Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1684/10/KG
z 27 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1684/10/KG
Data
2011.01.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
Agencja Rozwoju Przemysłu
Agencja Rozwoju Przemysłu
dofinansowanie
dofinansowanie
dotacja rozwojowa
dotacja rozwojowa
obrót
obrót
spółki
spółki
szkolenie
szkolenie


Istota interpretacji
Dotacja otrzymana na rozszerzenie oferty usług wspierających rozwój przedsiębiorczości nie będzie stanowić obrotu, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2010r. (data wpływu 12 listopada 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2010r. (data wpływu 27 grudnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymana dotacja rozwojowa na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” będzie stanowić obrótjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymana dotacja rozwojowa na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” będzie stanowić obrót. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2010r. (data wpływu 27 grudnia 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1684/10/KG z dnia 13 grudnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od wielu lat prowadzi działania wspierające przedsiębiorczość, popularyzujące i kreujące postawy przedsiębiorcze, podnoszące kwalifikacje oraz dostarczające wiedzę z zakresu zakładania, prowadzenia, zarządzania i finansowania firm, w tym firm innowacyjnych. Spółka prowadząc działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości i podnoszenia świadomości z zakresu wspierania przedsiębiorczości, popularyzacji wiedzy w zakresie własności intelektualnej, współpracuje z wieloma partnerami, zarówno krajowymi jak i międzynarodowymi, uczestnicząc we wdrażaniu programów europejskich.

Obecnie Wnioskodawca realizuje m. in. projekty współfinansowane z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w tym projekt pn. „…” w ramach Poddziałania 2.2.1 PO KL: Poprawa jakości usług świadczonych przez instytucje wspierające rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności. Projekt ten realizowany jest w partnerstwie wraz z Województwem oraz Politechniką.

Głównym celem projektu jest rozszerzenie oferty usług wspierających rozwój przedsiębiorczości i promujących postawy przedsiębiorcze wśród 240 przedstawicieli środowiska akademickiego (studentów, doktorantów, absolwentów, pracowników uczelni) z obszaru całego kraju.

Szczegółowymi celami projektu są:

  1. rozwój przedsiębiorczości opartej na rozwiązaniach innowacyjnych poprzez opracowanie i wdrożenie specjalistycznej oferty szkoleniowej i mentorskiej o zasięgu krajowym,
  2. wzrost postaw przedsiębiorczych wśród uczestników projektu,
  3. wzmocnienie współpracy pomiędzy podmiotami działającymi na rzecz przedsiębiorczości na kilku płaszczyznach, tj.:
    • pomiędzy instytucjami otoczenia biznesu a uczelniami wyższymi w zakresie przygotowania i realizacji usług szkoleniowych oraz mentorskich,
    • pomiędzy uczelniami wyższymi w zakresie wdrożenia programu I – Mentor,
    • pomiędzy samorządem, uczelniami wyższymi oraz instytucją otoczenia biznesu w zakresie upowszechniania i promocji przedsiębiorczości,
    • pomiędzy samorządem oraz instytucją otoczenia biznesu w zakresie włączenia wypracowanych rozwiązań do dokumentów strategicznych związanych z rozwojem przedsiębiorczości.
  4. upowszechnienie najlepszych praktyk poprzez organizację Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości oraz Europejskiego Tygodnia MSP.

W ramach projektu przewidziano realizację następujących zadań:

  • organizacja specjalistycznych szkoleń dla osób pragnących otworzyć działalność gospodarczą opartą na innowacyjności,
  • organizacja specjalistycznych szkoleń dla pracowników uczelni w zakresie planowania i zarządzania innowacjami,
  • organizacja programu I – Mentor – programu mentorskiego dla pracowników naukowych,
  • organizacja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości,
  • organizacja Europejskiego Tygodnia MSP.

Wnioskodawca w projekcie pełnić będzie rolę Lidera.

Do zakresu jego zadań należy: koordynowanie i zarządzanie projektem i partnerstwem oraz realizacja działań merytorycznych, tj.: organizacja specjalistycznych szkoleń dla osób pragnących otworzyć działalność gospodarczą opartą na innowacyjności, organizacja specjalistycznych szkoleń dla pracowników uczelni w zakresie planowania i zarządzania innowacjami, mentoring, współuczestnictwo w Światowym Tygodniu Przedsiębiorczości, promocja i upowszechnianie działań w projekcie.

Województwo odpowiedzialne jest za organizację Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w 2010r. i 2011r. Inicjatywa to obejmuje szereg wydarzeń związanych z promowaniem postaw przedsiębiorczych w formie m. in. warsztatów, szkoleń, spotkań z przedsiębiorcami. Realizacja tych zadań wzmocniona zostanie poprzez działania promocyjno-informacyjne.

Do zadań realizowanych w projekcie przez Politechnikę należy współorganizacja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w 2010r. i 2011r. oraz Europejskiego Tygodnia MSP w 2011r. Inicjatywy te obejmują działania służące promocji i popularyzacji postaw przedsiębiorczych poprzez tworzenie platformy wymiany doświadczeń między działającymi a przyszłymi adeptami biznesu, szkolenia, warsztaty oraz gry symulacyjne. Towarzyszyć im będą odpowiednie działania promocyjne.

Całkowita wartość projektu to 1 mln zł, natomiast czas jego trwania to okres od 5 października 2010r. do 31 marca 2012r.

Udzielone w ramach projektu wsparcie w 85% pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w 15% stanowi współfinansowanie krajowe w ramach dotacji celowej. Uzyskane wsparcie stanowi 100% wysokości wydatków kwalifikowanych. Wsparcie zostało udzielone na mocy umowy o udzielenie wsparcia zawartej w dniu 5 października 2010r. pomiędzy M. S.A., a PARP. Zgodnie z § 11 wspomnianej umowy płatności przekazywane będą w trzech transzach:

  1. pierwsza transza zaliczki – w wysokości do 80% planowanych wydatków kwalifikowanych projektu,
  2. druga transza – w maksymalnej wysokości do 10% wydatków kwalifikowanych,
  3. trzecia transza – płatność końcowa (wypłacona po zrealizowaniu pełnego zakresu rzeczowego projektu, stanowiąca różnicę pomiędzy całkowitą kwotą poniesionych wydatków, a kwotą przekazaną w ramach pierwszej i drugiej transzy zaliczki).

Płatności będą dokonywane na odrębny rachunek bankowy Lidera, uruchomiony wyłącznie na potrzeby wynikające z realizacji projektu, wskazany we wniosku o udzielenie wsparcia. Rozliczenia pomiędzy Liderem i Partnerami będą realizowane za pośrednictwem rachunków bankowych Partnerów, uruchomionych wyłącznie na potrzeby płatności dotyczących realizacji projektu, zgodnie z zasadami określonymi w Umowie Partnerskiej zawartej w dniu 14 września 2010r. pomiędzy Liderem projektu – M. S.A., a Partnerami – Województwem oraz Politechniką.

Zgodnie z postanowieniami ww. umowy partnerskiej, Wnioskodawca nie otrzyma od partnerów żadnych środków finansowych na realizację projektu.

Każdy z Partnerów realizuje przydzielone mu we wniosku o udzielenie wsparcia działania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z ich realizacją, w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii działań w części budżetu projektu dotyczącego Partnerów. Za koordynację nad całością działań merytorycznych odpowiada koordynator projektu M. S.A., natomiast w zakresie prawidłowości wydatkowania środków – specjalista ds. rozliczania projektu w M. S.A.

Każdy z Partnerów zobowiązany jest do prowadzenie odrębnej ewidencji księgowej. Po zakończeniu kwartału sprawozdawczego każdy z Partnerów zobligowany jest do przedstawienia Liderowi sprawozdania z realizacji działań, zawierającego część merytoryczną oraz odpowiadającą jej część finansową. Lider weryfikuje przedłożone sprawozdania partnerów, które łączy ze sprawozdaniem z działań M. S.A., a następnie składa zbiorcze sprawozdanie do PARP.

Z tytułu udziału w organizowanych przez M. S.A. szkoleniach, jak również w programie mentorskim uczestnicy nie będą ponosić jakichkolwiek opłat, wobec czego M. S.A. nie uzyska żadnych przychodów. Uczestnicy szkoleń rekrutowani będą spośród osób związanych ze środowiskiem akademickim (studenci, absolwenci, doktoranci, pracownicy naukowi), zgodnie z przyjętymi założeniami w projekcie.

Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana, jako dopłata do ceny usługi, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu działań w ramach projektu „…” realizowanego przez M. S.A.

Zakupy dokonywane przez M. S.A. nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana dotacja rozwojowa na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie będzie stanowiła obrotu, czyli nie będzie zwiększała podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy:

M. S.A. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7.

W ramach projektu promowane będą postawy przedsiębiorcze wśród młodych osób związanych ze środowiskiem akademickim w skali ogólnopolskiej. Tym samym nie będzie osiągała obrotów związanych z realizowanym projektem. Towary i usługi nabyte przez M. S.A. w ramach projektu nie będą miały związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Otrzymana dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez M. S.A. i nie będzie tym samym wpływać na obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dofinansowanie nie ma charakteru dopłaty do ceny, lecz ma na celu pokrycie kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem.

Otrzymana dotacja w ramach projektu pn. „…” – Poddziałanie 2.2.1 PO KL ma na celu pokrycie części kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem, który dla M. S.A. jest wypełnianiem misji statutowej i nie będzie generował przychodów. Czynności wykonywane przez M. S.A., w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, nie będą zatem stanowiły odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług, jak również nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując – podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…” w ramach Poddziałania 2.2.1 PO KL: Poprawa jakości usług świadczonych przez instytucje wspierające rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności.

Z tytułu udziału w organizowanych przez M. S.A. szkoleniach, jak również w programie mentorskim uczestnicy nie będą ponosić jakichkolwiek opłat, wobec czego M. S.A. nie uzyska żadnych przychodów.

Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana, jako dopłata do ceny usługi, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu działań w ramach ww. projektu.

Jak wskazał Wnioskodawca otrzymywana dotacja jest przeznaczana na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań wykonywanych w ramach realizacji projektu i nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana, jako dopłata do ceny usługi, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu działań w ramach ww. projektu. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. „…” nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj