Zatem odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług może zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub choćby dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem Regionalnego Centrum Gospodarki Odpadami. W celu ograniczenia ilości odpadów składowanych na kwaterze, a także w związku z tym, że zmieszane niesegregowane odpady komunalne, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie mogą być w stanie nieprzetworzonym usunięte przez składowanie, odpady zmieszane, przywożone od firm zajmujących się zbiórką odpadów przyjmowane są na sortownię w celu segregacji. Po przesortowaniu część odpadów, tj. wyselekcjonowane szkło, papier i tektura, a także metale przekazywane są do odbiorców posiadających zezwolenie na odzysk odpadów, część odpadów kierowana jest na kompostownię, a pozostała część kierowana jest do składowania na kwaterze odpadów. Niektóre przywożone odpady nie nadają się do segregacji w związku z czym kierowane są bezpośrednio do składowania na kwaterze lub do kompostowania na kompostownię odpadów.

W związku z powyższym, Spółka świadczy w Regionalnym Centrum Gospodarki Odpadami następujące usługi:

  1. usługi przyjęcia odpadów na instalację sortowania odpadów - PKWiU 38.32,
  2. usługi przyjęcia odpadów bezpośrednio na instalację składowania odpadów - PKWiU 38.21.2,
  3. usługi przyjęcia odpadów bezpośrednio na instalację kompostowania - PKWiU 38.21.2.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług, klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych. Organy podatkowe nie są zatem uprawnione do dokonywania klasyfikacji statystycznej wyrobów i usług. Przy czym w przypadku, gdy przepis nie odnosi się wprost do identyfikacji towarów i usług przy zastosowaniu konkretnego symbolu klasyfikacji, to wskazanie tej klasyfikacji nie jest niezbędne do określenia wysokości stawki na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przepisów ww. rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wynika, iż w sekcji E „Dostawa wody; ścieki i odpady oraz usługi związane z ich rekultywacją” mieszczą się „Usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne”. W dziale 38 „Usługi związane ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów; odzysk surowców” wymienione zostały m.in.:

  • 38.21.2 - Usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne
  • 38.21.21 - Usługi związane ze składowiskami odpadów spełniającymi określone normy prawne i wymogi sanitarne
  • 38.21.21.0 - Usługi związane ze składowiskami odpadów spełniającymi określone normy prawne i wymogi sanitarne

W ww. rozporządzeniu w Sekcji E „Dostawa wody; ścieki i odpady oraz usługi związane z ich rekultywacją” wskazano, iż sekcja ta obejmuje:

  • wodę w postaci naturalnej,
  • usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody,
  • handel wodą za pośrednictwem sieci wodociągowej,
  • usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków,
  • osady ze ścieków kanalizacyjnych,
  • odpady,
  • usługi związane ze zbieraniem odpadów,
  • usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów,
  • usługi związane ze składowaniem odpadów,
  • usługi związane z przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów,
  • usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych,
  • surowce wtórne,
  • usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych, wód powierzchniowych, powietrza, odkażaniem budynków, zakładów i terenów przemysłowych i inne usługi związane z rekultywacją.

Sekcja ta nie obejmuje natomiast:

  • sprzedaży hurtowej odpadów, włączając gromadzenie, segregowanie, pakowanie, itp. bez procesu przemysłowego, sklasyfikowanej w 46.77.10.0,
  • doradztwa w sprawach środowiska naturalnego, sklasyfikowanego w 74.90.13.0.

W uwagach dodatkowych podano, iż sekcja ta obejmuje także transport, jeżeli jest on integralną częścią zbierania odpadów.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W pozycji 149 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU 38.21.2, tj. „Usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne”.

Uwzględniając uregulowania prawne w niniejszym zakresie i opisany we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż usługi przyjęcia odpadów na instalację sortowania odpadów sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 38.32 – podlegają opodatkowaniu, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawką podatku VAT 23%, natomiast usługi przyjęcia odpadów bezpośrednio na instalację składowania odpadów oraz usługi przyjęcia odpadów bezpośrednio na instalację kompostowania sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 38.21.2 podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 149 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Reasumując, usługi przyjęcia odpadów na instalację sortowania odpadów sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 38.32 są opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy , natomiast usługi przyjęcia odpadów bezpośrednio na instalację składowania odpadów oraz usługi przyjęcia odpadów bezpośrednio na instalację kompostowania sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 38.21.2 podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 149 załącznika nr 3 do tej ustawy, o ile nie są to odpady niebezpieczne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie prawidłowość stawki podatku VAT dla wskazanych we wniosku usług. Nie rozstrzyga natomiast poprawności klasyfikacji wydanej przez Urzędu Statystycznego dla wyżej wymienionego usług. Symbole PKWiU poszczególnych usług potraktowano jako element stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj