Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-616/10/BJ
z 12 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-616/10/BJ
Data
2010.10.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
akcja promocyjna
reklama
reklama
świadczenie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy nieodpłatne przekazanie kontrahentom prezentów w postaci alkoholu o wartości do 200,00 zł korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 25 czerwca 2010r.), uzupełnionym w dniu 24 sierpnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie opodatkowania prezentów w postaci alkoholu:

  • wręczanych kontrahentom w Polsce – jest prawidłowe,
  • wręczanych kontrahentom za granicą – jest nieprawidłowe.

  • UZASADNIENIE

    W dniu 25 czerwca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie opodatkowania prezentów wręczanych kontrahentom w postaci alkoholu.

    Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 06 sierpnia 2010r. Znak: IBPB II/1/415-615/10/BJ, IBPB II/1/415-616/10/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 24 sierpnia 2010r.

    W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

    Wnioskodawca (Spółka) specjalizuje się w produkcji osprzętu lejniczego i obciążników do dźwigów przejezdnych. Odlewy produkowane są z żeliwa szarego, sferoidalnego oraz wermikularnego. Masa odlewów mieści się w przedziale od 1 do 80 ton. Obecnie Spółka zaopatruje w osprzęt hutniczy ok. 50 stalowni w Polsce, Czechach, Słowenii, Niemczech, Austrii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Francji, Szwecji, Norwegii, Islandii, Włoszech, Belgii, USA. Spółka prowadzi szeroko zakrojone działania marketingowe w celu zwiększenia przychodów. Do tych działań należy między innymi wręczanie prezentów reklamowych kontrahentom. Ze względu na przedmiot produkcji Spółki trudno byłoby prowadzić promocję i reklamę poprzez obdarowanie kontrahentów własnymi wyrobami. Dlatego też, Spółka chcąc kształtować wizerunek firmy oraz wiedzę o jej działaniach i produktach - zachęcając do ich nabycia - musi posiłkować się prezentami niezwiązanymi z działalnością Spółki, ale umieszcza na nich swoje logo i dane identyfikujące Spółkę. Są to najczęściej: długopisy, kalendarze, pióra, świąteczne gadżety, ozdobne kosze zawierające kawę i słodycze, alkohol. Część prezentów opatrzonych jest nadrukiem z logo firmy, a część jedynie pakowana w firmowe reklamówki, papier z logo firmy. Jednorazowa wartość takiego prezentu zwykle mieści się w kwocie do 200,00 zł. Zakupy prezentów dokumentowane są fakturami z oznaczeniem konkretnych osób, które zostały obdarowane (opis na fakturze). Upominki przekazywane są osobom fizycznym również obcokrajowcom. Prezenty przekazywane są na terenie Polski, jak również w siedzibie kontrahentów poza granicami Polski.

    W piśmie z daty wpływu do tut. Biura – 24 sierpnia 2010r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wnioskodawca wyjaśnił, iż osoby, którym przekazywane są upominki nie są związane ze Spółką umowami cywilnoprawnymi, nie prowadzą działalności gospodarczej. Są jedynie przedstawicielami kontrahentów wnioskodawcy.

    W związku z powyższym zadano następujące pytania:

    1. Czy nieodpłatne przekazanie kontrahentom prezentów o wartości do 200,00 zł opatrzonych logo firmy korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
    2. Czy nieodpłatne przekazanie kontrahentom prezentów w postaci alkoholu o wartości do 200,00 zł korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

    Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

    Wnioskodawca, zajmując stanowisko odnośnie pyt. nr 2 wskazał, iż inaczej przedstawia się sytuacja, w której kontrahentom wręczany jest alkohol. Wydatki na alkohol nie są bezpośrednio związane z uzyskaniem przychodów, ich jednoznacznie negatywna ocena wpływa na brak możliwości zaliczenia ich w koszty działalności Spółki. Nie są one zatem upominkami związanymi z promocją czy reklamą a zatem nie korzystają ze zwolnienia podatkowego u beneficjenta takiego świadczenia. Nie zmienia tego nawet fakt przekazania alkoholu w opakowaniu opatrzonym logo firmy. W konsekwencji Spółka ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C obdarowanym na terenie Polski. Nie ma takiego obowiązku natomiast w sytuacji, gdy alkohol wręczany jest poza granicami naszego kraju.

    Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

    Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. W zakresie pytania nr 1 odpowiedzi udzielono w interpretacji Znak: IBPB II/1/415-615/10/BJ.

    Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

    Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

    W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

    Z wniosku wynika, iż Spółka specjalizuje się w produkcji osprzętu lejniczego i obciążników do dźwigów przejezdnych i prowadzi szeroko zakrojone działania marketingowe w celu zwiększenia przychodów. Do tych działań należy między innymi wręczanie prezentów reklamowych kontrahentom. Ze względu na przedmiot produkcji Spółka musi posiłkować się prezentami niezwiązanymi z działalnością Spółki, ale umieszcza na nich swoje logo i dane identyfikujące Spółkę. Są to najczęściej: długopisy, kalendarze, pióra, świąteczne gadżety, ozdobne kosze zawierające kawę i słodycze, alkohol. Część prezentów opatrzonych jest nadrukiem z logo firmy, a część jedynie pakowana w firmowe reklamówki, papier z logo firmy. Jednorazowa wartość takiego prezentu zwykle mieści się w kwocie do 200,00 zł. Osoby, którym przekazywane są upominki nie są związane ze Spółką umowami cywilnoprawnymi, nie prowadzą działalności gospodarczej. Są jedynie przedstawicielami kontrahentów wnioskodawcy.

    Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy ma zastosowanie w przypadku otrzymania od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia w związku z jego promocją lub reklamą.

    Promocja i reklama ma co do zasady na celu zwiększenie popytu na towary lub usługi sprzedawane przez podmiot prowadzący akcje promocyjne i reklamowe. Jednakże zasadą jest, iż reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu.

    Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno – reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne. Wręczanie prezentów o niskiej wartości oznaczonych logo firmy ma na celu jej popularyzację poprzez rozpowszechnianie wiedzy o jej istnieniu oraz budowanie pozytywnych skojarzeń. Ich przekazanie ma więc na celu promowanie i reklamowanie firmy w celu zwiększenia jej przychodu.

    Wydatki na alkohol nie są jednak bezpośrednio ani pośrednio związane z uzyskaniem przychodów. Trudno bowiem uznać, iż przekazanie upominku w postaci alkoholu (w sytuacji gdy wyroby alkoholowe nie są objęte zakresem przedmiotowym działalności firmy) przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku firmy, a tym samym nosi znamiona reklamy czy też promocji (mimo, iż jest powszechnie stosowane). Mając na uwadze postanowienia ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U. z 2007r. Nr 70, poz. 473 ze zm.) należy stwierdzić - wręcz odwrotnie - iż prezentów w postaci alkoholu nie można uznać za upominki związane z promocją czy reklamą.

    Wobec powyższego, nieodpłatne przekazanie kontrahentom prezentów w postaci alkoholu nie korzysta i nie będzie korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Tym samym wartość przedmiotowych prezentów stanowi u osoby fizycznej przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

    W świetle powyższego, w sytuacji, w której prezenty w postaci alkoholu są lub będą wręczane osobom fizycznym w Polsce, wnioskodawca jest i będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT–8C, w której wykaże wartość przekazanego prezentu.

    Zatem stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

    Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

    W myśl art. 3 ust. 2b ww. ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

    1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
    2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
    3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

    Na podkreślenie zasługuje fakt, że powyższy katalog nie jest katalogiem zamkniętym. Tak więc ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie kontrahentom prezentów w postaci alkoholu, dokonane za granicą stanowi dla nich przychód osiągnięty na terytorium Polski, bowiem źródło tegoż dochodu jest trwale związane z terytorium Polski (świadczenie jest uzyskane od rezydenta polskiego mającego siedzibę w Polsce). W takiej sytuacji wnioskodawca winien wystawić informację PIT-8C, bowiem ustawodawca, jednoznacznie, w treści art. 42a cyt. wyżej ustawy nakazał wystawić informację PIT-8C również podatnikom będącym nierezydentami w przypadku przekazywania świadczeń bądź należności kwalifikowanych do tzw. innych źródeł.

    Zatem w tej sytuacji wnioskodawca również jest i będzie zobowiązany – w świetle art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – do wystawienia obcokrajowcom informacji PIT-8C, w której wykaże wartość przekazanego prezentu.

    Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


    Referencje


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj