Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1171/10-2/AP
z 11 stycznia 2011 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD3/033/315/MCA/13/RD-132627/13 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1171/10-2/AP
Data
2011.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
akcja promocyjna
świadczenie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
źródła przychodu
źródła przychodu


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznawania nagród w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wartości nagród przyznawanych uczestnikom akcji promocyjnej nieprowadzącym działalności gospodarczej za realizację odpowiedniego wolumenu zakupu oraz określenia jednorazowej wartości świadczeń.



Wniosek ORD-IN 723 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznawania nagród jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wartości nagród przyznawanych uczestnikom akcji promocyjnej nieprowadzącym działalności gospodarczej za realizację odpowiedniego wolumenu zakupu oraz określenia jednorazowej wartości świadczeń,
  • nieprawidłowe – w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznawania nagród.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie emisji i dystrybucji bonów turystycznych, kart przedpłaconych etc.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka planuje zorganizować akcje promocyjne dla pracowników swoich kontrahentów i pracowników podmiotów współpracujących z kontrahentami Spółki (zwani dalej „Uczestnicy Akcji Promocyjnej” lub „Uczestnicy”).

W myśl założeń / regulaminu akcji promocyjnej, udział w akcji promocyjnej będzie dobrowolny i nie zobowiązaniowy (tj. od pracownika kontrahenta / pracownika partnera współpracującego z kontrahentem będzie zależeć, czy weźmie udział w akcji promocyjnej).

W ramach akcji promocyjnej, Spółka będzie premiować określone działania Uczestników akcji promocyjnej, takie jak:

  • realizacja odpowiedniego wolumenu sprzedaży,
  • realizacja odpowiedniego wolumenu zakupów,
  • odpowiednia ekspozycja produktów Spółki,
  • przedstawienie rzetelnej informacji o cechach produktu Spółki klientowi detalicznemu / konsumentowi etc.

Weryfikacją działań zrealizowanych w ramach Akcji Promocyjnej zajmą się osoby reprezentujące Spółkę, wykorzystując m.in. informacje zebrane w miejscu prowadzenia akcji promocyjnej oraz informacje (np. zestawienia, raporty) zebrane od kontrahentów Spółki.

Z tytułu udziału w akcji promocyjnej, Uczestnicy mogą otrzymać następujące nagrody: zasilenie karty przedpłaconej, bon turystyczny, drobny sprzęt AGD (dalej „Nagrody”).

Akcja promocyjna będzie miała charakter długofalowy, tj. okres trwania akcji promocyjnej może przekraczać jeden rok kalendarzowy. Nagrody będą przyznawane:

  • w tzw. okresach rozliczeniowych, np. tygodniowym, dwutygodniowym, miesięcznym, kwartalnym (dalej „Okresy Rozliczeniowe”); po weryfikacji spełnienia warunków określonych w Akcji Promocyjnej w Okresie Rozliczeniowym, Nagroda będzie przyznawana każdemu Uczestnikowi Akcji Promocyjnej; jednorazowa wartość Nagrody otrzymanej przez Uczestnika Akcji Promocyjnej w Okresie Rozliczeniowym nie przekroczy kwoty 200 PLN lub
  • za wykonanie określonego zadania, które będzie premiowane zgodnie z regulaminem akcji promocyjnej; po weryfikacji spełnienia warunku (wykonania zadania) dokonanej przez osobę reprezentującą Spółkę, Uczestnik Akcji Promocyjnej otrzyma Nagrodę; jednorazowa wartość Nagrody otrzymanej przez Uczestnika Akcji Promocyjnej nie przekroczy 200 PLN.

Uczestnikami Akcji Promocyjnej są pracownicy kontrahentów Spółki lub partnerów współpracujących z kontrahentami Spółki. Z Uczestnikami akcji promocyjnej Spółkę nie łączy umowa o pracę, ani żaden stosunek cywilnoprawny. Spółka pragnie podkreślić, że udział w Akcji Promocyjnej jest dobrowolny i nie zobowiązaniowy. Działania, które będą premiowane w ramach akcji promocyjnej, należą do codziennych zadań, które Uczestnicy są zobowiązani wykonywać w ramach świadczenia pracy na rzecz swoich pracodawców (kontrahentów Spółki). Z tytułu wykonywania ww. zadań, Uczestnicy otrzymują wynagrodzenie wypłacane przez kontrahentów Spółki lub partnerów współpracujących z kontrahentami Spółki. Celem Spółki jest jedynie zmotywowanie Uczestników do zwiększenia zaangażowania / starań i efektywności związanych z tymi działaniami. Dodatkowo, jeśli Uczestnik w ramach akcji promocyjnej będzie wykonywał premiowane zadania (np. sprzedażowe), ale nie osiągnie wymaganego wolumenu sprzedaży określonego w regulaminie akcji promocyjnej, Uczestnik nie otrzyma Nagrody (w przypadku gdyby wykonywał konkretne działania na rzecz Spółki, np. na podstawie umowy zlecenie, wynagrodzenie by mu przysługiwało).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Nagroda otrzymana przez Uczestnika Akcji Promocyjnej będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób fizycznych pod warunkiem, że jednorazowa wartość Nagrody nie przekroczy 200 PLN...
  2. Jak należy rozumieć pojęcie „jednorazowa wartość świadczeń”, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - czy w przedstawionym stanie faktycznym jednorazowa wartość świadczeń odnosi się do jednorazowej wartości Nagród przyznanych przez Spółkę w Okresie Rozliczeniowym lub za wykonanie określonego zadania opisanego w regulaminie akcji promocyjnej...


Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, w opisanym stanie faktycznym Nagroda otrzymana przez Uczestnika Akcji Promocyjnej będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób fizycznych pod warunkiem, że jednorazowa wartość Nagrody nie przekroczy 200 PLN.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione w tym artykule.

Definicja przychodów z innych źródeł znajduje się w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle ww. art. 20 ust. 1, „za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 7 pkt 9, uważa się w szczególności, kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach”.

Biorąc pod uwagę że:

  • Nagrody są przekazywane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (osoby fizyczne są pracownikami kontrahentów Spółki lub partnerów współpracujących z kontrahentami Spółki),
  • z Uczestnikami Akcji Promocyjnej Spółkę nie łączy umowa o pracę ani żaden stosunek cywilno-prawny,
  • Nagrody przyznawane będą nieodpłatnie,

w ocenie Spółki, przyznane Nagrody Uczestnikom Akcji Promocyjnej stanowią u nich tzw. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy zostały wymienione kategorie przychodów z innych źródeł, które korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, „wolne od podatku dochodowego są wartość: nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 PLN, zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym”.

W świetle powyższego, dla celów oceny, czy Nagrody otrzymane przez Uczestników Akcji Promocyjnej będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, konieczne jest ustalenie czy:

  1. Nagrody stanowią nieodpłatne świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  2. Nagrody są przekazywane Uczestnikom w związku z promocją lub reklamą Spółki,
  3. jednorazowa wartość Nagrody nie przekracza 200 PLN (stanowisko Spółki w danym zakresie zostało przedstawione w części dotyczącej pytania nr 2).


Ad. 1

Nagrody stanowią nieodpłatne świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy, zwolniona z opodatkowania jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepisy ww. ustawy nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia” (aczkolwiek w art. 20 ust. 1 tej ustawy znajduje się kilka przykładów nieodpłatnych świadczeń, w tym nagrody).

Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem prezentowanym w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (np. uchwała składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 listopada 2002 r., sygn. akt. FPS 9/02) „pojęcie nieodpłatnego świadczenia, użyte w art. 12 ust. 1 pkt 2 omawianej ustawy (tj. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono nie tylko świadczenie w cywilistycznym znaczeniu, działanie lub zaniechanie na rzecz innej strony – por. art. 353 Kc, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.” Wyżej wymieniona uchwała dotyczyła co prawda pojęcia nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, aczkolwiek zgodnie z uchwalą składu siedmiu sędziów NSA z dnia 24 maja 2010 r. sygn. II FPS 1/10 przytoczone stanowisko pozostaje zasadniczo również aktualne na gruncie art. 11 ust. 1 i 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych („zdaniem składu siedmiu sędziów orzekającego w tej sprawie, przytoczone stanowisko pozostaje aktualne również na gruncie art. 11 ust. 1 i art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f. Spójność i jednolitość stosowania prawa podatkowego przemawia bowiem za tym, aby takim samym zwrotom nie nadawać różnych znaczeń, jeśli brak jest na to dostatecznie mocnych argumentów”).

W ocenie Spółki, Nagrody przekazywane Uczestnikom Akcji Promocyjnej mieszczą się w zakresie ww. pojęcia „nieodpłatne świadczenie”. Nagrody sfinansowane przez Spółkę (tj. kosztem Spółki) stanowią wymierną, konkretną korzyść dla Uczestników, którą otrzymują oni nieodpłatnie. Spółka pragnie podkreślić, że Uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z nabyciem Nagród ani nie przekazują żadnych ekwiwalentów (ekwiwalentnych świadczeń) na rzecz Spółki w zamian za otrzymanie Nagrody, tj.:

  • udział w akcji promocyjnej, w tym realizacja premiowanych zadań, nie wymaga od Uczestników ponoszenia jakichkolwiek nakładów finansowych,
  • Uczestnicy nie ponoszą też jakichkolwiek innych nakładów niż finansowe, takich jak: nadliczbowe godziny pracy czy wykonywanie nadzwyczajnych obowiązków, które wykraczają poza zakres ich podstawowych obowiązków pracowniczych.
  • finalnie Uczestnicy nie przekazują żadnych ekwiwalentnych świadczeń na rzecz Spółki z tytułu otrzymania Nagrody; Spółka współpracuje wyłącznie z kontrahentami i od nich otrzymuje wynagrodzenie będące przychodem podatkowym w zamian za sprzedaż swoich produktów.

W ocenie Spółki, cechą charakterystyczną nagród otrzymywanych w różnego rodzaju akcjach promocyjnych jest fakt, iż przyznawane są one laureatom nieodpłatnie. Niewątpliwie, w przypadku gdyby Uczestnicy współpracowali ze Spółką (np. na podstawie umowy zlecenie / umowy o dzieło) ponosiliby różnego rodzaju koszty związane ze świadczeniem usług na rzecz Spółki, a Spółka otrzymywałaby świadczenia / przychody z tytułu sprzedaży swoich produktów. W takiej sytuacji niewątpliwie świadczenia przekazywane Uczestnikom nie stanowiłyby nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani nie spełniałyby definicji nieodpłatnych świadczeń, która jest prezentowana w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Jednakże wyżej opisana sytuacja nie jest przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. W analizowanej sytuacji Spółka współpracuje z kontrahentami. Z tytułu współpracy z kontrahentami Spółka uzyskuje przychody podatkowe związane ze sprzedażą swoich produktów jak i ponosi koszty związane z zakupem ww. produktów. Natomiast w związku z prowadzoną akcją promocyjną, Spółka może przekazywać Uczestnikom nieodpłatnie Nagrody na warunkach określonych w regulaminie akcji promocyjnej.

Ponadto, warto zauważyć, że uznanie, iż w wyniku akcji promocyjnej Spółka otrzymuje ekwiwalentne świadczenia od pracowników kontrahentów doprowadziłoby do absurdu.

Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnych świadczeń zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za każdym razem w sytuacji gdy, pracownik kontrahenta, niebędący Uczestnikiem (tj. który nie wyraził chęci udziału w akcji promocyjnej), spełniłby kryteria premiowane w regulaminie akcji promocyjnej w ramach wykonywania swoich codziennych obowiązków pracowniczych.

Doprowadziłoby to do podwójnego opodatkowania jednej transakcji, tj. w sytuacji, w której Spółka oprócz rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu sprzedaży po cenach rynkowych produktów kontrahentom, zobowiązana byłaby także do rozpoznawania przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od pracowników kontrahenta, którzy mimo tego, że nie brali udziału w akcji promocyjnej w wyniku rzetelnego wykonywania obowiązków pracowniczych związanych ze sprzedażą produktów Spółki, spełnili kryteria premiowane w ramach akcji promocyjnej.

W ocenie Spółki, podwójne opodatkowanie transakcji sprzedaży produktów przez Spółkę na rzecz kontrahentów nie znajduje najmniejszego oparcia w przepisach podatkowych.

Finalnie, w ocenie Spółki, nieodpłatne świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie odnoszą się tylko do drobnych gadżetów reklamowych, takich jak: kalendarze, drobne prezenty w postaci materiałów piśmiennych etc. Zgodnie z ustawą z dnia 18 marca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw od 1 stycznia 2010 r. podwyższona została kwota zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku jednorazowej wartości nieodpłatnych świadczeń związanych z promocją i reklamą z kwoty 100 PLN do kwoty 200 PLN. W związku z powyższym, należy zauważyć, że intencją ustawodawcy było objęcie analizowanym zwolnieniem także świadczeń o większej wartości niż drobne materiały reklamowe (których wartość wynosi zwykle kilka lub kilkanaście PLN).

W świetle powyższego, należy uznać, że:

  • Spółka nie uzyskuje żadnych świadczeń od Uczestników; gdyby Spółka otrzymywała jakiekolwiek świadczenia od Uczestników, Spółka byłaby zobowiązana do wypłaty im wynagrodzenia,
  • Nagrody otrzymane przez Uczestników stanowią nieodpłatne świadczenia, o których mowa zarówno w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i w ww. orzecznictwie NSA.

Ad. 2

Nagrody są przekazywane Uczestnikom w związku z promocją lub reklamą Spółki.

Żeby stwierdzić, czy Nagrody otrzymane przez Uczestników korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust.1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy także rozstrzygnąć, czy są one otrzymywane w związku z promocją lub reklamą Spółki.

W prawie podatkowym brak jest definicji promocji. Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe, w tym Ministra Finansów, „na gruncie polskiego systemu prawa, a w szczególności prawa podatkowego, można mówić o zasadzie pierwszeństwa wykładni językowej”. W świetle powyższego, w ocenie Spółki, w analizowanym przypadku należy odwołać się do wykładni językowej pojęcia promocja. W myśl Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego PWN (Wydawnictwo Naukowe PWN 2008) promocją są „działania zmierzające do zwiększenia popularności firmy i jej produktów, do zwiększenia sprzedaży jakiegoś towaru, np. poprzez reklamę lub obniżenie ceny; reklamowanie, lansowanie”.

Spółka pragnie zaznaczyć, że celem akcji promocyjnych jest przede wszystkim popularyzacja produktów Spółki, co w konsekwencji może doprowadzić do zwiększenia (pośrednio lub bezpośrednio) sprzedaży swoich towarów i wzrostu przychodów podatkowych Spółki.

Spółka zakłada, że dzięki akcji promocyjnej Uczestnicy będą z większym zaangażowaniem / większą starannością wykonywać swoje obowiązki. W konsekwencji organizacja akcji promocyjnej powinna spowodować wypromowanie produktów Spółki i wzrost sprzedaży. Podsumowując, w ocenie Spółki, cele przedmiotowej akcji promocyjnej są charakterystyczne dla klasycznych / typowych akcji promocyjnych oraz zgodne z definicją słownikową słowa „promocja”.

Z uwagi na wysoką konkurencyjność gospodarki, obecnie przedsiębiorcy organizują promocje we wszelkich kanałach dystrybucji swoich produktów. Normą jest, że poza promocjami skierowanymi do konsumentów, tworzone są także promocje skierowane do kontrahentów (tzw. promocje „B2B”) czy pracowników kontrahentów.

Mając na uwadze powyższe, według Spółki, dla oceny czy dana akcja marketingowa powinna zostać zaklasyfikowana jako promocja, bez znaczenia pozostaje fakt, kto jest adresatem danej promocji.

W świetle powyższego, w ocenie Spółki, akcje promocyjne, które będą organizowane przez Spółkę powinny być zaklasyfikowane jako promocja na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, w ocenie Spółki, Nagrody otrzymane przez Uczestników akcji promocyjnej będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ w analizowanej sytuacji spełnione są łącznie trzy niżej opisane warunki:

  • Nagrody stanowią nieodpłatne świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • Nagrody są przekazywane Uczestnikom w związku z promocją Spółki,
  • Jednorazowa wartość Nagrody nie przekracza 200 PLN (stanowisko Spółki w danym zakresie zostało przedstawione w części dotyczącej pytania nr 2).

W odniesieniu do pytania nr 2 Spółka wskazuje, iż jednorazowa wartość nagród, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odnosi się do jednorazowej wartości Nagród przyznanych przez Spółkę w Okresie Rozliczeniowym lub za wykonanie określonego zadania opisanego w regulaminie akcji promocyjnej.

Ponadto, według Spółki, wartości Nagród nie kumulują się w ciągu roku podatkowego. Przepis stanowi bowiem o jednorazowej wartości nieodpłatnych świadczeń. Stąd te zwolnienie będzie przysługiwać, jeśli jednorazowa wartość Nagrody za ściśle określone zadania w regulaminie akcji promocyjnej nie przekroczy 200 PLN, choćby ich łączna wysokość w ciągu roku podatkowego przekroczyła 200 PLN.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych umożliwia zastosowanie zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do „jednorazowej” wartości nieodpłatnych świadczeń, nie precyzuje jednocześnie, jak należy interpretować powyższy termin.

W związku z tym należy odwołać się do wykładni językowej. W myśl Słownika Języka Polskiego PWN „jednorazowy” oznacza - „1. Raz jeden dany lub uczyniony; 2 mogą być użyty jeden raz”. Uwzględniając powyższe, zdaniem Spółki, każdą nagrodę przyznawaną jednorazowo Uczestnikowi akcji promocyjnej w danym Okresie Rozliczeniowym bądź za określone zadanie opisane w regulaminie akcji promocyjnej należy oceniać oddzielnie pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego (tj. limitu 200 PLN).

Każdy Okres Rozliczeniowy bądź każde wykonanie określonego zadania opisanego w regulaminie akcji promocyjnej podlega bowiem odrębnej weryfikacji przez osoby reprezentujące Spółkę uprawnione do rozliczania Nagród przewidzianych w akcji promocyjnej. Po spełnieniu zasad określonych w regulaminie akcji promocyjnej, każdy Uczestnik otrzymuje Nagrodę w wysokości każdorazowo nie większej niż 200 PLN.

Ponadto, Spółka pragnie wskazać, że otrzymanie większej liczby Nagród w długofalowej akcji promocyjnej jest możliwe, ale Uczestnik musi spełnić kolejne premiowane zadanie lub w przypadku promocji rozliczanych w Okresach Rozliczeniowych musi się rozpocząć kolejny Okres Rozliczeniowy tj.:

  • w przypadku promocji rozliczanych w Okresach Rozliczeniowych, Uczestnik może otrzymać tylko jedną Nagrodę w danym Okresie Rozliczeniowym natomiast,
  • w przypadku promocji, w których premiowane jest wykonanie określonego zadania, w celu otrzymania kolejnej Nagrody, Uczestnik musi wykonać kolejne premiowane zadanie.

Spółka pragnie podkreślić, że jeśli Uczestnik nie wykona w pełni zadania określonego w akcji promocyjnej w danym Okresie Rozliczeniowym lub nie wykona kompletnie zadania, które jest premiowane w regulaminie akcji promocyjnej - nie uzyskuje prawa do Nagrody.

W konsekwencji, jednorazowa wartość nagród, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi się do jednorazowej wartości Nagród przyznanych przez Spółkę w Okresie Rozliczeniowym lub za wykonanie określonego zadania opisanego w regulaminie akcji promocyjnej.

W konsekwencji, wartości Nagród nie kumulują się w ciągu roku podatkowego. Skoro ustawodawca w analizowanym przepisie używa pojęcia „jednorazowa wartość nagród” to dla oceny, czy przedmiotowe świadczenie będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, należy przeanalizować wartość pojedynczej Nagrody, która jest przekazywana Uczestnikowi w ramach akcji promocyjnej.

Zatem, zwolnienie będzie przysługiwać, jeśli jednorazowa wartość Nagrody za ściśle określone zadania w regulaminie akcji promocyjnej nie przekroczy 200 PLN, choćby ich łączna wysokość w ciągu roku podatkowego przekroczyła 200 PLN.

Stanowisko prezentowane przez Spółkę uzasadniają również pośrednio interpretacje prawa podatkowego w zakresie interpretacji terminu „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

„Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody” należy rozumieć wartość każdej odrębnie wybranej przez uczestnika programu nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje zatem ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz to, że nagrody te zostaną przesłane w jednej paczce. Wartości nagród wysłanych w jednej paczce nie należy również sumować, gdyż kwota 760 zł dotyczy każdej odrębnie wybranej przez uczestnika programu nagrody.” – interpretacja Ministra Finansów z dnia 11 maja 2009 r. (sygn. IPPB1/415-191/09-2/MT).

„Jeżeli zatem nagrody przyznane przez wnioskodawcę w ramach sprzedaży premiowej będą skierowane do osób nie będących przedsiębiorcami, które dokonają zakupu we własnym imieniu i jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 760 zł, to wartość tych nagród objęta będzie zwolnieniem z podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość.” - interpretacja Ministra Finansów z dnia 12 czerwca 2008 r. (sygn. IBPB2/415-533/08/HK).

„Z treści zapytania wynika, iż z tytułu udziału w konkursie zorganizowanym przez Telewizję POLSAT wygrała Pani trzy bony na zakup sprzętu AGD/RTV o wartości po 500 zł każdy. Ponieważ każda z wygranych nie przekracza kwoty 760 zł, to w tym stanie rzeczy wygrana, o której mowa w pytaniu jest wolna od podatku dochodowego.” - interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim z dnia 21 czerwca 2004 r. (sygn. US-06-DL/415-78/K/04).

Co prawda wyżej wymienione interpretacje dotyczą art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże w ocenie Spółki, w analizowanym kontekście można je także zastosować do interpretacji pojęcia „jednorazowa wartość nieodpłatnych świadczeń”, o którym mowa w art. 21 ust. 68a ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wartości nagród przyznawanych uczestnikom akcji promocyjnej nieprowadzącym działalności gospodarczej za realizację odpowiedniego wolumenu zakupu oraz określenia jednorazowej wartości świadczeń,
  • nieprawidłowe – w pozostałej części.

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie to treści z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakresie działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępniania.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Podstawową przesłanką omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne”. Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

Natomiast odnośnie określenia „jednorazowa wartość”, zgodnie z definicją Słownika języka polskiego, wskazać należy, że jednorazowy to „raz jeden dany lub uczyniony”. Chodzi zatem nie o pojedyncze świadczenie, tylko o sumę świadczeń, jaka jest otrzymywana w związku z jedną sytuacją. Należy mieć tu na uwadze, że mowa jest o jednorazowej wartości świadczeń. Chodzi zatem o wartość wszystkich świadczeń, które zostały dane w związku z daną sytuacją, czy też w danej sytuacji.

Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno-reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne (np. kalendarze, upominki i drobne prezenty) czy też wykonuje usługi wchodzące w zakresie działalności gospodarczej dokonującego świadczenia.

W prawie podatkowym brak jest definicji promocji. Wskazać jednak należy, że na potrzeby prawa podatkowego pod pojęciem promocji rozumieć należy ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie.

Przepisy ww. ustawy podatkowej nie zawierają również definicji pojęcia reklamy, którą w oparciu o definicje słownikowe można określić jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabywania towarów i korzystania z określonych usług. Reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza premiować określone działania pracowników swoich kontrahentów oraz pracowników podmiotów współpracujących z kontrahentami Spółki. W ramach tej akcji promocyjnej premiowane będą takie działania jak: realizacja odpowiedniego wolumenu sprzedaży, realizacja odpowiedniego wolumenu zakupów, odpowiednia ekspozycja produktów Spółki, przedstawienie rzetelnej informacji o cechach produktu Spółki klientowi detalicznemu / konsumentowi etc.

Z tytułu udziału w akcji promocyjnej uczestnicy mogą otrzymywać następujące nagrody: zasilenie karty przedpłaconej, bon turystyczny, drobny sprzęt AGD. Nagrody te będą przyznawane w tzw. okresach rozliczeniowych po weryfikacji spełnienia warunków określonych w akcji promocyjnej w danym okresie rozliczeniowym lub za wykonanie określonego zadania. Ponadto, jednorazowa wartość tych nagród zarówno w okresie rozliczeniowym jak i za określone działanie nie przekroczy 200 zł.

Wnioskodawca wskazuje również, że jeżeli uczestnik w ramach akcji promocyjnej będzie wykonywał premiowane zadania (np. sprzedażowe), ale nie osiągnie wymaganego wolumenu sprzedaży określonego w regulaminie akcji promocyjnej, wówczas nie otrzyma nagrody.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż nieodpłatne świadczenie to świadczenie stanowiące przysporzenie tylko po stronie obdarowanego, nie związane z żadnym wzajemnym zobowiązaniem „obdarowanego” na rzecz „darczyńcy”. Nie można więc uznać za nieodpłatne świadczenia wskazanych we wniosku nagród, które uczestnicy akcji promocyjnej otrzymywać będą za swoją aktywność na rzecz Spółki przejawiającą się realizacją odpowiedniego wolumenu sprzedaży, odpowiednią ekspozycją produktów Spółki oraz przedstawieniem rzetelnej informacji o cechach produktu Spółki klientowi detalicznemu / konsumentowi. Co za tym idzie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy nie będzie miało zastosowania w przypadku nagród przyznawanych za te działania.

W konsekwencji, wartość nagród niestanowiących nieodpłatnych świadczeń, tj. przyznawanych uczestnikom akcji za realizację określonego wolumenu sprzedaży, odpowiednią ekspozycję produktów Spółki oraz przedstawienie rzetelnej informacji o cechach produktu Spółki klientowi detalicznemu / konsumentowi, jeżeli uczestnicy tej akcji będą osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, stanowić będzie dla nich przychód ze źródła określonego w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Takie rozwiązanie będzie miało miejsce zarówno w przypadku nagród przyznawanych za określone działania, jak i nagród przyznawanych za okresy rozliczeniowe. Zauważyć należy, że w obu przypadkach przyznanie nagrody uzależnione będzie od wykazania przez uczestnika akcji odpowiedniej aktywności.

Tym samym świadczeniodawca, zgodnie z art. 42a ww. ustawy, zobowiązany będzie do sporządzenia informacji PIT-8C, w której wykaże wartość przekazanych nagród. Natomiast obdarowany, dla którego wystawiona zostanie informacja PIT-8C winien w swoim zeznaniu rocznym uwzględnić kwotę przychodu wynikającą z tej informacji.

Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Nieodpłatnymi świadczeniami otrzymanymi przez uczestników akcji promocyjnej w związku z promocją świadczeniodawcy będą natomiast nagrody otrzymane za wykonanie działań polegających na realizacji odpowiedniego wolumenu zakupów.

W konsekwencji, jeżeli wartość ww. nieodpłatnych świadczeń przekazanych w związku z promocją Spółki, przyznanych za okres rozliczeniowy lub wykonanie określonego zadania uczestnikom akcji promocyjnej będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 200 zł, wówczas wartość ta będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazać przy tym należy, że kwota 200 zł odnosi się do jednorazowej wartości nagród przyznawanych przez Spółkę za dany okres rozliczeniowy lub wykonanie określonego zadania opisanego w regulaminie promocji.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Spółki w zakresie zwolnienia z opodatkowania wartości nagród przyznawanych uczestnikom akcji promocyjnej nieprowadzącym działalności gospodarczej za realizację odpowiedniego wolumenu zakupu oraz określenia jednorazowej wartości świadczeń, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast stanowisko Spółki w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród przyznawanych za realizację odpowiedniego wolumenu sprzedaży, odpowiednią ekspozycję produktów Wnioskodawcy oraz przedstawienie rzetelnej informacji o cechach produktu Spółki, z uwagi ekwiwalentny charakter tych świadczeń, należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji stanowisko tut. Organu oparte zostało na założeniu, iż odbiorcami ww. świadczeń związanych z akcją promocyjną są osoby fizyczne nieprowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej - dla których otrzymanie świadczeń stanowić będzie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Podkreślić bowiem należy, ze zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jak wynika wprost z jego treści – dotyczy świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem jeżeli obdarowanym nagrodą zostanie uczestnik prowadzący działalność gospodarczą, a obdarowanie nastąpi w związku z tą działalnością, wartość tego świadczenia będzie stanowiła dla niego – w myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychód ze źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza”. W tym przypadku Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawienia informacji PIT-8C, albowiem przepis art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdzie tu zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę pism organów podatkowych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Natomiast powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych również nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż zdaniem tut. Organu tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj