Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-643/10-2/MR
z 14 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-643/10-2/MR
Data
2010.07.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
stawki podatku
usługi ubezpieczeniowe
usługi ubezpieczeniowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Według jakiej stawki VAT opodatkowane są usługi świadczone przez Firmę na rzecz pośrednika B, opisane we wniosku?



Wniosek ORD-IN 604 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z pośrednictwem finansowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z pośrednictwem finansowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą (zwaną dalej Firma) w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, której przedmiotem jest świadczenie usług pośrednictwa finansowego w zakresie udzielania kredytów bankowych. Firma ma podpisaną umowę z bankiem A, działającym na terytorium Polski. W ramach tej umowy Firma stara się znaleźć klientów, którym bank A mógłby udzielić kredytu, pożyczki lub leasingu. Praca Firmy polega na znalezieniu klienta, przeanalizowaniu jego sytuacji finansowej oraz ewentualnym wypełnieniu wniosku kredytowego do banku A. Następnie Firma konsultuje z bankiem A, czy dany klient posiada zdolność kredytową i na jakich warunkach mógłby otrzymać kredyt, pożyczkę lub leasing. Jeśli obydwie strony są zainteresowane współpracą (klient i bank A), wówczas dochodzi do sformalizowania współpracy i klient podpisuje umowę z bankiem A. Jednak w sytuacji, gdy klientowi nie odpowiadają warunki przedstawione przez bank A, Firma poszukuje innej zadowalającej klienta oferty danego produktu w innych bankach. Z uwagi na podpisaną przez Firmę umowę z bankiem A na wyłączność, Firma nie ma możliwości podpisania umowy o współpracy z innym bankiem niż bank A. W związku z powyższym, Firma podpisuje umowy o współpracy z pośrednikami (zwanymi dalej pośrednik B, pośrednik C), którzy posiadają podpisane umowy na świadczenie usług pośrednictwa finansowego z bankiem B, C lub innym. W praktyce często oferta banku np. B staje się być zadowalającą klienta i dochodzi do podpisania umowy kredytu, pożyczki lub leasingu z bankiem B. Za prace związane ze znalezieniem, sprawdzeniem sytuacji finansowej klienta i tym podobnym czynnościom, czyli za usługi pośrednictwa finansowego Firma rozlicza się z pośrednikiem B. Wysokość wynagrodzenia najczęściej ustalana jest procentowo od wartości kredytu, pożyczki lub leasingu. Pośrednik B otrzymuje od Firmy fakturę, na podstawie której dokonuje płatności. Z drugiej zaś strony pośrednik B wystawia fakturę na bank B za pośrednictwo w udzieleniu kredytu, pożyczki lub leasingu, będącego produktem banku B. Należy zauważyć, iż nie doszłoby do podpisania umowy przez klienta z bankiem B, gdyby nie zawarta umowa pośrednictwa pomiędzy Firmą a pośrednikiem B. Ponadto, klient został znaleziony i zweryfikowany przez Firmę, a nie przez pośrednika B i dzięki czemu doszło do sfinalizowania współpracy czyli udzieleniu klientowi kredytu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Według jakiej stawki VAT opodatkowane są usługi świadczone przez Firmę na rzecz pośrednika B, opisane we wniosku...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez niego na rzecz pośrednika B (lub każdego innego pośrednika) są sklasyfikowane według PKWiU z 1997 r. jako „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe” - 67.13.10-00 (w szczególności 67.13.10 - 00.10 „Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielaniu i przyjmowaniu kredytów”). Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w przepisie art. 5 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, zgodnie z brzmieniem którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku 4 do ustawy. W poz. 3 załącznika nr 4 zamieszczono usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU sekcja J ex (65-67) z wyłączeniem m.in.:

  1. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  2. usług doradztwa finansowego (PKWiU 67.13.10 - 00.20) i innych określonych w ustawie.


W świetle przywołanych przepisów należy stwierdzić, że czynności, które wykonuje Firma nie mieszczą się wśród czynności, co do których ustawodawca zastosował wyłączenie od zwolnienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług w załączniku nr 4 poz. 3 cyt ustawy o VAT. Stąd zdaniem Wnioskodawcy usługi, które wykonuje Firma na rzecz pośredników, będą podlegały zwolnieniu od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług pośrednictwa finansowego w zakresie udzielania kredytów bankowych. Firma ma podpisaną umowę z bankiem A, działającym na terytorium Polski. W ramach tej umowy Firma stara się znaleźć klientów, którym bank A mógłby udzielić kredytu, pożyczki lub leasingu. Praca Firmy polega na znalezieniu klienta, przeanalizowaniu jego sytuacji finansowej oraz ewentualnym wypełnieniu wniosku kredytowego do banku A. Następnie Firma konsultuje z bankiem A, czy dany klient posiada zdolność kredytową i na jakich warunkach mógłby otrzymać kredyt, pożyczkę lub leasing. Jeśli obydwie strony są zainteresowane współpracą (klient i bank A), wówczas dochodzi do sformalizowania współpracy i klient podpisuje umowę z bankiem A. Czasem jednak warunki banku A nie odpowiadają klientom. Wówczas Wnioskodawca szuka ofert innych banków. W związku z tym, iż Firma nie może podpisać umowy o współpracy z innym bankiem, danej transakcji dokonuje pośrednik, który ma podpisaną umowę na wyłączność. Zainteresowany obciąża fakturą VAT tego pośrednika za prace związane ze znalezieniem, sprawdzeniem sytuacji finansowej klienta i tym podobnym czynnościom, czyli za usługi pośrednictwa finansowego.

W ocenie Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Firmę na rzecz pośrednika są sklasyfikowane według PKWiU z 1997 r. jako „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe” - 67.13.10-00 (w szczególności 67.13.10-00.10 „Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielaniu i przyjmowaniu kredytów”).

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Dla celów podatku od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług oraz zwolnienia od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 powyższego załącznika wymienione są usługi pośrednictwa finansowego – sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie w załączniku danej grupy symbolu „ex” oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT lub zwolnienia od podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca świadcząc usługi które sklasyfikowane są według PKWiU 67.13.10-00.10 „Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielaniu i przyjmowaniu kredytów” i mieszczą się w sekcji J PKWiU ex (65-67) oraz nie są objęte żadnym z wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8. poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj