Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-164/12-2/TW
z 11 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wypełniania dokumentu dostawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wypełniania dokumentu dostawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod określoną nazwą na mocy art. 16 ust. 3a i 3b ustawy o podatku akcyzowym, uzyskał z właściwego dla swojego miejsca zamieszkania urzędu celnego potwierdzenie przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy oraz dokonał rejestracji na formularzu AKC-R.

Działalność polega na zakupie wyrobów węglowych jako pośredniczący podmiot węglowy, a następnie na sprzedaży wyrobów węglowych w tym również podmiotom zwolnionym na podstawie art. 31a ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym. Jednym z elementów możliwości zastosowania powyższego zwolnienia jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Wzór dokumentu dostawy, o którym mowa w art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 192, poz. 1717).

Wątpliwości Zainteresowanego związane są z wypełnianiem pozycji nr 2, 4, 10 „adres (…)”, które to wskazują, aby wpisywać miejsce zamieszkania przedsiębiorcy (w przypadku osoby prawnej wpisuje się jej siedzibę).

Wypełnienie powyższych pozycji zgodnie z zaleceniem stoi w sprzeczności z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - nie podaje się bowiem do publicznej wiadomości informacji o miejscu zamieszkania osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą o ile nie jest tożsama z miejscem wykonywania tej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych podmiotom korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym w związku z art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym może w pozycjach dotyczących jego adresu posługiwać się adresem wykazanym w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej jako adres główny miejsca wykonywania działalności?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest posługiwanie się adresem wskazanym w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej jako adres główny miejsca wykonywania działalności przy wypełnianiu dokumentu dostawy.

Adres główny przedsiębiorcy jest adresem jawnym wskazanym przez osobę fizyczną do kontaktów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Adres ten jest uwidaczniany nie tylko w różnych rejestrach ale we wszelkich sytuacjach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą m.in.: pieczątki, papier firmowy, materiały reklamowe, strona internetowa. To właśnie adres, pod którym jest prowadzona działalność gospodarcza jest identyfikowany przez szeroko rozumiane pojęcie „otoczenia gospodarczego przedsiębiorcy”.

Dodatkowo Zainteresowany wskazał, iż analiza art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej wskazuje, iż nie podaje się do publicznej wiadomości informacji o miejscu zamieszkania osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą o ile nie jest tożsama z miejscem wykonywania tej działalności. Utwierdza to Wnioskodawcę w przekonaniu o słuszności zajętego stanowiska.

Zaznaczył on również, iż egzemplarz dokumentu dostawy wyrobów węglowych wręcza się klientowi i/lub kontrahentowi. Z uwagi na masowość zjawiska dane o miejscu zamieszkania przedsiębiorcy trafiają w sposób nieograniczony i niekontrolowany do ogółu społeczeństwa. Tym samym należy uznać, iż wypełnienie dokumentu dostawy wyrobów węglowych w pozycjach 2, 4 i 10 poprzez wpisywanie adresu zamieszkania przedsiębiorcy (jeżeli nie jest tożsamy z adresem miejsca prowadzenia działalności) jest jednocześnie złamaniem zasady tajemnicy miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, które ze względów bezpieczeństwa dla niego i członków jego rodziny powinny być niedostępne dla osób niemających interesu prawnego w pozyskaniu tej informacji.

Jednocześnie organizacja przedsiębiorstwa poprzez zorganizowanie adresu głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej poza miejscem zamieszkania przedsiębiorcy pozwala zachować w należytym poszanowaniu jego mir domowy.

Przy czym służby skarbowe posiadają wiedzę o miejscu zamieszkania przedsiębiorcy w ramach dokonywanych przez niego zgłoszeń rejestracyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie kwestii z zakresu przepisów prawa podatkowego będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Argumentacja Wnioskodawcy odwołująca się do innych zagadnień niż prawno-podatkowe pozostaje zatem wyłącznie elementem jego stanowiska wykraczającym poza zakres tej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj