Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-984/10/KM
z 5 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-984/10/KM
Data
2011.01.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
grunt zabudowany
grunt zabudowany
nieruchomość zabudowana
nieruchomość zabudowana
pierwsze zasiedlenie
pierwsze zasiedlenie
sprzedaż nieruchomości
sprzedaż nieruchomości
ulepszenie
ulepszenie
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca, sprzedając nieruchomość po dniu 1 stycznia 2011 r., będzie miał prawo skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a (w powiązaniu art. 43 ust. 7a) ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) uzupełnionym w dniu 24 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 października 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 24 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i od początku swego istnienia zajmuje się pracami badawczo - rozwojowymi, projektowaniem, produkowaniem, instalowaniem i serwisowaniem systemów (urządzeń) elektronicznych, teleinformatycznych, informatycznych, telekomunikacyjnych i alarmowych.

W związku z ciągłym rozwojem Wnioskodawca zakupuje szereg nieruchomości, które następnie adaptowane są do potrzeb prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej.

W 2005 r. Wnioskodawca dokonał zakupu nieruchomości o wartości 450.000,00 PLN powiększonej o opłaty notarialne i sądowe w wysokości 16.924,00 PLN. Po zakupie dokonano szeregu działań adaptacyjno - modernizacyjnych w nieruchomości na łączną kwotę 635.762,55 PLN, po czym nieruchomość została oddana do użytkowania. W tym samym roku (2005) dokonano dalszych modernizacji/ulepszeń o wartości 268.303,00 PLN.


W latach kolejnych dokonano następujących nakładów inwestycyjnych/ulepszeń:


2006 r. – 6.368,90 PLN

2008 r. – 15.819,80 PLN.


W uzupełnieniu wskazano, że Wnioskodawca nie dokonał odliczenia podatku VAT przy zakupie ww. nieruchomości, gdyż była nabyta od osób fizycznych na podstawie umowy kupna - sprzedaży (aktu notarialnego). Nieruchomość ta nie była przedmiotem najmu, a podatek VAT naliczony przy nakładach modernizacyjnych podlegał odliczeniu przez Wnioskodawcę. Drugie ulepszenie zostało oddane do użytkowania w 2005 r., a ulepszenia dokonane w 2006 r. i 2008 r. były ulepszeniami w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zostały oddane do użytkowania odpowiednio w 2006 r. i 2008 r. Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, iż kierując się zapisem art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznał, że dokonana adaptacja i ulepszenie wykonane w 2005 r. zostało doliczone do wartości początkowej obiektu, a kolejne ulepszenia dokonane w latach następnych nie przekroczyły 30% wartości początkowej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca, sprzedając opisaną powyżej nieruchomość po dniu 1 stycznia 2011 r., będzie miał prawo skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a (w powiązaniu art. 43 ust. 7a) ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, określenie 30% wartości początkowej nieruchomości wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy należy rozumieć jako obowiązek odniesienia się przy pierwszym i każdym następnym ulepszeniu do wartości początkowej nieruchomości na dzień dokonywania danego ulepszenia. W konsekwencji drugie ulepszenie odniesione będzie do wartości historycznej (początkowej) powiększonej o dokonane pierwsze ulepszenie. W odniesieniu do tak ustalonej wartości początkowej ocenie poddane zostanie drugie ulepszenie i jego wielkość, a co za tym idzie fakt przekroczenia lub nie 30% wartości początkowej.

Prawidłowość takiego stanowiska potwierdza - w ocenie Wnioskodawcy - interpretacja z dnia 15 czerwca 2009 r. IPPP1-443-303/09-3/PR.

Wnioskodawca uważa, iż nabycie nieruchomości o wartości 466.924 PLN, poddanie jej ulepszeniom o wartości 635.762,55 PLN oraz 268.303,00 PLN w 2005 r. spowoduje, iż wartość początkowa (ulepszona) na dzień 31 grudnia 2005 r. wyniesie 1.102.686,55 PLN. Poddanie jej kolejnemu ulepszeniu o wartości 6.368,90 PLN w 2006 r. nie przekroczy wartości 30% wartości początkowej, podobnie jak ulepszenie o wartości 15.819,80 PLN i finalnie spowoduje, iż sprzedaż w 2011 r. będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 7a, gdyż pierwsze ulepszenie dokonane w 2005 r. stanowić będzie ponad 30% wartości początkowej, natomiast drugie i trzecie poniżej 30%.

Zastosowanie zwolnienia możliwe będzie, gdyż od pierwszego ulepszenia dokonanego w 2005 r. w dniu 1 stycznia 2011 r. upłynie 5 lat, a wartość drugiego i trzeciego ulepszenia nie przekroczy 30%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj