Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1107/10/BK
z 24 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1107/10/BK
Data
2011.01.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
składki na ubezpieczenia społeczne
składki na ubezpieczenia społeczne
umorzenie
umorzenie
urlop
urlop
zasiłki
zasiłki


Istota interpretacji
w zakresie skutków podatkowych umorzenia składek na ubezpieczenie społeczne wraz z odsetkami za zwłokę



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2010r. (data wpływu do tut. Biura 29 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej składek na ubezpieczenie społeczne uregulowanych poprzez zaliczenie na ich rzecz umorzonych składek na ubezpieczenie społeczne wraz z odsetkami za zwłokę, za czas przebywania Wnioskodawczyni na urlopie macierzyńskim – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej składek na ubezpieczenie społeczne uregulowanych poprzez zaliczenie na ich rzecz umorzonych składek na ubezpieczenie społeczne wraz z odsetkami za zwłokę, za czas przebywania Wnioskodawczyni na urlopie macierzyńskim.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład Ubezpieczeń Społecznych decyzją z dnia 13 stycznia 2010r., na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009r. nr 205, poz. 1585 ze zm.), w związku z art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 3 i 4 ust. 3 oraz art. 5 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy prawo bankowe (Dz.U. nr 71, poz. 609), umorzył Wnioskodawczyni opłacone przez nią, w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej i jednocześnie pobieraniem zasiłku macierzyńskiego:

  1. składki na ubezpieczenie społeczne za okres od 15 grudnia 2000r. do 14 czerwca 2001r. w kwocie 2.451 zł oraz odsetki za zwłokę w kwocie 2.340,20 zł,
  2. składki na fundusz pracy za okres od 15 grudnia 2000r. do 14 czerwca 2001r. w kwocie 175,88 zł oraz odsetki za zwłokę w kwocie 3,50zł.

Powstałą, w wyniku umorzeń, nadpłatę ZUS zaliczył na poczet zaległych składek.

Tą samą decyzją ZUS umorzył nieopłacone przez Wnioskodawczynię, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i jednocześnie przebywaniem na urlopie wychowawczym składki na ubezpieczenie społeczne w kwocie 7.580,74zł oraz odsetki za zwłokę w kwocie 5.620,00 zł.

Umorzone przez ZUS, a opłacone przez Wnioskodawczynie składki z tytułu ubezpieczeń społecznych i Fundusz pracy zostały ujęte w kosztach uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, w dacie ich zapłaty przelewem na konto ZUS, tj. w roku 2006.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazuje, iż:

  • nadal prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą,
  • w dniu 13 stycznia 2010r. ujęła w kosztach uzyskania przychodu zaległe składki na ubezpieczenie społeczne i fundusz pracy, uregulowane przez ZUS umorzonymi składkami i odsetkami (wcześniej opłaconymi),
  • w dniu 13 stycznia 2010r. ujęła w przychodach prowadzonej działalności gospodarczej kwotę umorzonych, a wcześniej opłaconych składek z tytułu ubezpieczeń społecznych (2.451zł) i fundusz pracy (175,88zł).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zaległe składki z tytułu ubezpieczeń społecznych i Fundusz pracy, które zostały uregulowane poprzez zaliczenie na ich rzecz kwot umorzonych (a opłaconych wcześniej) składek i odsetek, w dniu wydania decyzji ZUS tj. 13 stycznia 2010r., można było ująć w koszty uzyskania przychodu, mimo, iż zaległości dotyczą lat 2004-2005...

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawczyni, zaległe i należne składki ZUS z tytułu ubezpieczeń społecznych i Funduszu pracy za lata 2004-2005, które decyzją ZUS zostały uregulowane poprzez zaliczenie na ich rzecz nadpłaty, powstałej w wyniku umorzenia innych składek i odsetek za zwłokę w zapłacie tych składek, można ująć w koszty prowadzonej działalności gospodarczej w dacie wydania decyzji ZUS o umorzeniu, tj. w dniu 13 stycznia 2010r., ponieważ składki ZUS można ująć w koszty uzyskania przychodu w dniu ich uregulowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodu, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby zatem dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,
  • musi być należycie udokumentowany.

Powyższe oznacza, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Wydatki muszą być zatem związane z wykonywaną działalnością gospodarczą i poniesione w celu uzyskania przychodów z tej działalności i nie mogą być wymienione w katalogu wydatków nie uznawanych za taki koszt. Niespełnienie którejkolwiek z wyżej wskazanych przesłanek wyklucza możliwość zaliczenia wydatku w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 55a ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 37 oraz 22 ust. 6bb (nie znajdującym zastosowania w przedmiotowej sprawie), określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Jednakże należy zauważyć, iż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 59 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dodatkowej opłaty wymierzanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.

Stosownie natomiast do treści art. 23 ust. 1 pkt 14 i 18 ww. ustawy, kosztem tym nie mogą być również:

  • koszty egzekucyjne związane z niewykonaniem zobowiązań,
  • odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.

W świetle powyższego, dodatkowa opłata, odsetki za zwłokę i ewentualne koszty egzekucyjne finansowane są w całości z własnych środków przez płatnika składek bez prawa do zaliczenia ich w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, o ile kwoty zaległych składek na ubezpieczenie społeczne za lata 2004-2005, uregulowanych poprzez zaliczenie na ich rzecz przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapłaconych uprzednio przez Wnioskodawczynię, a umorzonych następnie przez ten Zakład składek na ubezpieczenie społeczne wraz z odsetkami za zwłokę od tych zaległości, nie zawierają ww. dodatkowych opłat, jak również odsetek, to Wnioskodawczyni może do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć całość tych składek. Zauważyć jednakże należy, iż aby spełniony został podstawowy warunek umożliwiający zaliczenie przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ww. ustawy, konieczne jest poniesienie tych wydatków. Mając na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż wydatek ten zostanie jednakże poniesiony nie z chwilą wydania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych decyzji o umorzeniu zapłaconych przez Wnioskodawczynię składek na ubezpieczenie społeczne wraz z odsetkami za zwłokę za okres przebywania przez nią na urlopie macierzyńskim, a dopiero z chwilą faktycznego zaliczenia tych umorzonych należności na poczet zaległości za lata 2004-2005. W opisie stanu faktycznego wskazano, że ZUS zaliczył z urzędu powstałą nadpłatę na poczet innych zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i Fundusz pracy, a zatem wydając niniejsza interpretację, przyjęto założenie, iż ww. zaliczenie nastąpiło pod data wydania przez ZUS wskazanej we wniosku decyzji.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawczyni z ww. zastrzeżeniem uznano za prawidłowe.

Jednocześnie nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 2, 3 i 4 wydanie zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj