Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1535/10/AK
z 23 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1535/10/AK
Data
2010.11.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
pracownik
pracownik
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia na rzecz pracowników
wydatek
wydatek
wydatki na rzecz pracowników
wydatki na rzecz pracowników
zapomoga
zapomoga
zapomoga pieniężna
zapomoga pieniężna
zbiorowy układ pracy
zbiorowy układ pracy
związek przyczynowo-skutkowy
związek przyczynowo-skutkowy


Istota interpretacji
Czy zapomogi powodziowe wypłacone ze środków obrotowych Spółki dla pracowników poszkodowanych w powodzi z maja 2010 r. mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2, stan faktyczny)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 11 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 02 i 05 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalania, czy zapomogi powodziowe wypłacone ze środków obrotowych Spółki dla pracowników poszkodowanych w powodzi z maja 2010 r. mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2, stan faktyczny) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalania, czy zapomogi powodziowe wypłacone ze środków obrotowych Spółki dla pracowników poszkodowanych w powodzi z maja 2010 r. mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2, stan faktyczny).

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 21 października 2010 r. Znak IBPBI/2/423-1029/10/AK, IBPP1/443-752/10/BM wezwano do ich uzupełnienia. Braki formalne uzupełniono w dniach 02 i 05 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 13 listopada 2003 r. Spółka zawarła z działającymi w Spółce organizacjami związkowymi Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy (dalej: ZUZP), na mocy którego Spółka zobowiązana jest zapewnić pracownikom następujące kategorie świadczeń:

  1. usługi przewozu do i z pracy, przy czym Spółka nabywa bilety od podmiotów świadczących usługi przewozowe (otrzymuje fakturę od firmy transportowej), a następnie obciąża pracowników częścią kosztów zakupu biletów (40%) poprzez potrącenie odpowiedniej części z wynagrodzenia,
  2. nagrody rzeczowe wydawane nieodpłatnie pracownikom po spełnieniu określonych w ZUZP warunków,
  3. ulgę energetyczną rozumianą jako dostawa energii elektrycznej pracownikom w taki sposób, iż Spółka otrzymuje fakturę za zakup energii wykorzystanej przez pracownika od jej dostawcy (w tym wypadku - administratora budynku), z tym że Spółka dokonuje zapłaty należności z tytułu dostawy tej energii jedynie do wysokości kwoty określonej w ZUZP, a pracownicy dokonują zapłaty pozostałej części należności wynikającej z faktury bezpośrednio na rzecz dostawcy energii, a nie na rzecz Spółki.
  4. tzw. obiady abonamentowe, zapewniane za częściową odpłatnością w taki sposób, iż pracownik pokrywa 50% wartości posiłku, wpłacając odpowiednią kwotę bezpośrednio do kasy dostawcy posiłków, natomiast Spółka pokrywa pozostałą część jego wartości na podstawie faktury wystawionej przez dostawcę (przedmiotowa usługa klasyfikowana jest jako usługa gastronomiczna),
  5. posiłki regeneracyjne, które Spółka nabywa od podmiotu zewnętrznego (otrzymuje fakturę dokumentującą nabycie usług stołówkowych), a następnie przekazuje nieodpłatnie swoim pracownikom,
  6. korzystanie z wyspecjalizowanego zakładu opieki zdrowotnej na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług zdrowotnych,
  7. określone usługi medyczne niefinansowane z Narodowego Funduszu Zdrowia w całości lub niefinansowane z tego źródła w istotnej części,
  8. turnusy rehabilitacyjne (finansowane ze środków bieżących w całości lub w części) – w przypadku, gdy konieczność leczenia sanatoryjnego pracowników wywołana została wypadkiem przy pracy lub wypadkiem zrównanym z wypadkiem przy pracy, chorobą zawodową lub parazawodową albo gruźlicą. Faktury dokumentujące pobyt pracowników w ośrodkach wypoczynkowych (rehabilitacyjnych) wystawiane są na Spółkę. W niektórych przypadkach, Spółka przenosi na pracowników część kosztów poniesionych w związku z ich pobytem w ośrodkach rehabilitacyjnych poprzez potrącenie odpowiedniej kwoty z ich wynagrodzenia.
  9. zapomoga powodziowa ze środków obrotowych do kwoty 6 tys. zł dla pracowników poszkodowanych w powodzi z maja 2010 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka wnosi o potwierdzenie, że wymienione w punkcie 9 wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2, stan faktyczny)

Zdaniem Spółki, w związku z przedstawionym stanem faktycznym wymienione w punkcie 9 wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Spółka stoi na stanowisku, że zapomoga powodziowa jest szczególnym świadczeniem zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS przez Ministra Finansów (rozp. z dnia 28-12-2009r.), mającym charakter doraźnej, bezzwrotnej pomocy materialnej przyznawanej w wypadkach losowych, a więc nagłych, nieprzewidywalnych i niezależnych od danej osoby powodujących zdecydowane pogorszenie jej sytuacji dochodowej. W praktyce przyjmuje się, że okolicznościami losowymi uzasadniającymi przyznanie pomocy materialnej są np: pożar, powódź, kradzież, wypadek, ciężka choroba itp. Oznacza to. że zapomoga jest świadczeniem incydentalnym, zatem zdaniem Spółki stanowi koszty uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określanej w dalszej części skrótem „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Kosztami będą zarówno koszty uzyskania przychodów pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim) - jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Należy zauważyć, iż kosztami podatkowymi są m.in. tzw. koszty pracownicze.

Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w dniu 13 listopada 2003 r. Spółka zawarła z działającymi w Spółce organizacjami związkowymi Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, na mocy którego Spółka zobowiązana jest zapewnić pracownikom m.in. świadczenia w postaci zapomóg powodziowych ze środków obrotowych do kwoty 6 tys. zł dla pracowników poszkodowanych w powodzi z maja 2010 r. Zdaniem Spółki zapomogi powodziowe mają charakter doraźnej, bezzwrotnej pomocy materialnej przyznawanej w wypadkach losowych, a więc nagłych, nieprzewidywalnych i niezależnych od danej osoby powodujących zdecydowane pogorszenie jej sytuacji dochodowej. W praktyce przyjmuje się, że okolicznościami losowymi uzasadniającymi przyznanie pomocy materialnej są np: pożar, powódź, kradzież, wypadek, ciężka choroba itp. Oznacza to, że zapomoga jest świadczeniem incydentalnym, zatem zdaniem Spółki stanowi koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 45 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (...).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 04 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r., Nr 70, poz. 335), działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową,

W świetle powyższego, świadczenia w postaci zapomóg powodziowych pomimo, iż wypłacone są ze środków obrotowych (do kwoty 6 tys. zł) a nie ze środków ZFŚS noszą znamiona działalności o charakterze socjalnym, a zatem nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 w zakresie stanu faktycznego jest zatem nieprawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż ustalenie, czy zapomoga powodziowa jest szczególnym świadczeniem zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS przez Ministra Finansów nie było przedmiotem niniejszego wniosku, zatem tut. Organ nie ocenił stanowiska Spółki w tej kwestii.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w sprawach będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 2 (zdarzenie przyszłe) i 3 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj