Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1262/12-4/MM
z 25 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2012r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2012r. (data wpływu 14 grudnia 2012r.), uzupełnionym w dniu 8 lutego 2013r. (data wpływu 8 lutego 2013r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP2/443-1262/12-2/MM z dnia 5 lutego 2013r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 grudnia 2012r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 5 lutego 2013r. znak IPPP2/443-1262/12-3/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej ani nie posiadającej gospodarstwa rolnego (ziemi rolnej o pow. min. 1 ha). Na początku lutego 2013r. Zainteresowana planuje uruchomić hodowlę ślimaka jadalnego H. Hodowlę planuje prowadzić na działce o pow. ok. 44 arów. Działka w ewidencji gruntów widnieje jako działka rolna o gruncie klasy V. Działka jest własnością rodziców (rodzice nie prowadzą żadnego gospodarstwa rolnego). Ślimaki do celów hodowlanych zostaną zakupione z gospodarstwa rolnego prowadzącego tego typu hodowlę w liczbie 5 tys. szt. Będą to tzw. ślimaki mateczniki, czyli takie, które będą składały jaja. Cykl produkcyjny ślimaków jadalnych od momentu zakupu do momentu ewentualnej sprzedaży będzie trwać ok. 8 miesięcy (luty-kwiecień - etap rozmnażania, maj-wrzesień - odchów i tucz właściwy na działce rolnej, wrzesień-październik zbiór i sprzedaż wyhodowanych ślimaków). Po zbiorach ślimaki zostaną zahibernowane, a następnie część ślimaków Wnioskodawczyni planuje pozostawić w hodowli (na kolejny sezon), natomiast pozostałą część będzie chciała sprzedać innym hodowcom lub firmom np. zajmującymi się przetwórstwem lub skupem w kraju lub za granicą. Ślimaki pozostawione w hodowli na kolejny sezon w okresie od listopada 2013 roku do lutego 2014 roku będą pozostawać w stanie hibernacji. Zakupione ślimaki będą przez Zainteresowaną dokarmiane, pielęgnowane itp. Należy tu zwrócić uwagę, na fakt, że osiągnięcie przez ślimaki rozmiarów umożliwiających ich ewentualną sprzedaż jest ściśle związana z warunkami klimatycznymi (w przypadku hodowli ślimaków na polu np. zbyt upalne lato może przyczynić się do tego, że ślimaki nie będą żerować, a to spowoduje, że nie osiągną w przewidzianym okresie odpowiednich rozmiarów handlowych co spowoduje, że ślimaki takie będą musiały być przechowywane u Wnioskodawczyni do kolejnego sezonu, aby mogły zostać dotuczone). Przychody z hodowli będą osiągane raz w roku pod warunkiem powodzenia hodowli. W przypadku powodzenia hodowli, przewidywany przychód ze sprzedaży, maksymalnej możliwej do wyhodowania przez Zainteresowaną ilości ślimaków, prawdopodobnie nie przekroczy kwoty 40 tys. zł w pierwszym roku funkcjonowania hodowli.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że hodowla ślimaków konsumpcyjnych mieści się w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 01.49.23.0 – ślimaki, świeże, schłodzone, zamrożone, suszone, solone, w solance, z wyłączeniem ślimaków morskich.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy jako osoba fizyczna (nieprowadząca działalności gospodarczej, ani nieposiadająca gospodarstwa rolnego - ziemi rolnej o pow. 1 ha) prowadząca hodowlę ślimaka jadalnego H. Zainteresowana będzie podlegać zwolnieniu z podatków od towarów i usług?


Stanowisko Wnioskodawczyni:


Po zapoznaniu się z ustawą o podatku od towarów i usług oraz z ustawą o podatku pochodowym od osób fizycznych, a także po zweryfikowaniu przyszłego zdarzenia, ustaw w Krajowej Informacji Podatkowej Zainteresowana uważa, że prowadząc hodowlę ślimaków może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów usług, gdyż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług z podatku zwolnione są produkty rolne pochodzące z własnej działalności rolniczej, dokonywane przez rolnika ryczałtowego, a zgodnie z art. 2 niniejszej ustawy działalnością rolniczą jest m.in. wytwarzanie produktów zwierzęcych (...) oraz hodowla innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym, a rolnikiem ryczałtowym jest osoba dokonująca dostawy produktów pochodzących z własnej działalności rolniczej. W związku z tym, że hodowla ślimaków stanowi działalność rolniczą, a wyhodowane ślimaki będą własnością Zainteresowanej i będą przez Nią doglądane (karmione, pielęgnowane, zbierane, selekcjonowane i przygotowywane do sprzedaży), Wnioskodawczyni uważa, że może korzystać ze zwolnienia od towarów i usług na zasadzie rolnika ryczałtowego.

Uzupełniając swoje stanowisko Zainteresowana zauważa, że w ustawie o podatku od towarów i usług wyjaśnione zostało pojęcie „rolnik ryczałtowy”, natomiast nie ma wyjaśnienia pojęcia „rolnik”. Zgodnie jednak ze „Słownikiem Języka Polskiego” Warszawa 1981r. pod redakcją Rafała Łąkowskiego „rolnik - człowiek zajmujący się rolnictwem”, a „rolnictwo - uprawa i hodowla roślin oraz chów i hodowla zwierząt gospodarskich mających na celu uzyskanie produktów roślinnych i zwierzęcych”. Biorąc pod uwagę powyższe definicje oraz definicje zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług Zainteresowana uważa, że hodowla ślimaków jako działalność rolnicza uprawnia do korzystania ze zwolnienia na zasadach rolnika ryczałtowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, stosownie do ust. 2 ww. artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych – art. 2 pkt 19 ustawy o VAT.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t. j. Dz. U z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.) przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się (…) do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz spółdzielni socjalnych, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 euro.

Zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy o VAT przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 ustawy o VAT rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.


W poz. 17 załącznika nr 2 do ustawy, który stanowi „Wykaz towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług”, jako produkty rolne wymienione zostały pod symbolem PKWiU ex 01.4 „Zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem:

  1. wełny strzyżonej pranej oraz surowych skórek z włosiem, niegarbowanych ani wykończonych (PKWiU ex 01.45.30.0; ex 01.49.31.0),
  2. sierści zwierzęcej cienkiej lub grubej, niezgrzeblonej i nieuczesanej pozostałej (PKWiU ex 01.49.28.0),
  3. spermacetu (PKWiU ex 01.49.26.0),
  4. skór surowych świńskich poubojowych i zakonserwowanych, włącznie z poddaniem odwracalnemu procesowi garbowania, ale dalej nieprzetworzonych, dla przemysłu garbarskiego (PKWiU ex 01.49.31.0)”.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego hodowla ślimaków konsumpcyjnych mieści się w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 01.49.23.0 – ślimaki, świeże, schłodzone, zamrożone, suszone, solone, w solance, z wyłączeniem ślimaków morskich. W związku z powyższym działalność polegająca na hodowli ślimaków zaklasyfikowana do grupowania 01.49.23.0 jest działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w ramach której produkowane są towary, od których dostawy przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do zapisu art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293).

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Analizując powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, iż zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej ani nie posiadającej gospodarstwa rolnego. Zainteresowana planuje uruchomić hodowlę ślimaka jadalnego. Hodowlę planuje prowadzić na działce o pow. ok. 44 arów. Ślimaki do celów hodowlanych zostaną zakupione z gospodarstwa rolnego prowadzącego tego typu hodowlę w liczbie 5 tys. szt. Będą to tzw. ślimaki mateczniki, czyli takie, które będą składały jaja. Cykl produkcyjny ślimaków jadalnych od momentu zakupu do momentu ewentualnej sprzedaży będzie trwać ok. 8 miesięcy (luty-kwiecień - etap rozmnażania, maj-wrzesień - odchów i tucz właściwy na działce rolnej, wrzesień-październik zbiór i sprzedaż wyhodowanych ślimaków). Po zbiorach ślimaki zostaną zahibernowane, a następnie część ślimaków Wnioskodawczyni planuje pozostawić w hodowli (na kolejny sezon), natomiast pozostałą część będzie chciała sprzedać innym hodowcom lub firmom. Ślimaki pozostawione w hodowli na kolejny sezon w okresie od listopada 2013 roku do lutego 2014 roku będą pozostawać w stanie hibernacji. Zakupione ślimaki będą przez Zainteresowaną dokarmiane, pielęgnowane itp. Przychody z hodowli będą osiągane raz w roku pod warunkiem powodzenia hodowli. W przypadku powodzenia hodowli, przewidywany przychód ze sprzedaży, maksymalnej możliwej do wyhodowania przez Zainteresowaną ilości ślimaków, prawdopodobnie nie przekroczy kwoty 40 tys. zł w pierwszym roku funkcjonowania hodowli. W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, że hodowla ślimaków konsumpcyjnych mieści się w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 01.49.23.0 – ślimaki, świeże, schłodzone, zamrożone, suszone, solone, w solance, z wyłączeniem ślimaków morskich.

Biorąc pod uwagę powyżej opisane przepisy prawa podatkowego na tle zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni, która prowadzi działalność rolniczą polegająca na hodowli ślimaków spełnia definicję rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej i jako rolnik ryczałtowy korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Zatem należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni dokonując dostawy produktów rolnych (ślimaków sklasyfikowanych pod wskazanym wyżej numerem PKWiU) pochodzących z własnej działalności rolniczej, będzie rolnikiem ryczałtowym (bowiem przychody netto ze sprzedaży ślimaków jak wskazała Wnioskodawczyni nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 1.200.000 euro), korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Warunkiem korzystania ze zwolnienia jest prowadzenie tylko działalności jako rolnik ryczałtowy, tj. dokonywanie dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj