Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1535/10/AK
z 23 listopada 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1535/10/AK
Data
2010.11.23
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
pracownik
pracownik
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia na rzecz pracowników
wydatek
wydatek
wydatki na rzecz pracowników
wydatki na rzecz pracowników
zapomoga
zapomoga
zapomoga pieniężna
zapomoga pieniężna
zbiorowy układ pracy
zbiorowy układ pracy
związek przyczynowo-skutkowy
związek przyczynowo-skutkowy
Istota interpretacji
Czy zapomogi powodziowe wypłacone ze środków obrotowych Spółki dla pracowników poszkodowanych w powodzi z maja 2010 r. mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2, stan faktyczny)
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 11 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 02 i 05 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalania, czy zapomogi powodziowe wypłacone ze środków obrotowych Spółki dla pracowników poszkodowanych w powodzi z maja 2010 r. mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2, stan faktyczny) – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 11 sierpnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalania, czy zapomogi powodziowe wypłacone ze środków obrotowych Spółki dla pracowników poszkodowanych w powodzi z maja 2010 r. mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2, stan faktyczny). Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 21 października 2010 r. Znak IBPBI/2/423-1029/10/AK, IBPP1/443-752/10/BM wezwano do ich uzupełnienia. Braki formalne uzupełniono w dniach 02 i 05 listopada 2010 r. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: W dniu 13 listopada 2003 r. Spółka zawarła z działającymi w Spółce organizacjami związkowymi Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy (dalej: ZUZP), na mocy którego Spółka zobowiązana jest zapewnić pracownikom następujące kategorie świadczeń:
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie: W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka wnosi o potwierdzenie, że wymienione w punkcie 9 wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2, stan faktyczny) Zdaniem Spółki, w związku z przedstawionym stanem faktycznym wymienione w punkcie 9 wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Spółka stoi na stanowisku, że zapomoga powodziowa jest szczególnym świadczeniem zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS przez Ministra Finansów (rozp. z dnia 28-12-2009r.), mającym charakter doraźnej, bezzwrotnej pomocy materialnej przyznawanej w wypadkach losowych, a więc nagłych, nieprzewidywalnych i niezależnych od danej osoby powodujących zdecydowane pogorszenie jej sytuacji dochodowej. W praktyce przyjmuje się, że okolicznościami losowymi uzasadniającymi przyznanie pomocy materialnej są np: pożar, powódź, kradzież, wypadek, ciężka choroba itp. Oznacza to. że zapomoga jest świadczeniem incydentalnym, zatem zdaniem Spółki stanowi koszty uzyskania przychodów. Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje: Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określanej w dalszej części skrótem „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami będą zarówno koszty uzyskania przychodów pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim) - jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. Należy zauważyć, iż kosztami podatkowymi są m.in. tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników. Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w dniu 13 listopada 2003 r. Spółka zawarła z działającymi w Spółce organizacjami związkowymi Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, na mocy którego Spółka zobowiązana jest zapewnić pracownikom m.in. świadczenia w postaci zapomóg powodziowych ze środków obrotowych do kwoty 6 tys. zł dla pracowników poszkodowanych w powodzi z maja 2010 r. Zdaniem Spółki zapomogi powodziowe mają charakter doraźnej, bezzwrotnej pomocy materialnej przyznawanej w wypadkach losowych, a więc nagłych, nieprzewidywalnych i niezależnych od danej osoby powodujących zdecydowane pogorszenie jej sytuacji dochodowej. W praktyce przyjmuje się, że okolicznościami losowymi uzasadniającymi przyznanie pomocy materialnej są np: pożar, powódź, kradzież, wypadek, ciężka choroba itp. Oznacza to, że zapomoga jest świadczeniem incydentalnym, zatem zdaniem Spółki stanowi koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 45 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (...). W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 04 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r., Nr 70, poz. 335), działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową, W świetle powyższego, świadczenia w postaci zapomóg powodziowych pomimo, iż wypłacone są ze środków obrotowych (do kwoty 6 tys. zł) a nie ze środków ZFŚS noszą znamiona działalności o charakterze socjalnym, a zatem nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 w zakresie stanu faktycznego jest zatem nieprawidłowe. Ponadto należy zaznaczyć, iż ustalenie, czy zapomoga powodziowa jest szczególnym świadczeniem zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS przez Ministra Finansów nie było przedmiotem niniejszego wniosku, zatem tut. Organ nie ocenił stanowiska Spółki w tej kwestii. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Nadmienić należy, iż w sprawach będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 2 (zdarzenie przyszłe) i 3 wydano odrębne rozstrzygnięcia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.