Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-404/10/DK
z 17 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-404/10/DK
Data
2010.09.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cel
cele statutowe
dochód
koszt
statut
stowarzyszenia
wydatek
zwolnienia podmiotowo-przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Stowarzyszenie wnioskuje o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dochodu, który stanowi równowartość wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych takich jak:
- podróże służbowe członków komisji rewizyjnej,
- składki na rzecz organizacji, do których przynależność nie jest obowiązkowa,
- organizacja walnego zgromadzenia,
- prezenty na imprezy okolicznościowe.



Wniosek ORD-IN 555 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu 4 sierpnia 2010 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem, którego celem jest między innymi:


  • konsolidacja polskich producentów przetwórstwa rybnego,
  • wyrażanie opinii w sprawach istotnych dla przetwórców ryb,
  • reprezentowanie interesów i spraw przetwórców ryb w rozmowach z władzami rządowymi i samorządowymi,
  • promowanie konsumpcji ryb, w tym walorów zawodowych, smakowych i ekonomicznych,
  • organizowanie przedsięwzięć umożliwiających poszerzenie wiedzy w zakresie technologii przetwórstwa rybnego, wymagań sanitarnych, norm jakościowych, przepisów celnych i podatkowych, przepisów prawa pracy,
  • monitorowanie zmian w polskim prawie mających istotne znaczenie dla przetwórstwa rybnego,
  • wykonywanie ekspertyz prawnych i ekonomicznych istotnych dla całego środowiska przetwórców ryb (w tym skutków okresu przejściowego, a następnie członkowstwa w Unii Europejskiej).


Wszelkie dochody uzyskiwane z działalności statutowej przeznaczane są w całości na cele statutowe, w związku z czym Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W związku z realizacją celów statutowych Stowarzyszenia ponoszone są wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, takie jak:


  • wydatki na podróże służbowe członków komisji rewizyjnej (wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 38a ww. ustawy,
  • składki na rzecz organizacji, do których przynależność nie jest obowiązkowa, tj.: Stowarzyszenia w Unii Europejskiej (AIPCE) z siedzibą w Brukseli (wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 37 cytowanej ustawy. Przedmiotem działalności ww. organizacji jest:

    1. reprezentowanie interesów przemysłu Unii Europejskiej w stosunku do władz i instytucji Unii, włączając również międzynarodowe instytucje i organizacje,
    2. promocja interesów przemysłu Unii Europejskiej dla stosownych produktów oraz ochrona wizerunku produktów i przemysłu,
    3. analiza przedmiotów wspólnego zainteresowania członków w zakresie nauki, prawa, technologii oraz ekonomii.

  • wydatki na organizację walnego zgromadzenia, tj.: noclegi członków Stowarzyszenia oraz członków komisji rewizyjnej (wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 38a wskazanej ustawy oraz wydatki na usługi gastronomiczne dla członków Stowarzyszenia, członków komisji rewizyjnej i członków zarządu (wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych),
  • wydatki na prezenty (kwiaty, książki, alkohol) przeznaczone dla członków Stowarzyszenia, członków komisji rewizyjnej oraz członków zarządu w związku z imprezami okolicznościowymi (wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy).


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Na podstawie powyższych informacji Stowarzyszenie wnioskuje o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dochodu, który stanowi równowartość wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych takich jak:


  • podróże służbowe członków komisji rewizyjnej,
  • składki na rzecz organizacji, do których przynależność nie jest obowiązkowa,
  • organizacja walnego zgromadzenia,
  • prezenty na imprezy okolicznościowe.


Zdaniem Stowarzyszenia dochód stanowiący równowartość wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, takich jak: delegacje służbowe członków komisji rewizyjnej, składki na rzecz organizacji, do których przynależność nie jest obowiązkowa, wydatki na organizację walnego zgromadzenia oraz prezenty na imprezy okolicznościowe podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ wyżej wymienione wydatki zostały wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Dokonując analizy przedmiotowego przepisu zauważyć należy, że w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy i nie była sprzeczna z przepisami rangi konstytucyjnej. Zasada prymatu wykładni językowej szczególnego znaczenia nabiera, gdy interpretowane przepisy dotyczą ulg i zwolnień podatkowych (por. wyrok NSA z dnia 5 sierpnia 2004 r., FSK 372/04, ONSAiWSA 2005/1/17). Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w założeniu, że źródłem wiedzy, zarówno dla podatnika, jak i organów stosujących prawo, jest i zawsze będzie tylko językowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz językowy rozumiany jako możliwy sens słów jest powszechna metodą komunikowania się ustawodawcy z podatnikiem i organami stosującymi prawo.

Cytowany na wstępie przepis statuuje zwolnienie uzyskanego dochodu, w przypadku zaistnienia okoliczności w nim wskazanych, czyli przeznaczenia i w dalszej kolejności wydatkowania dochodu na cele statutowe, przy czym podkreślić należy, iż muszą to być cele statutowe określone w treści tego przepisu, nie zaś jakiekolwiek cele określone w statucie. Innymi słowy sam fakt wydatkowania dochodów na cele określone w statucie nie daje jeszcze podstaw do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, możliwość skorzystania z omawianego zwolnienia uzależniona jest bowiem od tego, czy cele statutowe danego podmiotu pokrywają się z celami określonymi w treści przepisu.

Przy czym bez znaczenia dla możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa pozostaje to czy dany wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodów. Możliwe jest bowiem wystąpienie sytuacji, w których określony wydatek może być wyłączony z kosztów uzyskania przychodów stosownie do treści art. 16 ww. ustawy, jednakże będzie mógł być traktowany jako wydatek na cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji stanowisko Stowarzyszenia uzależniające korzystanie ze zwolnienia od możliwości zaliczenia wskazanych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest nieprawidłowe, gdyż w przedstawionej sprawie kwestię możliwości zaliczenia danych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, należy oddzielić od zagadnienia korzystania ze zwolnienia podatkowego, tj. traktowania poniesionych wydatków jako wydatków na cele statutowe wpływające na zwolnienie podatkowe.

Odnosząc się do rozpatrywanej kwestii należy zauważyć, iż przytoczone we wniosku cele Stowarzyszenia nie pokrywają się z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy, w konsekwencji wydatki ponoszone na te cele nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego w tym przepisie. Innymi słowy wyszczególnione wydatki ponoszone w celach wskazanych we wniosku nie stanowią wydatków na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, w konsekwencji dochody Stowarzyszenia w wartości odpowiadającej poniesionym wydatkom nie mogą korzystać ze wskazanego zwolnienia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj