Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1163/12-2/AP
z 29 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów lub usług w cenie promocyjnej 1 PLN - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów lub usług w cenie promocyjnej 1 PLN.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka S.A. (dalej: „Spółka”) jest dystrybutorem części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Z uwagi na wysoką konkurencyjność rynku, na którym Spółka operuje w Polsce, Spółka wdraża działania marketingowe, których celem jest utrzymanie lub zwiększenie obrotów w zakresie sprzedawanych przez nią wyrobów i towarów. W efekcie te działania mają docelowo zwiększać jej przychody lub ograniczać maksymalnie ich zmniejszenie. Akcje marketingowe zwiększają lojalność klientów, a co za tym idzie możliwość wygenerowania większego dochodu. W celu wsparcia sprzedaży towarów Spółka zamierza w przyszłości organizować, między innymi, akcje promocyjne, w ramach których, po spełnieniu przez uczestników warunków określonych w regulaminie, uczestnicy będą mogli zakupić przedmioty związane z akcją promocyjną za symboliczną cenę 1 PLN brutto za sztukę.


Spółka przewiduje, że akcja promocyjna będzie charakteryzowała się następującymi cechami:

  • nagrody będą wydawane z racji nabycia towaru lub usługi lub określonej ich ilości lub wartości,
  • nagroda jest przyznawana każdemu nabywcy, który spełnia warunki określone przez Spółkę,
  • nagrody nie są przyznawane w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy,
  • szczegółowe zasady uczestnictwa w tych akcjach określone zostaną w regulaminie promocji określającym w szczególności:
    1. podmioty, które będą mogły uczestniczyć w akcji promocyjnej,
    2. okres trwania akcji promocyjnej,
    3. rodzaj towarów objętych promocją lub towarów pochodzących od danych dostawców,
    4. poziom realizowanych i odpowiednio udokumentowanych zakupów wyrobów i towarów/usług Spółki, który będzie uprawniał do możliwości nabycia określonych przedmiotów po promocyjnej cenie 1 PLN brutto za sztukę (np. wg katalogu dla danej promocji).


Nad organizacją oraz przebiegiem akcji promocyjnej czuwa personel wyspecjalizowanej spółki zależnej, której przedmiotem działalności jest budowanie rozpoznawalności marki Spółki, dbanie o nią oraz świadczenie usług marketingowych.


Spółka zamierza kierować akcje promocyjne do klientów Spółki nabywców części zamiennych (np. warsztaty, sklepy, hurtownie), które są osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą bądź spółkami prawa handlowego. Spółka przewiduje, że uczestnictwo w poszczególnych akcjach promocyjnych (zgodnie z danym regulaminem promocji) może polegać na:

  1. gromadzeniu punktów przypisanych do konkretnych wyrobów i towarów objętych promocją przez biorące udział w promocji podmioty, gdzie po zgromadzeniu wymaganej ilości punktów zgodnie z regulaminem będzie przyznawana nagroda, bądź
  2. nabyciu konkretnego towaru lub towarów określonych regulaminem
  3. nabyciu ustalonej ilości towaru lub towarów określonych regulaminem
  4. osiągnięciu przez nabywcę wyznaczonego poziomu pułapu obrotu.

Po spełnieniu warunków wynikających z regulaminu (pkt 1-4 powyżej) uczestnik promocji będzie mógł nabyć za 1 PLN brutto za sztukę określone przedmioty wchodzące w skład akcji promocyjnej, które mogą obejmować np. wycieczkę, bony, sprzęt AGD/RTV, uczestnictwo w szkoleniu, bon towarowy, bilety na imprezy, gadżety typu zapalniczka lub smycz etc., określoną ilość punktów w odrębnym programie lojalnościowym organizowanym przez Spółkę, wycieczkę, które będą zawarte w katalogu towarów oferowanych w ramach akcji promocyjnej za cenę 1 PLN brutto za sztukę.

Reasumując, możliwość zakupu nagród rzeczowych w cenie 1 PLN brutto za sztukę w ramach akcji promocyjnej stanowić będzie jedną z form uatrakcyjnienia oferowanej sprzedaży jak również będzie miała na celu umocnienie więzi handlowych Spółki z jej kontrahentami i nabywcami wyrobów i towarów Spółki.

Możliwość zakupu przedmiotu objętego akcją promocyjną po cenie 1 PLN brutto ma spowodować wzrost sprzedaży oferowanych przez Spółkę wyrobów (towarów), a co za tym idzie - wzrost osiąganych przez Spółkę przychodów. Dodatkowo, Spółka kalkuluje, że cena za pozostałe towary, może bowiem zawierać cenę towaru sprzedanego za 1 zł.

Działania te będą podejmowane tylko i wyłącznie w celu zwiększenia sprzedaży i atrakcyjności produktów Spółki, pozyskania nowych kontrahentów (nabywców wyrobów i towarów oferowanych przez Spółkę) oraz utrzymania pozycji na rynku i poziomu sprzedaży. Pozostają zatem w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością i mają na celu zwiększenie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT oraz przychodów podatkowych. W przypadku planowanej przez Spółkę akcji promocyjnej pomiędzy Spółką, a nabywcami nagród nie będzie istniał związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, art. 25 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy też art. 11 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy podstawą opodatkowania podatkiem VAT, w przypadku sprzedaży towarów lub usług w cenie promocyjnej 1 PLN brutto za sztukę w ramach prowadzonej akcji promocyjnej, będzie kwota faktycznie należna od nabywcy pomniejszona o należny podatek VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania podatkiem VAT w przypadku sprzedaży towarów premiowych w cenie promocyjnej 1 PLN brutto, w ramach prowadzonej akcji promocyjnej, będzie kwota faktycznie należna od nabywcy, pomniejszona o należny podatek.

Spółka chce przyjąć tę cenę (tj. 0,82 PLN za sztukę), jako podstawę do opodatkowania podatkiem VAT.


W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT „opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium (...)”.


Pod pojęciem dostawy towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W świetle powyższych przepisów odpłatna dostawa towarów premiowych na rzecz uczestników promocji dokonywana przez Spółkę, w cenie promocyjnej 1 PLN brutto za sztukę, stanowi czynność opodatkowaną VAT. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT „podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku (…)”.

Jak wskazano we wniosku akcje promocyjne, które Spółka zamierza zorganizować będą polegały na tym, iż w przypadku nabycia przez uczestnika promocji określonej regulaminem ilości wyrobów i towarów w określonym czasie, uczestnik uzyska możliwość zakupu określonych towarów premiowych w cenie promocyjnej 1 PLN brutto za sztukę. Podkreślenia wymaga fakt, iż warunkiem nabycia nagród premiowych po atrakcyjnej cenie, będzie zrealizowanie określonego regulaminem poziomu zakupów wyrobów i towarów Spółki.

Z brzmienia powyżej przytoczonych przepisów ustawy o VAT wynika, iż podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest „obrót”, a więc „kwota należna z tytułu sprzedaży”, która obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

W związku z powyższym, skoro kwota należna z tytułu sprzedaży towarów premiowych będzie wynosiła 1 PLN brutto za sztukę, to podstawą opodatkowania dostawy towarów premiowych, w ramach opisanych akcji promocyjnych, będzie kwota 0,82 PLN. Zdaniem Spółki, fakt, iż cena zakupu towarów premiowych przez nią będzie, co do zasady wyższa niż 1 PLN brutto za sztukę, nie ma wpływu na określenie podstawy opodatkowania dostawy towarów premiowych dokonywanej przez Spółkę.

Stanowisko Spółki, iż podstawą opodatkowania dostawy towarów premiowych, w ramach opisanych przyszłych akcji promocyjnych, będzie przyjęta cena promocyjna, znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2008 r., sygn. ILPP1/443-621/08-3/BD, wydanej w podobnym stanie faktycznym przyznał rację stanowisku Wnioskodawcy wedle którego „podstawę opodatkowania (…) stanowić będzie cena, po której X dokonuje sprzedaży promocyjnego produktu, np. 1 zł. Fakt, iż cena promocyjna następuje w tym przypadku po cenie niższej aniżeli cena zakupu promocyjnego towaru, nie ma w tym wypadku żadnego znaczenia”.

Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 kwietnia 2009 r., sygn. ILPP2/443-145/09-4/EWW, a także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2008 r., sygn. IPPP1/443-1495/08-2/MPe, gdzie wskazano, iż „określając podstawę opodatkowania, Wnioskodawca powinien uwzględnić przyznane przez niego rabaty i jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży tj. kwotę 1 zł i udokumentować powyższą sprzedaż fakturą VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy”.

Dodatkowo Spółka wskazuje, iż w uzasadnieniu wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 24 października 1996 r. w sprawie C-317/94 Elida Gibbs Ltd. przeciwko Commissioners of Customs and Excise, obok głównej tezy znalazło się stwierdzenie, zgodnie z którym „podstawową zasadą systemu VAT jest to, że ma on na celu opodatkowanie wyłącznie konsumenta ostatecznego. W konsekwencji, podstawa opodatkowania służąca za podstawę naliczania podatku pobieranego przez organy skarbowe nie może przekroczyć wynagrodzenia rzeczywiście zapłaconego przez konsumenta ostatecznego, stanowiącego podstawę do obliczenia obciążenia podatkiem VAT, które konsument ten ostatecznie ponosi” (J. Martini, Ł. Karpiesiuk „VAT w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości”, Warszawa 2005, str. 279).

Spółka zaznacza, iż w przypadku planowanej sprzedaży towarów premiowych po cenie promocyjnej, pomiędzy nią a nabywcami nie będzie istniał związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji, przepis art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, nie będzie miał w omawianym przypadku zastosowania. Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku dostawy towarów premiowych w ramach akcji promocyjnych w cenie promocyjnej, podstawą opodatkowania VAT, będzie kwota faktycznie należna od nabywcy pomniejszona o należny podatek. W przypadku ustalenia ceny w kwocie 1 PLN brutto za sztukę, podstawą opodatkowania będzie 0,82 PLN za sztukę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przy czym towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl zaś art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania reguluje art. 29 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego artykułu, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97 poz. 1050 ze zm.), przez cenę rozumie się wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Ceny towarów i usług, jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy o cenach, uzgadniają strony zawierające umowę (…).

Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b (art. 29 ust. 4 ustawy o VAT).

Z przytoczonego wyżej przepisu art. 29 ustawy wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

  • rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży – niemające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat;
  • rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży – bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta – wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy, a udzielenie takiego rabatu wymaga odpowiedniego udokumentowania (w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT – fakturą korygującą; w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej – ewidencją korekt).


W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danych towarów lub usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.


Wskazać jednak należy, że w określonych sytuacjach organ może określić inną wysokość obrotu. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 86a, 88, 88a i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 86a, 88, 88a i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 86a, 88, 88a i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
    - organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.


Związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów (art. 32 ust. 2 ustawy o VAT).

Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, iż Spółka wdraża działania marketingowe, których celem jest utrzymanie lub zwiększenie obrotów w zakresie sprzedawanych przez nią wyrobów i towarów. W efekcie działania te mają docelowo zwiększać jej przychody lub maksymalnie ograniczać ich zmniejszenie. Akcje marketingowe zwiększają lojalność klientów, a co za tym idzie możliwość wygenerowania większego dochodu. W celu wsparcia sprzedaży towarów Spółka zamierza w przyszłości organizować, między innymi, akcje promocyjne, w ramach których, po spełnieniu przez uczestników warunków określonych w regulaminie, uczestnicy będą mogli zakupić przedmioty związane z akcją promocyjną za symboliczną cenę 1 PLN brutto za sztukę. Spółka przewiduje, że akcja promocyjna będzie charakteryzowała się następującymi cechami: nagrody będą wydawane z racji nabycia towaru lub usługi lub określonej ich ilości lub wartości, nagroda jest przyznawana każdemu nabywcy, który spełnia warunki określone przez Spółkę, nagrody nie są przyznawane w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy, szczegółowe zasady uczestnictwa w tych akcjach określone zostaną w regulaminie promocji. Spółka zamierza kierować akcje promocyjne do klientów Spółki nabywców części zamiennych (np. warsztaty, sklepy, hurtownie), które są osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą bądź spółkami prawa handlowego. Spółka przewiduje, że uczestnictwo w poszczególnych akcjach promocyjnych (zgodnie z danym regulaminem promocji) może polegać na: gromadzeniu punktów przypisanych do konkretnych wyrobów i towarów objętych promocją przez biorące udział w promocji podmioty, gdzie po zgromadzeniu wymaganej ilości punktów zgodnie z regulaminem będzie przyznawana nagroda, bądź nabyciu konkretnego towaru lub towarów określonych regulaminem, nabyciu ustalonej ilości towaru lub towarów określonych regulaminem, osiągnięciu przez nabywcę wyznaczonego poziomu pułapu obrotu. Po spełnieniu warunków wynikających z regulaminu uczestnik promocji będzie mógł nabyć za 1 PLN brutto za sztukę określone przedmioty wchodzące w skład akcji promocyjnej, które mogą obejmować np. wycieczkę, bony, sprzęt AGD/RTV, uczestnictwo w szkoleniu, bon towarowy, bilety na imprezy, gadżety typu zapalniczka lub smycz etc., określoną ilość punktów w odrębnym programie lojalnościowym organizowanym przez Spółkę, które będą zawarte w katalogu towarów oferowanych w ramach akcji promocyjnej za cenę 1 PLN brutto za sztukę. Możliwość zakupu przedmiotu objętego akcją promocyjną po cenie 1 PLN brutto ma spowodować wzrost sprzedaży oferowanych przez Spółkę wyrobów (towarów), a co za tym idzie - wzrost osiąganych przez Spółkę przychodów. Dodatkowo, Spółka kalkuluje, że cena za pozostałe towary, może bowiem zawierać cenę towaru sprzedanego za 1 zł. W przypadku planowanej przez Spółkę akcji promocyjnej pomiędzy Spółką, a nabywcami nagród nie będzie istniał związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że fakt udzielenia rabatu w formie promocyjnej ceny sprzedawanych towarów lub usług znany będzie nabywcom wcześniej. Wnioskodawca będzie dokonywać sprzedaży towarów lub usług po cenie promocyjnej w ramach organizowanej akcji promocyjnej, co oznacza, że powyższa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar. Przy czym zwrócić należy również uwagę na fakt, iż warunkiem uczestnictwa w promocji jest spełnienie określonych regulaminem warunków, tj. np. gromadzenie punktów przypisanych do konkretnych wyrobów i towarów objętych promocją, nabycie konkretnego towaru lub towarów określonych regulaminem, nabycie ustalonej ilości towaru lub towarów określonych regulaminem, osiągnięcie przez nabywcę wyznaczonego poziomu pułapu obrotu.

Są to więc rabaty udzielone przed ustaleniem ceny – tym samym nie mają one wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku kwota uwzględniająca już przyznany rabat.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży wybranych produktów lub usług w cenie promocyjnej w ramach akcji promocyjnej, co oznacza, że powyższa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar bądź usługę (rabat będzie przysługiwał klientowi po spełnieniu określonych regulaminem warunków). W przedmiotowej sprawie należy podkreślić, że sprzedaż towaru lub usługi po tzw. cenie promocyjnej następuje po spełnieniu przez kontrahenta określonych warunków promocji, a zatem nie jest wynikiem przypadku, lecz wynika z relacji istniejących pomiędzy kontrahentami. Zatem, określając podstawę opodatkowania, Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży. W przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania art. 32 ustawy, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, oferta sprzedaży promocyjnej będzie przeznaczona tylko i wyłącznie do podmiotów niepowiązanych w jakikolwiek sposób ze Spółką (dotyczy to powiązań, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT).

Reasumując powyższe, określając podstawę opodatkowania, Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży. Tym samym, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania (obrotem) dla Spółki – zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT – będzie kwota faktycznie należna od nabywcy – tj. cena promocyjna - pomniejszona o należny podatek.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj