Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-41/11/KG
z 25 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-41/11/KG
Data
2011.02.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
Agencja Rozwoju Przemysłu
Agencja Rozwoju Przemysłu
brak prawa do odliczenia
brak prawa do odliczenia
partnerstwo
partnerstwo
spółki
spółki


Istota interpretacji
Spółka nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z rozszerzeniem oferty usług wspierających rozwój przedsiębiorczości.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2010r. (data wpływu 11 stycznia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Agencja Rozwoju (S.A.) jest instytucją powołaną do działalności na rzecz rozwoju regionu i promocji. Do podstawowych zadań S.A. należy: wspieranie rozwoju regionu poprzez przekształcenia strukturalne i własnościowe, inicjowanie i promowanie przedsiębiorczości, inicjowanie i wspieranie inicjatyw gospodarczych organizowanych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy oraz uczestnictwo w programach europejskich.

Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. „…”, który został wyłoniony do dofinansowania przez Zarząd Województwa w ramach Działania 8.1 Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 na podstawie uchwały Nr 1326/10 z dnia 4 listopada 2010r. Projekt zostanie zrealizowany w okresie od 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2012r. w partnerstwie z Województwem i P. Sp. z o.o.

Każdy z Partnerów zrealizuje przydzielone mu we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań, w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii w budżecie projektu. Dofinansowanie w wysokości 75% wydatków kwalifikowanych zostanie przekazane Liderowi projektu, tj. S.A. w formie refundacji. Przy czym 85% dofinansowania projektu stanowią środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dofinansowania projektu stanowi współfinansowanie pochodzące z budżetu państwa.

Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana, jako dopłata do ceny usługi, w całości natomiast służy sfinansowaniu działań w ramach projektu.

Zakupy dokonywane przez S.A. nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. S.A. nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem.

S.A. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

Projekt „…” stanowi kontynuację działań zainicjowanych w obecnie realizowanym projekcie „…” oraz w dwóch poprzednich projektach: „…” i „…”.

Cel nadrzędny projektu stanowi promocja marki gospodarczej na arenie międzynarodowej poprzez promocję potencjału inwestycyjnego i eksportowego.

Cele szczegółowe to:

  1. wzrost rozpoznawalności marki gospodarczej w zagranicznym środowisku biznesowym poprzez prezentację oferty eksportowej i inwestycyjnej regionu,
  2. podniesienie świadomości na temat potencjału inwestycyjnego i eksportowego w krajach docelowych m. in. Chinach, Indiach, USA i Europie,
  3. integracja działań wszystkich instytucji działających na rzecz inwestycji i eksportu w regionie.

W ramach projektu „…” realizowane będą następujące zadania:

  1. uczestnictwo w międzynarodowych tragach/misjach gospodarczych:
    • NASSCOM Indie,
    • CIFIT w Xiamen, Chiny (China International Fair for lnvestment Trade),
    • SSOW Shared Services Outsourcing Week 2011,
    • GLOBAL TECHNOLOGY SYMPOSIUM, USA,
    • BIOCONVENTION, USA,
    • Misja gospodarcza do Berlina, Niemcy,
    • Gartner Londyn Outsourcing IT Servlces Summit,
    • CEBIT 2011 i 2012 Hannover, Niemcy,
  2. organizacja wydarzeń typu event na terenie OM (Obszaru Metropolitalnego), promujących potencjał inwestycyjny i eksportowy regionu:
    • Konferencja BPO/SSC w Y 2012,
    • Konferencja eksportowa 2012,
    • ... Business ... 2011 i 2012,
  3. przygotowanie materiałów informacyjno – promocyjnych w formie drukowanej i elektronicznej (raporty analityczne, katalogi/publikacje promocyjne, ulotki promocyjne, foldery, teczki, prezentacja multimedialna, itp.),
  4. redakcja serwisu www,
  5. aktualizacja oferty eksportowej,
  6. aktualizacja oferty dla inwestorów zainteresowanych ulokowaniem działalności gospodarczej.

W ramach projektu wypromowany zostanie wizerunek gospodarczy na arenie międzynarodowej, co z kolei przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności regionu jako ważnego obszaru na gospodarczej mapie kraju. Pozytywny wizerunek gospodarczy – jest jednym z najważniejszych efektów projektu. Popularyzacja marki gospodarczej, zwłaszcza pod kątem inwestycji i eksportu znajdzie swoje odzwierciedlenie w napływie poziomu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Działanie to będzie uwidocznione w procesie długofalowym jako, że decyzja o inwestycji wymaga odpowiedniego czasu i nakładu badań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych dofinansowaniem...

Stanowisko Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że S.A. nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Literalne brzmienie cyt. wyżej przepisów wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, jako Lider uczestniczy we wspólnym projekcie współfinansowanym z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. „…” w ramach Działania 8.1 Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Każdy z Partnerów zrealizuje przydzielone mu we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań, w ramach środków przewidzianych dla poszczególnych kategorii w budżecie projektu.

Zakupy dokonywane przez S.A. nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. S.A. nie będzie osiągał obrotów w związku z realizowanym projektem.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ zaznacza, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy, tj. Agencji Rozwoju S.A. oraz, że w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do obniżenia przez Wnioskodawcę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu wystawionych dla Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj