Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-421/10-5/AS
z 4 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-421/10-5/AS
Data
2010.10.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Postępowanie podatkowe --> Strona --> Pełnomocnictwo


Słowa kluczowe
akta sprawy
akta sprawy
deklaracja podatkowa
deklaracja podatkowa
pełnomocnictwo
pełnomocnictwo
pełnomocnicy
pełnomocnicy
podatek od gier
podatek od gier


Istota interpretacji
Czy zgodnie z obowiązującym prawem istnieje możliwość, aby na podstawie raz złożonego pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji POG dany pracownik lub inna osoba upoważniona (np. adwokat lub osoba uprawniona do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych), mogła podpisywać deklaracje POG co miesiąc, bez konieczności każdorazowego dołączania nowego pełnomocnictwa do każdej deklaracji?



Wniosek ORD-IN 388 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 05.07.2010 r. (data wpływu 09.07.2010 r.) oraz piśmie z dnia 23.09.2010 r. (data nadania 23.09.2010 r., data wpływu 27.09.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-421/10-2/AS z dnia 16.09.2010 r. (data nadania 16.09.2010 r., data doręczenia 20.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie sprecyzowania obowiązku przedkładania pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji POG - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.07.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie sprecyzowania obowiązku przedkładania pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji POG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie urządzania gier na automatach, w związku z czym jest zobowiązany do składania comiesięcznych deklaracji podatkowych w zakresie podatku od gier na formularzach POG naczelnikowi urzędu celnego.

Spółka zamierza udzielić pracownikowi Spółki jedno pełnomocnictwo do podpisywania wielu deklaracji POG od miesiąca sierpnia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z obowiązującym prawem istnieje możliwość, aby na podstawie raz złożonego pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji POG dany pracownik lub inna osoba upoważniona (np. adwokat lub osoba uprawniona do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych), mogła podpisywać deklaracje POG co miesiąc, bez konieczności każdorazowego dołączania nowego pełnomocnictwa do każdej deklaracji...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią art. 80a § 2 Ordynacji podatkowej strona ma prawo złożyć pełnomocnictwo do „podpisywania” deklaracji, a nie tylko do jej „podpisania”.

„Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji” upoważnia wskazaną osobę właśnie do podpisywania (czynność wielorazowa), a nie tylko do jednorazowego podpisania.

Gdyby intencją ustawodawcy było nałożenie obowiązku składania pełnomocnictwa do każdej deklaracji przepis ten miałby brzmienie z użyciem słowa „podpisania”.

Potwierdzenie stanowiska strony to nie tylko literalne brzmienie ww. przepisu, lecz również szereg orzeczeń i interpretacji organów podatkowych. Przykładowo, na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, znajduje się interpretacja dotycząca identycznego stanu faktycznego, w której organ udzielający interpretacji jednoznacznie wskazuje, iż pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji należy złożyć jednorazowo, a nie do każdej deklaracji (pismo z dnia 22 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-391/09-3/BD: „Sposób składania pełnomocnictw do urzędów skarbowych”: Jednorazowe złożenie pełnomocnictwa jest wystarczające do reprezentowania podatnika przed urzędem skarbowym”).

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, wystarczającym jest jednorazowe złożenie Naczelnikowi Urzędu Celnego II w Warszawie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych POG, na podstawie którego pełnomocnik, już bez konieczności składania dodatkowych pełnomocnictw do każdej deklaracji POG, może co miesiąc podpisywać deklaracje w imieniu Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Spółka jako podmiot prowadzący działalność w zakresie urządzania gier na automatach jest zobowiązany do składania comiesięcznych deklaracji podatkowych w zakresie podatku od gier na formularzach POG naczelnikowi urzędu celnego.

Spółka zamierza udzielić pracownikowi Spółki jedno pełnomocnictwo do podpisywania wielu deklaracji POG od miesiąca sierpnia 2010 r.

Na wstępie należy wskazać, że zasady opodatkowania podatkiem od gier reguluje ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 ze zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. Ustawa określa warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych (gry liczbowe, loterie pieniężne, gra telebingo, gry cylindryczne, gry w karty, gry w kości, gra bingo pieniężne, grę bingo fantowe, loterie fantowe, loterie promocyjne, loterie audioteksowe), zakładów wzajemnych (totalizatory i bukmacherstwo) i gier na automatach.

Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy o grach hazardowych podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry pokera.

W myśl art. 71 ust. 3 ustawy o grach hazardowych obowiązek podatkowy w podatku od gier powstaje z dniem rozpoczęcia wykonywania działalności. W pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przystąpienia do turnieju.

Na podstawie art. 75 ust. 1 ustawy o grach hazardowych podatnicy, z wyłączeniem podatników w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera, są obowiązani, bez wezwania, do:

  1. składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracji podatkowych dla podatku od gier, według ustalonego wzoru,
  2. obliczania oraz wpłacania podatku od gier na rachunek właściwej izby celnej

- za okresy miesięczne, w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie.

Wzory deklaracji podatkowej dla podatku od gier określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 stycznia 2010 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowej dla podatku od gier (Dz. U. Nr 13, poz. 71).

Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy o grach hazardowych organami podatkowymi właściwymi w zakresie podatku od gier są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej.

Na podstawie art. 77 ust. 2 ustawy o grach hazardowych właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach podatku od gier ustala się według:

  1. miejsca lokalizacji ośrodka gier;
  2. siedziby podmiotu urządzającego gry liczbowe, loterie pieniężne, grę telebingo, loterie audioteksowe lub zakłady wzajemne.

Kwestie dotyczące działania strony przez pełnomocnika w zakresie: zobowiązania podatkowego, postępowania podatkowego, czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, interpretacji przepisów prawa podatkowego, zostały uregulowane w odrębnych działach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Obowiązek składania deklaracji podatkowych wynika z przepisów materialnego prawa podatkowego.

Kwestia podpisywania deklaracji przez pełnomocnika została uregulowana w art. 80a § 1 - § 5 Ordynacji podatkowej, znowelizowanym ustawą z dnia 5 marca 2009 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 57, poz. 466).

Zgodnie z ww. przepisami, jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta.

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy.

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa podatnik, płatnik lub inkasent składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników. Jeżeli przepisy prawa podatkowego wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby.

W kwestiach dotyczących pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz wzór zawiadomienia o odwołaniu tego pełnomocnictwa, uwzględniając zakres pełnomocnictwa i dane identyfikujące podatnika, płatnika lub inkasenta oraz pełnomocnika.

Z powyższego wynika, iż w przypadku podpisywania deklaracji przez pełnomocnika, zastosowanie mają przepisy art. 136 oraz art. 137 Ordynacji podatkowej, a zatem ustanowienie pełnomocnika w sprawach dotyczących podpisywania deklaracji odbywa się w sposób analogiczny, jak w postępowaniu podatkowym.

Postępowanie podatkowe zostało unormowane w dziale IV ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 136 ww. ustawy, strona może działać przez pełnomocnika chyba, że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

Przepisy art. 137 § 2 i § 3 ww. ustawy określają formę, w jakiej powinno być udzielone pełnomocnictwo stanowiąc, iż pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone ustnie do protokołu, zaś pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny a także doradca podatkowy może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ podatkowy może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.

Z powyższego wynika, że każda strona, w tym osoba fizyczna, może działać w sprawie przez pełnomocnika. Jednakże dla wykazania, że pełnomocnik został dla strony ustanowiony, niezbędne jest złożenie do akt sprawy dokumentu stwierdzającego ustanowienie takiego pełnomocnika.

Istotne jest również wyjaśnienie pojęcia „akta”, które występuje w treści art. 137 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa.

Według „Popularnego słownika języka polskiego PWN” (Warszawa 2003), akta to zbiór dokumentów urzędowych, prawnych, księgi urzędowe, prawne.

Natomiast zgodnie z definicją zawartą w „Słowniku wyrazów obcych” (PWN, Warszawa 1997) za akta uważa się zbiór dokumentów odnoszących się do jakiejś sprawy, a także zbiór zawierających je ksiąg.

W związku z powyższym za „akta sprawy” uważa się dokumenty zebrane w toku konkretnego postępowania, opisane sygnaturą, kwalifikacją prawną itp., ponadto zakłada się je odrębnie dla każdej sprawy.

Nie ulega zatem wątpliwości, że zgodnie z art. 137 § 3 Ordynacji podatkowej, pełnomocnik dołącza oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa do akt konkretnej sprawy.

Dla wykazania, że pełnomocnik został dla strony ustanowiony, niezbędne jest złożenie do akt sprawy oryginału lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny a także doradca podatkowy może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie.

Należy jednak wskazać, iż jest to obowiązek pełnomocnika. Organ nie ma obowiązku podejmowania poszukiwań i sprawdzania, czy zostało złożone pełnomocnictwo strony.

Zauważyć należy, że pojęcie „akt sprawy” należy odnosić do postępowania podatkowego, gdzie takie akta są tworzone w trakcie prowadzonego postępowania.

Tym samym zastosowanie art. 137 Ordynacji podatkowej ma miejsce w takim zakresie, w jakim odsyłają regulacje art. 80a § 1- § 4 Ordynacji podatkowej.

Przepisy art. 80a § 2 ww. ustawy stanowią, iż pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy.

Oznacza to, że wystarczy, aby Wnioskodawca złożył raz przed właściwym organem podatkowym udzielone mu pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji, by do czasu powiadomienia organu podatkowego o odwołaniu przedmiotowego pełnomocnictwa, skutecznie reprezentować swojego mocodawcę w zakresie podpisywania deklaracji.

Z powyższych przepisów wynika, że pełnomocnictwo musi być złożone każdorazowo do akt konkretnej sprawy, zaś zakres tego pełnomocnictwa wyznaczać będzie, jakie konkretnie czynności może dokonywać pełnomocnik w imieniu mocodawcy.

Podkreślenia wymaga fakt, iż czynności dokonywane w ramach różnego rodzaju postępowań (zobowiązania podatkowego, czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, postępowania podatkowego, interpretacji przepisów prawa podatkowego) uregulowanych w odrębnych działach Ordynacji podatkowej, są czynnościami odrębnymi.

Przepisy działu IV, w ramach, którego umiejscowiono artykuły 136 i 137 § 3 Ordynacji podatkowej, znajdują zastosowanie tylko w takim zakresie, w jakim odsyłają do nich regulacje szczególne dotyczące konkretnego rodzaju postępowania.

W oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że podpisywanie deklaracji POG w imieniu Spółki przez pracownika, o ile zakres tych czynności nie przekracza umocowania zawartego w pełnomocnictwie złożonym do akt danego organu podatkowego przy pierwszej czynności dokonanej przez pełnomocnika, nie rodzi obowiązku składania kolejnych pełnomocnictw.

Zatem w takiej sytuacji jednorazowe złożenie pełnomocnictwa w konkretnej sprawie jest wystarczające do reprezentowania podatnika przed organem podatkowym. Należy bowiem stwierdzić, ze zgodnie z obowiązującym prawem istnieje możliwość, aby na podstawie raz złożonego pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji POG dany pracownik lub inna osoba upoważniona (np. adwokat lub osoba uprawniona do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych), mogła podpisywać deklaracje POG co miesiąc, bez konieczności każdorazowego dołączania nowego pełnomocnictwa do każdej deklaracji.

W sytuacji, gdy wybrany do występowania w imieniu Spółki pracownik składać będzie do właściwego rzeczowo i miejscowo organu podatkowego deklaracje POG, dołącza do akt sprawy danego wniosku jedno pełnomocnictwo.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż „aktami” podatnika nie są wszelkie dokumenty zgromadzone w danym urzędzie w ramach toczących się postępowań, ale akta danej sprawy.

Z uwagi na powyższe pełnomocnictwo musi być złożone każdorazowo do akt konkretnej sprawy, zaś zakres tego pełnomocnictwa wyznaczać będzie, jakie konkretnie czynności może dokonywać pełnomocnik w imieniu mocodawcy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sprecyzowania obowiązku przedkładania pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji POG należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj