Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-602/10-6/AM
z 5 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-602/10-6/AM
Data
2010.10.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze sprzedaży nieruchomości

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
banki
cele mieszkaniowe
kredyt mieszkaniowy
lokal mieszkalny
spłata pożyczki
sprzedaż mieszkania
wkład budowlany
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Istota interpretacji
Czy zgodnie z Ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2005 r. w myśl art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty nabycia przeznaczone na spłatę pożyczki na cele mieszkaniowe, zaciągniętej w Banku komercyjnym działającym na terenie RP, zwalniają z konieczności opłaty zryczałtowanego 10% podatku niezależnie od pochodzenia środków, z których Bank pożyczki udzielił?



Wniosek ORD-IN 367 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 22.06.2010 r. ( data wpływu 28.06.2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 27.09.2010 r. (data nadania 28.09.2010 r., data wpływu 30.09.2010 r.) złożonym na wezwanie z dnia 16.09.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.06.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 25.10.2005 r. Wnioskodawca sprzedał spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego nabytego w 2002 roku. Po sprzedaży mieszkania Wnioskodawca wspólnie z małżonką złożyli oświadczenie, że uzyskany dochód przeznaczą w ciągu 2 lat na cele mieszkaniowe. W tym okresie byli już w trakcie realizacji inwestycji – zakupu nowego mieszkania. W celu sfinansowania inwestycji zaciągnęli kredyt hipoteczny w Banku P. oraz celową pożyczkę gotówkową w Banku H. W chwili obecnej Urząd Skarbowy wezwał Wnioskodawcę i jego małżonkę celem udokumentowania wykorzystania środków ze sprzedaży mieszkania zgodnie ze złożoną deklaracją. Złożone zostały stosowne dokumenty jednak jeden z nich nie został przez Urząd uznany. Zakwestionowany dokument to zaświadczenie o kwocie spłaconej pożyczki udzielonej na cel mieszkaniowy przez Bank H. z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, mimo iż Wnioskodawca posiada umowę pożyczki gotówkowej zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Bankiem H. z zastrzeżeniem, że pożyczka udzielona jest na uzupełnienie wkładu budowlanego (cel mieszkaniowy). Wnioskodawca i jego małżonka nie korzystali również z ulgi odsetkowej.

Wnioskodawca pismem z dnia 27.09.2010 r. (data wpływu 30.09.2010 r.) doprecyzował opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku ORD-IN, a mianowicie wskazał, iż:

  • kredyt hipoteczny w Banku P. został zaciągnięty 23.04.2004 r. ,
  • umowa pożyczki z Bankiem H. została zawarta 20.10.2004 r.,
  • pożyczka została udzielona przez Bank H. ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z Ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2005 r. w myśl art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat od daty nabycia przeznaczone na spłatę pożyczki na cele mieszkaniowe, zaciągniętej w Banku komercyjnym działającym na terenie RP, zwalniają z konieczności opłaty zryczałtowanego 10% podatku niezależnie od pochodzenia środków, z których Bank pożyczki udzielił...

Zdaniem Wnioskodawcy

Posiadając umowę pożyczki na uzupełnienie wkładu mieszkaniowego, udzielonej przez Bank H. oraz zaświadczenie o kwocie spłaconej pożyczki w ciągu 2 lat od daty sprzedaży mieszkania uważam, że urząd powinien uznać ten wydatek jako zwalniający z konieczności zapłaty podatku w kwocie równej spłaconemu w ciągu 2 lat kredytowi wraz z odsetkami. Nie ma znaczenia w tym przypadku fakt, że pożyczka została udzielona z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, gdyż ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2005 r. stawia tylko dwa warunki:

  • kredyt/pożyczka musi być udzielona przez bank działający na terenie RP lub Spółdzielczą Kasę Oszczędnościową,
  • kredyt/pożyczka musi być celowa – na cel mieszkaniowy.

Ustawodawca nie określił żadnych dodatkowych ograniczeń dotyczących pochodzenia kapitału, z którego pożyczka jest udzielana ani warunków finansowych, jakim pożyczka musi odpowiadać.

Umowa Wnioskodawcy z Bankiem H. spełnia obydwa powyższe warunki, tzn. stroną umowy jest Bank działający na terenie RP i pożyczka jest celowa: na uzupełnienie wkładu budowlanego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) -c) ustawy roku o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) – c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonał odpłatnego zbycia lokalu mieszkalny w dniu 25.10.2005 r., który został nabyty w 2002 roku. Zatem w przedmiotowej sprawie będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Stosownie do treści 28 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., podatek od dochodu uzyskanego nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10 % uzyskanego przychodu.

Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, chyba, że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychód ze sprzedaży przeznaczy na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e), z zastrzeżeniem art. 21 ust. 2 i 2a) ustawy.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

a) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e) w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Stosownie do przepisu art. 21 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2006 r. przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Wskazać ponadto należy, iż katalog wydatków wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i lit. e) ustawy ma charakter zamknięty.

Z powyższego wynika, iż przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile wystąpią przesłanki do zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ww. ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. o wysokości zwolnienia decyduje jednak ostateczny sposób wydatkowania środków ze sprzedaży mieszkania i jego udokumentowanie.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z dyspozycją art. 28 ww. ustawy opodatkowaniu podlega przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości bez pomniejszenia o koszty uzyskania przychodu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wspólnie z żoną sprzedali lokal mieszkalny, przed upływem 5 lat od jego zakupu. W związku z tym małżonkowie złożyli stosowne oświadczenie w Urzędzie Skarbowym, że uzyskany dochód przeznaczą w ciągu 2 lat na cele mieszkaniowe. W tym okresie Wnioskodawca oraz jego małżonka byli już w trakcie realizacji inwestycji – zakupu nowego mieszkania. W celu sfinansowania inwestycji zaciągnęli kredyt hipoteczny w Banku P. oraz celową pożyczkę gotówkową w Banku H. z Zakładowego Fundusz Świadczeń Socjalnych.

Oznacza to, iż pożyczka została udzielona przez zakład pracy tj. Bank H.

Wyżej powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie obejmuje swoim zakresem pożyczek udzielonych przez zakłady pracy w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Ustawodawca precyzyjnie wskazał, że wolne od podatku są dochody wydatkowane na spłatę kredytu lub pożyczki zaciągniętych w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo – kredytowej oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż ustawodawca ww. cytowanym przepisie wskazał, banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo - kredytowe jako na instytucje, które profesjonalnie zajmują się udzielaniem pożyczek bądź kredytów, a nie na banki będące zakładem pracy. Oznacza to, iż wszelkie pożyczki lub kredyty udzielane przez zakłady pracy nie zostały objęte dyspozycją tego przepisu.

Ustawodawca w sposób wyraźny uznał, że wydatkowanie przychodów ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) na spłatę pożyczki zaciągniętej tylko i wyłącznie w instytucjach wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit e), a nie z zakładu pracy - daje podstawy do zastosowania ulgi w tym przepisie przewidzianej. Bez znaczenia w tej sytuacji jest fakt, iż uzyskana z zakładu pracy pożyczka została wydatkowana na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe stanowią wyjątek od zasady powszechności i równości opodatkowania, a co za tym idzie, jakakolwiek wykładania rozszerzająca przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Biorąc pod uwagę, przedstawione umocowania prawne należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży mieszkania i wydatkowany (w części) w terminie dwóch lat od dnia sprzedaży na spłatę pożyczki otrzymanej z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Nadto, mając na uwadze, iż wskazana we wniosku nieruchomość stanowi wspólną własność Pana i małżonki, zaznacza się, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niniejszej interpretacji przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić – również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej – tylko Panu jako Wnioskodawcy.

Natomiast małżonka Pana, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinna indywidualnie wystąpić z wnioskiem o jej wydanie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj