Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-89/10/PH
z 5 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-89/10/PH
Data
2010.05.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek niemieszkalny
budynek niemieszkalny
dostawa
dostawa
kotłownia
kotłownia
lokal mieszkalny
lokal mieszkalny
lokal użytkowy
lokal użytkowy
lokale
lokale
mieszkania
mieszkania
roboty budowlane
roboty budowlane
stawki podatku
stawki podatku
umowa
umowa


Istota interpretacji
1. „Czy Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy budynku opisanego jako biurowo-mieszkalny, a w którym ponad 50% powierzchni użytkowej stanowi część mieszkalna?
2. Czy Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy budynku opisanego jako gospodarczo-garażowy (trzy stanowiska garażowe), który zawiera kotłownię zasilającą budynek biurowo-mieszkalny, co stanowić może o integralnym powiązaniu funkcjonalności pomieszczeń gospodarczych z mieszkalnymi?
3. Czy Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy budynku opisanego jako gospodarczo - garażowy (dwa stanowiska garażowe)?
4. Czy Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy kotłowni w ramach budynku gospodarczo-garażowego, co polegać będzie na wyposażeniu i podłączeniu zasilania w ciepło wszystkich trzech budynków, z których największą powierzchnię do ogrzania ma budynek mieszkalny?
5. Czy Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy i podłączenia szczelnego zbiornika ścieków jako części instalacji kanalizacyjnej budynków, z których głównie to budynek mieszkalny będzie korzystał?”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2010r. (data wpływu 9 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2010r. (data wpływu 23 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania robót budowlanych dotyczących budynku biurowo-mieszkalnego, zaliczanego do PKOB 1130,
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania robót budowlanych w części dotyczących budynków zaliczanych do PKOB 1242 i 1252.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z realizacją budowy rezydencji biskupiej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 kwietnia 2010r. (data wpływu 23 kwietnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 kwietnia 2010r., znak: IBPP3/443-89/10/PH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca otrzymał zlecenie budowy rezydencji biskupiej.

Zgodnie z pozwoleniem na budowę w zakres prac wchodzi:

  • budowa budynku biurowo-mieszkalnego,
  • gospodarczo-garażowego (dwa stanowiska garażowe),
  • budynku gospodarczo-garażowego (trzy stanowiska garażowe),
  • dróg wewnętrznych i placów utwardzonych oraz
  • szczelnego zbiornika ścieków.

Inwestor wystąpił do Krajowej Informacji Podatkowej w dniu 26 listopada 2009r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie stosowania stawki VAT przy pracach budowlanych związanych z inwestycją. W odpowiedzi IBPP4/443-1535/09/AZ otrzymano stanowisko o zastosowaniu stawki 7% VAT na budowę budynku biuro-mieszkalnego. Argumentacja oparta jest na klasyfikacji obiektu mieszkalnego i na podstawie przeważającej powierzchni użytkowej części mieszkalnej do powierzchni ogółem.

Niestety zapytaniem nie objęto pozostałych części inwestycji, czyli budynków gospodarczo-garażowych oraz istotnego elementu - kotłowni zasilającej wszystkie trzy budynki, a umiejscowionej w budynku gospodarczo-garażowym.

W zapytaniu interesuje Wnioskodawcę stawka VAT w odniesieniu do następujących obiektów i prac:

  1. budynek biuro-mieszkalny, ma posiadać powierzchnię całkowitą 1.791,40 m2 w tym część mieszkalna 1.268,20 m2 (70,80%) i część biurowa 523,20 m2 (29,20%),
  2. budynek gospodarczo-garażowy (trzy stanowiska garażowe) - na dole umiejscowione są garaże i kotłownia, u góry mieszkania, jednak metrażowo większa część dotyczy garaży. Kotłownia zasila wszystkie trzy budynki,
  3. budynek gospodarczo-garażowy (dwa stanowiska garażowe) - na dole umiejscowione są garaże, u góry mieszkania, jednak metrażowo większa część dotyczy garaży,
  4. kotłownia - umiejscowiona w budynku opisanym w pkt 2. kotłownia zasilać ma wszystkie trzy budynki,
  5. szczelny zbiornik ścieków.

Wszystkie te działania dotyczą jednej inwestycji - zgodnie z pozwoleniem na budowę. Inwestycja głównie ma na celu zapewnić funkcjonalność mieszkalną, co wynika z proporcji powierzchni mieszkalnych. Garaże również służyć mają celom mieszkalnym, gdyż mają być dla potrzeb osób zamieszkujących.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 kwietnia 2010r. Wnioskodawca wskazał następujące symbole Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

  1. Budynek biurowo-mieszkalny, który ma posiadać powierzchnię całkowitą 1.791,40 m2 w tym część mieszkalną 1.268,20 m2 (70,80%) i część biurową 523,20 m2 (29,20%), PKOB 1130 Budynki rezydencji prezydenckich i biskupich,
  2. Budynek gospodarczo-garażowy (trzy stanowiska garażowe)- na dole umiejscowione są garaże i kotłownia, u góry mieszkania, jednak metrażowo większa część dotyczy garaży. Kotłownia zasila wszystkie trzy budynki, PKOB 1242 Garaże i zadaszone parkingi,
  3. Budynek gospodarczo-garażowy (dwa stanowiska garażowe) - na dole umiejscowione są garaże, u góry mieszkania, jednak metrażowo większa część dotyczy garaży, PKOB 1242 Garaże i zadaszone parkingi,
  4. Szczelny zbiornik ścieków, PKOB 1252 Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.

Usługi będące przedmiotem zapytania sklasyfikowane są zgodnie z PKWiU obowiązującym od 1997 roku pod symbolem: 45.21.1 - Roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem budynków.

Wnioskodawca zaznaczył, że klasyfikowanie na dzień dzisiejszy jakichkolwiek usług zgodnie z klasyfikacją, której już nie ma w obrocie prawnym od 6 lat jest wielkim problemem. Nawet na stronie GUS nie ma już tej klasyfikacji, jej opisu oraz powiązań pomiędzy aktualnie obowiązującymi symbolami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy budynku opisanego jako biurowo-mieszkalny, a w którym ponad 50% powierzchni użytkowej stanowi część mieszkalna...
  2. Czy Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy budynku opisanego jako gospodarczo-garażowy (trzy stanowiska garażowe), który zawiera kotłownię zasilającą budynek biurowo-mieszkalny, co stanowić może o integralnym powiązaniu funkcjonalności pomieszczeń gospodarczych z mieszkalnymi...
  3. Czy Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy budynku opisanego jako gospodarczo - garażowy (dwa stanowiska garażowe)...
  4. Czy Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy kotłowni w ramach budynku gospodarczo-garażowego, co polegać będzie na wyposażeniu i podłączeniu zasilania w ciepło wszystkich trzech budynków, z których największą powierzchnię do ogrzania ma budynek mieszkalny...
  5. Czy Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy i podłączenia szczelnego zbiornika ścieków jako części instalacji kanalizacyjnej budynków, z których głównie to budynek mieszkalny będzie korzystał...

Zdaniem Wnioskodawcy:

ad 1. Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy budynku opisanego jako biurowo-mieszkalny, a w którym ponad 50% powierzchni użytkowej stanowi część mieszkalna. Potwierdza to stanowisko K.I.P. z dnia 26 stycznia 2010r. IBPP4/443-1535/09/AZ.

ad 2. Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy budynku opisanego jako gospodarczo-garażowy (trzy stanowiska garażowe), który zawiera kotłownię zasilającą budynek biurowo-mieszkalny, co stanowić może o integralnym powiązaniu funkcjonalności pomieszczeń gospodarczych z mieszkalnymi. Kotłownia zasilająca ponad 1.200 m2 powierzchni mieszkalnej głównego budynku jest integralną częścią tego budynku związana z jego funkcjonalnością.

ad 3. Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy budynku opisanego jako gospodarczo-garażowy (dwa stanowiska garażowe), gdyż jest to funkcjonalność mieszkalna (garaże są do dyspozycji osób zamieszkałych).

ad 4. Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy kotłowni w ramach budynku gospodarczo-garażowego, co polegać będzie na wyposażeniu i podłączeniu zasilania w ciepło wszystkich trzech budynków, z których największą powierzchnię do ogrzania ma budynek mieszkalny.

ad 5. Wnioskodawca może stosować stawkę 7% dla budowy i podłączenia szczelnego zbiornika ścieków jako części instalacji kanalizacyjnej budynków, z których głównie to budynek mieszkalny będzie z tej budowli korzystał.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 kwietnia 2010r. Wnioskodawca rozszerzył powyższe stanowisko w następujący sposób:

Z przepisów ustawy i rozporządzenia wykonawczego (z dnia 24 grudnia 2009r.) wynika, że stawkę 7% można stosować również dla budowy części budynku niemieszkalnego, w którym są lokale mieszkalne. Wnioskodawca zwraca się z prośbą o uwzględnienie tej okoliczności przy analizie budynków sklasyfikowanych jako garażowe - są bowiem w dziale 12, jednak posiadają lokale mieszkalne, czyli część mieszkalną. O klasyfikowaniu ich jako budynków garażowych decyduje przeważająca powierzchnia budynku zajęta garażami, jednak budynek zawiera ewidentnie lokale mieszkalne na piętrze, co wynika z projektu budowlanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania robót budowlanych dotyczących budynku biurowo-mieszkalnego, zaliczanego do PKOB 1130,
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania robót budowlanych w części dotyczących budynków zaliczanych do PKOB 1242 i 1252.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i sług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl ust. 12a cyt. wyżej art. 41 ustawy o VAT, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Natomiast zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

-w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie …są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części, zarówno objętych społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętych tym programem.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przy czym zgodnie z objaśnieniami do tej Klasyfikacji - budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Natomiast budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, przy czym budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Definicję lokalu mieszkalnego, jak również prawną regulację obrotu lokalami (częściami budynków), stanowiącymi odrębny od budynku przedmiot własności, zawierają przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t.j. Dz. U. 2000r. Nr 80 poz. 903 ze zm.). Z treści art. 2 ust. 1 i 2 powołanej ustawy wynika, że samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, mogą stanowić odrębne nieruchomości. Samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych (…).

W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Jednakże rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do dnia 31 grudnia 2010 roku do celów:

  1. opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
  2. opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej

przedłużono stosowanie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 1997r.

A zatem Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 1997r. ma zastosowanie do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do końca bieżącego roku. Ponadto tut. organ pragnie zauważyć, odnosząc się do uwagi Wnioskodawcy zawartej w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 kwietnia 2010r., iż tut. organ w wezwaniu z dnia 1 kwietnia 2010r. poinformował Wnioskodawcę, iż w razie wątpliwości w dokonaniu klasyfikacji usług, które Wnioskodawca będzie świadczył w celu realizacji przedmiotowej inwestycji, możliwe jest zwrócenie się w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Z opisu sprawy wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca otrzymał zlecenie budowy rezydencji biskupiej.

Zgodnie z pozwoleniem na budowę w zakres prac wchodzi:

  • budowa budynku biurowo-mieszkalnego, o planowanej powierzchni całkowitej 1.791,40 m2 w tym część mieszkalna 1.268,20 m2 (70,80%) i część biurowa 523,20 m2 (29,20%), PKOB 1130 Budynki rezydencji prezydenckich i biskupich,
  • budowa budynku gospodarczo-garażowego o dwóch stanowiskach garażowych - na dole umiejscowione są garaże, u góry mieszkania, metrażowo większa część dotyczy garaży, PKOB 1242 Garaże i zadaszone parkingi,
  • budowa budynku gospodarczo-garażowego o trzech stanowiskach garażowych, na dole umiejscowione są garaże i kotłownia, u góry mieszkania, metrażowo większa część dotyczy garaży. Kotłownia ma zasilać wszystkie trzy budynki, PKOB 1242 Garaże i zadaszone parkingi,
  • drogi wewnętrzne i place utwardzone oraz
  • szczelny zbiornik ścieków, PKOB 1252 Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.

Wszystkie te działania dotyczą jednej inwestycji - zgodnie z pozwoleniem na budowę. Inwestycja głównie ma na celu zapewnić funkcjonalność mieszkalną, co wynika z proporcji powierzchni mieszkalnych.

Usługi będące przedmiotem zapytania zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy sklasyfikowane są zgodnie z PKWiU obowiązującym od 1997 roku pod symbolem: 45.21.1 - Roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem budynków.

W odniesieniu do usług budowlanych dotyczących budynku biurowo-mieszkalnego, należącym wg wskazania Wnioskodawcy do klasy 1130 PKOB „Budynki rezydencji prezydenckich i biskupich”, na który składają się zarówno lokale mieszkalne, jak również inne pomieszczenia, będące integralną częścią budynku, zastosowanie będzie miała 7% stawka podatku, pod warunkiem jednak, że przedmiotowy budynek faktycznie należy klasyfikować według PKOB do grupowania 113, oraz że jest on budynkiem mieszkalnym stałego zamieszkania.

A zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do przedstawionego w uzupełnieniu wniosku z dnia 1 kwietnia 2010r. stanowiska Wnioskodawcy w zakresie lokali mieszkalnych znajdujących się w dwóch budynkach gospodarczo-garażowych, należących wg wskazania Wnioskodawcy do klasy 1242 PKOB „Garaże i zadaszone parkingi”, należy stwierdzić, iż budynki te nie zaliczają się ani do obiektów budownictwa mieszkaniowego, ani do wybranych obiektów z działu 12. Tym samym prawidłowa będzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Należy podkreślić okoliczność, iż tak jak w przypadku powyżej wskazanego budynku biurowo-mieszkalnego, opodatkowaniu podlega cała kubatura budynków gospodarczo-garażowych, tj. bez podziału na funkcje mieszkalne poszczególnych ich pomieszczeń.

A zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie tut. organ pragnie zauważyć, iż zastosowanie w przedmiotowej sprawie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót. Treść umowy cywilnoprawnej jest indywidualną sprawą stron, które ją zawierają i zależy od ich uzgodnień. Skoro przedmiotem umowy są roboty budowlane w budynku niemieszkalnym jako całości – to należna stawka będzie 22%. Jeżeli jednak w umowie byłoby wskazane, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. części mieszkalnej i odrębnie części niemieszkalnej (użytkowej), wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej – 22% stawka podatku.

Ponadto z przedstawionych wyżej regulacji prawnych wynika, że w odniesieniu do robót budowlanych i budowlano – montażowych warunkiem niezbędnym dla zastosowania 7% stawki podatku VAT jest, aby usługi były wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11) w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych (PKOB 12) lub pod pewnymi warunkami w obiektach sklasyfikowanych w PKOB w klasie 1264.

Tymczasem, jak wskazał Wnioskodawca w odniesieniu do kotłowni, oraz szczelnego zbiornika ścieków, kotłownia znajduje się w budynku sklasyfikowanym w klasie 1242 PKOB „Garaże i zadaszone parkingi”, natomiast ww. zbiornik w klasie 1252 PKOB „Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe”.

Zatem zarówno budynek gospodarczo-garażowy jak i zbiornik nie zaliczają się do żadnej z ww. kategorii (ani do obiektów budownictwa mieszkaniowego, ani do wybranych obiektów z działu 12), zaś zarówno pomieszczenia garaży jak i kotłowni nie mogą być uznawane za lokale mieszkalne.

Tym samym wszelkie prace wykonywane na budynkach gospodarczo-garażowych w tych ich częściach, które nie stanowią lokali mieszkalnych oraz na całym szczelnym zbiorniku ścieków, nie korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%, lecz są opodatkowane stawką podstawową 22%.

Bez znaczenia w tym momencie pozostaje, czy wykonywane roboty mieszczą się w pojęciu robót budowlanych, sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 45.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż może on stosować stawkę 7% dla całej powierzchni budynków gospodarczo-garażowych, budowy kotłowni oraz dla budowy i podłączenia szczelnego zbiornika ścieków należy uznać za nieprawidłowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania robót budowlanych dotyczących budynku biurowo-mieszkalnego, zaliczanego do PKOB 1130,
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania robót budowlanych w części dotyczących budynków zaliczanych do PKOB 1242 i 1252.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU oraz budynków według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług według PKWiU oraz budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynków oraz wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj